Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Air schreef:Met longeren drijf je het paard ook uit de ''kudde'', dus van jou vandaan.
Als je dus gigantisch tegen de join-up bent en het geestelijkemishandleing vind moet je ook niet longeren.
Kauwen is een teken dat ze aan het nadenken zijn.

Dakotah schreef:Kijk maar eens goed naar een kudde paarden en vooral met veulens.
Heb thuis drie veulens lopen die likken en kauwen zich ook een ongeluk.
Is alleen een vorm van okee ik hou al op, ik wil vriendjes zijn.
Als dat geestelijke mishandeling zou zijn heb ik drie behoorlijk gestoorde veulens in de wei, rijp voor de psychiater.
Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven.![]()
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...
jes_sira schreef:Dakotah schreef:Kijk maar eens goed naar een kudde paarden en vooral met veulens.
Heb thuis drie veulens lopen die likken en kauwen zich ook een ongeluk.
Is alleen een vorm van okee ik hou al op, ik wil vriendjes zijn.
Als dat geestelijke mishandeling zou zijn heb ik drie behoorlijk gestoorde veulens in de wei, rijp voor de psychiater.
Je hebt het niet helemaal begrepen denk ik.
Femke schreef:Maar een milde join up is niets meer of minder dan een work out met een bepaalde vorm van communicatie.
Bij onhandelbare paarden gaat men inderdaad door tot het paard volledige overgave toont.
Bij een normale trainsessie met een normaal paard in balans, is dat subtiel. Verjaag je 'm niet tot ie bang is, maar stuur je 'm iets van je weg om jouw positie als leider te tonen. Net zoals je "nee" zegt tegen een kind dat om een snoepje vraagt.
En in plaats van totale overgave, wacht je tot de oortjes op jou gericht zijn/opzij hangen. Gewoon een teken dat ze op je gefocussed zijn.
En inderdaad, daar vanuit kún je lekker gaan freestylen. Je kunt er een hele show van maken.
Maar de methode is de join up.

Dakotah schreef:jes_sira schreef:
Je hebt het niet helemaal begrepen denk ik.
Hoezo niet?
Ze zijn onderdanig naar de oudere paarden en willen contact maken.
Wat begrijp ik dan niet?

Femke schreef:En inderdaad, daar vanuit kún je lekker gaan freestylen. Je kunt er een hele show van maken.
Femke schreef:Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven.![]()
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...
Nee...
Maar er zijn verschillende gradaties in hoeverre je zoiets "door pakt".
Het woord omschrijft alleen de techniek die je gebruikt, niet in hoe hard of hoe subtiel je dat doet.
Bij onwerkbare paarden die "opgegeven" zijn door eigenaren met conventionele methodes, tja, díe matten ze volledig af, die "breken" ze met een join up.
Maar die kunnen net zo goed "gebroken" worden met een heftige longeersessie met hulpteugels, of door ze 3 dagen zonder eten en drinken aan een paal te binden (wat ik overigens erg afkeur).
Net zoals Cesar Millan in zijn shows op Nat Geo alleen grote probleem gevallen laat zien hoe hij dat oplost.
Kan hij dezelfde methode nét zo goed gebruiken voor honden die wel normaal zijn maar slechts kleine routine probleempjes hebben.
Dat is met de Join Up ook zo. Het is een methode die je op verschillende manieren kunt toepassen.
Het is níet alleen een afmatsessie voor onhandelbare paarden. Het is wél goed te zien wat het effect is, een show element, om dat te laten zien met paarden die als "onhandelbaar" bestempeld zijn.
Maar een milde join up is niets meer of minder dan een work out met een bepaalde vorm van communicatie.
Bij onhandelbare paarden gaat men inderdaad door tot het paard volledige overgave toont.
Bij een normale trainsessie met een normaal paard in balans, is dat subtiel. Verjaag je 'm niet tot ie bang is, maar stuur je 'm iets van je weg om jouw positie als leider te tonen. Net zoals je "nee" zegt tegen een kind dat om een snoepje vraagt.
En in plaats van totale overgave, wacht je tot de oortjes op jou gericht zijn/opzij hangen. Gewoon een teken dat ze op je gefocussed zijn.
En inderdaad, daar vanuit kún je lekker gaan freestylen. Je kunt er een hele show van maken.
Cassidy schreef:Wat veulens doen is happen, dat is veulengedrag.
Maar lippen likken en kauwen vind je bij paarden van iedere leeftijdscategorie.
Ik ga even kijken of ik een filmpje kan vinden.

Pion schreef:Cassidy schreef:Wat veulens doen is happen, dat is veulengedrag.
Maar lippen likken en kauwen vind je bij paarden van iedere leeftijdscategorie.
Ik ga even kijken of ik een filmpje kan vinden.
Dat is dan inderdaad het verschil.
Maar na alles een beetje gelezen te hebben;
Join-up is eigenlijk een verzamelnaam, kan gaan van spelen tot een paard echt breken.
Join-up is eigenlijk gewoon communicatie door middel van je lichaam met het paard.
Je kunt het dus ook gebruiken bij longeren.
Maar de grens, waar ligt die?
Wanneer is het geen spelen meer?

Cassidy schreef:Pion schreef:Maar de grens, waar ligt die?
Wanneer is het geen spelen meer?
Ik zou het zelf geen spelen willen noemen hoor. Het is je paard opdrachten geven die hij uit moet voeren, en in mijn ogen ligt het verschil daarin of het paard vanuit pure instinct reageert, of dat hij actief mee gaat denken.