een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaBokt

Re: een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:41

dat is mooi als dat zo kan. die van mij als je geen zweepje hebt dan gaat hij niet voor je aan de kant. hij walst gewoon over je heen als je toelaat. hij hinikt ook behoorlijk als de aandere vriendjes uit het zicht zijn. als ik met hem wandel is nog erger dan waneer ik met hem buiten rij. het is een oud jacht paard hij is buiten bijna onmogelijk en als er een ander paard bij is dan word het voor hem een wedstrijdje, maar hinikt wel naar het andere paard wanneer hij uit t zicht is. ik heb het namelijk al een paar keer geprobeerd om met hem te wandelen. dan heb je wel schoenen met een stalen neus nodig een zweep een het longeer touw. vandaar dat ik mijn ouwe knollie nog rustig aan rij. en soms stap ik alleen 20 minutjes met hem zodat hij toch beweegt. in de bak lopen gaat zijn voorkeur niet naar uit.

en per toeval ben ik er net achter gekomen dat hij springen ontzettend leuk vind. een meisje had een hindernisje van 5 cm gebouwd. ik weet dat hij heel goed kan springen heb het nooit gedaan omdat ik niet durfde. een ervaren ruiten van de zijkant had me tips gegeven omdat hij helemaal opgewonden werd van het hindernisje heb ik maar besloten om er toch over heen te gaan. hij vond het helemaal geweldig. toen het meisje de balk op ongerveer 15 cm had gelegd vond hij het nog leuker hij sprong zelfs vanuit zich zelf aan in galop (dit is voor uniek) en stormt op de hindernis. hij vond het leuker dan ik aan kon op dat moment was mijn 1ste keer springen.:) was wel fijn om te zien dat zijn gedrag weer een beetje veranderd hierdoor.

hij is volgensmij nog niet klaar om voor pensioen ik denk dat de afwisseling van wat rijden en springen veel doet. maargoed ik kan veel denken. ik wacht af wat ze zegt.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:26

ik ben nautuurlijk gaan graven in het verleden van Rupert. ik ben er vandaag achter gekomen dat hij bij zijn
vorige eigenaren mishandeld is tijdens het poetsen! ik begrijp zon mensen echt niet. maar goed nu weet ik waarom hij zich zo gedraagd. toen het escaleerde was in de drukke gang. dus ik hou het maar op zijn eigen rustig gang om hem te poetsen. nu weet ik ook waarom hij helemaal in de stres raakt als je hem een tik geeft zoals ik eerder heb beschreven in de topic.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:38

Goed gedaan hoor! Meestal zit er wel een verhaal als dit achter dergelijk gedrag. Dan zie je maar weer dat je eigenlijk beter niet kunt luisteren naar al die mensen die dit met geweld en straf op willen lossen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:45

Fijn dat je meer weet van zijn verleden. Nu kan je hier gericht aan gaan werken. Succes ermee!

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 08:48

als je stem al verheft is hij gewoon gevoelig voor dus dat werkt gewoon avarechs. (volgensmij bij alles en iedereen) maar dat zweepje voor afstand te bewaren werkt wel. maar met rust en heel voorzichtig. de osteopaat heeft helaas om gebeld. ze komt woensdag i.p.v. zaterdag. maar goed ze had een hele goede reden. voor dingen uit te sluiten laat ik toch gewoon doorgaan. misschien is het een combinatie van.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:54

Meid dat is maar een paar daagjes! Je wacht nu al zo lang, die kunnen er ook nog wel bij toch? Ik denk dat het het wel waard is hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:47

Ik vind dat dit paard het fantastisch doet.

Hij wil niet in de bak, dus prima dan doe je dat niet.
Hij wil niet stilstaan, prima dan loopt hij maar rond.
Hij wil niet netjes met je meelopen, dus dan maar niet.
Hij wil niemand aan zijn lijf en is bereid om daar BRUTE kracht bij te gebruiken, prima, beest heeft vast pijn.
Paard wil liever dat je hem eigenlijk zoveel mogelijk op de wei laat chillen met zijn homies, prima, dan doe jij gewoon minder.

Wie traint wie eigenlijk?

Mishandeled met poetsen, wat dan? Keer op zijn plek gezet?

Hij was 2 dagen braaf toen hij aankwam. En daarna niet meer.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:17

Poes: een paard is niet van nature zo, maar wordt zo onder omstandigheden. Dit paard is oud en heeft een verleden van pijn en mishandeling. Veel paarden reageren hierop met agressie, logisch want hoe moeten ze anders duidelijk maken dat ze pijn hebben of dat ze niet begrijpen waarom ze klappen krijgen. Als je deze agressie beantwoordt met nog meer agressie kom je in een neerwaartse spiraal terecht die nergens heenleidt: of je paard wordt nog agressiever, of je leert je paard af om zijn pijn en misverstanden duidelijk te maken waarna de weg helemaal open is om je paard nu eens goed lichamelijk en geestelijk kapot te maken: hij mag immers niet meer reageren op die prikkels van jou!
In de hertraining van dergelijke paarden kijk je altijd eerst of er medische oorzaken zijn, die zijn er namelijk heel vaak, vrees ik. Als je die niet wegneemt of er geen rekening mee houdt heeft hertrainen geen zin: de oorzaak van het gedrag is namelijk niet weg, dus zal het paard altijd weer in herhaling blijven vallen, of nieuwe manieren zoeken om zich te uiten. Als je de oorzaken weg kunt nemen, of er rekening mee kunt houden in je hertraining, kun je gericht gaan hertrainen. Alleen op die manier heb je blijvend reslutaat.
Diana van der Wal
Gedragstherapeut voor paarden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:23

Waar zeg ik dat je dit met agressie moet beantwoorden of medische oorzaken niet moet aanpakken?

Maar verder stelt dit paard gewoon onaanvaardbaar gedrag en wat ik hier lees klinkt het alsof men er nog ALLE begrip voor heeft ook. En dat gaat te ver.

En hoe zeker is dat verhaal van die mishandeling? Ik ken genoeg verhalen van 'mishandeling' omdat een paard es een tik op het juiste moment kreeg ook.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:31

Gedrag is alleen onaanvaardbaar als er geen reden voor is. Het is een signaal waar je op moet letten en waar elke veearts, ostheopaat, gedragstherapeut, tandarts enz vanuit gaat om een diagnose te stellen. Als je de oorzaak van dit gedrag weg kunt nemen kun je ook het gedrag wegtrainen of is het vaak al direct weg, zo simpel is het. Een paard denkt niet zoals jij: ik heb er vandaag eens even geen zin in en ga mijn eigenaar lekker pesten, zoveel logica heeft een paard niet.
Een paard denkt in associaties: als er een zadel komt, dan komt er pijn, of: als ik op een bepaalde plek kom, komt er pijn( bakwerk bv). En daar reageert het op. Een associatie is snel gelegd: 1 slecht getimede tik kan al een negatieve associatie opleveren die een paard de rest van zijn leven mee kan dragen en waar hij gedragsproblemen van kan krijgen. Zo sensibel is een paard en helaas zijn er maar weinig mensen die dit herkennen.
Een reactie op een prikkel (pijn) van een paard is ook aangeleerd door die associatie: als je paard een keer succes heeft gehad met agressie zal hij dit gedrag blijven herhalen. Als je paard een keer succes heeft gehad met staken ook enz.. Een paard is heel basaal: elk gedrag moet een dier iets positiefs opleveren. Als dat positieve bestaat uit het niet meer hebben van pijn, zal hij dit gedrag herhalen. Hertrainen begint altijd met het liefst de huidige negatieve situatie van het paard postief te veranderen: naast medische oorzaken uitsluiten kijk je ook altijd of je de omgang van het paard zo kunt veranderen dat de associaties voor het dier weer positief worden, en dat is met name het belonen van goed gedrag en het negeren van gedrag wat je niet wilt zien.
De TS is al goed begonnen door haar paard wat rust te gunnen en lekker is de wei te zetten. Vaak is even weer 'gewoon paard zijn' nodig om een dier letterlijk te resetten. Als de medische oorzaken weg zijn genomen, of als je ze weet en er rekening mee kunt houden met training en harnachement, kun je vanuit die basis weer langzaam gaan opbouwen (wat vaak sneller gaat dan je denkt!)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:09

dianaw33 je hebt gelijk het zijn maar een paar daagjes. het is ik wil gewoon weten of hij iets mankeert of niet. maar goed woensdag is het zo zal ik zeggen. ik heb er trouwens veel aan wat je hier boven zei. (het komt me bekent voor in ieder geval) :o

Poes het is dat ik niet een ontspannen buiten ritje met hem kan maken, want hij denkt dat hij weer een jacht moet lopen. de omgeving schijnt veel op elkaar te lijken. ik kan hem buiten wel aan daar niet van
maar ik ga ons niet onnodig in een gevaarlijke situatie brengen. dus kan ik toch beter rustig wat in de bak een beetje tutte en doen.

ik ben er net achter gekomen dat mijn beesie al 27 is. op een of andere manier heeft mijn schoonmoeder
dit voor mij verzwegen. zij had mij gezegd dat nu19 zou zijn(zo gedraagt hij zich wel). ik dacht al dat hij ouder is, maar zo oud wist ik niet, omdat hij nog zo fel en goed te rijden is. ik dacht zelf dat hij 22 was zoals ik in de topic vermelde. ik ben gister nog geweest ik denk dat ik vanmiddag ook ga. ik ben normaal heel fanatiek het liefst rijd ik iedere dag. maar met hem doet het me al goed als hem alleen verzorg en af en toe eens rij. en omdat we zondag hebben gesprongen mag hij lekker rustig doen :) hem een beetje bekijken in de wei. ik wist dat hij kon springen maar ik wist niet dat hem daar zo'n plezier mee deed. oortjes naar voren en ju :o hij is best heftig dan. ik weet wel zeker dat hij vergeet hoe oud hij is :D (dit betekend niet dat ik iedere week met hem ga springen ik denk dat 1x in de maand of 2 maanden zat is allen omdat hij er zo gelukkig van word) ik vond het al twijfel achtig toe ik dacht dat hij 22 was om met hem te springen. eerst maar een even uitsluiten dat hij geen pijn heeft anders is het niet eerlijk tegenover
mn paardje.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:58

Op zich is het belasten van zo'n oud paard helemaal geen probleem. Het helemaal stilzetten is juist vaak de oorzaak van snelle aftakeling. Je zult je bezigheden alleen wel moeten aanpassen aan wat hij nog kan (maar die conclusie had je eigenlijk zelf ook al getrokken) Dit kun je ook heel goed met de ostheopaat overleggen. Vaak vindt een oud paard het nog heel leuk om bv als handpaard mee te gaan, gewoon te wandelen, of lange teugelwerk ( zie hiervoor bv site Marijke de Jong) te doen. Als zijn gewrichten het toelaten kun je hem ook vrij laten springen, dus zonder dat jij erop zit. Zo hou je hem soepel en in conditie zonder dat je hem al te veel belast. Vooral van langeteugelwerk kun je zelf ook nog heel veel leren mbt het rechtrichten en soepelhouden van een paard, ook van een oud paard kun je dus leren ;)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:49

als je het over lang teugelwerk hebt, heb je het dan over longeren of hoe ze dat doen met paarden beleren voor de wagen? ik heb de site net gevonden bedankt voor de tip. ik heb 2 keer met hem gewandeld maar dat is nog erger dan wanneer je erop zit. buiten wil hij alleen heel hard gaan. hij is dan heel moeilijk terug te pakken en dribbelt heel erg(ook als ik naast hem sta). als ik met hem wandel doe ik dit met de longe anders ben ik hem onderweg kwijt. er is een stukje (na 30 min) waar ik hem kan longeren als hij heel heftig is en soms dan word hij nog niet rustig. als ik hem vooraf in de bak longeer haalt ook niks uit. ik heb geen ander paard meer om hem mee te nemen aan de hand. dit heb ik nog niet geprobeerd. ik heb pas mijn 2de paardje weg gedaan. om hem alle aandacht te geven. omdat ik het tegen over mijn paardje het niet eerlijk vind om 'de ouwe' weg te doen ipv. een 10 jarige.

ik ga eens kijken of ik zoiets in elkaar kan frutselen om hem vrij te laten springen, want als ik alleen een hindernis neer zet dan snuffelt hij en raced hij door de bak maar niet over de hindernis. terwijl onder het zadel wind dit hem juist op. ik heb ook een apart paard ook

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:51

Longeren is vaak moeilijk voor een ouder paard: de cirkel is vaak te klein voor een stijf artrose lichaam( artrose heeft een oud paard altijd wel, daar kun je vanuit gaan). Vaak gaan ze dan in protest, door of te hard te gaan, aan te vallen of te staken. Je kunt ze dan beter los zonder longeerlijn (dus eigenlijk loswerken) op de cirkel laten bewegen, dan kunnen ze beter hun eigen balans zoeken, of in een grotere bak laten werken zodat ze meer ruimte hebben. Met lange teugelwerk bedoel ik inderdaad zoiets als het begin van aangespannen rijden, maar dan de dressuurvariant. Dat zie je bij de klassieke dressuur, (bijvoorbeeld bij de Spaanse rijschool uit Wenen). Marijke de Jong heeft diverse E-books die je via haar site vaak gratis kunt downloaden waar de beginselen van het rechtrichten en LTen instaan.
Het rustig met je meewandelen is nog wel aan te leren als je dit wilt hoor, heb ik ook wel een methode voor

margrietw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:14

Denk dat het eens langzaam tijd wordt dat ik ga reageren, daar ik de boze schoonmoeder ben!! :(
Je hebt Rupert gratis gekregen, van mensen die in mijn ogen heel goed voor hem zijn geweest en het beste voor hem hebben gezocht, je wist toen je hem kreeg dat hij het niet leuk vindt om in de bak te rijden, dat het een jacht paard was en dat hij al ouder was, of het nu 19 of 22 of nog ouder was.
Waar jij het verhaal vandaan haalt dat hij mishandeld was is mij een raadsel welke manege(handelsstal) zoek nog een goed tehuis voor een oud paard en neemt al die moeite???
Vindt het daarom helemaal niet netjes welke beweringen jij maakt!!
Jij zocht een ouder paard waar je op kon leren rijden,daar je nog niet veel ervaring had, dat jij nu denkt dat je meer in de bak moet rijden en dit Rupert aan moet doen, sorry maar is dit eerlijk ten opzichte van het paard??
Je kan er nog zoveel mensen bij halen,tuurlijk dit is een ouder paard laat hem lekker paard zijn neem hem lekker mee naar buiten want dat is wat hem blij maakt.
Sorry vergeten jij bent geen buitenrijder( ja had je toch over moeten nadenken toen je Rupert overnam)ben zelf meerdere malen met hem naar buiten geweest hij is dus echt SUPER braaf.
Denk dat het probleem van Rupert voor 99% bij jou ligt, maar ja voor hulp sta je toch niet open.
Oja ben benieuwd welk paard jij hebt gehad, wat je weg hebt gedaan om meer aandacht voor Rupert te hebben. }> ( volgens mij geen)
Denk dat op deze reactie wel een rel ontstaat maar ja vindt dat ik gewoon eens moet reageren, daar nu alles bij het paard wordt gelegd en dit niet eerlijk is, maar ja wie ben ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:42

dianaw33 schreef:
Gedrag is alleen onaanvaardbaar als er geen reden voor is. Het is een signaal waar je op moet letten en waar elke veearts, ostheopaat, gedragstherapeut, tandarts enz vanuit gaat om een diagnose te stellen. Als je de oorzaak van dit gedrag weg kunt nemen kun je ook het gedrag wegtrainen of is het vaak al direct weg, zo simpel is het. Een paard denkt niet zoals jij: ik heb er vandaag eens even geen zin in en ga mijn eigenaar lekker pesten, zoveel logica heeft een paard niet.
Een paard denkt in associaties: als er een zadel komt, dan komt er pijn, of: als ik op een bepaalde plek kom, komt er pijn( bakwerk bv). En daar reageert het op. Een associatie is snel gelegd: 1 slecht getimede tik kan al een negatieve associatie opleveren die een paard de rest van zijn leven mee kan dragen en waar hij gedragsproblemen van kan krijgen. Zo sensibel is een paard en helaas zijn er maar weinig mensen die dit herkennen.
Een reactie op een prikkel (pijn) van een paard is ook aangeleerd door die associatie: als je paard een keer succes heeft gehad met agressie zal hij dit gedrag blijven herhalen. Als je paard een keer succes heeft gehad met staken ook enz.. Een paard is heel basaal: elk gedrag moet een dier iets positiefs opleveren. Als dat positieve bestaat uit het niet meer hebben van pijn, zal hij dit gedrag herhalen. Hertrainen begint altijd met het liefst de huidige negatieve situatie van het paard postief te veranderen: naast medische oorzaken uitsluiten kijk je ook altijd of je de omgang van het paard zo kunt veranderen dat de associaties voor het dier weer positief worden, en dat is met name het belonen van goed gedrag en het negeren van gedrag wat je niet wilt zien.
De TS is al goed begonnen door haar paard wat rust te gunnen en lekker is de wei te zetten. Vaak is even weer 'gewoon paard zijn' nodig om een dier letterlijk te resetten. Als de medische oorzaken weg zijn genomen, of als je ze weet en er rekening mee kunt houden met training en harnachement, kun je vanuit die basis weer langzaam gaan opbouwen (wat vaak sneller gaat dan je denkt!)

Volledig mee eens :)

Behalve je eerste zin. Alle gedrag dat mij of een ander fysiek letsel toebrengt is voor mij onaanvaardbaar. Het is bij mij echt eerst braaf en dan verder. Ok ze mogen zeggen dat er wat scheelt, maar zonder voet in mijn gezicht graag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:45

margrietw schreef:
Denk dat het eens langzaam tijd wordt dat ik ga reageren, daar ik de boze schoonmoeder ben!! :(
Je hebt Rupert gratis gekregen, van mensen die in mijn ogen heel goed voor hem zijn geweest en het beste voor hem hebben gezocht, je wist toen je hem kreeg dat hij het niet leuk vindt om in de bak te rijden, dat het een jacht paard was en dat hij al ouder was, of het nu 19 of 22 of nog ouder was.
Waar jij het verhaal vandaan haalt dat hij mishandeld was is mij een raadsel welke manege(handelsstal) zoek nog een goed tehuis voor een oud paard en neemt al die moeite???
Vindt het daarom helemaal niet netjes welke beweringen jij maakt!!
Jij zocht een ouder paard waar je op kon leren rijden,daar je nog niet veel ervaring had, dat jij nu denkt dat je meer in de bak moet rijden en dit Rupert aan moet doen, sorry maar is dit eerlijk ten opzichte van het paard??
Je kan er nog zoveel mensen bij halen,tuurlijk dit is een ouder paard laat hem lekker paard zijn neem hem lekker mee naar buiten want dat is wat hem blij maakt.
Sorry vergeten jij bent geen buitenrijder( ja had je toch over moeten nadenken toen je Rupert overnam)ben zelf meerdere malen met hem naar buiten geweest hij is dus echt SUPER braaf.
Denk dat het probleem van Rupert voor 99% bij jou ligt, maar ja voor hulp sta je toch niet open.
Oja ben benieuwd welk paard jij hebt gehad, wat je weg hebt gedaan om meer aandacht voor Rupert te hebben. }> ( volgens mij geen)
Denk dat op deze reactie wel een rel ontstaat maar ja vindt dat ik gewoon eens moet reageren, daar nu alles bij het paard wordt gelegd en dit niet eerlijk is, maar ja wie ben ik.

En ook al kan ik van hieruit niet zien wat waar is en wat niet, ik vreesde er al voor dat dit een mogelijk scenario was...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:12

@margrietw
En waar brengen ons dergelijke reacties met een duidelijke ondertoon? Volgens mij helemaal nergens. Volgens mij heeft de TS wel om hulp verzocht. En wat er tussen jullie onderling is gebeurd lijkt me hier niet aan de orde. Dat kunnen jullie beter onderling uitzoeken. Het gaat er nu ook niet om wie gelijk heeft, maar hoe met het betreffende paard om te gaan.

margrietw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:44

Tina1965 schreef:
@margrietw
En waar brengen ons dergelijke reacties met een duidelijke ondertoon? Volgens mij helemaal nergens. Volgens mij heeft de TS wel om hulp verzocht. En wat er tussen jullie onderling is gebeurd lijkt me hier niet aan de orde. Dat kunnen jullie beter onderling uitzoeken. Het gaat er nu ook niet om wie gelijk heeft, maar hoe met het betreffende paard om te gaan.

Ben het helemaal met je eens gaat om het PAARD, maar zou jij je Oma van 80 weer Topsport willen laten doen??

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:35

ik vewacht ook niet meer van hem dat hij de sterren van de hemel loopt. margriet heeft zelf gezien hoe hij nu op dit moment is. als je goed leest zie je dat ik het niet boos bedoelt hebt. ik rij wel graag buiten alleen is hij niet meer te houden(ook met wandelen). zoals ik eerder beschreven heb. het is gewoon gevaarlijk. iemand die wil mag een rondje met hem naar buiten gaan. en het was niet de stal die een nieuwe eigenaar zocht dat was de bijrijdster, omdat hij anders naar de slacht zou gaan.

dianaw33
als hem los laat in de bak gaat hij voor de poort staan om naar de wei te gaan (dit doen ze allemaal).om naar de wei te gaan loop je door de rijbak. hij (werkt) alleen met het longeer touw. ik ben benieuwd naar die methode voor het meelopen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:57

@margrietw
Ik meng me niet in de inhoudelijke discussie, ik vind het alleen jammer dat er op deze manier gecommuniceerd wordt. Naar mijn idee haalt dit namelijk niets uit, en het paard wordt er al helemaal niet beter van.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:59

Hij is inmiddels niet meer de alfa op de wei. er staat 1 paard boven hem nu. ik ben even op de wei gaan kijken en ik heb wat geknuffeld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:23

Het plaatst de dingen wel in perspectief. Als het paard vroeger buiten echt braaf was en nu niet te houden, is er mogelijks iets medisch of ligt het aan de ruiter.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:06

Tja die conclusie hadden we al gemaakt hoor...we wachten op de ostheopaat :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:36

En waarom geen DA?