moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:06

Als je niet met het Balingehof contact wil nemen: Ik ben de eerste twee weken van juli in Friesland en kan je dan een heel eind op weg helpen om haar gedrag te verbeteren, en ook het zomereczeem onder controle te krijgen. Ik denk dat mijn tarieven gezien je enorme problemen een hele kleine investering zijn om je zelf gefokte paard nog een toekomst bij een goede eigenaar te geven!

appiesjappie

Re: moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:50

mijn vriend is inmiddels bang voor haar geworden omdat zij hem heeft gebeten en dat begrijp ik ook heel goed. Wat het was echt een vervelende plek. maar ja ik weet het ook even niet meer wat we met haar aan moeten. Ze heeft waarschijnlijk geen zomerexceem maar staart een maan exceem omdat ze alleen schuurt bijhaar staart en manen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:43

Dat is eigenlijk hetzelfde probleem: het wordt allemaal door hetzelfde mugje veroorzaakt: de knut. Niet elk paard heeft overal jeuk. meestal worden ze eerst in de staart en manen geprikt en daar hebben ze het meeste last. Wat je in elk geval kunt doen om het iets te verbeteren (omdat je haar verder niet aan kunt raken) is op stal zetten voor 8 uur s' avonds en pas de andere ochtend er weer uit. Rond 8 uur komen de mugjes en kan ze maar beter binnen staan om te voorkomen dat ze nog meer geprikt gaat worden. Geef haar goed grofstengelig hooi waar ze lekker op kan kauwen, en geen krachtvoer ( ik weet ff niet meer of je dat deed, maar dat verergert het alleen maar, ook haar gedrag). Is ze dik op dit moment?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:17

Ook de hoeken van de stal en naden grond/staande wand controleren, want het gaat om de kleine mugjes die op de mest zitten...dus mestballen er gelijk uithalen en met azijn in de naden met een sproeier... en ook gebruik ik hiervoor altijd een stoomreiniger( in de stal, NATUURLIJK NIET OP HET PAARD HÉ !) ...om ze uit de stal te krijgen, werkt heel effectief, met regelmaat blijven controleren (overdag én 's avonds met lamplicht )!
Ze komen op de mest en stank af (zweet v.h. paard), dus als jouw paard gauw zweet helpt een boet-deken en paard vaak even afspoelen !
Als het stro te vies blijft kun je overwegen om het op zaagsel/vlas o.i.d. te zetten en een plak stro om te knabbelen bij te voeren....
Ik denk zelf dus NIET dat het zomerexceem is maar schuren i.v.m. stijve spieren vanuit het niets doen !
Maar controleren is natuurlijk nooit verkeerd !

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:23

Jep zomereczeem kan al dit gedrag veroorzaken.
Mijn pony heeft op de allerergste momenten ook zoveel last dat ze er letterlijk gek van word.
Helaas zit er maar 1 goede oplossing op die geadviseerd word bij zulke erge eczeem... Inslapen.
Dus ik hoop dat het 'maar' een gedragsprobleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:27

appiesjappie schreef:
ik ben denk iets te nuchter om met iemand te gaan praten die met paarden kan praten

Dat was ik ook, tot ik zo met mijn handen in het haar zat dat ik niet anders kon... En toen vertelde Nanda van Gestel mij dus dingen over mijzelf die mijn paard wel kon weten want ik vertel haar altijd hele verhalen (over een collega), maar Nanda beslist niet... Het is dus de moeite waard, ook al geloof je er nu niet in.

En ook homeopathie kan misschien helpen in dit soort gevallen, want ik heb het vermoeden dat er echt iets mis is met haar. Een vriendin van mij is homeopaat, je zou haar kunnen mailen via www.dutchlowlandhomeopathie.nl.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:31

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:49

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:01

Citaat:
Jep zomereczeem kan al dit gedrag veroorzaken.
Mijn pony heeft op de allerergste momenten ook zoveel last dat ze er letterlijk gek van word.
Helaas zit er maar 1 goede oplossing op die geadviseerd word bij zulke erge eczeem... Inslapen.
Dus ik hoop dat het 'maar' een gedragsprobleem is.

Wat is dit nu weer voor onzin :( ? Een paard met zomereczeem laat je toch niet inslapen! Er is zoveel aan te doen dat dat echt niet nodig is! Probleem hier is alleen dat de Ts het paard niet meer aan durft te raken, dus op stal laten in de nacht is dan de beste oplossing.
En verder: ik heb als afstudeeronderzoek: jeuk door zomereczeem en gevolgen daarvan in het gedrag van paarden, onderzocht. Van de 50 paarden die meededen vertoonde er geeneen agressie, ik durf dus te beweren dat er waarschijnlijk geen verband tussen deze twee dingen is. De agressie is waarschijnlijk het gevolg van verkeerde opvoeding, en vereist hertraining door een kundig iemand. Als het paard niet agressief meer reageert kun je ook verdere maatregelen ter vermindering van de eczeemklachten nemen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:43

Mijn poown werd toch echt aggressief (niet expres richting mij, maar tegen alles), terwijl het een dier is waar 5 jarigen hun eerste ritjes op maken, om even te zeggen hoe braaf ze is.
Ze werd gewoon gek van de jeuk. En wat ik zeg qua inslapen, heb ik van een dierenarts.
En dat er zat tegen te doen is... Geen deken, geen smeerseltje dat hielp ;) (zelfs insol en een ander experimenteel middel geprobeert) Alleen spuitjes cortico steroiden die ze dan op de ergste momenten krijgt.
Maar de ts vroeg, kan een paard aggressief worden van zomereczeem, ja dat kan heel goed.

Of dat de reden is in dit geval, dat weet ik niet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 19:49

helaas wonen we kwartier rijden van de paarden af en kunnen we niet s morgens voor het werk de paarden binnen en buiten doen. en mijn vader werkt in ploegen en kan het ook niet doen. en we kunnen niet alles dicht maken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:57

Ik denk dat je, voordat we hier oeverloos verder gaan posten, eerst moet gaan bedenken of jullie nog wel tijd en energie in dit paard willen steken, als ik het zo lees is dit niet het geval. En ik denk dat dan niemand hier verder je via dit forum goed kan helpen, omdat dit zo'n complex probleem is. Je paard is best te helpen maar zelfs als er een expert voor komt zul je er toch ook zelf de nodige energie en tijd in moeten steken om er zelf ook weer een normale verstandhoudig mee te krijgen. Met andere woorden:daar moeten jullie dan wel helemaal voor gaan, dat kost je een paar weken vakantie maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen. Misschien een verkoopbaar paard...., want dat heb je op dit moment echt niet. In deze staat mag je blij zijn dat iemand het gratis meeneemt.

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:05

Paard heel snel verkopen voor je ongelukken krijgt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:33

ik wil echt wel de energie in stoppen maar ik kan het niet doen!!! ik heb een handicap waardoor ik niet met het paard heen en weer kan sjouwen of het paard kan houden als ze eenkeer trekt want dan lig ik zelf op de grond. en mn vriend is gewoon bang voor haar

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:50

TS er staan hier genoeg tips en websites waar naar je even zou kunnen bellen!
dit schiet natuurlijk niet op zo,ik merk dat je nauwelijks in gaat op de mensen die je een persoon aanbieden om te helpen.
als je er voor kiest om dit paard te verkopen,zou ik toch eens nadenken of het dan niet slimmer is om hem/haar zelf in te laten slapen/slachten.
het klinkt hard maar ik krijg het idee dat je niets wil doen om dit paard te veranderen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:00

Bangheid kan ook aan gewerkt worden als je hulp gaat zoeken.
Ik was ook ontzettend bang voor mijn paard geworden, maar met hulp is en mijn angst weggegaan en heb ik nu het meest fantastische paard van de wereld.
Niet alleen het paard heeft hulp nodig maar jouw vriend ook.
AdnerB je bent idd een beetje hard maar geef je wel gelijk.
Heb het idee dat de vriend van de TS gewoon dit paard wil verkopen hoe hij nu is.
Hopelijk gaat het paard niet van baas naar baas, want dan inderdaad kun je beter meteen denken aan inslapen.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:08

zou haar onmiddelijk verkopen.
je zult er dan niet de hoofdprijs voor krijgen maar dan ben je er tenminste vanaf.
en er zijn altijd mensen die dat zien als een uitdaging en die misschien wel goed met haar overweg kunnen en een leuke klik hebben.
dat zou ook leuk zijn voor het paard.
jullie hebben er duidelijk geen klik in, geen plezier aan, niets aan de hand dat kan gewoon gebeuren, dus weg ermee des te sneller des te beter.
er zijn nog honderden andere leuke paarden en altijd maar doormodderen
met een, laten we het in het midden houden of ze echt onhandelbaar is of alleen onhandelbaar voor jullie, onhandelbaar paard, wat heb je daar nou aan?
en vooral met je handicap moet je gewoon een leuk, lief, braaf paard hebben.
dus vandaag nog op marktplaats en gewoon eerlijk erbij zetten hoe ze is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:16

En waarom moet je het gaan oplossen??? het is jouw paard toch niet, als ze te gevaarlijk is en niet normaal kan doen mag je vriend m zelf gaan verzorgen hoor, dat is wat ik zou zeggen tegen je vriend of anders weg dr mee. Klaar simpel, als je vriend er niets mee doet en er bang voor is weg ermee, zo heeft hij er toch niets aan en je brengt jezelf in gevaar. Laat je vriend m ergens heen brengen waar ie behoorlijk opgevoed worden zoals de ballingehof zoals wat ik hier eerder las en vandaaruit laten verkopen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:15

Bedanlt eindelijk iemand die niet meteen begint over inslapen en weet ik veel wat. we willen het best voor haar en we doen haar echt niet zomaar weg

pvdbosch schreef:
je zult er dan niet de hoofdprijs voor krijgen maar dan ben je er tenminste vanaf.
en er zijn altijd mensen die dat zien als een uitdaging en die misschien wel goed met haar overweg kunnen en een leuke klik hebben.
jullie hebben er duidelijk geen klik in, geen plezier aan, niets aan de hand dat kan gewoon gebeuren, dus weg ermee des te sneller des te beter.
met een, laten we het in het midden houden of ze echt onhandelbaar is of alleen onhandelbaar voor jullie, onhandelbaar paard, wat heb je daar nou aan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:54

Waarom zou het ingeslapen moeten worden? mogelijk is dat paard onbegrepen en of is er iets mee waardoor ze zo doet. beter is om het te laten heropvoeden door een proffesioneel iemand.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:01

Heb je al contact opgenomen met die mensen waar ik een link van geplaatst heb?
Want da's een kant en klare oplossing; zij halen en brengen het paard indien nodig en trainen hem zo dat je er na begeleiding van hun kant zelf mee aan de slag kan. Veel simpeler kan het niet.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 01:38

Volgens mij willen de ts en haar vriend het paard gewoon weg hebben.
Jammer dat mensen tegenwoordig niet meer vechten voor hun dieren.
Kom het de laatste tijd steeds meer tegen, de opmerkingen van verkopen die boel.
Kunnen we niet eerst nadenken als we aan dieren beginnen dat ze problemen kunnen gaan geven.
En als er problemen zijn tenminste een oplossing proberen te zoeken.
Of is dat nou echt zo moeilijk?

appiesjappie schreef:
Bedanlt eindelijk iemand die niet meteen begint over inslapen en weet ik veel wat. we willen het best voor haar en we doen haar echt niet zomaar weg

pvdbosch schreef:

Over inslapen hebben erg weinig het gehad in dit topic, de meeste hebben volgens mij aangeraden dat je vriend en zijn zelfgefokte veulen hulp gaan zoeken.
Maar daar lijk je niet voor open te staan en een goede rede heb ik eerlijk gezegt nog niet gehoord.
Verschillende hebben zelfs direct hulp aangeboden.
Word echt verdrietig van dit soort berichtjes en begrijp niet waarom mensen tegenwoordig zo zwak zijn om niet meer problemen op te kunnen lossen.

pvdbosch tuurlijk en dan wel een ander paard aanschaffen, de vriend van de ts moet ook iets leren.
Dat kan prima met dit paard en hulp.
Wat als een nieuw paard ook gaat problemen, moet die dan ook maar weer weg.
Schiet lekker op dan met al die probleem paarden op marktplaats wat andere fijn mogen gaan oplossen.
Dat is echt de weg naar een eerlijke wereld.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:19

Ik denk dat ze hoopt dat iemand zegt:ik kom je wel gratis en voor niets helpen. Feit is: dit paard gaat gewoon tijd kosten, ook voor een professional, en dan moet de Ts en haar vriend zelf ook nog leren hoe het voortaan goed te doen. Ik word hier zo langzamerhand een beetje boos van: als je een paard willens en wetens fokt heb je ook de verantwoording om het goed op te voeden en te zorgen dat het gezond blijft. Ja, dat kost geld Ts! :( maar dat had je vriend moeten bedenken toen hij die hengst over zn merrie heen liet gaan!!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:44

TS ik had je al hulp aangeboden maar kijk ook is naar delink in mijn onderschrift.
Er kan zeker nog een toekomst voor jullie zijn.
Mits je er voor 1000% achter staat.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:06

het is niet dat wij haar niet willen helpen!!! En je weet echt niet als je een hengst op een merrie doet dat er dan zo'n merrie uit komt. Dat weet je niet van te voren!!! Ik heb mijn eigen merrie ook van veultentjes af en aan en dat gaat echt super. Mijn vriend heeft ook geprobeerd haar op te voeden maar het lukte gewoon niet. Er word inderdaad veel hulp aangeboden maar wij hebben op dit moment ook geen honderden euro's voor haar klaar liggen om haar kalmer te krijgen. Ik zal toch nooit op haar kunnen rijden omdat ik alleen dressuur rij en zij echt een super springpaard word. En ik zal niet op zo'n vurig paard kunnen rijden. Het gaat er niet om dat wij het niet willen maar dat is typisch meteen iets zeggen terwijl je de stiuatie niet kent. en wat voor mailtjes ik ondertussen al via mn pb gekregen heb en met wie ik op dit moment nog mail.