hoeveel uur rijd jij per dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebollie

Re: hoeveel uur rijd jij per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:50

Jeetje, ik sta te kijken hoe lang en veel sommige rijden..

Ik heb een 4 jarige KWPN Tuiger en die rijd ik zo'n 3 keer in de week in de bak. Meestal dan zo'n 20/ 30 minuten incl instappen.. Heb nooit langer als 3 kwartier op haar gereden in de bak, dat vind ik nu echt nog te veel!! Verder heeft ze ook echt minimaal 2 dagen rust en verder soms nog een beetje buitenrijden of longeren....

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:55

Op het moment rijd ik helemaal niet, vanwege mijn zwangerschap. Er rijdt ook niemand anders op mijn paard. Ik train wel 3, soms 4 x per week met haar, ca. 20-30 min per keer. Aan de enkele of dubbele longe vooral, schouderbinnenwaarts/travers aan de hand, soms aan de lange lijnen of ik laat haar een stukje slepen.
Normaal reed ik gemiddeld 3x per week en dan vaak nog 1x longeren of ander grondwerk. Of 2x buitenrit en 1x dressuur of 2x dressuur en 1x buitenrit. Buitenritten waren dan vaak flinke ritten van 2-3,5 uur met ook langere stukken draf en galop, dressuur zo'n 30-45 minuten. De rijdagen had ik over de week verspreid, zelden 2 achter elkaar.
Paard is een draver, 6 jaar, staat dag en nacht in de wei dus ze kan ook lekker bewegen als ik niet met haar bezig ben.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:35

Ook ik verbaas me over hoe langs sommigen mensen hier rijden.. Ik rij max 3 kwartier. En dat is dan misschien een half uur echt intensief.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:52

Nann__ schreef:
Het valt me op dat er veel mensen hier hun paard behoorlijk lang rijden. Ik reed mijn paard gemiddeld 30 soms 40 minuten intensief. Verder komt het in en uit stappen en het losrijden er wel bij maar intensief een half uur vind ik een behoorlijke tijd.

Ik heb het ook gerekend met in en uit stappen. Vaak sta ik ook nog wel is te kletsen dus is het inderdaad een halfuur écht intensief. :j

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:22

Ik rijd niet altijd even lang, meestal longeer ik, dan kan je goed zien, wat het dier doet, kan je met rijden dan weer rekening mee houden. 8-)

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:59

Ik rijd mijn verzorgpaard 2x in de week, ik rijd meestal buiten. En dan ben ik wel minimaal 1 uur weg, max 2 uur.
Als ik door het weer niet naar buiten kan, rijd ik vaak niet langer dan 45 min in de bak.
Een andere verzorgster rijdt 1x in de week meestal dressuur, vaak 1 uur.
En de eigenaresse rijd haar 3x in de week, meestal dressuur. (hoelang ligt aan hoeveel tijd ze heeft)
En een rustdagje. We rijden overigens allemaal bitloos en zonder zadel ivm (blijvende) schuurplekken.
Ze is nu 16 jaar en het rijden is wel nodig, want ze staat op het land en anders wordt ze een tonnetje. :+

Beweging is nooit slecht voor een paard. (manege paarden lopen ook vaak 3 uur op een dag en paarden in het wild leggen ook wat kilometers af.) Ik vind het juist erg als een paard zich staat te vervelen in z'n stalletje.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:04

Wat rijden jullie allemaal lang zeg!

Ik rijdt soms maar 20 á 25 minuten.. We zijn bijna altijd snel klaar met de training. Als ze stout is zit ik er uiteraard langer op dan 20 á 25 minuten..

Als ze braaf is, en we alles gedaan hebben.. Dan vindt ik ook dat het écht klaar is. Ik rij niet om hét rijden, maar om te trainen.. om haar beter voor elkaar te krijgen. Je kunt niet précies weten hoelang je je paard per dag rijdt.. tenminste, bij mij hangt dit af van hoe braaf het paard is..

Of zit ik nou hélemaal verkeerd.... >;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:07

Ik rij op het moment hoogstens 25 minuten omdat we conditie op moeten bouwen. Pony en ik allebei. :+
Ik rijd maar 2x per week maar de eigenaresse rijd ook ongeveer zo lang. De ene keer rij ik wat korter en de andere keer iets langer maar zeker nog geen uur. Als we klaar zijn zijn we klaar, ik ga er geen horloge bij houden omdat we perse een uur 'moeten' trainen.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:09

Wij lopen bijna elke dag in het bos met onze pony's. Misschien om de week 1x niet. We lopen dan zo'n 30 tot 60 minuten. Bellamy is 24, Mickey is 15 en Jenny is 18.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:15

Wat een fanatieke mensen allemaal, haha (:
Ik rij m'n pony zo'n 3 a 4 keer per week, vaak dressuur 3 kwartier of springen een half uurtje.
verder longeer ik der af en toe. als ikzelf niet zoveel zin heb, ga ik aan de hand oefeningen doen!

ohja! ze is 6 jaar.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:22

Ik rij mijn paard 3 a 4 keer in de week en dan ongeveer een half uur, waarvan 1 keer les. En dan nog 1 of 2 keer in de week longeren. Hij is 4 jaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 01:52

Mijn KWPN-er en Welsh worden iedere dag aan het werk gezet. Gemiddeld 1 uur per dag. Maar ene keer is het 30 minuten, en soms ook wel buitenritten van 2 of meer uur. Het werk is afwisselend, dressuur onder het zadel en aangespannen en buitenritten onder het zadel en aangespannen, soms schriktrainingen of freestylen, balkjes of springwerk.

Onze jonge Groninger wordt ca 5 dagen per week aan het werk gezet. De ene keer 20 minuten, de andere keer een uurtje (les). Hier ook weer dressuur, springen en buitenrijden, aangespannen (springen dan natuurlijk niet :D ) of onder het zadel.

Ook mogen de grote jongens in de zomer voor ouderwetse landbouwmachines aan het werk, duur is afhankelijk van de paarden, hoe zwaar het voor ze is.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:13

heb een draver van 6 .

Ma- 30 min longeren met touwtjes of bijzet.
Di- 1 uur les
Woe- half uur a 3 kwartier rijden.
Do- 20 min dressuur kwartiertje springen.
Vr- 1 uur les
Zaterdag longeren met bijzet 15 tot 20 minuten
Zo- of rustdag of buitenrit en anders half uurtje rijden

Na rijden doe ik altijd nog wel zijn galop oefenen 5 minuten aan de longe behalve als k les heb.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:43

tegenwoordig rij ik erg weinig vanwege blessures paard
maar zo`n 13jr geleden hadden mijn vriendin en ik beide een draver en gingen we elke dag zo`n 5a6 uur op pad
soms zat er een dag tussen dat ze vrij waren of dat we 3 uurtjes op weg waren
waren veel stap momenten,paarden konden het goed hebben , wij ook trouwens :+

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:03

nu met mn nieuwe paard van 5 jaar nog conditie opbouwen dus zijn van de week begonnen, met een klein half uurtje bezig zijn incl. losstappen en 'uitstappen'. Heel veel stappen en paar drafrondjes. Natuurlijk niet helemaal afmatten, we moeten daarbij ook nog allebei wennen aan elkaar en zij aan haar nieuwe omgeving.
Maar ik vind altijd wel dat de tijd snel voorbij gaat als je aan het rijden bent hoor, bijvoorbeeld een half uur is om voordat je t weet aangezien ik vrij lang losstap en uitstap ook.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:08

Sportfjord, 17 jaar. Workaholic; wordt blij van werk.
Ze staat 24upd in de wei april t/m okt, in de winter 9-18u in grote paddock en 's nachts op stal.

Als ik aan het trainen ben voor endurance:
1x per week lange duinrit op tempo 3-4u
2x kortere duinrit op tempo 2u
1x rustige duinrit met mijn bijrijdster 1,5u
1x rustdag
1x dressuur (1u) of ponyclubles (2u met erheen rijden en terug) of rustig buitenritje (1,5u)
1x mennen 1u

Als ik - zoals nu - niet speciaal ergens voor aan het trainen ben:
1x per week duinrit 2u
1x mennen 1u
1x dressuurles (1u) of ponyclubles (2u)
1x rustige duinrit met mijn bijrijdster 1,5u
2x rustig buitenritje of wat dressuuroefeningen 1u
1x rustdag

Het zijn geen vaste schema's. Het enige vaste is mijn bijrijdster op woensdag. Verder is het net hoe ik in mijn tijd zit, hoe lang ik heb voor het donker wordt, wat voor weer het is, hoe nat de ruiterpaden zijn en dergelijke. Soms een keer meer mennen, soms een keertje springen, soms een langere rit, net waar we zin in hebben of wat uitkomt.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:15

Met Toby rijd ik ongeveer 45 min 2-3x per week dressuur en 1-2 uur 1-2x per week buiten en 60 min 0-1x per week springen. Hij is nu 12 en heeft eerst altijd wedstrijden gelopen maar nu niet meer.

Met Charmeur rijd ik ongeveer 15-20 min + 5-10 min longeren ongeveer. Hij is nu 4x onder het zadel geweest. Hoevaak dat ligt aan hem. maar maximaal 3x per week. Hij is nu 4 jaar.

Het in stappen heb ik erbij gerekend. Daarna stap ik nog ongeveer 10 min over de weg

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:17

Meestal rijd ik niet zo heel lang ong. 3 kwartier tot anderhalf uur.
Maar we zijn nog bezig met het op bouwen van een goede conditie dus we rijden zeker niet te veel en te lang ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:25

Hackney(50%) x Fries(25%) x Fjord(25%) van 7 jaar oud, in januari wordt hij 8.
Afhankelijk van Mor zijn bui, maar ik rijd best lang iedere dag.
We zijn aan het trainen voor de endurance, dus conditie is een belangrijke factor.

Ik rijd haast nooit in de bak, dus laten we stellen dat ik altijd minimaal 2 uur onderweg ben. :Y)
7 dagen per week.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:41

Paard met onbekende afstamming van 12 (met een overschot aan energie :+). Mijn instructeur kijkt ook eerder naar kwaliteit dan kwantiteit. Dus wanneer het goed geweest is, kan ik (ook in een groepsles) gewoon uitstappen ongeacht de tijd. Op wandeling stappen we alleen.

Maandag: rust
Dinsdag: half uurtje privéles
Woensdag: 1 uur groepsles (dressuur)
Donderdag: wandelen/rust/longeren
Vrijdag: 1 uur groepsles (springen)
Zaterdag: 1 uur groepsles (dressuur)
Zondag: anderhalf uur wandelen

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:49

Als ik rijd niet langer dan 1uur inclusief in en uitstappen.

Maandag: rijden
Dinsdag: longeren
Woensdag springles 1 uur
Donderdag: vrij
Vrijdag: dressuurles half uur
Zaterdag: rijden/longeren
Zondag: rijden

Het is een 10-jarige Welsh.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:49

Fries, 12 jaar. 2 tot 3 keer in de week 30 minuten in de bak. 1 keer per week 15 tot 20 minuten longeren en daarnaast rust of soms op zondag een buitenritje van ongeveer een uurtje of wandelen.

Ik ben nog bezig met conditie opbouwen na de vakantie en het is geen paard om keihard meer dan een uur aan het werk te zetten. Ze is heel werkwillig, daar moet je echter wel iets voor doen maar niet overvragen. Het is gewoon een paard die je moet blijven prikkelen. Ach, ze is gewoon heel leuk en past perfect bij me :j :D

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:54

Mijn 4 jarige gelderse merrie B dressuur loopt op dit moment 2 x per week onder het zadel dressuurmatig 30/45 min waarvan 1 x les (donderdag en zaterdag). 1 x in de week gaat ze een 20/30 minuten aan de longe (dinsdag) De rest van de dagen is ze vrij en loopt ze in de wei.

De 15 jarige merrie van mijn zus rij ik 3 x per week intensief 45/60 minuten (Maandag/Woensdag en Vrijdag) Dinsdag of Donderdag en Zaterdag rijd mijn zus haar 45 minuten rustig aan. Haar ga ik dit indoor seizoen starten in de M1 dressuur. Les volg ik met haar 1-2 x in de maand en dan op een van de drie dagen dat ik haar train.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:33

ik heb een net 6 jarige tuiger die een half jaar onder het zadel is.

ik rij hem om de dag, dus de ene week 3 x de andere week 4 x. van deze 3 of 4 dagen ga ik 1 x met hem naar buiten, meestal rondje bos en soms een duinritje.

in de bak zit ik er nooit langer dan 40 minuten op, jong paard meot nog veel leren, en na 20 minuten neemt een groen paard toch geen nieuwe informatie meer aan dus dan herhaal ik eigenlijk alleen de basis.

in de dagen tussen het rijden wandel ik. longeer ik hem, loop ik balkjes of watdan ook ik hou hem in ieder geval lekker in beweging.

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:50

meestal een uurtje en als hij vervelend doet rijd ik altijd iets langer tot het wel goed gaat en dan mag hij lekker naar stal.
acht jarige ruin ( welsh x arabiertje )