2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:02

Ik heb hier ook al eerder gereageerd.

Dus ze komt niet buiten met soortgenoten? Dan vind ik het niet gek dat ze zich zo gedraagt _/-\o_
Zoek begeleiding..

SophievdV

Re: 2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:28

Ik wil me er verder niet teveel vermoeien met deze discussie, maar ik wil je er wel graag op wijzen dat tranquigel geen ongevaarlijk middel is! Als je daar teveel van geeft, dan kan je je paard echt plat spuiten en dat is niet te bedoeling. Je zou niet de eerste zijn....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:51

funnygirl1 schreef:
graag wil ik het verhaal dat ik 14 ben hier niet mee betrekken ik heb 2 paarden ingereden, en meerdere paarden doorgereden, en op mijn 12e z spring wedstrijden met mijn verzorgpony gereden toen
Ik heb haar nu 1 maand dat is heel kort dat weet ik maar ze is gevaarlijk en dat is het probleem,
ik heb vanaf de eerste dag dat ik haar zag al een band met haar
ze hinnikt naar me, knuffelt met me, achtervolgd me, maar zodra het erop aan komt dat ik haar been wil pakken word ze boos, ik kan er inmiddels over haar hele benen aanraken maar oppakken moet ze niets van hebben, op de een of andere manier lijkt ze het te kennen alsof er wat mee gebeurd is.
ik weet hoe ik de stok moet hanteren maar als ik m op de grond legt loopt ze er al om heen en snuffelt wel maar zodra ik m oppak is ze weg ook haha
ik wil graag hulp omdat ik niet een 2 jarige van 1,60 en veel spieren aan kan
ze staat helaas niet in een groep hiervoor zomers stond ze bij tot en met 3 jaar en daar leerde ze dus niks van, de pension stal waar ik sta kunnen ze niet met zn allen, iedere klant heeft zn eigen landje
ze kunnen wel neuzen maar haar bij jonge paarden zetten helpt niet denk ik
bij verschillende leeftijden zou mooi zijn maar dat kan hier helaas niet
ik woon in enkhuizen waar zij ook staat (dat ligt in noord-holland)
ik hoop op opbouwende kritiek en ik ben berijd haar te laten trainen voor n leuk bedrag

Dat je Z springen bent geweest en wat paarden hebt doorgereden,, wil nog niet zeggen dat je met een probleem paard over weg kan natuurlijk. Daar komt wel wat meer ervaring bij kijken.
Ik zou al beginnen met haar in een kudde te zetten en dan met wat oudere paarden, dan word ze al een heel stuk opgevoed.
Een 2 jarige alleen is sowieso niets, vind ik!
Er zal toch vast iemand in jou omgeving zitten die ervaring heeft met dit soort paarden.
Anders zou ik overwegen haar te verkopen. Er zijn genoeg leuke paarden te vinden die misschien beter bij je passen.
TRouwens...2 jaar en nog NOOIT bekapt??? Lijkt me onwaarschijnlijk!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:44

Eigenlijk zegt het idd alleen iets over je rij-kwaliteiten (en daarmee ben je een stuk verder dan ik, ik ben nooit verder gekomen dan de F8 hahah).

Je geeft zelf al aan haar eigenlijk niet aan te kunnen. En dat heeft echt niet zo heel veel met grootte te maken hoor, als die van mij, van 1,20m, zulke geintjes uithaalt ben je ook nergens. Loeisterk zijn alle paarden in vergelijk met ons nietige mensjes. Punt is natuurlijk wel, zoals je al aangeeft, dat zij wéét dat ze sterker is. Maar ik vraag me nog steeds af wat het niveau van de merrie was toen je haar kocht.. Was ze al veel in handen geweest? Of haar hele leventje alleen maar lekker op het land gestaan? Leeftijd zegt niks over niveau natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat je helemaal in love bent en ik vind het super van je dat je om hulp vraagt en bereid bent om haar in training te zetten. Maar ik betwijfel gewoon echt of dit paard bij jou in juiste handen is. Voor wat ik heb begrepen zou ze het beste af zijn bij iemand met een zeer ruime ervaring met dit soort paarden (en die iemand werd al aangedragen zag ik). En daarmee wil ik écht jou niet bekritiseren, want ik denk dat ik er ook geen weg mee zou weten.

maris27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:01

Idd een goede ruiter wil niet zeggen dat je ook met probleem paarden overweg kan.
Ik kan me heel erg in je verhaal vinden aangezien ik dit ook allemaal mee heb gemaakt (alleen had ik een hengst)

Het is heel belangrijk dat je eerst met de basis dingen begint en dan stapje voor stapje verder gaat.
Ik heb mijn paard toen hij 3 was weg gebracht naar een training/africhtingstal, want ik had hem toch onbewust een paar verkeerde dingetjes aangeleerd :o dus wees consequent in wat je doet want ze leren snel iets aan :D
Heel veel succes.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:09

TS is dit paard soms een lepveulen geweest ddat hij zulk onmogelijk gedrag vertoond?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:17

NatasjavE schreef:
TS is dit paard soms een lepveulen geweest ddat hij zulk onmogelijk gedrag vertoond?

Het is een bria, daarom vertoond ze zulk gedrag. Het is niet heel afwijkend van wat mijn merrie (heeft) vertoont en wat een vriendin van me ook met haar bria-merrie heeft en dat zijn geen lepveulens ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:28

NatasjavE schreef:
Klopt, maar ook een reguliere pensionstal kan ook prima voldoen. Bij een opfok is het toch gebruikelijk dat je dier niet uit de kudde mag vanwege het groepsproces en zijn er vaak veel minder voorzieningen. Ik kan me voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten.

Nee in een reguliere pensionstal staan ze in een box en gaan ze overdag in het land....ALS je geluk hebt..[/quote]

Ben ik het niet mee eens hoor. Ik heb nu ervaring met twee pensionstallingen en bij beide gingen de paarden de hele zomer 24/7 het land op en gedurende de hele winter overdag buiten in een paddock, minstens 10 uur. Is prima te vinden, kwestie van prioriteiten bij de eigenaar.

Maar goed, is een beetje off-topic :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:01

Waratje schreef:
NatasjavE schreef:

Het is een bria, daarom vertoond ze zulk gedrag. Het is niet heel afwijkend van wat mijn merrie (heeft) vertoont en wat een vriendin van me ook met haar bria-merrie heeft en dat zijn geen lepveulens ;)

Wat is een bria veulen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:44

Het is een merrie-lijn met heel sterke overerving van bepaalde karaktereigenschappen, vergelijk het maar met een stempelhengst. Bria's haal je er meestal vrij gemakkelijk tussenuit als je eenmaal weet hoe ze in elkaar zitten. Een zeer bekende dame uit de bria-lijn is Barbria van Tineke en Imke Bartels.
Mijn jonge merrie is via haar vader afstammeling van de bria-lijn, Voice komt uit een bria-merrie en ze heeft onmiskenbaar die afstamming :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:49

Ach je bedoeld de merrielijn van Barbria(fokfamilie 145)

Dat zijn hete sensibele paarden maar heus niet onmogelijk. Gewoon goed opvoeden niks aan de hand maar niet door een 14 jarige. Het zijn inderdaad niet paarden waarop iedereen maar op weg rijd.

Wie heeft deze gefokt? (of hoe heet deze merrie...dan weet ik wel wie hem gefokt heeft)

Voice geeft goede karakters via zijn vader Rubinstein.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:09

Ze zijn zeker niet onmogelijk, ze zijn alleen een tikkie apart ;)
Een 14-jarige met goede begeleiding zal er mogelijk best wat mee kunnen, maar die begeleiding is wel hard nodig. Ik krijg de indruk dat de fokker van de merrie van TS voor zijn overlijden te weinig tijd heeft kunnen stoppen in de opvoeding van het jonge spul en kennelijk hebben zijn erfgenamen alles uit zijn fokkerij nu te koop gezet. Dit is absoluut een nadeel voor TS. (ze heeft de naam van de fokker al genoemd hier in het topic)

OT: Voice geeft inderdaad een vriendelijk karakter door, m'n jonkie is een lief dier, maar nog wat onhandig in haar omgangsvormen. Is in het half jaar dat ik haar nu heb al een stuk verbeterd ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:39

funnygirl1 schreef:
ik doe het juist liever alleen maar ben eigenlijk nooit alleen op stal omdat dat niet verantwoordelijk is (stel dat ie is over me heen loopt) maar ik wil haar het zelf leren niet met zn 2en omdat ze van mij t accepteert en gestrest raakt alks er meer mensen met haar bezig zijn
ze is ook n nogal eenmans paardje
ik ga haar niet tot haar 3e in de opfok zetten, bij andere paarden probeer ik te regelen maar ze gaat niet in de opfok tot ze nog sterker is, ik ga haar opvoeden tot ze 3 is en dan beleren op weg naar sport paard

Zoek iemand waar je mee samen kan werken/spelen om hem zo te leren wat goed is en wat fout is, als dat lukt kan je ook samen door gaan met straks zadelmak te maken, wand dan is het vertrouwen er en kunnen jullie samen verder werken zonder veel stres voor het paard en ruiter,begeleider als je er op zit.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:13

Gewoon hulp zoeken, samen met iemand die veel ervaring heeft komen jullie er vast uit.

Waar woon je eigenlijk? want woon je in de buurt dan ken ik nog wel iemand!

Ene, geef de hoop niet op, ik heb een pony waar ik eerst helemaal niet meer opdurfte,
omdat ze als een gek aan het steigeren enzo. was, en nu ben ik helemaal gelukkig met haar
met voor het eerste met haar gesprongen en ik druf alles weer met haar aan,
terwijl we eerst zoiets hadden van wat moeten we hier mee..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:20

funnygirl1 schreef:
bij verschillende leeftijden zou mooi zijn maar dat kan hier helaas niet
ik woon in enkhuizen waar zij ook staat (dat ligt in noord-holland)

Dan zou het denk ik toch heeeel erg goed zijn voor je paard als je zo iets wel zoekt.. Want ik denk toch echt dat dat haar goed zou doen..!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:28

als je richting bobbeldijk/opmeer gaat zoeken kom je genoeg stallen tegen waar je paard met soortgenootjes buiten kan staan!
en een ervaren hulp kan je uit heel nederland laten komen..je betaald er wel wat voor mij hij/zij kan je in een dag al veel dingen laten zien waarmee je zelf aan de slag kan.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:29

mijn pard sloeg en steigerde als je de voetjes wilde optillen voordat ik hem verzorgde. Ik heb het als volgt geleerd.

benen aaien als geen reactie snoepje (breek een wortel in ministukjes). vraag het voetje als klein stukje op gelijk goedzo en koekje. Belangrijk is niet uit te krabben of te fixeren. vervolgens andere voet tot je alle 4 de voeten zo ver hebt. natuurlijk gaat er afh. van het paard veel tijd overheen. Als het een sensibel paard is vooral nooit BOOS worden dit kan averechts werken waarschijnlijk heeft je paard en angst opgedaan voor het hoeven optillen. Ze moet leren hoeven optillen is leuk en niet eng

Mijn paard staat nu los aan touwtje terwijl smid komt, ik heb touw wel vast maar sta bij smid te kijken :P jaar geleden moest ze nog verdoofd (IV verdoving en schopte toen nog beetje ) worden voor de smid. Ok wel belangrijk is dat ze toen ze van mij werd verhuisd is naar 24/7 buiten en groep.... Dat is zeker heel belangrijk

voor alle andere problemen zeker grondwerk doen gewoon, en heb beetje geduld rome is niet op 1 dag gebouwd

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:47

wow dat is een hele prestatie als ze al zo goed kan doen in zon korte tijd respect *D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:52

haha duurde wel even hoor en ook de verplaatsing naar andere was veel voor haar ze had altijd de associatie gehad met de plek en bepaalde smid denk ik want nieuwe plek nieuwe smid en helemaal geen problemen meer *\o/* mjah kon daarvoor zelf al wel alles he over been leggen op kloppen en al uitvoerig geoefend

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:39

Een goeie smid doet wonderen idd :j Mijn smid is ook zo'n fijne vent... Versta de helft niet van wat ie zegt (hij komt uit Turkije) := maar hij doet t zó goed met poownlief! Laatst legde hij uit (denk er even een zwaar buitenlands accent bij en moeite de juiste woorden te vinden in het Nederlands :+ ) dat hij altijd zijn hersens uit zn hoofd haalde en bij het paard erin deed, en bij t paard de hersens uit zn hoofd haalde en in zn eigen hoofd deed. Niet letterlijk bedoeld uiteraard := Maar zo begreep het paard wat de smid van m wilde en andersom :) Dat ie de oren van mn hoofd klept en ik de helft niet versta neem ik dan maar op de koop toe := Maar goed, ik ga OT.

Ts, hoe gaat het intussen met je merrie? Heb je al iemand gevonden die je kan begeleiden? :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:04

TS ik ben heel benieuwd hoe het gaat maar gezien dit [HAR] hulpteugel voor stijgeren? topic ga ik er van uit dat je het niet gaat redden in je eentje.
Ik heb je mijn hulp al meerdere malen aangeboden maar je gaat er vanuit dat elk paard wat ergens in training staat geslagen word. Ik wens je dan ook hele veel succes met deze arme merrie

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:12

even voor de duidelijkheid ze staat wel 24/7 buiten behalve met stotr regen hoe komen julie erbij dat ze op stal staat :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:01

Ik zou er ook voor zorgen dat ze in een stabiele kudde staat. Dit lijkt mij voor het paard (en dus ook voor jou) het allerbelangrijkst als je er een goed gezond sportpaard van wilt maken.

Als ik het zo lees denk ik ook dat het een rangorde probleem is. En ook een vertrouwensprobleem. Als er geen wederzijds vertrouwen is, of onvoldoende zelfvertrouwen (bij jou of haar) dan geeft dat problemen.
Een paard kan bokkend en steigerend naast je staan, zonder dat je het vertrouwen in jezelf, of het paard verliest. Maar trappen naar jou is een big no-no! Een 'klap' voor het vertrouwen.
Ik bedoel hiermee niet dat jij meteen een klap terug moet geven. Een paard wat het in z'n hoofd haalt om jou te trappen, ziet jou niet als leider. Als jij dan terugtrapt, kan het zijn dat het paard jou nóg harder gaat corrigeren. Gevaarlijk dus!

Een leider trapt zelden, maar herhaalt zichzelf niet. Omdat de correctie zo duidelijk is, dat dat niet hoeft.

Als ik jou was zou ik een trainer zoeken in de hoek van NH. Je hoeft niet compleet natural te worden, maar je leert wel ontzettend veel over het wezen paard, lichaamstaal en hoe je je paard licht op de hulpen krijgt. En last but not least: hoe je een goeie leider voor je paard bent.
Een goeie leider is mentaal sterker, niet persé fysiek. Daarom is het voor ons mogelijk om de leider te zijn, ook al wegen wij maar ong. 1/10 van ons paard ;)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:09

Waratje schreef:
Ze zijn zeker niet onmogelijk, ze zijn alleen een tikkie apart ;)
Een 14-jarige met goede begeleiding zal er mogelijk best wat mee kunnen, maar die begeleiding is wel hard nodig. Ik krijg de indruk dat de fokker van de merrie van TS voor zijn overlijden te weinig tijd heeft kunnen stoppen in de opvoeding van het jonge spul en kennelijk hebben zijn erfgenamen alles uit zijn fokkerij nu te koop gezet. Dit is absoluut een nadeel voor TS. (ze heeft de naam van de fokker al genoemd hier in het topic)

OT: Voice geeft inderdaad een vriendelijk karakter door, m'n jonkie is een lief dier, maar nog wat onhandig in haar omgangsvormen. Is in het half jaar dat ik haar nu heb al een stuk verbeterd ;)

volgens mij weet je niet wie de fokker was?
Andre Groen is inderdaad overleden, maar tijd in paarden stoppen en opvoeden? nee hoor dat heeft er nooit ingezeten.
hij was een echte boer, wil een paard niet? prima komt de bezem er even bij enz. een paard doet wat hij wil.

je had het eerder over de Bria stam.
kan het niet zijn dat er meerdere hiervan zijn? er staan een aantal merrie's waar ze mee fokken en ze krijgen allemaal een naam dat begint met Bria
zo heet de manege dan ook. of het echt dezelfde afstamming is waar je het over had??

hij heeft veel Bria veulens staan en komen allemaal samen op 1 land en worden dan verkocht of gaan de lessen in.
de meeste veulens van hem zijn erg braaf, zolang je er maar op de juiste wijze mee om gaat.
ik heb er jaren geleden ook eens 1 opgeleid het paard was erg meewerkend en werkwillig.

EDIT:
als er een koper komt mag de hele manege weg maar staat niet officieel te koop.
ze hebben veel extra land wat allemaal verkocht word, dan is alleen de manege er nog.
dat betekend dat het jonge spul allemaal weg moet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:21

@Jordy, klinkt dan als een andere bria-stam. Ik doelde op de merriestam die allemaal eindigt op bria, zoals ook Barbria (van Tineke Bartels) er eentje is.
De fokker van het paardje van TS ken ik verder niet, heb alleen even gegoogled.