"Aan het werk" met een enter of twenter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:39

Quellian schreef:
Ik krijg altijd last van gekromde tenen als ik van die jonge dingen 's winters in een stalletje zie staan die een uurtje per dag in de bak komen. Gaat er bij mij niet in.

Krijg je daar bij volwassen dieren geen kromme tenen van? Ik vind het ook dan verschrikkelijk.
Ik ben nog steeds bezig te accepteren dat mijn paardje van de winter snachts op stal zal komen (17 - 09u, de rest van de dag op de weide). Een paard wat 1 uur per dag vrijheid heeft is in mijn ogen geen paard meer, dat is nog veel erger dan er met 2,5 al op gaan zitten in mijn ogen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:42

_Lot schreef:
Quellian schreef:
Ik krijg altijd last van gekromde tenen als ik van die jonge dingen 's winters in een stalletje zie staan die een uurtje per dag in de bak komen. Gaat er bij mij niet in.

Krijg je daar bij volwassen dieren geen kromme tenen van? Ik vind het ook dan verschrikkelijk.
Ik ben nog steeds bezig te accepteren dat mijn paardje van de winter snachts op stal zal komen (17 - 09u, de rest van de dag op de weide). Een paard wat 1 uur per dag vrijheid heeft is in mijn ogen geen paard meer, dat is nog veel erger dan er met 2,5 al op gaan zitten in mijn ogen.

Jawel, daar krijg ik ook gekromde tenen van, zeker wel.
Maar een dier wat zo volop in de groei is in die mate stil zetten, brrrr.... ik word daar niet gelukkig van en ik denk de paarden zelf ook niet.

Ik denk dat er ook wel verwarring wordt geschept door jouw verhaal, o.a. 'in dienst van de mens' (of hoe je het precies beschreef, kan nu even niet terug kijken), want sommige mensen hoeven niet zoveel van hun paard.
Het is niet zwart of wit, er is ook een groot grijs gebied. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die hun paard z.s.m. naar de Grand Prix willen hebben en ze met 3 (of liever nog 2,5) vol aan de bak zetten, maar er zijn ook veel mensen die hun paard vanaf 3 jaar (let op, vanaf) rustig aan oppakken. Dan is de overgang niet zo enorm als jij beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:44

_Lot schreef:
Jemig, wat gaat dit hard :+

Kort houden dan maar:
Ik denk dat of het positief of negatief uiten van gedrag op latere leeftijd ten gevolge van manier van opvoeden in de jonge jaren vooral afhangt van hoe er iets gedaan is. Zolang je alles speelenderwijs houdt en goed oplet dat je geen grenzen over gaat kan het met je werkt, zodra je ongemerkt die grenzen over gaat keert het vroeg of laat tegen je.

De vraag is, hoeveel mensen met een enter of twenter zijn consequent genoeg in hun opvoeding en weten wanneer ze grenzen over gaan? Eerlijk gezegd denk ik niet erg veel. Iets te ver gaan in je enhousiasme doe je al snel.
Opfok is wat dat betreft wel een veilige optie. Minder kans op 'verpeste' paarden, en paarden die overvraagd zijn. Wel paarden waar je in het begin meer tijd in zal moeten steken als je met ze aan de gang gaan.

Verder ben ik het wel met Ninx eens. Af en toe poetsen, vaststaan, meelopen, een keer een vrijheidsdressuur-kunstje (leren flemen oid is in mijn ogen niet veel anders dan leren voetjes geven) maar laat het daarbij. Een bit zou ik bijvoorbeeld nog niet aan beginnen, ook ivm wisselen.

Citaat:
Waarom zou je het dier eerst drie jaar in de waan laten dat het een weide-leventje mag hebben en is het daarna plotsklaps over?

Je paard in de waan laten? Dat lijkt erop alsof hij weet dat het altijd zo zou zijn en je dat ineens veranderd. Dat is natuurlijk niet zo, je paard heeft geen lange-termijn visie in de zin van 'ik sta nu altijd op de wei dat zal wel zo blijven'. Zulke dingen zullen wel vaker gebeuren in zijn/haar leven. Een paard dat naar een andere stal gaat, een paard dat verkocht wordt en bij een andere eigenaar heel anders wordt behandeld, een sportpaard dat na een blessure alleen nog op de wei komt etc. Zulke veranderingen kunnen geen kwaad. Net als het geen kwaad kan om een paar jaar op de wei te staan en dan aan het werk te gaan. Het vergt alleen wel tijd om die overgang te maken, en te wennen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-11 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:45

Rena100 schreef:
Ik heb over beide methoden wel wat te zeggen. Zoals TS aangeeft, kan je best wat basis dingen doen, ook als ze nog jong zijn. Maar 2 jaar op de weide vind ik ook niet verkeerd. Punt is alleen wel, dat wanneer je een jong paard dat van opfok haalt, het allemaal rustig aan gaat doen. En daar gaat 't dus vaak mis. Paarden worden van 't land afgehaald, in een stal gedrukt en meteen aan het werk gezet. Zo'n paard weet dus inderdaad ook niet wat hem overkomt.
Maar als je nou een 3 jarig paard van de opfok afhaalt en dan nog een jaartje (of langer, wat het paard aangeeft) gunt om de basisdingen aan te leren, en tegelijk ook veel op de weide komt met andere paarden zou dat ook goed werken lijkt mij.

juist hierom denk ik dat je een jong paard geen dienst bewijst door het in de opfok te steken en er volledig niets mee te doen. af en toe in de hand nemen, borstelen voetjes geven en 5-10 minuutjes "spelen" (basis vooruit, achteruit, draaien en wijken voor druk) zijn geen overbodige luxe...

ik heb net nog een aantal 3-jarige recht van het land zien komen kennen geen halster zijn de vrachtwagen op en afgejaagd de stal in. zijn pas na 2 weken voor het eerst terug buiten gegaan, want je ze kregen geen halster om. Aangezien de nieuwe eigenaar ze nu zo snel mogelijk onder het zadel wil voor de verkoop krijgen de paarden geen tijd om te wennen en te begrijpen wat er van hen verlangt wordt... ik kan niet blijven toekijken hoe deze paarden geleerd worden. Volgens mij zijn ze verpest voor de rst van hun leven als ze niet bij iemand terecht komen die er hun tijd voor nemen om van nul te beginnen. De paarden op zich zijn nieuwsgierig genoeg om contact te zoeken en uiteindelijk je te volgen an een halster, maar helaas die kans krijgen ze niet :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:49

Ninx schreef:
Tja... je klinkt als iemand die wel begrijpt waar ie mee bezig is en niets overhaast....

Bedankt, dat vind ik leuk om te horen :)
Dat ik al zo bezig ben met haar is misschien ook wel de situatie. Mei 2010 is de merrie waar ik zowat voor leefde overleden, met haar reed ik bijna dagelijks het Dwingelderveld rond, voor de rest stond ze gewoon lekker op de weide met soortgenootjes.

Mijn twentertje heb ik sinds maart. Ik wou graag een paardje op mijn manier groot brengen, dat ik dan een tijdje niet zou kunnen rijden etc. nam ik voor lief (was eigenlijk op zoek naar een leuk toekomstig veulen). Inmiddels is rijden allang geen must meer, het komt wel weer ooit, en anders gaan we lekker andere dingen doen. Tot vorige maand had ik ook nog een licht bereden ruin in bruikleen, vanwege verhuizing is deze terug naar de eigenaresse waarna alleen mijn twenter over bleef.

Tot nu toe gaat het prima, dus dan vraag ik me af waarom niet? Als ik haar verknal, eigen schuld, als het goed gaat mag ik met recht trots zijn over een paar jaar dat ik mijn eigen paardje op mijn manier heb groot gebracht en dat ze is uitgegroeid tot een prachtdame waar ik heerlijk mee kan werken. En mensen die zeggen dat paard hiervan de dupe kan worden, ach, er zijn genoeg plekken waar ik haar neer kan zetten en ze de rest van dr leven niks meer met mensen te maken hoeft te hebben.

Ninx schreef:
Paarden die opgevoed worden door paarden zijn veelal later toch stabieler is mijn ervaring.

Combi is het mooiste. Ik zou echt geen paard willen als het niet minstens een half etmaal met soortgenootjes op de weide kon staan. Nu niet, nooit niet. Of het dier nou jong of oud is.

In de posts boven mij wordt duidelijk geillustreerd waarom ik geen fan ben van paarden in de jonge jaren volledig met rust laten.

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:51

Ik heb mijn Friese merrie vorig jaar gekocht als jaarling. Haar eerst levensjaar heeft ze in een grote gemengde kudde gestaan en is niet veel in handen geweest. Halster, vaststaan, poetsen etc kende ze al wel. Heb haar eerst een tijdje lekker laten wennen aan de nieuwe kudde, af en toe een worteltje brengen in het land en 1/2 keer in de week nam ik een paar borstels mee en poetste ik haar kort in het land. Ik kon aan haar merken dat mensen haar niet veel interesseerden. Langzaam maar zeker werd ze steeds opener en begon ze het steeds leuker te vinden om aandacht te krijgen en ze begon te snappen dat mensen eigenlijk best heel leuk zijn. :) Ik haalde haar nog steeds niet veel uit het land, 1/2 keer in de week en dan alleen even kort om te poetsen. Sinds begin dit jaar is ze verhuisd naar een grote kudde met jonge paarden (van 2 tot 4 jaar) en ze vindt het heerlijk. Ze is nu gék op aandacht, staat altijd vooraan en is ontzettend nieuwsgierig. Ik haal haar nu zo'n 3/4 keer in de week uit het land en ze komt er altijd aanlopen als ze me ziet en loopt vol enthousiasme mee. Vaststaan doet ze super en we zijn net begonnen met wennen aan wat kleine dingen zoals sprayen met een plantenspuit etc. Als ik het warm heb en m'n jas uit doe dan leg ik die over haar rug heen en ik spring regelmatig even naast haar. Maar ook alleen het van en naar de wei is al een hele goede oefening, ze weet nu heel goed dat ze op mij moet letten en niet voor me uit mag denderen. Het zijn juist dat soort kleine dingen, gewoon netjes meelopen, vaststaan en voetjes geven, waarvan ik het belangrijk vind dat ze dat braaf doet.
Volgend jaar ga ik haar zelf inrijden en heb het idee dat ik er veel profijt van zal hebben dat ze nu al went aan bepaalde dingen. :)
Ik denk dat de sleutelwoorden altijd zijn: consequent zijn. Mijn merrie weet heel goed wat wel en niet mag, omdat de regels voor haar al heel duidelijk waren vanaf jongs af aan.

Apple

Re: "Aan het werk" met een enter of twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:52

-> OPG

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:55

Ninx schreef:
LindyH schreef:
Ben het eens met de OP. Wij doen kinderen ook met 4 jaar al naar school en met 6 jaar op een sport.
Het zou toch wat zijn als we ze tot 18 jaar in een groep leeftijdgenoten laten leven zonder voorbereiding op hun latere leven.

Natuurlijk moet je de 'voorbereiding' aanpassen aan de leeftijd van het paard. Een belangrijk deel van de opvoeding wordt gedaan door andere paarden, dus dat moet zeker ook. Ik ben ook niet voor opfok zonder volwassen dieren. Maar ca 1x in de week in handen voor de basisdingen en eventueel een begin maken met longeren is imo wel verstandig.

TS haalt het paard iedere dag uit de wei en werkt aan de lange lijnen... dat is toch wel iets meer dan 1x id week aan een touwtje lopen, een snoepje krijgen en weer terug gezet worden.

Teruglezend vind ik dat toch echt teveel ts. Het paard is 2, en is iedere dag in handen....
Dat lange lijnen werk, is dat met bit?

Elke dag vind ik ook veel. Mijn volwassen rijpaard komt niet eens zo vaak in handen (staat 24/7 buiten) en krijgt zeker niet zo vaak een poetsbeurt. :D
Maar met het principe ben ik het eens. Het is gewoon raar dat een 3- of 4-jarige opeens alles wel aan moet kunnen wat hij een jaar eerder blijkbaar nog niet kon.

Trainers die 3-jarigen beleren hebben alleen over het algemeen wel liever paarden die 3 jaar in de opfok hebben gestaan, want die reageren nog 100% 'paards', dus weet je wat je eraan hebt.

Maargoed, die conclusie hadden we eigenlijk al wel getrokken. Als je niet precies weet wat je doet dan doe je met dat 'opvoeden' meer kwaad dan goed en is de opfok misschien wel beter.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:58

LindyH schreef:
Maargoed, die conclusie hadden we eigenlijk al wel getrokken. Als je niet precies weet wat je doet dan doe je met dat 'opvoeden' meer kwaad dan goed en is de opfok misschien wel beter.

In mijn ogen nog beter, koop dan geen jong paard of fok dan niet. Immers gaat de tijd van opfok ook voorbij, en dan krijg je wel te maken met een 3-jarige, die zijn ook, zowel geestelijk als lichamlijk, nog in ontwikkeling en dat vergt eveneens kennis en duidelijke grenzen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:59

Volledig met rust laten is weer iets anders dan wat spelen en het paard in handen nemen. Zoals ik lees ben jij er goed mee bezig, maar toevallig heb ik vandaag al 2 keer in andere topics gereageerd, waar een 1 1/2 jarige al werd gelongeerd met longeersingel en die had al aan de teugel gelopen, kijk...dan ben je natuurlijk hartstikke verkeerd bezig! Meisje was er nog apetrots op ook!!
Ik wandelde ook veel met mijn 2 jarige, gekke dingen opzoeken en haar daar aan laten ruiken, spelen in de bak, en het voetje geven, poetsen enz. natuurlijk. Kan allemaal makkelijk met een 2 jarige!
Ik zou ook nooit een veulen in de opfok gooien ( mits je ze thuis vriendjes kan geven en heel veel buiten!)
Juist de band die je krijgt door er dagelijks mee bezig te zijn is, buiten dat het zo leuk is, ook zo belangrijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:03

Imo is 'spelen' juist heel gevaarlijk, in de zin van dat je het paard ongewenst gedrag aanleert. Spelen doen ze maar met andere paarden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:09

Ik zag idd net een van die 2 topics denk ik. Dan heb je in mijn ogen gewoon de kennis niet, laat staan de ervaring. Sowieso longeren vind ik niks op jonge leeftijd, zelfs als voorbereiding op het rijden vind ik het niks, dat is zo zwaar voor het lichaam van een dier, daar vergissen velen zich in. Ik zou dat persoonlijk pas gaan doen als het dier is uitgegroeid...

Ik speel wel met mijn twenter. Ik heb haar altijd los lopen. De paarden staan op ongeveer 4 ha, verdeeld over 6 stukken, het voorste stuk is met een paal om vast te zetten, bankje om even te zitten, de andere gedeeltes zijn weiland. De paarden staan momenteel in het achterste stuk. Ze kan dus geen kant op, behalve een verkeerd weiland in. Ze loopt altijd braaf mee, ik ren, zij draaft, ik sta stil, zij staat ook stil. Ik zeg ho, zij doet ho (en weet dat ze dan vaak wat lekkers krijgt, behalve als ze erom vraagt :Y) ). Pas had ze duidelijk energie over. Ik draaf vaak met haar terug als we uitgeborsteld zijn, deze keer moest ik even mn vest dicht doen voor we gingen, paardje onrustig. Echter toen ik ho zei bleef ze braaf staan, dat vond ik al erg knap. Met aandraven kwam er dan ook een lekker bok (overigens netjes van mij af gericht). Ik schrok en stond stil, zij schoot door, maar toen ze doorhad dat ik stil stond kwam ze netjes terug en weer naast me staan. Ik werd er warm van vanbinnen, hoe braaf kan je ze krijgen? Dus toen heb ik even lekker een stuk voor dr uit gerend en daarna wat staan springen, mocht ze in een van de middelste weilanden even lekker los. Zelf lekker met camera op de grond gaan zitten en madam rende dr rondjes wel. Toen de energie weg was kwam ze weer lief in stap naar me toe en zijn we samen naar de kudde gelopen alsof er niks gebeurd was :')

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:32

Duhelo schreef:
mijn volwassen merrie heb ik op 8 zadelmak gemaakt. helaas had zij wel al bepaalde ervaringen met mensen, en is ze ondertussen behoorlijk verknipt, voor mij een enorm goed paard, maar geef ze niet in andere handen ...
dat er menselijke begeleiding is snap ik wel, vind ik ook niet slecht, maar waar is de begeleiding van de oudere paarden? die 15 min per dag dat er een mensje door de kudde passeert zal de jonge paarden niet opvoeden, helaas, daarvoor zijn er in mijn ogen echt wel volwassen paarden nodig. want een twenter die de baas is over alle andere twenters, daar heb je als mens zeker je handen mee vol. het is maar zelden dat een twenter baas is over een kudde van gemengde leeftijden dus die zal zich ook iets beter schikken.

Maar werken of leren hoeft niet slecht te zijn. een kind puzzel je toch ook mee? kind vind dat leuk, maar leert er ook van. Mijn paard moet ook leren, en dat gebeurt spelenderwijs, en ze komt nog iedere dag met plezier naar me toe, loopt niet weg van het halster, gaat met de oortjes vooruit aan het "werk". de andere 6 dagen en 23 uur staat ze lekker op de weide, te genieten van het jong zijn ...

voor mij heeft het het nut dat ik een drie of vierjarige zal hebben, waar ik zonder stress voor haar een zadel opgooi, opkruip, en een buitenritje kan mee maken, zonder dat ze in drie weken met hopen informatie overdonderd wordt, zonder stress, want zadel, en bit, en wandelingen, zijn de gewoonste zaak van de wereld voor haar, it's all part of life, net zoals eten, drinken en slapen ;)

maar binnen en buiten zetten is ook werken voor dat paard, dat is even hard werken als die eenmaal per week dat de mijne aan de hand een blokje om gaat.

[b]
Citaat:
Mijn paarden zijn gek van het gefrummel aan het lichaam, als ze mijn auto horen komen ze in volle galop af, de ene voor haar pot eten, de andere ook uiteraard, en voor het rondstruien op het erf.ze komt er voor staan om gekriebeld en bepoteld te wordenen steekt zelf haar neus in het halster, denk niet dat het "werken" zon straf is :D

Je refereert steeds aan je eigen paard. Maar paarden zijn individueen. Kun je me vertellen wat je bron is over paarden die goed opgevoed zijn omdat ze geen oudere hadden staan tussen de groep? Het zijn individueen, de 1 is dominanter dan de ander, en zo leren ze elkaar het eea aan. Enige wat mijn jongste paard van mijn andere paard heeft doorgekregen is ernstige voernijd. Of ik daar nu blij mee moet zijn........... Het is op de wei een griezel, maar met mensen onwijs ondergeschikt. Dus dat zijn allemaal vooroordelen, en paarden over 1 kam smeren. Een dier ontwikkeld zich, zoals je hem zelf behandeld!

Paarden schikken zich heel snel in hun situatie, woonomgeving, en de manier waarop ze behandeld worden. Het is een tik van mensen om hun paard te vermensen. Een afschuwelijk tik overigens :+

Ik vind het heel leuk dat je argumenten aandraagd, als ze geeft goede voetjes, doet haar hoofd in het halster, neemt haar bit aan, en weet ik veel wat voor onzin, maar mijn paarden hebben nooit anders gedaan......... en die zijn met rust gelaten...

Snap je nu? Paarden zijn individueen en heel beinvloedbaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:52

Vienna2007 schreef:
Duhelo schreef:
mijn volwassen merrie heb ik op 8 zadelmak gemaakt. helaas had zij wel al bepaalde ervaringen met mensen, en is ze ondertussen behoorlijk verknipt, voor mij een enorm goed paard, maar geef ze niet in andere handen ...
dat er menselijke begeleiding is snap ik wel, vind ik ook niet slecht, maar waar is de begeleiding van de oudere paarden? die 15 min per dag dat er een mensje door de kudde passeert zal de jonge paarden niet opvoeden, helaas, daarvoor zijn er in mijn ogen echt wel volwassen paarden nodig. want een twenter die de baas is over alle andere twenters, daar heb je als mens zeker je handen mee vol. het is maar zelden dat een twenter baas is over een kudde van gemengde leeftijden dus die zal zich ook iets beter schikken.

Maar werken of leren hoeft niet slecht te zijn. een kind puzzel je toch ook mee? kind vind dat leuk, maar leert er ook van. Mijn paard moet ook leren, en dat gebeurt spelenderwijs, en ze komt nog iedere dag met plezier naar me toe, loopt niet weg van het halster, gaat met de oortjes vooruit aan het "werk". de andere 6 dagen en 23 uur staat ze lekker op de weide, te genieten van het jong zijn ...

voor mij heeft het het nut dat ik een drie of vierjarige zal hebben, waar ik zonder stress voor haar een zadel opgooi, opkruip, en een buitenritje kan mee maken, zonder dat ze in drie weken met hopen informatie overdonderd wordt, zonder stress, want zadel, en bit, en wandelingen, zijn de gewoonste zaak van de wereld voor haar, it's all part of life, net zoals eten, drinken en slapen ;)

maar binnen en buiten zetten is ook werken voor dat paard, dat is even hard werken als die eenmaal per week dat de mijne aan de hand een blokje om gaat.

[b]
Citaat:
Mijn paarden zijn gek van het gefrummel aan het lichaam, als ze mijn auto horen komen ze in volle galop af, de ene voor haar pot eten, de andere ook uiteraard, en voor het rondstruien op het erf.ze komt er voor staan om gekriebeld en bepoteld te wordenen steekt zelf haar neus in het halster, denk niet dat het "werken" zon straf is :D

Je refereert steeds aan je eigen paard. Maar paarden zijn individueen. Kun je me vertellen wat je bron is over paarden die goed opgevoed zijn omdat ze geen oudere hadden staan tussen de groep? Het zijn individueen, de 1 is dominanter dan de ander, en zo leren ze elkaar het eea aan. Enige wat mijn jongste paard van mijn andere paard heeft doorgekregen is ernstige voernijd. Of ik daar nu blij mee moet zijn........... Het is op de wei een griezel, maar met mensen onwijs ondergeschikt. Dus dat zijn allemaal vooroordelen, en paarden over 1 kam smeren. Een dier ontwikkeld zich, zoals je hem zelf behandeld!

Paarden schikken zich heel snel in hun situatie, woonomgeving, en de manier waarop ze behandeld worden. Het is een tik van mensen om hun paard te vermensen. Een afschuwelijk tik overigens :+

Ik vind het heel leuk dat je argumenten aandraagd, als ze geeft goede voetjes, doet haar hoofd in het halster, neemt haar bit aan, en weet ik veel wat voor onzin, maar mijn paarden hebben nooit anders gedaan......... en die zijn met rust gelaten...

Snap je nu? Paarden zijn individueen en heel beinvloedbaar.

tuurlijk refereer ik aan mijn eigen paarden, zijn ook diegene dat ik dagelijks in handen heb en zo goed mogelijk probeer te leren kennen :D
ik heb er echter al enige de revu zien passeren bij mijn verzorgpaarden, en iedere paard is idd anders, en ieder paard is een individu.
ik heb er echter in handen gehad die pas op hun 2 of 3 uit de wei getrokken waren en aan het werk gezet, en heb er in handen gehad waar we van jongs af aan mee bezig zijn, en ik prefereer toch de laatste groep, die in een gemengde groep opgroeien, waar alle paarden minstens eens per week uit de groep gehaald worden om te "werken" (dit varieert van gewoon effe poetsen tot dagtochten (laatste uiteraard voor volwassen dieren)
en we hebben geen enkel paard met verlatingsangst oid, en het was van ieder paard gewoon opstappen en wegrijden als ze er klaar voor waren.en vooral dat laatste heb ik wel al anders gezien bij uit het land getrokken driejarigen.
uiteraard heb k er ook gezien waar ik niks mee kon doen (en de eigenaar dan bv net wel weer, of omgekeerd), maar het zijn idd nog altijd individuene he :D

begrijp me ook niet verkeerd, ik wil ook niet perse mijn gelijk halen, of jouw wijze van houden afbreken, totaaaaaaal niet he. maar ik prefereer mijn manier (iedreen prefereert zijn manier denk ik :D)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:57

Duhelo schreef:
begrijp me ook niet verkeerd, ik wil ook niet perse mijn gelijk halen, of jouw wijze van houden afbreken, totaaaaaaal niet he. maar ik prefereer mijn manier (iedreen prefereert zijn manier denk ik :D)

Dat denk ik ook, anders zou je wel iets anders gaan doen toch? :+

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:23

Duhelo schreef:
en we hebben geen enkel paard met verlatingsangst oid, en het was van ieder paard gewoon opstappen en wegrijden als ze er klaar voor waren.en vooral dat laatste heb ik wel al anders gezien bij uit het land getrokken driejarigen.
uiteraard heb k er ook gezien waar ik niks mee kon doen (en de eigenaar dan bv net wel weer, of omgekeerd), maar het zijn idd nog altijd individuene he :D

)

Maar daar moet vaak gekeken worden bij de manier van zadelmak maken. Die kun je niet hetzelfde houden als eentje die je elke dag al 3 jaar lang op stal hebt staan. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:26

Mijn keuze zou zijn een paard samen met andere veulens en ervaren merries op laten groeien maar wel een paar x per week in de hand om te poetsen, hoefjes krabben, wandelen etc. :)
Vroeg geleerd is oud gedaan.
[/video]

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:43

Dingen als poetsen, aan de halster meelopen, voetje geven, wijken voor de mens,..
Dat zijn dingen die ik een veulen in de eerste maanden mee geef, maar eenmaal weg bij mams lopen ze in de kudde en ga ik ze daar niet dagelijks uithalen :n
Wel enkele malen per week even wrijven enzo, maar voetje doet onze enter bijna alleen bij de hoefsmid nu, halster is alleen als de hoefsmid komt, als hij van weide wordt verzet, en enkele keren per maand om te poetsen.
Ze vergeten het echt niet hoor.

Ik ben het ermee eens dat ze wel een basis moeten hebben, als je een 3 of 4 jarige moet leren voet geven gaat dat veel moeilijker dan een bij een veulen. Als ze als veulen geen basis krijgen, maak je het jezelf alleen moeilijker later. Maar poetsen, voet geven, halster aan en volgen, wijken is voor mij alles wat ze moeten weten tot hun 3 jaar. Dan pas begin ik met een hoofdstel aan en eens een longeersingel aan, later pas aan de longe.

Ik begrijp het standpunt van de TS, maar deel de mening niet helemaal.
Als een paard maar 10 min zen aandacht erbij kan houden, vind ik dat het teken dat het misschien allemaal nog te zwaar is voor zo'n jong paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:06

Vienna2007 schreef:
Duhelo schreef:

)

Maar daar moet vaak gekeken worden bij de manier van zadelmak maken. Die kun je niet hetzelfde houden als eentje die je elke dag al 3 jaar lang op stal hebt staan. :)

dat is ook waar :D
ik kan me trouwens wel voorstellen dat bv een beleringsstal liever de paarden groen heeft. paarden die al drie jaar lang betut zijn door hun eigenaars hebben vaak bepaalde gewoontes geleerd (bv: uit de weide halster omdoen, snoepje geven, meenemen, dat zijn dingen die je met je eigen paard bv doet, een gewoonte van maakt, die een beleringsstal niet doet, en als resultaat een happend of schooiend paard vast heeft omdat die zen snoepje niet gekregen heeft, ik zeg maar iets)
maar als het gaat om eigen paarden die je zelf beleert, en zelf houd, prefereer ik dat ze enkele malen per week in de hand komen :D

deze middag trouwens effe gelangeteugeld met mijn twenter, was de tweede maal (vorige maal ondertss al tijd geleden en met hulp van mijn vriend: hij had ze vast aan halster,en ik liep erachter met tuig ed maar zonder iets te vragen)
vandaag was ik alleen, in het kleine weitje gebleven, en effe tien minuutjes gewerkt (met een kroelpauze ertussen toen ze ietwat nerveus werd), uiteindelijk drie rondjes rechtsom gestapt, drie linksom en effe halthouden en wegstappen. daarna tuig terug af, bakkie eten, nog vijf minuutjes geknuffeld, en ze mocht weer de wei op tot morgen :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:58

Ik heb met mijn paard eigenlijk nooit veel gedaan als jaarling of twenter. Af en toe eens poetsen en aan de hand stappen maar verder eigenlijk niets serieus. Af en toe peesbeschermers aan of dekje aan of een longeersingel om. Dat soort dingen dan weer wel maar dat alles gewoon in de wei in haar omgeving en spelenderwijs. Ze is nu 4 jaar en sinds april licht aan het werk. We klooien maar wat aan want heel serieus is het allemaal nog niet. Maar omdat ik haar zelf niet wilden inrijden. Ging ik wel opzoek naar trainingstallen. Maar dat valt vies tegen. Dan is het echt ineens van het een uiterste in het andere. Dat verschil viel mij persoonlijk erg tegen. De meeste mogen ze blij zijn dat ze een uurtje of 4 buiten komen en worden ze vol gepropt met krachtvoer en volop aan het werk gezet. En toen had ik echt wel het idee dat het op die manier niet echt eerlijk is om te beleren juist omdat de meeste uit de opfok komen en heel weinig in handen komen en veel op de wei gaan. En dan ineens op zo'n trainingstal krijgen ze maar beperkt weidegang en sociaal contact, veel krachtvoer en worden ze op stal gezet wat vele ook nog niet eens zo goed gewend zijn, en daarbij worden ze echt hard aan het werk gezet want het is heel normaal om ze in 1 á 2 maanden van groen naar rijpaard om te toveren. En in dat opzicht vind ik dat je meer voorwerk zou moeten doen voor je ze weg brengt naar een trainingstal zeker als ze zo de opfok uit komen. Maar ik vindt persoonlijk dat je daar prima mee kan beginnen na de opfok dus als ze er met 3 jaar uitkomen kun je ze gaan voorbereiden in het komende jaar en met 4 jaar echt serieus laten werken, maar goed dat is mijn mening.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:36

Wat ik hier toch veel voorbij zie komen is dat de opfok de beste keuze is omdat er anders zo'n groot risico is op verpesten... Maar als dat risico zo groot is, wat doet zo iemand dan in 's hemelsnaam met een jong paard? Dat het (helaas) gebeurt, absoluut. Maar we gaan er hier op bokt toch vanuit dat we allemaal mensen met een redelijke vorm van verstand zijn?

Mijn inmiddels 2-jarige heb ik van half jaar af aan.. Heeft een jaar 24/7 buiten in een gemengde kudde gelopen (gelukkig was ie laat rijp dus kon tot hij ruim een jaar was makkelijk tussen de merries staan) en intussen ben ik lekker met m in de weer geweest.. Hij was geloof ik net een jaar toen we, samen met een stalgenootje en haar 2 jaar oudere pony (en tevens vriendje van mijn uk) een wandeling van ruim 3 uur hebben gemaakt. En Biscuit vond het schitterend! Toen de andere pony al liep te klieren en te sloffen liep Bis nog steeds stoer stappend naast me, ogen groot met pretlichtjes erin.
Hij kent alles... En daar heb ik ook alle tijd voor genomen. Heeft een half jaar geduurd eer hij écht voetje kon geven (dwz; ik wijs ernaar en hij tilt m op) en hoe meer hij leerde, hoe meer ik ben gaan doen. In het begin was 2x per week over het erf banjeren en ''spannende'' dingen bekijken al heel wat, tegenwoordig draait ie echt zn hoef niet meer om voor een pittige wandeling langs grootverkeer oid. We spelen veel, doen vrijheidsdressuur zo nu en dan, een keertje grondwerk (met de focus op spelen)... Hij heeft er heel erg veel plezier in. Na de eerste week wennen aan mij (want hij kwam zo groen als gras bij de fokker weg) is hij altijd, elke keer weer, meteen aan komen lopen als hij me zag aankomen. En nee, hij krijgt geen snoepje van me als ik aankom :+ Als ie me ziet, staat hij te huppelen voor het hek. Zet ik hem in de bak en ga er zelf gewoon bij zitten, komt hij naar me toe, wil hij spelen.

Ik zie werkelijk geen probleem in van jongs af aan met je paardje bezig zijn. Met de randvoorwaarden dat je jonkie in een groep zo veel mogelijk buiten staat en je de concentratie in het oog houdt.. Natuurlijk kunnen paarden een veulen veel beter opvoeden dan wij mensen kunnen, dat lijkt me duidelijk. Maar als je je beessie een goede omgeving kunt bieden, wat is er dan mis mee om lekker in de weer te gaan? Ik zou mijn pony er bepaald niet blij mee maken om hem gewoon te laten staan.. Hij heeft net 2 maanden op t land gestaan waar ik alleen langs kwam om te kriebelen, maar pfft wat waren we blij met de eerste wandeling weer.. Dan stapt ie stoer en vol trots naast me, met nog steeds die pretlichtjes in zn ogen :D Ziet hij zn ''wandelhalster'' gaat dat neusje vol ongeduld er maar alvast in want he, dat is ultiem leuk!

Ik begrijp dat er mensen zijn die ervoor kiezen hun paard in de opfok te zetten. Maar wat ik níet begrijp is waarom sommigen er zo fel op tegen zijn om met een jong paard in de weer te gaan. Het is inderdaad spelenderwijs dingen aanleren, en zo lang je in het oog houdt dat je paard er lol in heeft kunnen ze er alleen maar baat bij hebben :D

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:38

Zelf ben ik niet zo voor de opfok.
Tijdens mijn stage bij mijn dierenarts ben ik bij verschillende opfokplaatsen geweest en na deze bezoeken heb ik besloten dat ik mijn paardje later nooit in een opfok zal plaatsen. Ik ben er niet tegen dat een veulen met zijn leeftijdsgenoten samen staat, dat zeker niet.
De veulens die ik daar in deze opfok ben tegengekomen waren allemaal zeer onzeker en erg bang. We moesten ze allemaal ontwormen en het was echt cowboy werk, we moesten er bijna letterlijk met de lasso achter zitten om ze te kunnen vangen. Er lief naar toe gaan met een wortel hielp echt niet. Er werd daar dan ook niets maar dan ook helemaal niets gedaan met die veulens.
Wanneer ze dan 3 jaar zijn en uit de opfok gaan is dat waarschijnlijk een ware hel voor deze dieren, voor de eerste keer een halster aan, de camion in, een plotse verandering van omgeving en dan opeens constant mensen rond je die met je willen beginnen werken.

Ik ben wel voor een opfok waarbij er wat met de paarden wordt gedaan, borstelen, wandelen,...

Ik heb zelf 3 pony's. 1tje heb ik gekocht toen ze 5 jaar was, voordien heeft ze enkel maar op een weide gestaan en vervoerd geweest van nederland naar belgië. Dit merkte je ook duidelijk aan haar, we moesten haar ook letterlijk vangen toen ik haar mee wou nemen en ze had echt overal schrik van.
Haar dochter is op een leeftijd van 2,5 maand bij mij gekomen waardoor ik haar zelf heb kunnen socialiseren enzo, ze is echt zo mak als iets en heeft echt nergens schrik van. Ze kan nu ook al ondertussen meer dan haar moeder.

Maar metdat ik er ook wel erg opsta dat een veulen opgroeid met minstens 1 leeftijdsgenootje heb ik voor haar een vriendinnetje gekocht. Ook zij heeft tot haar 1 jaar op een wei gestaan waardoor het ook een echte bange is die bij aankoop zelfs nog niet eens aan een halster kon lopen.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:40

Ik heb zelf ook een 2-jarige(trekpaardje). Toen ik haar kocht, een paar maanden terug, kende ze ook nog vrij weinig. Haar halster is 3 keer verwisseld in die bijna 2 jaar dat ze haar gehad hebben. Ze heeft een keer vastgestaan en een paar keer een borstel er over heen. Dan moet ik zeggen dat ze een makkelijk karakter heeft.

Nu is ze bij mij. Staat 24/7 op de wei. Ik ga er elke dag langs voor een knuffel. Hooguit 3 keer per week poets ik haar en af en toe een stukje wandelen. Per keer ben ik hooguit 15-20 min bezig. Met wandelen hooguit 10 min. Ze komt altijd even vrolijk op me af, vind het volgens mij toch wel erg gezellig als ik langs komt, maar als ik weer weg gaat dan gaat ze ook gewoon weer terug naar de rest.
Soms pak ik er wat gekke 'enge' dingen bij, voor een beetje schriktraining.

Van mij hoeft ze ook niet hard aan het werk. Ik heb haar voetjes leren geven, omdat dat voor een hoefsmid wel even makkelijk is (zo licht zijn die hoefjes niet :+ ). De eerste keer hoefsmid ging heel goed, kreeg zelfs een compliment dat ze goed opgevoed was voor een 2-jarige. Terwijl er eigenlijk nog vrij weinig meegedaan is.

Met longeren en dergelijke wacht ik nog even. Volgend jaar is vroeg zat vind ik. En misschien wordt het wel dat jaar erop. Ik vind het belangrijk om gewoon de tijd te nemen. Het gaat mij er niet om dat ze snel wordt ingereden en betuigd, maar dat het goed gebeurd en dat ze evenwichtig is.
Met lange lijnen enzovoort werken vind ik zelf nog wat vroeg, maar is een eigen keuze.

Het hangt zoals veel al zeggen ook heel erg van het paard af. De ene kan wel met 3 jaar ingereden worden, terwijl een ander paard pas op zijn 6e er klaar is voor de eerste dingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:42

ook een nota bij opfok:
hoe kun je in godsnaam, een groene driejarige (stel dus wel dat ze niks kennen hé, met wat geluk een halster en meewandelen), veilig verkeersmak maken?
een veulen van enkele dagen kun je makkelijk houden, die is zo verkeersmak, maar als je al 600 kilo (of in mijn geval tegen de 1000 kilo) paard vast hebt, en die schrikt erg van bv een tractor...

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:52

Ik vind het al wat als ik met mijn jaarling langs de weg ga en er komt een tractor voorbij.. Maar af en toe loopt ze mee aan de wagen met moeders en dan vind ze alles leuk en prima.. Als ik haar uit de wei haal om te borstelen lijkt ze dat te min te vinden, dan wilt ze de wei niet in (op een normale manier), dan moet ze achterwaarts of doe ik een touw om haar kont.