wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:02

Ik vind 't een beetje flauw en zoeken naar een excuus en je eigen fout 'goedpraten' om de verkoper de schuld te geven en te praten over sedatie (wat echt geen maanden effectief blijft en een paard drie dagen op de sedalin zetten zie je echt wel als je maar een klein beetje verstand van paarden hebt).
Zoals Sonja aangaf, je bent niet bedonderd, hebt gelegenheid gehad om de pony te testen, daarna is hij ook nog een tijd braaf geweest... Nee sorry, lijkt me toch echt een gevalletje 'niet goed nagedacht bij aankoop'...
Wees verstandig, erken je misser, verkoop de pony aan iemand die de kennis en kunde heeft het diertje fatsoenlijk (opnieuw) in te rijden en ga lekker op zoek naar een fijne oude ervaren leermeester van een pony waar je kind fijn mee kan rijden en van kan leren.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:03

Ik zit met mijn pony in het zelfde schuitje.
Ze is een haflinger van 13 jaar oud en heb haar 5 jaar.
Tot afgelopen winter eigenlijk zelden problemen met haar gehad.
Ik rij haar niet zelf wegens blessure bij mij.
Afgelopen winter ging het compleet mis.
Wij zijn verhuist van stal in september en ik ben van mijn merrie gewent dat ze in de winter een heel stuk drukker is.
Mijn merrie vertoont presies de zelfde problemen en op 31 december liep ze een peesblessure op waar ze nog steeds niet volledig hersteld is.
Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn merrie last heeft van haar rug.
Omdat ik aan het zadel twijfelde word ze nu (ze mag opbouwen) zonder zadel gereden maar nog steeds de zelfde drama.
Nee niet elke keer, dat was van de winter ook niet.
Zodra ze hersteld is komt er een osteopaat bij haar en een zadel word aangemeten.
Ze mag nu a niet op een volte draven (dus niet aan de longe wat na een osteopaat bezoek belangrijk is) en b is ze nu te dik.
Het dient nog eventjes te wachten.

Ze is wegens haar peesblessure geregeld bij de DA geweest en toen deze voorstelde om onder de man met haar te stappen en ik melde dat dit onmogelijk is heeft hij ook niks bij haar kunnen vinden.
Ik ben van mening dat een DA geleerd heeft voor meerdere dingen maar weinig echt gespecialiceerd zijn.
Vandaar mijn keuze er geld aan uit te willen geven en een osteopaat te laten komen.
Dit zou je ook kunnen proberen.

Tevens is ''groen'' op ''groen'' niet zo slimme keuze maar begrijp ook dat als het bij de handelaar goed ging dat je er vanuit gaat dat dit thuis het zelfde verhaal is.
Overgens hoeft de handelaar je niet opgelicht te hebben.
Je ziet het bij mijn pony.
Een oudere pony en al 5 jaar in mijn bezit.
Van het ene op het andere moment is er een rede waarom dit gedrag vertoont word.
Laatst bijgewerkt door moyra op 01-07-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:09

Ik denk absoluut niet dat jullie zijn ''opgelicht'', beetje flauw om het daarin te gaan zoeken.
Ook is het niet de pony zijn schuld.
Is gewoon een miskoop geweest, jonge kinderen en jonge pony's/paarden gaat zelden goed samen.
Pony is gewoon veel te jong voor de ruiter, jonge pony's kunnen inderdaad zomaar omslaan.
Is niet voor niks een verschil tussen jong en ouder.
Jonge pony's zijn speelser, zoeken grenzen op en moeten zichzelf nog ontplooien in karakter.
Ik zou zeggen terug brengen die handel of verkopen, zoek een wat oudere al bevestigde pony voor je dochter.
Dan houd zij haar plezier in het rijden, pony ook en hoef jij je hart niet vast te houden. :D
Mocht je hulp willen, kan je me altijd pb'en.
Succes!

Bellona_K

Re: wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:13

Ik zou deze pony verkopen en een oudere, zeer brave pony kopen waar je dochtertje zo veilig en leuk mogelijk op kan leren paardrijden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 00:17

claud31 schreef:
Ik lees in je berichten dat je dochter al een pony heeft gehad?
En dat je die verkocht hebt omdat je dochter niet genoeg ervaring heeft om die door te rijden?
En dan koop je gewoon weer een onervaren pony die doorgereden moet worden?

volgens de verkoper was de pony heel braaf te rijden door een beginner, het was ook niet de bedoeling om een jonge pony te kopen, maar we kwamen er bij de verkoper bij uit, en de pony was daar zo ongelooflijk braaf dat ik overstag ben gegaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 02:22

@Rachel
En dat kan echt.
Ik heb ook eens een zeer brave pony verkocht, deze kwam terug omdat hij gevaarlijk zou zijn en ze konden er niets mee (ook andere die het daar op stal probeerde lukte het niet). Wij waren zeer verbaasd, want thuis was hij zelfs vaak te sloom.

Pony is terug gekomen, nooit meer problemen mee gehad, weer verkocht en deze mensen hebben er ook geen problemen mee gekregen.

Soms klikt de combinatie niet, en vooral bij jonge pony's en de wat onervaren ruiters komt dat voor.
Er zijn nu eenmaal jonge pony's, als die zich eenmaal heeft bang hebben gemaakt op een bepaalde plek (stal/poetsplaats/erf/bak), dan is dat er soms moeilijk uit te krijgen. Vooral als er bij de eerste keer verkeerd op gereageerd is.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:46

Rond die leeftijd gaan pony's altijd gekke dingen doen, ze willen ontdekken wat kan en niet kan, wat mag of moet of wat streng verboden is, een pony op onze manege ging rond die leeftijd ook soms plotseling aangalopperen terwijl er onervaren kinderen op zaten, of hij ging op de grond rollen, in het midden van een les, mét ruiter er nog op. Nu hij wat ouder is is hij met dit gedrag gestopt, maar er zitten nog altijd ontdeugende trekjes in hem ;) Geduld, is het.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:47

rachel_j schreef:
claud31 schreef:
Ik lees in je berichten dat je dochter al een pony heeft gehad?
En dat je die verkocht hebt omdat je dochter niet genoeg ervaring heeft om die door te rijden?
En dan koop je gewoon weer een onervaren pony die doorgereden moet worden?

volgens de verkoper was de pony heel braaf te rijden door een beginner, het was ook niet de bedoeling om een jonge pony te kopen, maar we kwamen er bij de verkoper bij uit, en de pony was daar zo ongelooflijk braaf dat ik overstag ben gegaan.

En omdat hij jong is kan het karakter zo omslaan.
Beestje moet nog ontplooien dus kan nog wel 10 keer in gedrag veranderen tot hij een jaar of 8 is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:53

Ik denk niet dat de pony het trucje al kende.
Je zegt zelf dat hij het pas na een tijdje deed, en 4 is nu eenmaal echt de puberleeftijd van paarden waarop ze hun ruiter uittesten en allemaal trucjes gaan verzinnen.
Daarom, nóóit groen bij groen (ruiter & pony) want dat gaat mis!
Hoe kan een ruiter die nog moet beginnen een net zadelmakke pony nu goed opleiden!
Verkoop het beest en zoek een leuke, gezonde B/C pony van 9 jaar of ouder..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:07

Persoonlijk denk ik dat het slimmer is om de pony te verkopen. Een 7 jarig meisje heeft behoefte aan een goede leerpony, een dier dat ze kan vertrouwen en waar ze spelenderwijs een hoop van kan leren. Dadelijk gaat het een keer mis en dan is ze mss het plezier wel helemaal kwijt. Een jonge pony in de pubertijd heeft goede begeleiding nodig. Mijn pony heeft hetzelfde gedaan toen ze ingereden was. Op de volte heel snel omdraaien,kop omhoog en in volle galop naar het hek toe. Gelukkig had ik erg goede les en met goede begeleiding heb ik geleerd om de pony voor te zijn. Toen was het probleem verholpen. Nu heb ik er een super pony aan,maar in haar jonge jaren heeft ze toch weleens wat truucjes gehad.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:09

de pony heeft inmiddels een ander bit, en doet het nu super, we hebben ook een nieuwe bijrijdster en zij kan zo met hem wegrijden, geen enkel probleem,vandaag ook een heerlijke bosrit gemaakt! ook mijn dochtertje kan nu met hem rijden in de buitenbak , maar omdat hij toch erg voorwaarts is, en mijn dochtertje onervaren ,hebben wij besloten om tot verkoop over te gaan en op zoek te gaan naar een brave wat oudere pony , waar mijn dochtertje verder op kan oefenen en waar ze van kan leren.
t gaat me met heel veel pijn in t hart , want t is echt een superpony , maar heb het helemaal fout gedaan door groen bij groen te plaatsen, en dat is naar mijn dochtertje en ook naar de pony toe niet eerlijk , dus vandaar mijn beslissing.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:18

Hele wijze beslissing.

Er is niets mis met de pony en niets mis met je dochter. Het is alleen de combinatie op dit moment die niet geschikt is.

En dat de pony braaf was bij de handelaar toen je dochter haar reed, komt waarschijnlijk omdat het paard op andere dagen door anderen gereden (gecorrigeerd) werd. Blijkbaar een hartstikke braaf dier voor zijn leeftijd, maar niet geschikt voor je dochter.

Succes met zoeken naar een ervaren leerpony voor je dochter.

En wie weet komt de pony nog wel eens keer op je pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:24

een hele goede keuze!
succes :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:12

Super beslissing. :)