Het leed dat paardenhandel heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:02

Jammer als je een paardje hebt gekocht die niet aan je verwachtingen voldoet. Kan me voorstellen dat dit niet leuk is. Ik vind het een goede beslissing om dit paard terug te brengen. Ik vraag me ook af hoe dit paard was op de handelsstal...

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:02

Sorry, maar van dit verhaal gaan m'n nekharen echt overeind staan! Paard is verhuisd van de handelstal naar jou, daarna nog een keer verhuisd naar een andere stal, weet je hoeveel impact een verhuizing heeft op een paard?? Vind het niks gek dat dat dier van slag is. Sommige paarden hebben tot 1 jaar nodig om ergens goed te wennen en hun plekje te vinden. Je bent helemaal gek op haar, maar brengt haar terug naar de handelsstal? Dat gaat er bij echt niet in. Als je echt zo gek op haar bent dan zoek je zelf een ander adresje voor haar, of je gaat op zoek naar hulp. Maar zo'n dier terug naar de handelaar?? Sorry maar daar heb ik geen worden voor.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:05

Mijn persoonlijke mening:

Als het niet goed voelt met dit paard, en je hebt de kans om om te ruilen
, moet je dat gewoon doen.

En ja, je kunt er heeeeeeeeeeeeel veel tijd, geld en energie in gaan steken, als jij dat niet wil of kan opbrengen of er niet 100% achter staat moet je gewoon je gevoel volgen.

Vandenhout is erg makkelijk met terugnemen en een nieuw paard meegeven (was is er in Godsnaam mis met omruilen?).
Maar je paard moet je wel laten goedkeuren door een eigengekozen veearts, want je weet nu dat er in de handel rotte appels zitten.

Heel veel succes, ik zou me niet schuldig voelen. Als je geen klik hebt, houdt het op. Het paard is er voor jou, niet jij voor het paard. Als je er geen plezier aan hebt, moet je je conclusie trekken.

Je kunt ook zelf proberen een nieuw baasje te zoeken, die haar beperkingen kent en accepteert. Dan ga je er financieel wel op achteruit, maar je bent dan wel heel eerlijk t.o.v. je paard. En je weet - voorlopig waar ze terecht komt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:16

mika11 schreef:
rockwitch schreef:
Kan je anders niet eens Annemarie v/d Toorn een mailtje sturen, zij hebben ontzettend veel ervaring met allerlei problemen die eigenaren kunnen hebben met hun paard. Wie weet komen zij achter iets waar je met een beetje tijd en training de boel nog kan rechtzetten.
Dat zou ik in ieder geval eerst doen, zeker met zo'n paardje zou ik die niet weer terug de handel in doen.

Waarom zou ze dat doen?
Waarschijnlijk zocht de TS een paard waar ze meteen mee kan beginnen.
Geen 'probleemgeval met gezondheidsklachten' zoals nu blijkt.
Het jaagt haar waarschijnlijk ook op kosten met het risico dat het nooit wat wordt.
Ze heeft nu de kans om het paard terug te brengen en een geschikter paard te zoeken.

Die gezondheidsklachten zijn volgens mij niet zo schokkend, als ze al dampig was, zou dat in minimale mate zijn.

En waarom zou ze dat doen, nou misschien omdat ze het zo vreselijk vind om het paardje weg te moeten doen, ze zegt dat ze er zoveel van houdt, nou dan zou ik dat dus doen als ik zo verknocht aan een paard zou zijn. Wie weet is het echt iets heel kleins, als je dan wat tips krijgt om ermee om te gaan kan je er misschien wel een gouden paard aan hebben. Dan zou het toch zonde zijn om dat niet geprobeert te hebben?
Als TS er echt zoveel pijn van heeft dat het paardje terug gaat naar de handelaar, dan kan ze toch op zijn minst er een mailtje aan wagen, kost je niks en ze zijn daar echt heel erg goed met allerlei types paarden met de meest uiteenlopende problemen.
Het is een hele kleine moeite. Wat misschien voor dit paard een wereld van verschil kan maken.

Je weet niet waar dit paard hierna terecht gaat komen, als het een beetje een nerveuzer dier is, die straks misschien nog weet ik veel hoe vaak verhuisd gaat worden, wordt het paardje ook niet beter van en uiteindelijk is de kans groot dat het paardje dan ergens terecht komt en dan is het over.
Ik zou graag zelf een keertje bij dit paardje gaan kijken, zien wat ze precies doet, hoe ze reageert e.d.

Nixxs

Re: Het leed dat paardenhandel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:40

Heb de foto's in het profiel van TS bekeken en dit paard komt mij bekend voor.
Heb TS een pb gestuurd,even afwachten of dit idd het paard is die ik nu
in gedachte heb.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:10

mmm... Klinkt interessant...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:58

22 jaar en dan zo beroerd schrijven..pfff kwam niet verder als de helft van de tekst.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:24

Cowgirl schreef:
22 jaar en dan zo beroerd schrijven..pfff kwam niet verder als de helft van de tekst.

Dan ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:34

Ik krijg zelf sterk het gevoel dat het helemaal niets met het paardje zelf van doen heeft, maar alles met het emotionele gestel van de TS. Aan de manier van schrijven en vooral WAT er geschreven wordt, krijg ik de indruk dat er emotioneel c.q. psychisch iets niet helemaal gaat zoals het zou moeten. Mijn advies is dan ook om jezelf geestelijk weer helemaal op orde te krijgen (een bezoekje aan de HA en eventueel een verwijzing kan al een heel verschil maken) en dan nog eens te gaan overwegen of een eigen paard wel wat voor je is. Over het algemeen kan een eigen paard hebben heel therapeutisch werken, maar soms is er nog een andere hulpbron nodig om het ergste geestelijke leed te verzachten.

Ik ben me er terdege van bewust dat ik er ook helemaal naast kan zitten, maar dit is wat er het eerste aan gedachten bij me opkwam. Iedereen heeft wel eens iets meegemaakt waardoor je niet lekker in je vel zit of emotioneel/geestelijk er even helemaal doorheen zit (of zoals de TS zei: "OP zijn"). Een paard voelt je emoties haarfijn aan en reageert er instinctief op. In haar geval rent ze bijvoorbeeld van je weg, helemaal omdat ze naast jouw emoties ook haar eigen emoties moet verwerken (lees: verhuizingen, handelsstal, nieuwe eigenaar, etc.). Het zou zo zonde zijn als je haar weg moet doen als blijkt dat het op een andere (soms vrij eenvoudige) manier op te lossen is.

Nog iets: waarom zo'n dure stal? Voor dat bedrag kun je bij veel (rustige) pensionstallen/boeren zeker 2 maanden staan! ;)

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:51

Het ziet er wel uit als een mensen schuw paard! MAAR NIET HEUS.

Zeker nu ik die 2e foto op je profiel gezien heb! Los in een bak of weiland zonder halster lekker relax niks aan het handje!? Had je haar daar betoverd?

Als ik mijn paard zo zou behandelen als jij die van jou snapte ik zijn gedragingen volkomen!

Je moet namelijk altijd kijken naar de emotie achter de gedragingen! Waar komt het gedrag vandaan. Ze laten niet voor niets zo'n gedrag zien. Een paard is een vlucht dier en hij vlucht voor jou. Dus zal er wel iets niet goed zitten :)

Het paard is in 2 maanden tijd 3 keer van stal veranderd, wordt maar op en neer gehaffeld van hot naar her. Telkens andere paarden en een andere omgeving. Maar geen kans om te wennen.

Blij dat de stal hem terug wilt nemen. Dan kunnen hun weer op zoek naar een baasje wat het paard wel de moeite waard vindt wat dat is iets wat bij jou mist dat heb ik al gelezen in je gebrekkige schrijven.

Als ik jou was, met het missen van de juiste kennis en motivatie zal ik maar beter op een manege gaan rijden. In een uurtje onder begelediing zal het wel goed komen. :S

Of een andere hobby zoeken.

Je moet namelijk altijd ergens in investeren voordat je iets terug ziet. Alleen de zon gaat voor niks op en voor niks onder.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-06-11 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:32

Wel een beetje ongenuanceerd, Dees.

( Trouwens, jouw schrijven is ook niet om over naar huis te ......)

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:49

Kan het ooit wat lomp brengen. :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:05

Je zegt dat je zo vreselijk veel van haar houd en dat je haar terug brengt omdat ze anders zo verschrikkelijk veel stress heeft? Dit paardje is waarschijnlijk heel gevoelig en niet op een goede manier behandeld, als de nieuwe baasjes het dan weer zo beu zijn met haar gestress gaat ze weer terug. En dat tot er iemand gek genoeg is wel wat voor haar te doen. Als je haar weer naar een handelaar stuurt krijgt ze hier dezelfde streken met een man die het misschien wel nog weer erger maakt. Al het verhuizen en ergens zijn geeft haar stress, dus als je haar weg doet omdat ze zo veel stress heeft en dat zo zielig is zou ik nog maar een keer nadenken.
Verkoop kan echt op een gruwelijke wijze foutgaan, maar ik denk dat jou merrie meer kans maakt op een gelukkig leven met een bokker die van alles af weet en er aan kan en wil werken.

Dit is mijn kijk op de situatie.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:41

Ninx schreef:

Ik heb nog geen reactie terug van TS. Heb haar een mail gestuurd met info over dit paard.
Tenminste,ik "denk" te weten dat het om dit paard gaat, helemaal zeker is het niet
zolang TS dit niet bevestigd.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:05

Dees, 't is je vergeven hoor, in de hitte van de discussie kan het soms hard eraan toe gaan.

Jammer dat TS nog geen berichtje heeft teruggestuurd, dat zou misschien een gedeelte van het gedrag van de merrie kunnen verklaren.
Maar ik denk dat TS ook aan het denken is gezet door onze standpunten. Zij moet gaan beslissen of ze tijd geld en heel veel energie in dit paard moet gaan steken, of terugbrengen naar een handelaar die gewoon verder verkoopt....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:20

Nixxs schreef:
Ninx schreef:

Ik heb nog geen reactie terug van TS. Heb haar een mail gestuurd met info over dit paard.
Tenminste,ik "denk" te weten dat het om dit paard gaat, helemaal zeker is het niet
zolang TS dit niet bevestigd.

ik had ook al een pb gestuurd met de vraag wat de medische klachten zijn, was gister rond 14.00 uur. Heb ook nog niks terug :n

Vraag me af of TS wel geholpen WIL worden met 'r paard. Al zaaien de foto's in 'r profiel ook verwarring bij mij. Dat paard ziet er namelijk imo niet uit als een nerveus, gestressed paard...

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:51

Heb contact gehad met TS. Het is voor 99% zeker dat wij over het zelfde paard praten.
Hoop dat Ts zelf nog een reactie in dit topic zet over haar genomen beslissing !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:55

Zou inderdaad leuk zijn om nog iets te horen....
Reden dat mensen zo verhit reageren is toch altijd omdat het hart voor dieren blijkbaar op de goede plek zit.... maar ik hoop dat de soms 'scherpe' posts ts er niet van weerhouden even te laten weten wat ze gaat doen.
Iedereen leeft behoorlijk mee als ik dit zo lees....

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:05

ik heb vanmorgen contact gehad met dirk (eigenaar van handelsstal) alles is netjes en correct verlopen er zijn goede afspraken gemaakt,
mijn complimenten voor dirk ik heb alles uitgelegd en verteld hoe of wat hij kon het begrijpen en stelde me zelfs voor om een ander paardje uit te mogen kiezen,
maar dit doe ik niet,
ik ga nu eerst prioriteiten stellen.
de reden waarom mijn bericht over dirk eerst tegenstrijdig was,
komt omdat ik eerst heel boos was,
maar na goed gepraat te hebben met dirk is alles gewoonm weer opgelost en niks meer aan de hand!!.

Groetjes,
Sandra

p.s. ik hoop dat dit makkelijker lezen is voor jullie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:08

Maar wat is er nu opgelost dan?
Het paard is dampig en mensenschuw?!

Is dat nu over dan?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:13

Ben ik nou de enige die er weinig van begrijpt?

TS heeft een paard (nog niet zo lang) gekocht van een handelsstal.
Paard van TS blijkt niet helemaal gezond (dampig of koliek achtige verschijnselen, nogal uiteenlopend).
Paard van TS is verhuisd van stal en de laatste tijd gestrest.
TS staat op een stal van 315,- p.mnd en kan momenteel niks met het paard
TS wil het paard terug brengen naar de handelaar waar het paard oorspronkelijk vandaan komt.
TS is verdrietig onder al deze omstandigheden en gehecht aan het paard.

Zoiets?

Zo ja,

Zoek een fijne stal waar je paard wel op zijn gemak is of geef hem wat meer de tijd om te wennen op zijn huidige stal, sommige paarden hebben nu eenmaal meer tijd nodig om te wennen aan nieuwe huisvesting dan andere.
Probeer de gezondsheidsklachten te achterhalen en start een passende behandeling.
Dat je in de tussentijd niks met je paard kunt wbt het rijden is jammer, maar zo werkt dat nu eenmaal met paarden.
Ieder paard mankeert wel eens iets of dat nu lichamelijk of geestelijk is waardoor je er voor een bepalde periode niks mee kunt, de stallingskosten gaan in een dergelijke periode gewoon door....that's life.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:14

Ik kan je post goed lezen...maar begrijp het verhaal (probleem) alleen niet.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:15

waarschijnlijk dampig (dit is niet vastgesteld)
de reden waarom wij denken dat het paard mensen schuw is dat is omdat ze niks van iets of iemand toe laat en dat al meer dan 2 maanden lang,
sinds ze op deze stalling staat gaat het wel een stukje beter met haar maar qua pakken is het niks stal eigenaar had het weiland al gehalveerd door er een schrik draad tussen te zetten mr zelfs dan lukt het me niet ik heb al meerdere malen uren in de wei gezeten haar aandacht te krijgen wat ik ook doe niks helpt geen brood geen snoepje helemaal niks...
het enigste wat ik kan zeggen is dat ik zaterdag goed met dirk ga praten en hoop dat ze een goed tehuisje krijgt want dat is alles wat ze verdiend!!

groetjes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:15

Betekent dit dat het paard blijft of dat het paard weggaat?

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:17

ik heb niet gezegd dat ze op een stalling staat van 315 euro alles bij elkaar wat ik kwijt ben is 315 euro de stalling zelf betaal ik 165 euro voor,
het is daar al zo rustig de paarden zelf zijn ook rustig,
maar ik ga niet weer haar verhuizen en dan over een maand toch besluiten om haar weg te doen,
het is onze beslissing,
dirk en ik hebben goed kunnen praten met elkaar en ben blij dat we het 'goed'hebben kunnen oplossen