PriscaZ schreef:Ik denk dat het gewoon te vroeg is om te zeggen of die pony het wel of niet kan. Je hebt nog geen les en bent pas 1x gestart. De meeste bij mij op stal die voor het eerst starten met hun KWN'ers of NRPS'ers halen ook niet in de eerste wedstrijd een winstpunt, worden ook niet meteen eerste en kost het ook nog moeite.
Ik zou eerst eens gaan kijken hoe het gaat met goede instructie zoals je zelf ook al aangeeft. Eerst maar eens zien wat die van je manier van rijden vindt en hoe je haf daarop reageert.
Heel veel succes!
Dat denk ik ook...
Als je nog geen les hebt van een goede instructeur, en je hebt nog geen wedstrijdervaring, hoe weet je dan of jouw manier van trainen en rijden de juiste manier is om je paard zo goed mogelijk voor de dag te brengen?
Er zit vaak een heeeeeeeel groot gat tussen les gehad hebben op de manege en op je verzorgpony verder oefenen, en officiele wedstrijden rijden. Bij de pony's valt dat nog wel wat mee, maar bij de paarden merk je dat nog sterker.
Tussen de pony's moet je prima mee kunnen rijden met een haflinger. Daar lopen zoveel verschillende types pony's tussen... Dik/dun/stevig, iel, goed gefokt, vuilnisbakje, minder goede gebouwde dieren en met mindere gangen. Misschien zul je iets minder de blits maken dan met een NRPS of New-forest, of welshje, maar een sportgefokte haflinger komt tussen de paarden ook tot de Z dressuur, dus waarom tussen de pony's niet?
Trainen van een paard vraagt kennis en ervaring en goede begeleiding van de kant.
Goede instructie weet de manier te vinden om jullie als combinatie zo te begeleiden dat jullie vooruit gaan, verbeteren. En die zal niet gelijk zeggen dat het niets wordt, tenzij er lichamelijk echt iets mis is. Want met goed les, kun je altijd veel verbeteren.
Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe je pony gebouwd is en beweegt, ook zien wij niet hoe jij rijdt, en hoe je je training op bouwt...
Conclusie: Kijk eerst kritisch naar jezelf, je eigen manier van rijden, je ervaring en manier van trainen.
Kijk welke manier van trainen en rijden het beste bij je pony past (dus wat werkt, en maakt het beter, en wat werkt juist niet!
En zoek GOEDE instructie die je echt helpt om te leren je pony met gevoel, nette zit- en gewichtshulpen, goede timing en consequentheid te rijden.
Succes!