Bokkend paard, corrigerend met waterstraal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:43

geerke schreef:
ts...leg mij eens uit hoe je een tuinslang vast kunt houden en longeren tegelijk?
Is het paard bijgezet?Meestal halen ze dan wat minder rottigheid uit

staat op pagina 1 al geantwoord ;)

Ashley5760

Re: Bokkend paard, corrigerend met waterstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:44

Kun je geen filmpje van probleem plaatsen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:45

geerke schreef:
Is het paard bijgezet?Meestal halen ze dan wat minder rottigheid uit

Staat ook al op pagina twee vermeld. Halster + enkele longe verder niets. :Y)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:50

Ach een herkenbaar probleem, lekker ff laten uitbokken kan het teveel aan energie er even uit. Als dat gebeurt is zal de wel willendheid terug zijn en wordt braaf de rondjes gelopen. Mocht hij aan het einde van de lijn recht tegenover je komen te staan, lijn even ontspannen tot 10 tellen en weer bij je wegsturen de volte op.
Niet straffen wees blij dat hij zo even zich uitleeft, en niet onder het zadel.
Mocht er jou richting uitgebokt worden met je stem duidelijk laten weten dat je het er niet mee eens bent, en desnoods even een ruwe stap zijn richting uitnemen. Op die manier drijf je hem weer van je weg.

Ik heb het ook zo gelaten op die manier kan ik even het teveel aan energie eruit laten gooien voor er een kind op kruipt. Als ik op dat moment zou aantikken met de longeerzweep krijg ik het ook hoor, kont naar me toe, achteruit trekken en alles waar ik het niet mee eens ben.
Door hem even te laten gaan zonder boos te worden is hij daarna zo dat hij wil werken aan de longe, met wat tegen zin aangezien hij er niet veel aan vind.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:51

Een paard dat overgewicht heeft kan, net als mensen trouwens, daardoor wat trager en misschien ook wel wat lui worden. Als het goed is verdwijnt dat vanzelf weer wanneer het paard in betere conditie komt. Zolang een paard lui is door overgewicht moet je wel echt geleidelijk opbouwen, in feite is het dier gewoon niet gezond. De beste conditietraining is buitenrijden, heel veel stappen en geleidelijk hier en daar een paar minuten draf meepakken. Longeren is op zichzelf vrij belastend voor de pezen en gewrichten en als je dat wilt doen met een paard met zodanig overgewicht dat het er echt last van heeft (merkbaar lui is geworden) dan zou ik ervoor zorgen dat je een goede maat (longeer)bak hebt zodat de rondjes flink groot zijn en de bak mag zeker niet zwaar zijn. Van een werkelijk lui paard verwacht ik overigens niet dat 'ie gaat bokken, dat kost namelijk best heel veel energie. In mijn ervaring houden luie paarden er gewoon mee op als ze moe worden, die nemen nauwelijks de moeite om terug te trappen als ze een tik krijgen.

Bokken duidt naar mijn idee eerder op frustratie/irritatie en dat veroorzaak je bij een wat feller paard (vrij jonge hengst zou zomaar fel kunnen zijn) heel gemakkelijk als je tegenstrijdige hulpen geeft. Je kunt heel eenvoudig testen of je bij het longeren tegenstrijdige hulpen geeft door te longeren zonder lijn. Kun je zonder lijn je paard linksom en rechtsom in stap, draf en galop laten gaan én je paard op verzoek van hand laten veranderen door naar de begeleider toe te draaien en vervolgens verder te draaien (dus niet helemaal naar binnen te komen) dan kun je er vanuit gaan dat je paard je prima begrijpt. Veel paarden die aan de longe 'braaf' zijn, lijken zonder longe ineens 'stout'. In werkelijkheid zijn die paarden helemaal niet stout, maar moeten ze ineens zonder longeerlijn die ze bij tegenhoudt zien te raden wat de mens van ze wil en lukt dat niet omdat die mens constant tegelijk "loop door" en "stop!" zegt. Afhankelijk van het karakter van het paard raakt het gestresst en gaat als een bezetene rondrennen, maakt het van de gelegenheid gebruik om eens fijn te doen waar het zelf zin in heeft of negeert het de mens dan maar helemaal en gaat staan wachten tot iemand duidelijkheid komt scheppen. Wanneer je het meestal goed doet bij het longeren maar je hebt toevallig een paard dat longeren niet leuk vind, kan het ook helpen om de lijn er eens af te halen. Veel paarden vinden het leuk(er) om 'vrij' te lopen en sommige doen dan zelfs extra hun best. Ik zou in dit geval dan ook niet met water aan de slag gaan, sowieso geen aandacht besteden aan de plek waar het paard normaliter bokt, maar eerst eens kijken of het lukt om het paard te motiveren wanneer het 'gelongeerd' wordt zonder longeerlijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:46

Sjors493 schreef:
kamsel schreef:
En hij vraagt jou, een krummel van 13, om een oplossing?

Nee natuurlijk niet, hij vraagt aan mij of ik de vraag op Bokt.nl wou zetten ;)

Dat maakt het er niet echt beter op, maar goed.

Wat is het doel van het longeren?
Wie is de ruiter?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:56

Wat is eigenlijk het probleem met bokken aan de longeerlijn?
Zolang het paard niet gericht naar binnen trapt, lekker laten bokken. Gewoon voorwaarts houden en geen aandacht aanbesteden. Wordt die vanzelf wel een keer zat en anders maar niet. Gezien je toch alleen maar longeert voor de beweging zie ik geen probleem hoor.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:11

Sjors493 schreef:
Ik schrijf dit voor een kennis, we hebben toestemming :)
:wave:

De hengst van een kennis van ons, die wil nog wel eens bokken tijdens het longeren :(. Als je hem dan een mep wil verkopen met de zweep dan loopt die achteruit, en heb je kans dat je geraakt word, dus dat risico nemen we liever niet (want een hoef doed pijn :') ). Nou zaten wij te denken wat we nou konden doen, dat we niet geraakt kunnen worden, toen bedachten wij een straal met water. Maarja is dit wel een goed idee? Word het dan niet alleen erger?

Ga nu niet lopen te zeuren, zoek het probleem op ofzo, want hij is gewoon te lui om te werken. Conditie word lanzaam opgebouwt! Dankje :)

Als een paard respect voor je heeft komt hij niet in jouw persoonlijke ruimte. En als dat toch gebeurt, dan loop je opzij. Ook geen last van pijnlijke hoeven. Je klinkt als iemand met veel ervaring (ahum) dus hoe weet je nou dat hij te lui is om te werken? Heeft hij je dat zelf verteld? Tuurlijk, misschien ettert hij gewoon, maar misschien moet je er ook iemand naast zetten die het wel kan.
En als je het goedbedoelde advies van mensen ervaart als 'zeuren', moet je dit misschien niet op Bokt zetten.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:14

Lange longeerzweep? Wat wilje 'm ooit nog gaan afspuiten als je'm corrigeert met water? Slecht idee dus.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:58

Ik kan hier maar met moeite een normaal antwoord op geven. Deze mensen zijn dus geen ervaren mensen en geen ervaren longeerders (of hoe je zo iemand noemt) anders zou dit paard het na 1 of 2x wel uit zijn hoofd laten. Stop met dat gepruts en haal er iemand bij met verstand van zaken voor er ongelukken gebeuren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:18

Sjors493 schreef:
Ik schrijf dit voor een kennis, we hebben toestemming :)
:wave:

De hengst van een kennis van ons, die wil nog wel eens bokken tijdens het longeren :(. Als je hem dan een mep wil verkopen met de zweep dan loopt die achteruit, en heb je kans dat je geraakt word, dus dat risico nemen we liever niet (want een hoef doed pijn

sorry,maar vind jij het normaal dat je een paard gaat slaan met de zweep als hij gaat bokken aan de longeerlijn???
zal je verdiende loon zijnn als dat paard je raakt.
een zweep is en blijft een HULP middel en nooit,maar dan ook nooit een strafmiddel.

ik kan me hier zo kwaad om maken he :(

dan nu mijn antwoord:

bokken aan de longeerlijn word heel vaak veroorzaakt door een slechte balans,paard zal dus ook scheef zijn en spierpijn hebben
heeft dus niks met luiheid te maken maar puur met het feit dat hij zin achterbenen niet goed onder de massa kan brengen en dus bokt als protest.

leer eerst dus maar es wat meer over paarden vordat je gaat slaan met zwepen en gaat richten met waterstralen,want door dit sooret praktijken verpest je paarden dus.

laat dat dier dus eerts eens nakijken door een veearts of een fysiotherapeut!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:21

Ik moet ook zeggen dat ik het niet zo vriendelijk vindt overkomen allemaal.

Paard wordt onder het zadel flink afgestraft als die bokt, zo weet je dus nog niet of hij pijn heeft/ongemak of wat dan ook.
Dan stel je hier een vraag, maar je wilt alleen een correctiemiddel horen, want het paard is gewoon 'lui'. De optie dat het aan de mensen kan liggen hoor ik ook niet van je voorbijkomen. Of dat het paard ergens last van heeft, nee knol is gewoon stom :n
Er wordt gerukt aan het longeertouw en geslagen met de zweep, dan hebben die mensen er dus echt geen kaas van gegeten.

De oplossing? Laat een osteopaat langskomen en laat die mensen les nemen in correct longeren.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:57

Mijn haflinger was voorheen een drama met longeren, bokken, wegrennen, stilstaan, omdraaien ect.
Soms zelfs gericht trappen als ze echt niet meer wist wat ze van 'gekkigheid' moest doen.
Heb veel geprobeerd, ik wist dat het niet aan mijn longeerkunsten lag, ik longerden al jaren met diverse paarden, maar je begint toch te twijfelen.
Wat doe ik fout, waar ligt het aan?

Ik ben vrij lang aan het prutsen geweest, maar er zat weinig verbetering in, als het goed ging was het voor mijn gevoel meer geluk dan echte vooruitgang.
Heb haar compleet na laten kijken want ik dacht aan een blokkade in dr rug, maar er was niks met dr aan de hand, ze was gezond en los in dr lijf.
Ben toen op een hele andere manier van longeren, zonder lijn en zonder zweep....wat dus betekende dat ik de bak voor een deel af moest zetten om een soort longeercirkel te maken.
Ik had alleen een lang halstertouw bij me (in mn handen) om haar te sturen.
Toen ze in de gaten kreeg dat ze niet meer vast zat aan die lijn gedroeg ze zich vrij snel anders, ontspannen en ze luisterde warempel.
Heb haar onder het zadel veel op stem gereden dat kwam mooi van pas tijdens het longeren zonder lijn, ze snapte de stemhulpen gelijk.

Het was af en toe wel een gedoe om iedere keer de bak af te zetten, maar na een half jaar zonder lijn getraind te hebben heb ik voorzichtig de lijn er weer aan gedaan, dat ging goed.
Het heeft haar blijkbaar genoeg vertrouwen gegeven dat ze nu met lijn ook luistert en ontspannen loopt, ik kan zelfs de zweep erbij pakken, die ik alleen als verlening van mn arm gebruik om haar op enkele momenten te sturen.
Ik hoef haar er niet mee aan te raken want dan raakt ze compleet in paniek en zijn we waarschijnlijk weer terug bij af.

Soms vraag ik mezelf wel eens af, wat is er allemaal met je gebeurd voordat ik je kocht? dat je zo gespannen raakt van middelen die dwang af kunnen dwingen zoals een lijn of zweep.

Soms is het beter om met minder middelen te gaan werken om zo bepaalde druk (die wij in eerste instantie niet opmerken, maar een paard wel ervaart) weg te nemen.
Zodat er meer ruimte is voor ontspanning, ook al gaat het niet helemaal zoals je hoopt......belangrijk ook bij dit paard is denk ik, eerlijkheid en rust.
Een oplossing zoals een waterstraal brengt alleen maar meer onrust met zich mee en wat iemand anders ook al aangaf het paard moet niet bang worden voor water.
Een zweep ter correctie omdat hij trapt of bokt werkt bij veel paarden averechts, de bok wordt de volgende keer alleen maar hoger of krachtiger vooral bij een hengst.
Die zul je naar mijn mening alleen overtreffen door slimheid en duidelijkheid.......en wat je ook doet blijf altijd eerlijk.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:47

Hengst
7 jaar
Z dressuur
veeeelste dik
geen conditie
eigenaar veel ervaring
goed hard straffen met bokken tijdens rijden
geen correcte oplossing weten met bokken tijdens longeren

Sorry, maar ik kan hem niet rijmen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:59

Een 7-jarige hengst die Z loopt, in de winter niet gelongeerd wordt omdat de wei dan te glad is, gelongeerd wordt aan halster en lijntje, te dik is, bokt, een eigenaar met veel ervaring heeft, een 13-jarige Bokker nodig heeft om een probleem op Bokt te zetten en om in de hoek van het weiland te gaan staan met een waterstraal om 'm nat te spuiten als 'ie stout is... _O-

Beste oplossingen:

*terugsturen naar het suikeroompje in Amerika dit kampioenspaard op een mooie dag ineens met een grote vrachtwagen liet bezorgen als cadeautje
*ipv waterstraal blushelicopter inzetten en bij bokken in 1x 3 kuub water over z'n kop uitstorten
*back to school en de creativiteit gebruiken voor mooie opstellen, vakantie is bijna afgelopen.

:')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:06

Sjors493 schreef:
WIJ gaan ook geen uren longeren, maar soms een keer 10min. ofzo

Sjors493 schreef:
als je het elke dag 10min. doet wel ja ;)
en natuurlijk ook opbouwen :D

Je verhaal is een beetje raar, zie ik nu. Je longeert SOMS EEN KEER 10 minuten.
En dan opeens elke dag?
Doe je zelf ook elke dag precies hetzelfde dan? Denk dat jij je ook zou vervelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:09

Sjors493 schreef:
@ Mika11
nee alleen tijdens longeren, tijdens rijden doe hij het niet omdat hij weet dat hij dan flink gestraft word :o
@Iris82
ja DA is geweest, niks gevonden/opgemerkt :). Puur luiigheid ;)

Mag ik vragen hoe je/diegene dat doet? Dat straffen tijdens het rijden (nee ik ben niet uit om te (ver)oordelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:54

Instructeur met supersoaker?

Afbeelding

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:00

Sonja schreef:
Instructeur met supersoaker?

Afbeelding

DE ervaren hengsten trainer kan niet zonder..... :P

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:03

Goed plan de waterstraal erop, nog beter hogedrukspuit!!!

Ga zo door en uiteindelijk kan ook deze hengst weer afgemaakt worden wegens wan gedrag wat enkel voortkomt uit het niet begrijpen van een eigenaar.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:05

Ik zou jullie vragen om NIET meer te reageren! Bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:13

OK, even serieus dan.
Mocht het met een waterstraal niet lukken, en je instructeur predikt "problemen voorwaarts oplossen", dan is dit misschien nog een goede optie:
Afbeelding
Vereist toch altijd wel creatief denken vind ik, die hengsten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:14

Oja, de waarheid doet pijn. Arm kind :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:16

@ Sonja & Kirsha
bril nodig?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:17

annebe schreef:
Goed plan de waterstraal erop, nog beter hogedrukspuit!!!

Ga zo door en uiteindelijk kan ook deze hengst weer afgemaakt worden wegens wan gedrag wat enkel voortkomt uit het niet begrijpen van een eigenaar.

Ben bang dat ze al een eind die weg opgegaan zijn....