Wanneer geef je het defenitief op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:39

liljebo schreef:
Ja hier komt ik dus weer.... vers vanuit je andere topic, waarbij je het in laten slapen van deze pony het verlossen uit zijn lijden noemt.

Je hebt hem ruim een maand en al alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat hij zich laat pakkern.
Zo werkt dat gewoon niet. Zo'n paardje heeft bovenal tijd nodig en dat noemt vrijwel iedereen hier in dit topic. Dat kun je niet forceren.
Hoe meer je aan de gang blijft met hem op allerlei manieren te pakken, hoe erger het probleem wordt,

Je moet deze pony gewoon een aantal maanden tot een jaar helemaal met rust laten. Niets willen, niets doen, Alleen tijd doorbrengen in de wei en niet eens een poging doen om hem te vangen. Zelfs niet aan denken.

Dat kost geduld en ik heb het gevoel bij het lezen van je topics dat daar de schoen wringt. Je hebt het diertje gekocht in de hoop dat je het even kon oplossen en nu blijkt het een brug te ver en heb je je geduld verloren.

Dat is op zich niet erg en kan iedereen overkomen. Maar ben daar nu eerlijk in, zet je ego aan de kant en geef dit paardje aan iemand die maanden /jaren de tijd heeft, niets hoeft van dit beestje en bereid is het een kans te geven.
Dan doe je dat wat het beste is voor jou en de pony

In laten slapen is absoluut onnodig.

Zo denk ik er dus ook over. Aangezien je zelf zegt dat je ervaring hebt met probleempaarden, zou je toch moeten weten dat in 2 maand tijd zo intensief en van alles proberen weinig resultaat zal hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:09

Paardentango schreef:
Meestal bemoei ik me hier niet te veel met problemen, maar dit topic spreekt me aan.
Je wanhoop is goed te begrijpen, en ik bewonder je moed om hulp te zoeken. Je wil het beste voor het paard en voor jezelf, en dat is ook wel zo eerlijk tegenover een paard of pony.
Aanpassen is veel verstandiger dan vluchten en wie weet ooit vechten.

Wat mensen vaak doen als ze een pony willen vangen in staren. We gaan 'zogenaamd niets doen' en geloven zelf heel hard dat dieren daar in trappen. Je pony heeft al verteld dat hij dat heel goed begrijpt, en maakt dat hij weg komt. Een ouderwetse methode is om, en daar is heel veel geduld en wijsheid voor nodig een middag uit te trekken om in de buurt te gaan zitten. Niets doen, neem eventueel een spiegeltje mee om ook achter je te kunnen kijken, maar neem je voor; 'vandaag doe ik niets'.

Ik weet niet hoe je het andere paard bij je lokt, maar er is vast wel iets interessants. Goed voorbeeld doet volgen, dus als het paard wat wel mensen vertrouwt in je buurt durft te komen dan zal de pony dat opmerken. Het kost je veel geduld, veel wijsheid en mogelijk veel mais, appel of wat je ook gaat gebruiken. Maar als de pony je durft te benaderen, en bij angst durven ze dat meestal alleen maar aan de achterkant dan lukt het je !
Wacht, wacht en wacht. Maak gebruik van zijn instinct, een onderdeel van instinct is nieuwsgierigheid en (net als wij) de behoefte aan sociaal contact, ook met mensen. Maar wel met mensen die niets van je willen als je daar nog niet aan toe bent als pony.

Dus, staar niet, verstijf niet maar doe gewoon. Ga in het gras zitten, het is zomer !!!, neem wat te lezen mee, bokt.nl ofzo en wacht. Wees tevreden met bijna niets, en heb vertrouwen in je liefdevolle kant.
Als je het vertrouwen van deze pony kunt winnen dan kun je de rest van je leven met alle paarden overweg, deze pony leert je heel veel. Dingen die je misschien nu niet aangenaam vindt, maar lessen die je nooit meer zal vergeten. Durf het aan te gaan.

Ieder paard verdient een kans.

Heel goed advies, al denk ik dat dit stap 2 is.
Eerst zal pony genoeg vertrouwen in de aanwezigheid van mensen op erf en in/om paddock moeten hebben om te kunnen nadenken ipv in overlevingsmodus te schieten. Ik zou beginnen met simpele routine qua voeren, uitmesten en verzorging shet. Elke dag hetzelfde en jaar volhouden. Pas als pony op zijn minst rustig blijft staan als er een mens in de paddock bezig is met dingen waar je 0 aandacht hebt voor pony en dus echt niks van hem wil kan je gaan proberen of hij nieuwschierig naar je wordt. Eerst zullen mensen uit de categorie levensgevaarlijk moeten waar pony ze nu in heeft ingedeeld.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:43

amyz schreef:
Correct me if I'm wrong maar voor zover ik weet is een join-up een ''oplossing'' voor een dominant paard.. Je gaat een paard dat al bang is van mensen toch niet zo'n psychisch enorm ingrijpende straf opleggen?

Rust en geduld.. Ts, is het ook niet mogelijk een stuk land af te zetten zodat hij evengoed in een groep op t land kan? Zou best wel eens kunnen helpen hoor!

Een join up is juist GEEN straf! Het gaat erom of je paard je wil accepteren als leider, d.w.z. Dat het paard je vanaf dan dus ook vertrouwt!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:47

Ik denk niet dat een 'join-up' hier de oplossing is. :n
Ergens anders bij ook niet trouwens..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:49

als het de pony uit je profiel is, zou ik het totaal anders aanpakken.
die pony is niet bang, althans niet voor mensen(áls het de pony uit je profiel is).
enerzijds kun je proberen om hem helemaal met rust te laten en te negeren, maar ik denk dat het misschien beter werkt als je hem gewoon gaat behandelen als ieder andere pony.
gewoon pakken, gewoon poetsen, etcetc.
uiteraard moet je hem eerst wel te pakken krijgen, maar jaag hem dan in een box.
echter, dit is wel alleen voor ervaren en zelfverzekerde mensen, misschien moet de pony gewoon over een drempel heen geholpen worden, maar dat kunnen wij vanaf een topic en/of een foto'tje niet zien.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:51

xDeems schreef:
Ik denk niet dat een 'join-up' hier de oplossing is. :n
Ergens anders bij ook niet trouwens..

En waarom niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:55

MarkusHaifa1 schreef:
amyz schreef:
Correct me if I'm wrong maar voor zover ik weet is een join-up een ''oplossing'' voor een dominant paard.. Je gaat een paard dat al bang is van mensen toch niet zo'n psychisch enorm ingrijpende straf opleggen?

Rust en geduld.. Ts, is het ook niet mogelijk een stuk land af te zetten zodat hij evengoed in een groep op t land kan? Zou best wel eens kunnen helpen hoor!

Een join up is juist GEEN straf! Het gaat erom of je paard je wil accepteren als leider, d.w.z. Dat het paard je vanaf dan dus ook vertrouwt!

Join up is het uit de kudde gooien en dus aan de roofdieren overleveren van een paard omdat het zich misdraagd door het niet erkennen van het leiderschap van de kuddeleider (mens). Ja dat is straf en meteen ook de reden om dit uiterste middel heel spaarzaam te gebruiken. Zeker omdat er maar weinig mensen zijn die het goed kunnen toepassen, maar ook omdat de tijd tussen het ongewenste gedrag en het kunnen beginnen van een join up te lang is en de straf dus uit oogpunt van het paard zonder reden komt.
Daarnaast zal de mens zich naar het paard toe moeten bewijzen als goede leider. Als je daarvoor een Join up nodig hebt heb je zeker 20 stappen en signalen overgeslagen/genegeerd en is het terecht dat paard jouw niet als leider accepteerd. Je hebt dan nl al lang bewezen geen leider te zijn waarbij paard echt veilig is.

Voor deze pony is mens geen 2benig paard, maar een roofdier dat hem pijn doet/in levensgevaar brengt.
Join up is eventueel voor het overdonderen van gevaarlijk dominantie paarden die 0,0 angst en 0,0 respect voor mensen hebben. Niet voor dieren waarvoor een mens in het blikveld gelijk staat aan levensgevaar.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:56

MarkusHaifa1 schreef:
En waarom niet?

Omdat ik gewoon vind dat het niet werkt. Het klopt niet, je kan niet de rol 'spelen' van de leider als je dat niet bent, en als een pony je niet als leider ziet (dus bang voor je is, geen vertrouwen zoals hier het geval!) dan ben je hem/haar gewoon aan het opfokken.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:58

Voor het geval dat je het nog niet wist, join ups zijn een onderdeel van naturel horsemanship :j

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:59

xDeems schreef:
MarkusHaifa1 schreef:
En waarom niet?

Omdat ik gewoon vind dat het niet werkt. Het klopt niet, je kan niet de rol 'spelen' van de leider als je dat niet bent, en als een pony je niet als leider ziet (dus bang voor je is, geen vertrouwen zoals hier het geval!) dan ben je hem/haar gewoon aan het opfokken.

Weet jij eigenlijk wel hoe een join up uitgevoerd moet worden? >;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:00

Ik weet het niet.... TS.
Op bokt lees ik vaak de teneur 'alles behalve ... "
De toekomst van dit beestje zal sowieso niet eenvoudig zijn. Wat kun je hem bieden, stel dat hij wat vertrouwen krijgt? En tegen welke prijs?
Een pony met een levensgroot trauma. Dat kan net zo pijnlijk en fnuikend zijn als een fysieke blessure. (zo niet erger) Alle respect als je er voor kiest dit dier uit z'n lijden te verlossen.

amyz

Re: Wanneer geef je het defenitief op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:08

Wat niet gaat, dat gaat niet. Als dit dier idd niet meer ''herstelt'' dan is het eerlijker om hem te laten gaan. Tenzij er iemand is die hem een fijn plekje kan bieden op de wei (evt als maatje) maar ja.. Als ie echt niet te benaderen is zit je dan natuurlijk ook weer met bekappen en evt ziekte enzo. Moeilijk. Maar ben t wel met je eens hoor senna, als het echt niet lukt..

MarkusHaifa; ja, join-up is een onderdeel van de NH. Maar als ik jouw reactie zo lees denk ik dat je ergens een hoofdstuk gemist hebt. Een JU is, zoals hierboven al uitgelegd, wel degelijk een straf. T is een uiterst redmiddel dat je eigenlijk nooit nodig zou mogen hebben. Er is ergens een sticky over geloof ik, lees die alsjeblieft even door :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:11

MarkusHaifa1 schreef:
Voor het geval dat je het nog niet wist, join ups zijn een onderdeel van naturel horsemanship :j

Nee van de Monty Roberts methode en ook die is er normaal gesproken zeer spaarzaam mee. (Of Monty Roberts onder NH valt is een andere discussie).
Verder wordt Join up zoals die het geadviseerd wordt gezien als quick-fix voor alle paarden waar de mens niet mee om kan gaan. Er is geen enkele magische truc die bij alle paarden toe te passen is om ze braaf in de omgang en/of met rijden te maken. Net als de mens is elk paard anders en heeft dus een voor dat paard aangepaste aanpak nodig. Enige overeenkomst is dat alle manieren consequent uitgevoerd moeten worden en de tijd moeten krijgen die er nodig is.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:17

tamary schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Nee van de Monty Roberts methode en ook die is er normaal gesproken zeer spaarzaam mee. (Of Monty Roberts onder NH valt is een andere discussie).
Verder wordt Join up zoals die het geadviseerd wordt gezien als quick-fix voor alle paarden waar de mens niet mee om kan gaan. Er is geen enkele magische truc die bij alle paarden toe te passen is om ze braaf in de omgang en/of met rijden te maken. Net als de mens is elk paard anders en heeft dus een voor dat paard aangepaste aanpak nodig. Enige overeenkomst is dat alle manieren consequent uitgevoerd moeten worden en de tijd moeten krijgen die er nodig is.

Monty Roberts is dus degelijk een deel van NH. En hoe denk jij dan dat een join up verloopt?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:20

moeilijke situatie maar vrij kort door de bocht, ik vind dat je de pony niet e tijd geeft. 2 maanden ik heb met mijn pony van nu 23 jaar er ongeveer 3 jaar over gedaan om vertrouwen etc te winnen en er iets mee te kunnen.. en nu ik kan er alles mee, pony was toen 10 jaar

geef de pony de tijd

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:44

Iriz712 schreef:
Ik denk idd ook dat een join up goed is voor het vertrouwen van het paard.
En dan niet 1 keer maar regelmatig. Dan zal hij naar je toe komen en achter je aankomen.

Als jullie geen goede longeerbak daarvoor hebt. Zou ik een ander plekje zoeken waar ze dat wel hebben.

Je zegt dat je er zelf geen kennis mee hebt (NH) Dan zou ik zeker nog iemand erbij zoeken die wel wat van NH afweet en veel ervaring ermee heeft.

Eindelijk,iemand die weet wat een join up doet :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:47

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:00

Hallo,Ik lees mee en herken het wel. Ik heb bij een boer gelopen die had ook zo'n pony. Hij had hem binnenstaan en liet hem verder met rust enige wat hij steeds deed was voeren. en bezig zijn in de omgeving. Laat hem wennen aan het idee dat je goed bent en eten komt brengen. Dan komen de stapjes wel van het aaien of bij je komen. Dit kan wel aantal maanden inbeslag nemen maar het is mogelijk.

Heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:16

liljebo schreef:
Ja hier komt ik dus weer.... vers vanuit je andere topic, waarbij je het in laten slapen van deze pony het verlossen uit zijn lijden noemt.

Je hebt hem ruim een maand en al alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat hij zich laat pakkern.
Zo werkt dat gewoon niet. Zo'n paardje heeft bovenal tijd nodig en dat noemt vrijwel iedereen hier in dit topic. Dat kun je niet forceren.
Hoe meer je aan de gang blijft met hem op allerlei manieren te pakken, hoe erger het probleem wordt,

Je moet deze pony gewoon een aantal maanden tot een jaar helemaal met rust laten. Niets willen, niets doen, Alleen tijd doorbrengen in de wei en niet eens een poging doen om hem te vangen. Zelfs niet aan denken.

Dat kost geduld en ik heb het gevoel bij het lezen van je topics dat daar de schoen wringt. Je hebt het diertje gekocht in de hoop dat je het even kon oplossen en nu blijkt het een brug te ver en heb je je geduld verloren.

Dat is op zich niet erg en kan iedereen overkomen. Maar ben daar nu eerlijk in, zet je ego aan de kant en geef dit paardje aan iemand die maanden /jaren de tijd heeft, niets hoeft van dit beestje en bereid is het een kans te geven.
Dan doe je dat wat het beste is voor jou en de pony

In laten slapen is absoluut onnodig.

Kan er niets anders over zeggen, je hebt helemaal gelijk. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:17

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die praten over 'de pony uit zijn lijden helpen' Hoezo lijden???
Het beestje is anderhalve maand in bezit van de eigenaresse, er is van alles geprobeerd om het dier te pakken op iedere wijze in die anderhalve maand en nu zijn er al meerdere topics hierover omdat het niet lukt.

Wat is in hemelsnaam anderhalve maand? En wat is anderhalve maand als in die tijd ook nog eens alles uit de kast is gehaald om het paard te vangen??

Dus dit beestje komt uit de handel . die hem op de trailer jaagt, bij een eigenaresse die het na twee weken al opgeeft (las ik in een ander topic betr deze pony) verhuist naar TS die vervolgens alles uit de kast haalt om het paard een halster om te doen in betrekkelijk korte tijd (voor deze situatie) en het na anderhalve maand opgeeft en erover praat om hem 'uit zijn lijden te verlossen'???

Sorry hoor, maar ik heb wel ooit maanden nodig gehad om in een dergelijke situatie een paard vertrouwd te maken en met mij velen anderen en het heeft de moeite altijd geloond.
Het is gewoon een kwestie van geduld en eens een tijd niet van alles willen. Er is simpelweg al teveel met het beest gesold.

Er zijn mensen die al hebben laten ontvallen dat ze een plek voor hem weten en ze mag hem voor mijn part op transport hierheen zetten.

Laten inslapen voor zijn bestwil?? Ik denk het niet.
Als hij nu dood moet, dan is het omdat TS er moe aan is. Dat kan best en dat is wellicht ook begrijpelijk als ze zich alles anders voor had gesteld, maar het heeft niets te maken met het paard uit zijn lijden te verlossen.
Het paard lijd niet. Dat doet alleen de eigenaar.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:32

Lekker met een groepje paarden de wei in en gewoon paard laten zijn. Geef hem de tijd om helemaal tot rust te komen. Als ik het zo lees is hij regelmatig verhuisd en weer in andere handen terechtgekomen, en nu steeds mensen die iets van hem willen (hoe goed bedoeld ook).
Laat hem lekker met soortgenoten op een groot stuk land, dan komt er vanzelf wat rust in.
En geen verwachtingen hebben, als hij er aan toe is hobbelt hij vanzelf een keer achter een ander paard aan om te kijken wat je komt doen........ maar dan wel wanneer hij er aan toe is.
Opgeven? Nee, paard kan een geweldige tijd hebben met zijn maatjes en daar kun je vanaf de zijlijn ook heerlijk van genieten!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:37

Als ik kijk naar de informatie in het andere topic (zachtjes hinniken, neusje laten aaien) ben ik er ook echt van overtuigd dat het helemaal goed kan komen met dit paardje, absoluut :j Niemand die een idee heeft hoe te vervoeren naar Zweden? :D
Maar echt Ts, laat je niet ontmoedigen doordat het iets anders loopt dan je had gehoopt, t zit er écht in bij dit beessie, anders zou hij zich ook niet laten benaderen voor een aai over de neus. Geef niet op maar neem de tijd :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:46

Ik zou in dit geval niet denken in dagen, weken; maar in maanden, misschien zelfs wel járen. Ik zou ook niet heel intensief ermee bezig gaan. Zet het paard in ieder geval voor een heel jaar in de wei. Zodat het tot rust kan komen. Ik zou er niet zoveel nadruk op leggen de eerste tijd. Laat het paard gewoon en kom gewoon in de wei om mest te ruimen, om iets te gaan doen met de andere paarden etc. Zo'n paard zal echt wel vanzelf zachter, rustiger, opener en relaxter worden. Het belangrijkste is tijd, geduld en het paard weer zoveel mogelijk terug paard laten zijn. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk zelf toenadering gaan zoeken.

Zo'n paard in laten slapen vind ik echt een belachelijk idee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:48

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:52

Probleemgedrag van uw paard??? Mensen maken dat soort probleempaarden! Het paard heeft nooit van zichzelf een probleem, het heeft een probleem met mensen door alles wat hem is aangedaan. Laat dat beest nou gewoon eens een tijd met rúst en laat het weer paard zijn. Zo moeilijk hoeft het echt niet te zijn...