hoe belonen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:38

Tijdens het rijden: Klopje op de hals en zeggen: ´Goed zo´

Tijdens poetsen: Ook klopje en lieve woordjes fluisteren

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:14

Eigenlijk altijd gewoon met lieve woordjes en klopjes/knuffels. ;)
Na het rijden krijgt hij altijd een handje muesli als hij braaf geweest is(en stiekem wel eens een snoepje als ik naar huis ga haha) , en met vrijheids dressuur oefeningetjes wissel ik af met soms wat snoepjes/stukjes fruit ben net begonnen dus daarna ga ik dat ook langzaam afbouwen naar beloning zonder eten.

MiesEnRijk

Re: hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:18

ik zeg altijd Goedzoo Knapp paard! of knappe man heel enthousiast of even een aai over zijn hals klopjes geven doe ik meestal niet omdat hij dan bijv in draf gaat hij stappen dan denkt hij dat hij klaar is ofzo..

Solmyrkvi

Re: hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:14

metteen belonen met stem als er iets goed gaat. en als we klaar zijn stembeloning en klopje of aai over de hals. ik beloon niet teveel met voer watn uit ervaring weet ik dat sommige paarden daar vals van kunnen worden.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:19

onder het rijden beloon ik vaak met mijn stem of even een aai, en bij het uitstappen dan een schouderklopje en weer met mijn stem alleen dan meer dan onder het rijden. als mijn paard bijv braaf de trailer op gaat geef ik hem wel een snoepje of als die braaf meeloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:26

Met mijn stem en klopjes op de schouder, of een aai. :)

Notha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:05

Met een kriebel op de hals en dan 'Braaf'

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:03

Tja... da's altijd anders en hangt af van de situatie en "hoe knap" het is dat hij iets doet.
Tijdens het rijden beloon ik altijd door stemgebruik, door het kloppen op de hals verlies je net weer het moment waarop je juist zo tevreden bent. Ik beloon niet TE enthousiast, maar een simpele en rustige "goedzo/braaf" met een vrolijke toon is voldoende in mijn ogen. Door te enthousiast te reageren heb ik het idee dat ik de concentratie bij hem ook juist verstoor. Maakt hij echt een goede stap/sprong vooruit, iets wat voor hem heel bijzonder is, dan kan ik het rijden wel weer onderbreken door m even lang te geven of soms zelfs lekker uit te draven met een lange teugel. Nogmaals, hangt dus erg van de situatie af. Zoiezo zie ik hem tijdens het rijden groeien van complimenten en bevestiging, dus alles wat hij goed doet wordt even goed en rustig bevestigd. Net zoals dat ik hem eveneens rustig corrigeer als ik minder tevreden ben. Is hij niet onder het zadel dan kroel ik m, laat ik m rollen in de bak, spuit m af met water (als t warm is), geef m wat lekkers ...etc... eigenlijk allerlei manieren om hem blij te maken. Een klopje op de hals.... tja... ik aai m er welleens of kriebel m op zn hals... maar n klopje... tis meer iets dat menseigen is en wat een paard gaat associeren met "ik ben braaf". Maar ik geloof niet dat een paard dit nu echt heel fijn vind en er meer voldoening uithaalt dan een stembeloning of knuffel....

Groetjes Kim

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:19

Tijdens het poetsen, klopje op de hals en 'goedzo' zeggen, en als een pony bijvoorbeeld heel bang is voor het zadel, dan geef ik hem heel veel klopjes en aaitjes en zeg ik 'goedzo' en 'braaf' ls het zadel erop zit :)
En tijdens het rijden doe ik niet veel qua belonen, behalve na het dagelijkse stukje galop, en als we gaan uitstappen :j
Als ik beloon gebruik ik ook altijd koosnaampjes, dat gaat vanzelf :P
Floris - Flossie
Mowgli - Mowg
Flodder - Floddertje
Zo iets *\o/*