Rena100 schreef:Ik heb over beide methoden wel wat te zeggen. Zoals TS aangeeft, kan je best wat basis dingen doen, ook als ze nog jong zijn. Maar 2 jaar op de weide vind ik ook niet verkeerd. Punt is alleen wel, dat wanneer je een jong paard dat van opfok haalt, het allemaal rustig aan gaat doen. En daar gaat 't dus vaak mis. Paarden worden van 't land afgehaald, in een stal gedrukt en meteen aan het werk gezet. Zo'n paard weet dus inderdaad ook niet wat hem overkomt.
Maar als je nou een 3 jarig paard van de opfok afhaalt en dan nog een jaartje (of langer, wat het paard aangeeft) gunt om de basisdingen aan te leren, en tegelijk ook veel op de weide komt met andere paarden zou dat ook goed werken lijkt mij.
juist hierom denk ik dat je een jong paard geen dienst bewijst door het in de opfok te steken en er volledig niets mee te doen. af en toe in de hand nemen, borstelen voetjes geven en 5-10 minuutjes "spelen" (basis vooruit, achteruit, draaien en wijken voor druk) zijn geen overbodige luxe...
ik heb net nog een aantal 3-jarige recht van het land zien komen kennen geen halster zijn de vrachtwagen op en afgejaagd de stal in. zijn pas na 2 weken voor het eerst terug buiten gegaan, want je ze kregen geen halster om. Aangezien de nieuwe eigenaar ze nu zo snel mogelijk onder het zadel wil voor de verkoop krijgen de paarden geen tijd om te wennen en te begrijpen wat er van hen verlangt wordt... ik kan niet blijven toekijken hoe deze paarden geleerd worden. Volgens mij zijn ze verpest voor de rst van hun leven als ze niet bij iemand terecht komen die er hun tijd voor nemen om van nul te beginnen. De paarden op zich zijn nieuwsgierig genoeg om contact te zoeken en uiteindelijk je te volgen an een halster, maar helaas die kans krijgen ze niet