Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:47

bedankt voor je subtiele adviezen , daar zit iemand echt op te wachten die aangeeft niet lekker in zn vel te zitten, en problemen heeft .
Je zou ook gewoon kunnen zeggen : wacht met een nieuw paard kopen tot je je wat sterker voelt ,

moet dat echt zo respectloos en cru?

edit dacht nog met een penny te maken te hebben maar je bent 24!!! dan mag je toch eerst wel wat beter nadenken voor je wat schrijft!

S_en_Z

Re: Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:06

sorry, maar ik heb geen medelijden.. Aangezien je in iedere post aangeeft dat je zo zielig bent omdat je stress heeft.

Wake up.. Dat heeft de hele wereld. Denk je nu echt dat het anderen altijd voor de wind gaat??

Dat ''wij'' nooit stress hebben? Geen tegenslagen hebben? Dat het altijd loopt zoals we willen en dat we altijd opgewekt en ontspannen bij ons paard lopen?

Nee.. Zo werkt de wereld niet.. Dat moet je zelf ook inzien.

Ik wenste je ook succes en zei je de moed niet op te geven.

Selectief lezen? Het was niet bedoeld om je aan te vallen. Ik zie de wereld heel zwart wit. Dat zit nu eenmaal in me.

Je kunt je paard wel verkopen en later als je beter in je vel zit een ander kopen.. Maar er komen altijd weer andere problemen voor je huidige in de plaats.

Je zult nooit stressvrij door het leven gaan. Je zult toch echt zelf diep moeten inademen en beslissen of je wel echt voor dit dier wil gaan.

Ik begrijp heus wel dat je je schuldig voelt maar je weet zelf dondersgoed dat een dier er niet alleen is voor een paar dagen in de week als je er behoefte aan hebt. Ze hebben verzorging en aandacht nodig. En comsequentie, net als alle andere dieren die je huisdier kunt noemen.

Dan kun je beter op een sport gaan die niets met dieren te maken heeft en je daar in storten om je problemen even opzij te zetten.

Het spijt mij, je leest het goed, als ik je met mijn tekst gekwetst heb. Ik ben enkel eerlijk in wat ik vind.

En daar komt bij dat ik heel direct ben.. Nogmaals sorry, ik wil je echt niet aanvallen.

Klinkt nogal tegenstrijdig met mijn eerste regel want het is maar net hoe je die opvat..

Als je er emotioneel zo erg doorheen zit.. Is het dan niet een goed idee om met iemand te gaan praten? Om alles op een rijtje te zetten, iemand die aandachtig naar je luistert en je echt kan helpen..

Het lijkt mij dat je paard opneemt dat jij emotioneel heel erg in de war bent en die maakt er geen misbruik van maar gedraagd zich er naar omdat hij de leiderrol wil vervullen.

Ik heb in de loop der jaren geleerd mn gedachten op 0 te zetten als ik op stal ben. Maar ik ga je niet zeggen dat je dat ook moet doen want dat moet je maar net kunnen.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en hoop écht heel erg dat je straks met hulp een andere wereld met paarden ziet en geinspireerd raakt en die jouw de energie geven die je nodig hebt om met hem verder te gaan.

Frustratie is nooit goed..

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 08:43

Ik moet bij de bart smit een shetland knuffel gaan kopen ? en dan moet ik jouw reactie serieus nemen, en nu geloven dat dit je spijt??

Ik geef in geen enkele post aan zielig te zijn, ik vraag adviezen hoe om te gaan met stress en de omgang met een paard .
Half bokt bestaat uit mensen die problemen ondervinden met hun paard en de vraag om advies.Allemaal maar schrappen dan omdat jij het onzin en zieligedoe vindt?

En inderdaad, het gaat hier niet om een beetje stress, dus hulp heb ik allang gezocht.En omdat het vooruitzicht niet is dat mijn situatie snel veranderd vraag ik advies over hoe ik dit op kan lossen, natuurlijk zo goed mogelijk voor mijn paard.

Het is zo jammer dat je wel blijft afkatten , maar met adviezen kom je niet. Wat doe je dan in dit topic?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:19

svdijk, volgens mij ben je iemand die graag in oplossingen denkt en niet in problemen blijft hangen. Gokje...
Maar ik denk niet dat je met je manier van posten en aannames doet zonder navraag, bereikt dat iemand anders ook in oplossingen zal gaan denken.

Geen idee wat je wil bereiken trouwens met je post, maar alleen je mening ventileren is in mijn optiek een weinig zinnige bijdrage voor de TS, als je geen rekening houdt met de behoeftes van een ander. Dan voorzie je denk ik slechts in je eigen behoefte: je mening geven.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:13

Fijn dat je iemand hebt gevonden die je wilt hepen TS.

En nu hopen dat je in gaat zien dat het ook anders kan, en voor beiden leuk kan zijn. Ik denk dat je dan ook meer energie zult krijgen wanneer je vooruitgang boekt. Houd je ons op de hoogte?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:26

janouk schreef:
Ik geloof sterk dat je niet het paard krijgt dat je wenst, maar het paard dat je nodig hebt.

Dit paard is op je pad gekomen om er wat van te leren. Nu nog uitvinden wat dit paard je wil leren.

Misschien wel dat je niet tegen heug en meug moet willen doormodderen? :)*
TS: je hebt je pony als hobby, je zou er plezier in moeten hebben, dat is goed voor jou maar zeker ook voor de pony. Om eerlijk te zijn denk ik dat je beter zoekt naar een andere pony, eentje die de fijne aspecten van je pony en die arabier in zich verenigd. Er zijn genoeg vriendelijke paarden en ponies te vinden die wat meer rekening houden met hun baasjes dan dat kereltje van jou.
Jij zit met een lijf dat niet meer alles kan wat je zou willen en wat misschien nodig is om door te zetten. Dat ook nog gecombineerd met je stress maakt het niet gemakkelijker om met dit kereltje om te gaan.

Kijk wat het grondwerken je oplevert, maar wees niet bang om op een zeker moment te zeggen dat het beter is om ook van de pony te "scheiden". Het kan voor beide partijen een positieve stap zijn, hij hoeft er niet slechter van te worden en jij ook niet. ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:05

Voor eerst heb ik enkel de aanvangstekst gelezen en wil enkel daarop reageren.

Uit je tekst blijkt dat je onzeker bent tov paarden en dit leid tot een wederzijds gebrek aan vertrouwen: hij vertrouwd jou niet omdat je schrik hebt en jij vertrouwd hem niet omdat hij onvoorspelbaar reageerd.
Vroeger heb ik hetzelfde probleem gehad maar door de wijze om paarden te benaderen die we van onze huidige trainers hebben geleerd is dit verdwenen.

Wij hebben geleerd om ons te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en om van daaruit met hen om te gaan zodat ze ons als leider zien.
Paarden zijn kudde dieren en jouw paard beschouwd jou als deel van de kudde.
Als jij nu leert om hem te overtuigen dat jij de leider bent van deze kudde zal hij jou vertrouwen en zal jij merken dat geleidelijk jou vertrouwen in jou paard en andere paarden zal toenemen omdat je zal leren hoe een paard zich zal gedragen in een bepaalde situatie.

Een paard vertrouwd zijn leider en zal hem volgen omdat hij weet dat de leider het beste voor hem kan zorgen en het altijd het best weet.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Je zal merken dat geleidelijk je vertrouwen in hem zal toenemen omdat jij beter weet hoe hij zich zal gedragen in jullie omgang, hij zal, bij wijze van spreken "voorspelbaarder" worden.
Je zal op voorhand weten hoe hij zich zal gedragen in elke situatie.

Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:49

@MarcR
Dat noem ik nou een constructieve bijdrage, Marc +:)+

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 22:21

Inderdaad Tina!!

Hartstikke bedankt voor de adviezen,marc,ik ga zeker op die site kijken , ik kan niet heeeel goed engels maar aan die filmpje zal ik ongetwijfeld veel hebben, het zien van dingen maakt het vaak veel duidelijker!

Waratje, wat je zegt klopt wel ;ik vind de karakter eigenschappen vd arabier ,het gevoelige, vriendelijke helemaal leuk, alleen het wat zenuwachtige tijdens het rijden maakt mij én het paard onzeker.
Het rustige van een koudbloed vind ik heerlijk tijdens het rijden, maar het stoicijns door je heen lopen ,of heel lomp je hond de wei uit schoppen vind ik dan weer niet leuk van deze koudbloed en maakt mij oók weer onzeker.

maar ja de vraag is dan ;bestaat dat paard, of zit ik nu onredelijk hoge eisen te stellen.... ik bedoel ben zelf verre van perfect en kijk nou eens wat ik allemaal van mijn paard eis :o :+

Mirka ,ik ga zeker nog posten hoe het verloopt . De planning is nu lucky maandag over te brengen naar een wei met 2 merries (ipv hengst waarmee hij nu staat) .
Hij kan dan wat dagen acclamatiseren omdat ik dan een week op vakantie ga. Daarna ben ik nog een week vrij en heb ik alle kans om een start met hem te maken!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:46

Hahahaha, met merrietjes. Ik hoop dat je mannetje niet bedenkt dat dat zijn merries zijn en daar ook idioot beschermend gedrag gaat laten zien. Lang niet alle ruintjes doen dat, maar ik ken verhalen waar dat wel gebeurde (onder andere mijn eigen paard). Hou er in ieder geval rekening mee dat ook Lucky op dat idee kan komen. Dan is het voor jou een minder grote schrik mocht hij dat doen. Het gaat ook weer over uiteindelijk ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:17

Dat paard bestaat wel hoor, maar het vergt wat rondkijken en misschien op plaatsen waar je anders niet zomaar zou zoeken. ;)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:01

wat bedoel je daarmee waratje? :o? :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:05

Gewoon, dat paard dat een combi is van gevoelig en rustig/braaf bestaat wel, je moet het alleen nog vinden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:12

Waratje zegt eigenlijk precies hetzelfde als wat ik al tegen je heb gezegd via PB.
Er zijn echt wel paarden die bij ons soort (:-)) mensen passen hahaha. Eentje die bijvoorbeeld maar 30% spiegelt in plaats van 150% (zoals mijn oude paard). Een paard die geen misbruik/gebruik maakt van hoe jij je voelt als je bijv eens een dagje wat zwakker in je vel zit. Een paard die juist jou op dat soort dagen vertrouwen zal geven en niet wantrouwen en angst.

Ik heb al best wat contact via pb met je gehad en ik vind het knap wat je nu doet. Toch eerst kijken of het met grondwerk kan werken. Dan heb je je wel volledig gegeven en het ECHT allemaal een kans gegeven.

Van sommige reacties hierboven schrik ik een beetje... Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten en het lijkt mij dat je alleen maar zo kan reageren als je zelf nooit in zo een situatie heb gezeten... Anders zou je je wel een stuk meer kunnen inleven...

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:32

Even een update:

Lucky is vrijdag van wei verhuisd.
Dat was wel een soort van drama, want ik durfde dat natuurlijk niet te doen (moet o.a. een redelijk grote weg over).dus heeft mijn ex dat gedaan. En die is wel strabant,en de baas over zijn paarden! Dat was Lucky niet gewent en ging behoorlijk in verweer! Hij staakte telkens , en belande in de sloot, het was een heel gedoe, waarvan ik gelijk weer zoiets had van o my god :+
Eenmaal daar mocht hij in een stal , ik heb nog in de stal geoefend met" uit mijn ruimte" blijven en dmv lichaamstaal hem aan de kant te laten gaan. Dat ging heel goed ,maar ik vond het vreselijk...
Vandaag Lucky uit stal gehaald en aan halstertouw even in het volle gras gelaten. Schrok alleen ergens van dus vloog op 4 benen 25 m naar achter. Ik hield hem gelukkig wel maar schrok me een ongeluk (hij stond achter op het erf ,maar niet in afgesloten wei.)

Ik heb heel erg mijn twijfels, het ging eigenlijk dus best goed ,maar het voelt helemaal niet goed....

Mijn ex had nog een voorstel : hij heeft eigenlijk te veel paarden, maar bij elk paard zit wel een verhaal waardoor hij ze niet weg wil doen.
Hij heeft 1 hengst waar ik op zich heel gek op ben ( zelfs achter durf te gaan staan terwijl ik dat bij lucky écht niet doe!!! :+ ) maar niet op durf te rijden omdat hij veel showt naar de dames. Hij is op zich wel heel rustig bij het rijden.
Nou wil hij die hengst toch nog ruinen omdat hij (als lucky in andere wei staat) altijd alleen staat , en hij vroeg zich af of ik sherabi dan zou willen, en dat we Lucky verkopen ipv Sherabi.
Er 1 verkopen is zowieso noodzaak, want eigenlijk zijn de kosten van 4 paarden voor hem ook teveel.

Weer wat om over na te denken dus!!!

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:53

Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar misschien is het inderdaad wel handig om wat grondwerk-nh te doen om een betere band te krijgen. En als je dan toch nog steeds het gevoel hebt dat er geen klik is, tsja. Het blijft altijd je eigen beslissing, ik (wij) kunnen niet zeggen of je hem wel of niet moet verkopen.
--
Oeps, een beetje een late reactie, had niet doorgekeken :o. Fijn dat het al wat beter gaat! Veel succes nog!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 07:47

Als het op zich nu wel goed (beter) gaat, maar nog steeds niet goed voelt, denk ik dat je eigenlijk al weet wat je te doen staat.
Het is helemaal geen drama om te besluiten dat een pony gewoonweg niet zo goed bij je past als je had gedacht. En er zijn mensen die dit soort pony's, inclusief karakter, helemaal geweldig vinden. Ik val bijvoorbeeld als een blok voor temperamentvolle paarden, maar niet iedereen vind dat even leuk en kan daar evengoed mee overweg.

Met Lucky wist je bij aankoop eigenlijk ook niet heel goed hoe hij was. De klik was er toen in ieder geval duidelijk niet en je had hooguit op dat moment dus een andere keuze kunnen maken, maar goed. Dat is wellicht een les geweest die je hebt geleerd.

Heb je wat betreft Sherabi de mogelijkheid hem pas over te nemen als hij eenmaal geruind is? Het zou zonde zijn weer "ja" tegen een paard te zeggen, waar je uiteindelijk toch niet op durft. Nog meer teleurstellingen lijkt me helemaal funest voor je zelfvertrouwen in omgang met paarden.

Succes weer met het maken van keuzes. :(:)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 13:59

Ja, dat maakt helemaal niks uit, we hebben het nog helemaal niet gehad over hoe dan over te nemen , uiteindelijk zal het echt nog wel wat langer duren voordat hij verkocht zal worden(als ik m niet zou willen) want hij heeft er veel moeite mee om hem te verkopen. Dus in die zin heb ik die tijd wel.
En castreren , dat gaat zowieso gebeuren, anders verkoop je m toch ws minder goed, en het is gewoon zielig omdat ie nu weer alleen moet staan..

Sherabi heeft eigenlijk niet veeel hengstendingen, hij is heel lief, alleen hij kan wat moeilijk langs andere merrie's enzo en kan daardoor wat lomp en overstuur zijn...

Stond vrijdag bijna te janken in de stal omdat ik écht niet dichterbij durfde te komen... tja dan kan je wel heel veel willen maar A dat lukt dan dus niet en B is dat natuurlijk ook heel duidelijk voor Lucky : geen leider maar een kneus :+

En idd, het was niet een goed plan om zon jong en dominant paard te kopen, dat klopt!!!
Daarom is het prettig dat het het met Sherabi uit kan proberen, hij is 13, en voor een hengst echt een watje, dus als ruin met een beetje geluk nog liever!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:03

tja tussen jouw woorden door lees ik dat de keus eigenlijk niet zo moeilijk is, wat houd je tegen om de beslissing te nemen?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:41

De keus is zo moeilijk omdat Lucky eigenlijk een hele leuke en lieve pony kan zijn, zeker als je erop zit doet ie gewoon zo goed zn best!
Maarja, als ik kijk naar de angst die ik heb als ik er naast loop ,dan is de keus snel gemaakt.

Dus dit maakt de keuze zo moeilijk....

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:19

Hier wat foto's van het hengstje
Afbeelding

Afbeelding

en toen kreeg hij publiek
Afbeelding

en durfde hij niet meer...
Afbeelding

Op deze foto's zie je ook nóg een goede reden voor castratrie : Sherabi blijft vreselijk dun. Als je ziet hoeveel eten hij krijgt!!! Maar hij beweegt zóveel en is vaak zó hyper dat het wel goed zou zijn als hij wat rustiger werd!!

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:47

ik ben van mening dat je altijd een paard moet hebben waar je vertrouwen in hebt.Als je geen vertrouwen in je paard hebt komt er heel veel adrenaline vrij.Deze stof is zeer goed op te vangen door het paard en hierdoor zou hij gemeen kunnen reageren.
Je geeft echter aan dat het nu een schatje is en dat hij het nu allemaal goed doet.
Waarom ben je dan angstig??En is deze angst wel gegrond??LIgt het probleem bij het paard of de ruiter?En zou je je kunnen verzetten en je angst kunnen overwinnen?
Als je deze vragen eerlijk kunt beantwooorden dan heb je ook een antwoord op je vraag denk ik.
Ik ben ook van mening dat je een paard voor een heel leven hebt,maar is dat altijd wel zo eerlijk?

groetjes Kelly Manon

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:43

Ik denk dat je stiekem al weet wat je gaat doen.. Veel succes :-D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:47

Pfoe, snap heel goed dat je het een moeilijke beslissing vindt! Een paard wegdoen is niet niks.

Ik snap alleen eigenlijk niet waarom je Lucky in eerste instantie gekocht hebt? Hij was druk, dominant en jong. En jij onzeker. Dan moet ie toch ook wel een heeele leuke kant hebben dat jij hem toen toch gekocht hebt denk ik dan? Is dat nu weg?

Je zegt zelf al dat het probleem eigenlijk niet bij het paard ligt maar bij jou. Een paard zal toch altijd een leiderfiguur in jou moeten zien wil je de controle behouden. En ja, een onzeker, gestresst mens is voor geen enkel paard een goed leiderfiguur. Ik denk dat als je die hengst koopt, je daar uiteindelijk ook problemen mee krijgt.

Ik zie het als een kans om te leren. Maar dan moet je dat wel willen! En jezelf dus ook de tijd gunnen. Zie je geen verandering in jezelf, dan ook niet in je paard. Ik zou de oplossing dan ook bij jezelf zoeken, en niet in een ander paard. (Al helemaal geen arab hengst!)

Heel fijn dat je iemand gevonden hebt die je gaat helpen. Ik zou je instructrice dan ook vooral vragen te richten op gevoel ipv een oefening. Dus regelmatig checken: spanning in je buik? Dan eerst terug naar ontspanning. Heb je al spanning voordat je hem uberhaupt de wei uit gehaald hebt? Blijf dan gewoon in de wei rondlopen tot je ontspant etc.

Je moet als het ware je hersenen re-programmeren zodat als je je paardje ziet jouw hersenen doorgeven dat het tijd is te ontspannen ipv aan te spannen.
En wat jij opnoemt, zou met goeie begeleiding prima op te lossen moeten zijn. Je durft namelijk nog genoeg met je paard en je wilt ook nog genoeg met je paard.

De problemen waar je met Lucky tegen aan loopt is je eigen instabiliteit. Laat Lucky je leren om stabiel te zijn. Daar heb je vele malen meer aan dan een rustig paard te kopen waar je instabiel bij kan zijn zonder dat dat problemen oplevert. Ook in het dagelijks leven.

Heel veel succes TS!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:06

@sassol : ik ga geen ander paard kopen, die hengst staat in de wei,ik ken hem al 8 jaar want hij is van mijn ex! Dus er is geen sprake van 1 bij kopen. En het gekke is dat ik gister nog achter hem stond en dan heerlijk op zn kont leun en aai , geen enkel probleem, hem vertrouw ik volledig.
Mijn angst is echt geent op Lucky, en waarom????

Toen ik Lucky kocht zat ik nog heel wat beter in mn vel, en hij was idd erg leuk, hij ging met zn pootje over de (koeien)stal deur heen van "kom je mij aaien" .
heel schattig ,maar natuurlijk ook heel dominant, erg stom dus van mij achteraf :o
En natuurlijk ziet hij er ook echt uit als de allerliefste kinderpony, maar is hij eigenlijk erg sterk en dominant...

ik vond het afgelopen weekend gewoon gevaarlijk, zon paard weet heel goed hoe je in je vel zit, en lucky is geen paard wat dan rekening met je houd, maar juist de kleineren/ zwakkeren uit de wei/stal schopt. Zo voel ik dat .

Ik lees je stukje nog eens door en moet wel lachen omdat "en zeker geen arab hengst"!! ik kan me dat heel goed voorstellen , die reactie ,voor de meesten ga ik ook wel blokje om :+ ,maar dit is wel een hele aparte, brave!