Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:51

Zollang de paarden maar regelmatig gecontroleert worden bijvoorbeeld op mok, kreupelheid en of eventueel wondjes is het geen probleem.
Ook moet het een goed grote weide zijn om ze voldoende te laten lopen.

Het is misschien wel zo dat paarden primá zonder probleem in natuur kan blijven lopen maar onthou wel dat de meeste paarden door ons een wat langer leven hebben dan ze in de natuur hebben.
Laatst bijgewerkt door kensha op 06-07-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:51

Ik vind het wel sneu als er verder nooit wat met een paard gedaan word, behalve ineens eens in de zoveel tijd van het land halen om een rit van 3 a 4 uur te maken, omdat ze dan conditieloos zijn en geen bespiering hebben. Maar verder ook niet.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:55

En daarmee gaat het idd te ver. Dan snap ik niet waarom je uberhaupt paarden hebt..
Maar OP suggereert en heel andere mening. Die wat mij.betreft.niet echt spoort.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:56

Ik viel ook over de allereerst post van Lusitana. En het vervolgverhaal geldt net zo goed bij paarden die op stal staan.
En dan is het misschien nog wel veel ergere verwaarlozing. ;)

Een heksenvlechtje hier of daar is geen drama. Mijn paard heeft ze gelukkig nog nooit gehad, maar manen zijn allemaal van een andere structuur gemaakt. Net als het haar bij mensen. Het ene haar is het andere niet en knoopt sneller. Dat heb ik bij verschillende paarden ook wel ontdekt. :)

De paarden bij ons (momenteel zo'n 40) vinden het allemaal zalig op het land. Er staan er bij die dagelijks gereden worden, er staan er bij die zoals de mijne niet zo fanatiek bereden worden en er staan erbij die niet of voorlopig niet bereden worden. Die laatste groep vermaakt zich prima. Ik denk dat mensen het rijden verheerlijken. En wel eens vergeten dat wij dat vooral willen, niet zozeer de paarden zelf. Mensgerichte paarden houden wel van extra aandacht, ja. Ik heb er zo eentje. Maar ik ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik heel goed besef dat hij het allergelukkigst is buiten bij zijn soortgenoten. Ik kan daar niet tegenop als mens, al doe ik nog zo mijn best. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:58

mf31 schreef:
En daarmee gaat het idd te ver. Dan snap ik niet waarom je uberhaupt paarden hebt..

nou je wil niet weten hoe vaak dat gebeurt...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:05

VivaLaVida schreef:
mf31 schreef:

Verwaarlozing? Tuurlijk, ben ook niet gek. Snap alleen niet wat zulke mensen bezielt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:53

Een beter paardenleven als 24/7 weidegang, met andere paarden en schuilstal en voldoende voedsel, water en controle lijkt me er niet te zijn. Heerlijk toch als paarden lekker paard mogen zijn. Jammer dat andere het als nutteloos zien. Paarden hebben echt geen mensen nodig om gelukkig te zijn.
Wat ik wel sneu vindt is een paard dat 24/7 alleen buiten staat en zo ongeveer een half uur tot een uurtje aandacht krijgt door mensen.
Dat vindt ik erg slecht maar goed.

kapiteintje

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:10

als ze met meer paarden zijn en er wel voor gezorgd wordt, (eten drinken hoefsmid en zo) is het juist een paradijs voor paarden denk ik.
Anders verwaarlozen wij drie van onze vier paarden. Want de merrie van 20, haar veulen, en haar zoon van 2 worden nooit bereden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:10

mf31 schreef:
VivaLaVida schreef:

Verwaarlozing? Tuurlijk, ben ook niet gek. Snap alleen niet wat zulke mensen bezielt..

ik dacht dat je op mij reageerde, sorry :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:29

Lusitana poste later dit: "Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde.
Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen . Het is jammer dat het zo gelezen is."

Tja... mijn paarden (2) staan 24/7 buiten MET schuilstal.
Dat vind ik perfect.... ik voel me beter wanneer ik weet dat ze de vrijheid hebben, feitelijk doe ik het dus ook voor mezelf.
In een situatie waar ze meer binnen zouden staan zou ik me schuldig gaan zitten voelen, en dat wil ik mezelf niet aan doen... ook wel een beetje egoïstisch dus... maar pakt voor hen op een goede manier uit.
Ik hanteer echter wel regendekens, en als het echt t*ringt*fustakkeweer is mogen ze een nacht naar binnen verplicht...
Mijn merrie heeft insulineresistentie en moet ik een beetje behandelen als prinses.... anders gaat het NIET goed... weet ik uit ervaring.
Een beetje pamperen dus; een soort Anky-paard met heeeeel veeeeel vrijheid.

Toch weet ik dat alleen in de wei staan 365 dagen per jaar niet voldoende is voor ze. De weide is zeer beperkt... Een paard is een nomade, wil dingen zien, doen, voelen, ervaren....
Ik hoef er niet perse op te zitten, maar wil wel dat ze meer zien vd wereld.... de wereld van het weiland is te beperkend voor een gezond paard... Althans: mijn paarden.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:31

/3 /3
Citaat:
ik dacht dat je op mij reageerde, sorry :D

Hmm.. Ik heb dan denk ik ook wat gemist, reageerde idd niet op jou (a) beetje onduidelijk was t idd, want zie dat mijn post direct na die van jou staat. Maar wat jij zei over paard een keer id zoveel tijd uren rijden vind k ook slecht. Als er dan verder niks mee gebeurd dan.
Sommige mensen snappen t niet ofzo..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:39

is gewoon paard!!

wat een rare antwoord als iemand dat zielig vind..

als er gras en soortgenoten zijn, is dat paardenhemel plus water.

een paard 23 uur in een box die wel gereden word is weer veeel slechter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:39

bromfiets schreef:
Hier ook chronische mishandeling dan :D

We hebben een kudde van een paard of twintig waarvan een paar zelfs nooit binnen zijn geweest of een halster aan hebben gehad... Ik denk dat die paarden wel weten wat ze missen en zich daarom zo makkelijk laten vangen... not. :+

Tja, in een wereld waar paarden hun ruimte moeten delen met mensen en waar het nooit zeker is of ze hun leven kunnen slijten bij die ene eigenaar vind ik dit erg onverstandig en paardonvriendelijk... Wat een stress als de eigenaar ineens de paarden van de hand moet doen en ze moeten verhuizen en dus in handen komen.... Een paard dat NIET in de hand is geweest maakt weinig kans een nieuwe eigenaar te vinden wanneer het al een leeftijd heeft dat je het nog maar moeizaam kunt laten wennen aan een bestaan 'tussen' mensen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:58

Nee hoor, mijn pony staat in een kudde waar zeker de helft niet meer word gereden. Die zien er nou niet echt ongelukkig uit. Wel vind ik dat je zeker een keer per week een kijkje moet komen nemen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:07

Hier staan er 3 in de wei die nooit gereden worden :) En op stal staan ze ook nooit :) En worden zelden tot nooit geborsteld...Eentje wordt misschien eens per jaar gereden...

Ze worden prima gevoerd en prima voor gezorgd....En ze zijn volgens mij gewoon gelukkig.

Mag je mij vertellen wat daar mis mee is :)

Edit: ze hebben een schuilstal, worden bijgevoerd, worden ontwormd, tanden nagekeken en bekapt...
Laatst bijgewerkt door Thirty op 07-07-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:09

Ik heb nu dus eindelijk een eigen paard, en euh ben eigenlijk al een week niet wezen kijken. Wel iemand anders hoor, die even water geeft. Meer hebben ze namelijk niet nodig, ze hebben een mooie wei met lekker gras, en elkaar. (groep van 4)
Ik mezelf stikongerust maken, helemaal schuldig voelen, maar krijg net weer te horen dat ze het gewoon super naar haar zin heeft met de andere paardjes en het prima maakt. :')
Wij mensen zijn gewoon sufferds, en idd arrogant om te denken dat we onmisbaar zijn. :o
Oké even zien of ze er nog goed bijlopen, of ze goed in de groep liggen, of de drinkbak niet kapot/leeg is, maar dat is het dan ook.

Ook een ander paardje, dat nou mischien eens in de 2 weken rijd nu? Die staat echt niet te smeken of hij mee mag. De shetten wel trouwens, maar die denken dat wandelen/mennen gewoon bedoelt is om hun eigen zin te doen en dat vinden ze wel leuk. :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:10

~Mijn paard staat ook altijd buiten met 30 andere paarden, heeft water en voer en wordt niet bereden. Hoefsmid komt langs, wat wil een paard nog meer?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:20

Welzijn is als een paard niet aangetast wordt in zijn 5 vrijheden, om het maar even heel theoretisch te houden :P
Hij moet vrij zijn van honger/dorst, pijn/ongemak, ziekte, angst/spanning en vrij om zijn natuurlijk gedrag uit te kunnen oefenen..
Natuurlijker gedrag dan in een weiland met soortgenoten bestaat er niet. :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:31

Hè, dacht ik mijn atrose-geval een plezier te doen door haar naar een rusthuis te brengen := . 'k zal haar binnenkort maar eens meenemen voor een buitenrit, daar wordt ze blijkbaar gelukkig van :j . Dat ze daarna een paar uur niet kan lopen van de pijn nemen we maar voor lief, want een paard dat alleen maar op de wei staat wordt verwaarloosd.

Even serieus, een paard dat op een weitje gedumd wordt is natuurlijk niet goed. Maar wat een vreselijke arrogantie om te denken dat paarden (contact met) mensen nodig hebben. Mijn merrie staat in een rusthuis, en wordt daar super in de gaten gehouden, maar zolang zij er goed uitziet wordt ze met rust gelaten. Ze komt de wei letterlijk nooit uit, dat wíl ze ook helemaal niet. In het begin heb ik het geprobeerd, haar meenemen voor een wandelingetje. Nou, mevrouw liet duidelijk merken niet bij haar vriendjes weg te willen. En contact met mensen? Heeft ze geen behoefte aan, als ze de appels die ik bij me heb opgegeten heeft wandelt ze gewoon weg hoor, die blijft echt niet staan knuffelen. Mensen zijn alleen leuk als ze wat te eten hebben. Mijn pony entertaint zichzelf wel, daar heeft ze mij gelukkig niet bij nodig.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:37

timokyana schreef:
hmmm, dan vrees ik dat ik hier ook erg aan verwaarlozing doe met 24/7 weidegang,een paddock paradise en hier en daar een uurtje 'training'.

ik ook vrees ik...
en heb er wel 4stuks die ik op die wijze behandel.
ik ben gewoon geen Rij-type,
vindt het heerlijk hoor om af en toe lekker op te stappen, beetje zitten knuffelen genieten hobbelen op mn sokken..buitenritje op zn tijd..
ik wandel dan wel vaak met ze
maar echt rijden..neeeh dat is gewoon niet echt mn ding.
en ik geloof niet dat ze het erg vinden hoor.
teminste, stel ik loop het land in met mn spulletjes kan ik er sowieso 2 opschrijven die denken :wave: baas!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:20

Traiectum schreef:
. Maar wat een vreselijke arrogantie om te denken dat paarden (contact met) mensen nodig hebben.

Ik weet niet of dat arrogant is, veel paarden zijn zo geconditioneerd dat ze wel erg op mensen gericht zijn.
Mijn paarden willen vast niet perse bereden worden, ze willen echter wel perse meer zien dan het weiland..... een paard is een nomade, geen campinggast....
Dus alleen maar op een, relatieve, postzegel je dagen uitzitten is voor sommige paarden ook niet optimaal....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:25

Dani_ schreef:
Mijn paard is echt zwaar depressief, ze is al vier jaar en nog niet ingereden. Zo zielig. Ze zou haar leven in een paddock paradise zo in willen ruilen met een stalpaard als dat betekent dat ze dan in godsnaam maar gewoon gereden wordt!

:')

Foei, ga je schamen! In (bijna) elk paardenboek kun je lezen dat je een paard met 3 jaar behoorlijk in zou moeten rijden! :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:26

Arabesk schreef:
........ is verwaarlozing?

Citaat:
Zelf heb ik medelijden met die paarden, die zo lekker 24 uur per dag in het land staan. Waar hoeveel mee gedaan wordt. Niets. Een uurtje hier, een ritje daar, een lesje zo. Dat vind ik zielig en erg paardenwelzijns onvriendelijk.

(afsplitsing van de discussie Arabesk @ [RT-D] Niveau is bedroevend...)

Eh...leef ik in de omgekeerde wereld ineens ofzo }:0 ?

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:30

Mijn man en ik zijn een half jaar geleden verhuisd, met als gevolg dat de paarden van een pensionstal nr bij ons thuis zijn verhuisd. Op de pensionstal kregen ze genoeg aandacht en beweging, maar toch zie ik een wezenlijk verschil in karakter sinds ze 24 u per dag het land op kunnen.
Het gaat hier om 2 jonge paarden (4 en 5 jaar) en daar wij heel veel verhuisrompslomp hebben, hebben zij momenteel echt vakantie. Wel dagelijks meerdere keren per dag controle, maar hooguit maar 1 keer per maand een buitenrit. Verwaarlozing ? Echt niet... Nog nooit zo'n rustige en stressloze paarden aan hun gehad...

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:32

Onze opa, fjord staat 24/7 op de wei en heerlijk dat ie het vindt!! Is dat dan verwaarlozing? Laat een paard een paard zijn.. :D
Opa hoeft niks meer te doen, hij kan het ook niet aan vanwege zijn longen.. En ja hij is wat dik, maar opa houdt ook van snaaien...

Mijn paard staat alleen 's nachts op stal...