Ik durf de stal niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Durf jij stallen in van paarden die 'vervelend' doen??

Ja, gewoon tonen dat je niet bang voor h'm bent en je bent binnen!
135 (51%)
Nee ...
14 (5%)
Soms, ligt eraan hoe het paard doet.
112 (42%)

Totaal aantal stemmen: 261

WenMLove

Re: Ik durf de stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:58

Zo'n paard hebben wij op stal ook,
het is echt niet meer leuk af en toe!
En toch, als je de deur open doet,
doet ze niks, ze kijkt wel heel chagarijnig enzo,
maar je kan gewoon haar halster enzo om/af doen!
Ze wordt altijd opgezadeld op de poetsplaats,
daar is er niks aan de hand, het is echt alleen
op stal zelf!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:05

Riouw raadt ik je af, je leert er weinig, en de paarden worden niet goed genoeg verzorgt!

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:08

Als ik weet dat een paard moeilijk doet of gevaarlijk is, neem ik vaak een zweepje mee, maar ook een schep met wat brok, zodat ik het eerst op een vriendelijke manier kan proberen, mocht dat niet baten, gaan we over op een iets minder vriendelijke manier :Y)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:08

Je moet 'm vastzetten aan het halster, in de stal (ring? Balk? Tralies?) Met 2 touwen aan beide kanten, strak. Dan kan 'ie niet bijten. Wees consequent en als je de stal binnenstapt, maak je groot en eis de stal op, alsof het jouw terrein is! Je moet het paard mentaal in bedwang houden.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:22

misschien moet je het niet in de stal doen dat opzadelen.
Maar buiten de stal. De stal is de 'vertrouwde plek' voor een
paard en als je dan iets gaat doen wat hij een beetje vervelend
vind opzadelen dus dan verstoor je dat vertrouwde

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:41

Welke manege is het?
wat ik ken denk ik een pony die dat zelfde probleem heeft
dus wil je een pbtje stuuren?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:20

Hoi,

Ja ik ken het probleem ook...alleen ik durf niet zomaar de stal in bij een paard wat ik niet ken.
Bij ons op de manege zijn er ook een paar die niet heel erg lief zijn maar achteraf doen ze niks ( Haha ik ben een 1e klas angsthaas)
Zo kwam ik eens 10 minuten te laat de les in omdat ik het echt niet aandurfde om het hoofdstel aan te doen, met heel veel angstzweet had ik het paard al gepoetst.
Maar daarbij was het ook zo het was een heel groot paard wat zijn hoofd omhoog deed zodat ik er niet aan kwam.
Nu vind ik het al eng als een paard alleen al zijn oren in de nek legt, dan ben ik weg hoor, de truuk niet laten zien dat je bang bent heeft voor mij geen nut, ik geloof dat ze het al ruiken als ik alleen al aan de staldeur sta haha.

Erg rot vind ik het om dan hulp te vragen, de meesten moeten dan wel lachen hoor, zo van aaaaaa dat paard, die doet echt niks hoor, is een sukkeltje....Nou voor mijn gevoel dus echt niet.

Zo was een paar weken geleden een meisje in de stal bij een Fjord, echt een hele lieve pony, en opeens hap uit het niets beet ze dat meisje, wat ben ik geschrokken zeg!
Meisje had een flinke blauwe plek, gelukkig verder niks, maarja, ik vraag nu voortaan vantevoren al hulp, wat ik ook altijd doe is meteen het hoofdstel erin ( als ik eraan kom) meestal zijn ze dan wat liever en rustiger om te poetsen.

Maar ik neem gewoon niet het risico om geplet te worden of wat dan ook, dan maar beschamend hulp vragen.....

Succes ermee!

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:18

Ik herken me echt heel erg goed in jou! :) Zo was ik ook! Ook toen ik op een manege reed.. Boze paarden ging ik liever uit de weg. Nu ben ik heel erg verandert loop geen paard meer uit de weg eigenlijk je luistert maar!

Dit is gekomen omdat ik nu een verzorgpony heb op een stal met nu 4 paarden (waren er 5, maar 1 is verhuisd). Daar heb ik geleerd dat jij altijd de baas bent, ook al denkt een paard daar anders over je zorgt maar dat hij dat weet! Mijn verzorgpony weet dondersgoed dat ze niks bij mij kan maken! Ook een paard dat bijt ben ik bij gaan staan een half uur lang en blijven aaien, als hij beet of iets, flink op zn donder geven en toen hij braaf was goed belonen vrolijke stem. :) Je had zn gezicht moeten zien egt zo; huh ? xd uhh oke dan..

Maar goed dat over mij (vond je misschien totaal niet interessant ). Maar vind je het nog steeds leuk op een manege? Zou je niet liever een verzorgpony willen ? :) Geloof me daar leer je veel veel veel meer van! Ik heb daar in 2 maanden meer geleerd dan in anderhalf jaar op de manege :P Want iedereen kan nu wel zeggen niet aan denken niet twijfelen, maar dat doe je toch dat weet ik .. Want dat zit nu eenmaal in je hoofd. Je moet het gewoon op een andere manier echt leren en beter gefocust te zijn op 1 paard, want bij de manege blijf je telkens met verschillende paarden bezig en (ik weet niet of de manege groot is) maar bij wist de pony echt al niet meer wie je was als je de week erna kwam.. Moonlight kent me nu door en door, weet precies wat ze mag enw at ze niet mag! En anders she got a problem :P Dus misschien leer je veel van een verzorgpony of bijrijdpaard of iets? Sorry als ik je hier totaal niet mee heb geholpen! :o

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:49

dit is niet helemaal waar kaira
dat je bij een manege minder leert het ligt namelijk aan wat voor manege,
mijn zus bv. zat op een manege waar ze niks leerde dus is ze er ok mee gestopt. Maar ik ben naar een andere mange gegaan en al in de eerste proefles leerde ik meer dan mijn zus in 6 lessen!
dus het klopt niet helemaal.
Hoewel een verzorg/berijpaard wel leuker is natuurlijk :D
maar soms moet je bijbetalen dus dat is ook weer een minpuntje :P

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:28

Ik rij al 15 jaar maar toch is er een pony waar ik soms op rij en daar roep ik als 25 jarige toch ook iemand anders bij ;).
Dat is niet hoe je rijdt maar hoe jij zelf in elkaar steekt als persoon. Deze pony die dreigt met de oren in de nek, happen zal ze niet zo snel doen maar als ze omdraait, dan trapt ze gericht. Als je eenmaal het hoofdstel aan hebt dan is ze juist weer super lief. Maar ik ken mezelf, ik ben in die situaties onzeker en dat werkt gewoon totaal niet. Dus ik heb iemand gevraagd die zo bij die pony de stal in loopt (zonder te lokken met snoepjes) om hem te pakken. Dit heb ik een paar keer bekeken hoe dat ging en wat de reactie van de pony is en uiteindelijk heb ik hem nu ook een keer helemaal alleen opgezadeld. Ging toen heel goed maar wanneer het 1 keer mis gaat vraag ik weer diegene want eenmaal beetje onzeker dan lukt het niet meer.
Dus ik zou ook echt iemand vragen die dat gewoon doet en dan observeren wat er gebeurd. Bij twijfel nooit zelf gaan doen!

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:54

Emie99 schreef:
dit is niet helemaal waar kaira
dat je bij een manege minder leert het ligt namelijk aan wat voor manege,
mijn zus bv. zat op een manege waar ze niks leerde dus is ze er ok mee gestopt. Maar ik ben naar een andere mange gegaan en al in de eerste proefles leerde ik meer dan mijn zus in 6 lessen!
dus het klopt niet helemaal.
Hoewel een verzorg/berijpaard wel leuker is natuurlijk :D
maar soms moet je bijbetalen dus dat is ook weer een minpuntje :P

Oke dat kan :) Ja die conclusie had ik misschien ook niet moeten trekken uit alleen mijn ervaring :o
Maar er zijn er zat die een verzorger/bijrijder zoeken zonder daar voor te hoeven betalen :D
Mijn verzorgpony mag ik voor een heel groot deel gewoon beschouwen als mijn eigen pony! :D
Ik mag ermee naar buiten, springen, dressuur, wedstrijden.. alles.
Het enige wat ik moet betalen is als ik zelf iets kapot maak of een nieuw dekje wil fzo. :p
En ik moet de stallen doen als ik er ben, nou in de zomer is dat in 10 minuten gepiept. :)

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:44

jah dan heb je geluk jah haha:)
want bij mij in de buurt moet je bijbetalen of kan je een pony leasen dat kan ik ook bij mijn manege :D
mag alleen niet van m'n moeder :(
maar je hebt echt geluk :) Je hebt zo te horen wel naar je zin met je verzorgpony (S?)

maar misschien kan de gene die dit topic heeft geopend ook een keer antwoorden ?? :D
niet bot bedoeld hoor :) maar misschien zitten we nu onzinige tips te geven terwijl je al de stal in durft of naar een andere manege bent gegaan ofzo???

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:39

Hihi ja ik heb het enorm naar mijn zin met mijn verzorgpony :o
Maar je kan eens rond gaan fietsen in je dorp/buiten de stad (weet niet waar je woont), en daar een briefje bij een weitje hangen met een leuke pony. Of als het kan (nog beter) aanbellen :p Zo kwam ik aan mijn vorige verzorgpony :) En deze omdat die mensen mij kenden van de basisschool en mijn vriendin daar rijdt. Maar een briefje neerhangen bij een weitje werkt vaak veel beter dan advertenties ofzo. :D En dan hoef je vaak niet te betalen :D

Maar inderdaad misschien moet die maar is antwoorden :P

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:48

Als het niet veilig voelt moet je het niet doen. Het paard zal voelen dat jij bang voor hem bent en daarop reageren.

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:53

Probeer hem te lokken met wat lekkers terwijl de staldeur dicht is. :9
Als hij dan z'n hoofd naar buiten steekt aai je hem en vertel je hem dat jullie samen een leuke rit gaan maken enz.
Als je dan naar binnen wilt doe je het volgende:
Ga recht op staan.
Borst vooruit.
Schouders naar achter en stamp de stal in.
Als hij je boos aan kijkt kijk je boos terug :(
Als hij je lief aankijkt beloon je hem.
Probeer z'n billen te ontwijken maar niet raar springen of rennen enz.
Geef hem een lekkere knuffel of een kriebel door z'n manen als hij het goed doet.
zo niet zeg je met een strenge stem wat hij verkeerd doet.
Dan kan je hem als het goed is wel opzadelen enz.
Desnoods doe je dat met iemand erbij die wel naar binnen kan en durft.
Die zal wel ingrijpen als er iets gebeurd. :j

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:55

Bedankt voor de tips!! Ik heb er echt wat aan!!

O oké, ik heb namelijk al wel 1x een proefles gereden bij Riouw!
(ik werd op een lekker bokkend paardje gezet, wel een leuk beginneje xD)

Voor de mensen die nu pas lezen;
-je MOET op deze manege op stal poetsen/zadelen!
-en ik MOET het zonder hulp kunnen van ze! --> de eigenaar van de manege en de instructie willen niet helpen! (andere kinderen zijn ook vang voor hem!)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:00

toen ik nog op de manege reed, was er ook zon paard, maar dan wel groot.. deze had presies hetzelfde, maar bij haar werd het erger doordat iedereen haar aanpakte, ik zag mijn uitdaging, en ben haar ook gewoon gaan poetsen enzo,ik negeerde het gedrag, en ben rustig gaan poetsen en mijn ding doen, alleen als ze gemikt beet, sloeg ik haar rustig weg, en ging verder met mijn ding. dit verwachte ze niet, en vond dit wel leuk. uitendelijk genoot ze van de aandacht die ze kreeg, en stonden we rustig te knuffelen.

als dit er ook zo een is, kan je beter negeren, wel vast zetten, en dan al het negatiefe gedrag negeren, rustig blijfen en rustig praten. uiteraard niet laten merken dat je bang bent, maar hem makkelijk aankunt!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:34

Hier stond ene (onlangs ingeslapen) die begon te bokken naar je zodra je binnen kwam, behalve als je geen angst toonde, dan stond ze lekker stil :)
Daar moest je gewoon deur open gooien en naar binnen lopen, als ze zou draaien, doorlopen, niet terughapperen.
Nu kan t bij die pony anders zijn

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:54

Op de manege waar ik vroeger les had hadden ze ook een paard waar het met mij niet mee klikte.
Die stond iedereen al met de oren in de nek aan te kijken als je aankwam bij de box.
Ik kon er al helemaal niet naar binnen, ik heb een keer geprobeerd haar zelf op te zadelen wat dus het resultaat had dat ik aan mijn arm een halve meter de lucht in werd getrokken. Ik wist niet dat een paard zo kon bijten. Ik heb dit ook nooit meer mee gemaakt met andere paarden.
Ik ben zelf nooit meer bij dat paard naar binnen gelopen, als ik op haar moest rijden dan liet ik mooi iemand anders opzadelen. Onder het zadel was het een gouden paard, nog een wedstrijd mee gewonnen voor ik weg ging daar, maar vanaf de grond kon ik er niet mee overweg.

Je kan het proberen door niet bang te zijn, maar denk aan je eigen veiligheid. Met sommige paarden klikt het gewoon echt niet wat tot gevaarlijke situaties kan lijden. Bij mijn huidige paard hoef ik ook geen vreemde mannen naar binnen te sturen bijvoorbeeld. Een oude bijrijdster van hem kan niet eens meer in de buurt komen (daar is blijkbaar ooit iets tussen gebeurd wat niemand weet, maar het paard heeft nu een ongelovelijke hekel aan haar en weet dat ze bang is en valt haar echt genadeloos aan)

Als je het zelf niet vertrouwd moet je gewoon iemand anders laten opzadelen of paardje vast laten zetten zodat ze niks kan flikken, want je eigen veiligheid is altijd het belangrijkste.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:55

pandabeertje schreef:
Op de manege waar ik vroeger les had hadden ze ook een paard waar het met mij niet mee klikte.
Die stond iedereen al met de oren in de nek aan te kijken als je aankwam bij de box.
Ik kon er al helemaal niet naar binnen, ik heb een keer geprobeerd haar zelf op te zadelen wat dus het resultaat had dat ik aan mijn arm een halve meter de lucht in werd getrokken. Ik wist niet dat een paard zo kon bijten. Ik heb dit ook nooit meer mee gemaakt met andere paarden.
Ik ben zelf nooit meer bij dat paard naar binnen gelopen, als ik op haar moest rijden dan liet ik mooi iemand anders opzadelen. Onder het zadel was het een gouden paard, nog een wedstrijd mee gewonnen voor ik weg ging daar, maar vanaf de grond kon ik er niet mee overweg.

Je kan het proberen door niet bang te zijn, maar denk aan je eigen veiligheid. Met sommige paarden klikt het gewoon echt niet wat tot gevaarlijke situaties kan lijden. Bij mijn huidige paard hoef ik ook geen vreemde mannen naar binnen te sturen bijvoorbeeld. Een oude bijrijdster van hem kan niet eens meer in de buurt komen (daar is blijkbaar ooit iets tussen gebeurd wat niemand weet, maar het paard heeft nu een ongelovelijke hekel aan haar en weet dat ze bang is en valt haar echt genadeloos aan)

Als je het zelf niet vertrouwd moet je gewoon iemand anders laten opzadelen of paardje vast laten zetten zodat ze niks kan flikken, want je eigen veiligheid is altijd het belangrijkste.

Vast zetten mag volgensmij niet, en buiten de stal ook niet!
(ik snap deze manege echt niet...ik heb pas iets meegemaakt waardoor ik ze deels oplichter vind,, nou eigenlijk heeft me instructeur niet de waarheid gezegt..mijn kaart helemaal afstempelen terwijl ik nog veel lessen had staan,, gelukkig had de eigenaar tegen bewijs)

Maar idd,, veiligheid voor alles (:

spiritester1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:28

soms, licht eraan als ze druk zijn

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:19

eh XiiaaooNaa

ik kaira en ik hebben ook tips gestuurd
ik vind het zelfpersoonlijk nogal flauw dat je daar dan niet op reageerd.
het kan aan mij liggen hoor maarja

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:54

Emie99 schreef:
eh XiiaaooNaa

ik kaira en ik hebben ook tips gestuurd
ik vind het zelfpersoonlijk nogal flauw dat je daar dan niet op reageerd.
het kan aan mij liggen hoor maarja

Ik lees die van iedereen,, maar ik kan moeilijk op iedereen persoonlijk antwoord geven!
Daarom zeg ik dingen nadat ik alles gelezen heb,, en dan geef ik als het ware antwoord op jullie tips!
Dat is niet flauw, maar anders blijf ik bezig met de hele tijd op 'antwoorden' klikken en dan steeds als het ware hetzelfde zeggen! :')

En nee, ik durf nogsteeds niet de stal in en ben nog niet weg van de manege!

_kendra13_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:57

misschien merkt het paard wel at jij bang bent ?.
dus weet hij dat hij bij jou sowieso wel irritant kan gaan doen ..
je moet hem gewoon misschien een keer een worteltjes geven tijdens het opzadelen ? en laten merken dat als hij braaf is, jij ook niet gemeen bent tegen hem.. en als dat niet werkt, dan word je tog juist streng?
helpt boos praten ook niet? bij sommige paarden werd het ook als je heel boos tegen ze praat ? ..
:+