Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:32

stef schreef:
geerke schreef:
wat is ooit eens in het leven geroepen door bokt?

Dat elk paard foutloos een Z proef kan lopen. Voor bokt hoorde je daar nooit wat van en waren koudbloeden in de ring ook een uitzondering (vroegah!). Hiermee zeg ik niet dat ze het niet kunnen, maar het is niet vanzelfsprekend. Ik ben ook nog steeds van mening dat als je een bepaald doel hebt (bijv dressuur rijden) je een paard aanschaft wat daarbij past. En als je al een paard hebt, en het wil niet, moet je je doel bijstellen.... Of je paard....

L of M moet voor een Haf te doen zijn. TS geeft zelf al aan geen les te hebben, het lijkt me een goede stap om daarmee te gaan beginnen.

aerdenhout1

Re: Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:41

Alweer helemaal mee eens Cassidy!Trouwens ik heb ook een Fjorden merrie staan die ooit M heeft gelopen!
Met de juiste hulp en de juiste instelling van de ruiter is het heel goed mogelijk om ook met een minder "dressuur"paard/pony verder te komen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:55

Wat heeft een Haflinger in hemelsnaam wat een warmbloed niet heeft of wat hebben ze niet wat een warmbloed wel heeft?

Het zit 'm niet aan het soort pony, het zit 'm in wat TS verwacht en dat is dus meer dan de pony op dit moment kan geven. Dan kun je gewoon kiezen voor een andere pony die wel kan geven wat je verwacht.
Maar je kunt ook gewoon maken, door correcte training, dat je pony kan geven wat je verwacht.

Dit gezegd, heeft iemand ook wel terecht opgemerkt dat het paard er ook wel lol in moet hebben, anders krijg je uiteraard verzet. Maar het meeste verzet komt door onduidelijk zijn van de ruiter, onredelijk zijn van de ruiter, of oncorrect zijn van de ruiter... Niet omdat het paard "zomaar geen zin heeft".
Als je duidelijk, redelijk en correct bent, zal een paard voor je willen werken en dat is waar je juist met dressuur heen hoort te werken. Dressuur is juist om harmonie en werkwillendheid en gehoorzaamheid te creeren.

Ja, je kunt met een "beter" paard de dressuur in gaan, nl eentje waar de knoppen al op zitten en waar je alleen de boel moet onderhouden en in de ring verschijnen. Dan doe je aan wedstrijddressuur, maar ben je niet met dressuur als zodanig bezig.
Dressuur is gewoon scholing.
Dat er tegenwordig een verschil is ontstaan in wedstrijd dressuur voor prijzen en scholing met wedstrijden als test of je niveau gelijk op loopt, is jammer, maar dat wil niet zeggen dat plots de helft van de paarden ongeschikt zouden zijn voor dressuur. De FEI regels zijn nog altijd gestoeld op "gewone" scholing.
Het wil alleen zeggen dat er ruiters zijn die scholing te veel werk vinden en het laten doen en het leuker vinden om alleen de vruchten van scholing te plukken. Er is ook een deel die graag de vruchten plukt van eigen scholing en mensen die alleen paarden scholen voor anderen die er dan wedstrijden mee rijden. Ieder zijn meug.
Ieder heeft ook het recht op een voorkeur van rijdier, maar dat wil niet meteen zeggen dat andere bij voorbaat niet deugen.

Wat vroeger betreft: Vroeger liepen de paarden doordeweeks voor de ploeg en traden in het weekeinde aan bij de verenigingen en dus werden er wedstrijden gereden op "boeren paarden". Het beste paard is nog altijd een allrounder. Niet een "sportpaard", maar dat is weer een andere discussie, hier gaat het me alleen om het feit dat idd elk rijpaard gewoon mee moet kunnen komen in dressuur. Maar... dat moet dan wel via normale scholing in het leertempo van het paard en niet via dubieuze methodes voor elkaar gekregen in een korte tijd om het klaar te stomen voor wedstrijden.
Doordat dit wel zo vaak gebeurd heeft men tegenwoordig een aparte kijk op dressuur en geschiktheid daarvoor gekregen. Een paard dat zich niet wil onderwerpen aan klaarstomen wordt gezien als "ongeschikt".
Het paard kan wel ongeschikt zijn voor klaarstomen, maar daarmee is het nog niet ongeschikt voor dressuur.

Los van dit alles vind ik het niet zo irreeel om je af te vragen of je pony voldoet aan je persoonlijke eisen. Als je een pony wilt die nu wedstrijdklaar is, heb je misschien niet het geduld en de inzet om een pony te scholen en je kunt je dan terecht afvragen of je er wel aan moet beginnen.

Underwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 19:50

easygoing schreef:
stef schreef:
Dat elk paard foutloos een Z proef kan lopen. Voor bokt hoorde je daar nooit wat van en waren koudbloeden in de ring ook een uitzondering (vroegah!). Hiermee zeg ik niet dat ze het niet kunnen, maar het is niet vanzelfsprekend. Ik ben ook nog steeds van mening dat als je een bepaald doel hebt (bijv dressuur rijden) je een paard aanschaft wat daarbij past. En als je al een paard hebt, en het wil niet, moet je je doel bijstellen.... Of je paard....

Dat was al veel eerder dan dat het idee om het forum bokt te starten ook nog maar opgeplopt is bij de forumstarters.

Mij word al van jongs af aan gezegd dat elke gezond paard Z kan halen.

Denk persoonlijk ook dat het probleem op dit moment in het hoofd van de ts zit.
Zonder niveau en goede instructie heeft ts geen kennis genoeg om te kunnen oordelen dat het aan de pony ligt. Ts als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goede instructie waarmee je samen naar het geheel gaat kijken dus naar de pony, naar jou en naar de combinatie en vanuit daar een beslissing nemen hoe nu verder te gaan of niet.Maar ga alsjeblieft niet zelf te snel oordelen daar kan je jezelf nog behoorlijk pijn meedoen en dat is absoluut niet fijn natuurlijk.

Bedankt voor je advies. Ik wil ook zeker niet te snel beslissen, en opgeven met hem zie ik ook niet echt als een optie. Ben blij dat ik instructie ga inschakelen, bedankt voor de tip iedereen! :)

Bedankt voor alle andere reacties trouwens, hier kan ik ook zeker iets mee.
Het is iig niet de bedoeling dat ik een haflinger als minder beschouw, zo zit het ook niet in mijn hoofd, voor het zelfde geval had ik een NRPS gehad, ik merk alleen dat er iets niet goed gaat en in principe denk ik ook dat dit probleem bij mij ligt, doordat ik te fanatiek ben en te snel wil kan mijn paard het knopje in zijn hoofd misschien nog niet omzetten en het fysiek (nog) niet aan...?!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:43

Sees schreef:
Zonnetje, dan weet je iig wel dat je er écht voor moet rijden en dus niet met twee vingers in je neus winstpunten haalt omdat paardlief zo spectaculair is.

Dit is pas een vooroordeel, net of mensen met een spectaculair paard er niet voor hoeven te rijden. :? :o?

@mikey:En mijn opmerking over krap WP rijden gaat over wat je ambitie is in het STEL DAT geval dat het beestje niet mee kan komen. Verder als je mijn andere posts hebt gelezen staat er dat we er niet over kunnen oordelen of ze wel niet een haflinger heeft met de potentie...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:11

Maar je bent dus pas 1x gestart TS, dan kun je toch helemaal niet zeggen of je pony er geschikt voor is of niet? Als ik kijk naar hoe mijn paard z'n 1e keer een proefje liep (nog niet eens een echte wedstrijd), dan zou ik hem ook wel af kunnen schrijven. Het B proefje ging namelijk al niet goed :') Maargoed, veel oefening en geduld en dan kom je heus wel verder

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:18

TS als jij fanatiek bent en ambities hebt voor de dressuur kan je het beste opzoek gaan naar een paard wat alles al heeft geleerd.
Het lijkt mij makkelijker knopjes leren indrukken, dan een "knopje" erop te zetten.

Heeft helemaal niets met wel of geen haflinger te maken. Heeft te maken met de opleiding van het paard en de kunde van de ruiter.

Succes

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:33

Underwater schreef:
Bedankt voor je advies. Ik wil ook zeker niet te snel beslissen, en opgeven met hem zie ik ook niet echt als een optie. Ben blij dat ik instructie ga inschakelen, bedankt voor de tip iedereen! :)

Bedankt voor alle andere reacties trouwens, hier kan ik ook zeker iets mee.
Het is iig niet de bedoeling dat ik een haflinger als minder beschouw, zo zit het ook niet in mijn hoofd, voor het zelfde geval had ik een NRPS gehad, ik merk alleen dat er iets niet goed gaat en in principe denk ik ook dat dit probleem bij mij ligt, doordat ik te fanatiek ben en te snel wil kan mijn paard het knopje in zijn hoofd misschien nog niet omzetten en het fysiek (nog) niet aan...?!

Graag gedaan hoor ;).
Ik snap dat je te fanatiek bent en vooruit wil maar je moet wel in je achterhoofd houden dat je het wel samen met je paard moet doen. Ook is het natuurlijk de essentie van dressuur om je paard en jezelf steeds een beetje te verbeteren en dat heeft gewoon wat tijd nodig, de ene keer wat meer dan de andere keer. Onder echt goede begeleiding en met respect en begrip voor je paard kan je echt makkelijk de L aan en M wellicht ook nog wel. Bij alles wat je wil en doet mag je nooit de mogelijkheden die je paard op dat moment heeft uit het oog verliezen maar die mogelijkheden kunnen natuurlijk ook stapje voor stapje meer worden he ;).
Neem de tijd en geniet, gaat het een dagje wat minder dan zijn er zat andere leuke dingen om te doen en die afwisseling is voor zowel je paard als voor jou goed. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:49

PriscaZ schreef:
Ik denk dat het gewoon te vroeg is om te zeggen of die pony het wel of niet kan. Je hebt nog geen les en bent pas 1x gestart. De meeste bij mij op stal die voor het eerst starten met hun KWN'ers of NRPS'ers halen ook niet in de eerste wedstrijd een winstpunt, worden ook niet meteen eerste en kost het ook nog moeite.

Ik zou eerst eens gaan kijken hoe het gaat met goede instructie zoals je zelf ook al aangeeft. Eerst maar eens zien wat die van je manier van rijden vindt en hoe je haf daarop reageert.

Heel veel succes!

Dat denk ik ook...

Als je nog geen les hebt van een goede instructeur, en je hebt nog geen wedstrijdervaring, hoe weet je dan of jouw manier van trainen en rijden de juiste manier is om je paard zo goed mogelijk voor de dag te brengen?
Er zit vaak een heeeeeeeel groot gat tussen les gehad hebben op de manege en op je verzorgpony verder oefenen, en officiele wedstrijden rijden. Bij de pony's valt dat nog wel wat mee, maar bij de paarden merk je dat nog sterker.
Tussen de pony's moet je prima mee kunnen rijden met een haflinger. Daar lopen zoveel verschillende types pony's tussen... Dik/dun/stevig, iel, goed gefokt, vuilnisbakje, minder goede gebouwde dieren en met mindere gangen. Misschien zul je iets minder de blits maken dan met een NRPS of New-forest, of welshje, maar een sportgefokte haflinger komt tussen de paarden ook tot de Z dressuur, dus waarom tussen de pony's niet?

Trainen van een paard vraagt kennis en ervaring en goede begeleiding van de kant.
Goede instructie weet de manier te vinden om jullie als combinatie zo te begeleiden dat jullie vooruit gaan, verbeteren. En die zal niet gelijk zeggen dat het niets wordt, tenzij er lichamelijk echt iets mis is. Want met goed les, kun je altijd veel verbeteren.

Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe je pony gebouwd is en beweegt, ook zien wij niet hoe jij rijdt, en hoe je je training op bouwt...

Conclusie: Kijk eerst kritisch naar jezelf, je eigen manier van rijden, je ervaring en manier van trainen.
Kijk welke manier van trainen en rijden het beste bij je pony past (dus wat werkt, en maakt het beter, en wat werkt juist niet!
En zoek GOEDE instructie die je echt helpt om te leren je pony met gevoel, nette zit- en gewichtshulpen, goede timing en consequentheid te rijden.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:58

Lynn_x schreef:
En dat is gewoon een stuk moeilijker met een haflinger dan met een lekker werkwillige warmbloed paardje, even eerlijk wezen nu.

Werkwilligheid heeft niks met ras te maken. Het is wel een zeer wenselijke karaktereigenschap, maar 1 die vaak pas echt boven komt drijven bij omgang en training door een er bij passende ruiter en of instructeur.

@TS: advies is al gegeven hier: zoek inderdaad een lesgever die jouw en je pony kan leren hoe echt samen te werken. Bij het moet nu loop je veel sneller tegen grenzen van kunnen aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:09

janouk schreef:
ik denk dat ts meer heeft aan goede instructie. Je instructeur kan het paard, de ruiter en de combinatie beoordelen en dan bekijken of de combinatie geschikt is voor de basisdressuur. Want het kan ook zo zijn dat ts niet het talent en de inzet heeft voor de Z dressuur.
Een paard is maar een deel van de combinatie.
De meeste ruiters zouden met Salinero of Totilas ook geen goede B proef neer kunnen zetten. Er komt heel wat meer bij kijken om een paard om goed niveau te trainen en daar te houden.

Mooi omschreven en daarin ga ik mee. :j

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:24

Ik zou niet op zoek gaan naar een ander paard maar het probleem oplossen. Kijk eens goed waar je m teveel in bevraagd en pak dat aan. Heeft ie een te zwakke achterhand? Ga op zoek naar een goede begeleider die dmv passende oefeningen jullie weer op weg kan helpen. Heeft ie te weinig energie? Laat eens nakijken door de dierenarts of ie geen bloedarmoede heeft etc etc etc. Jij vraagt iets van je paard... in dit geval vraagt t paard iets van jou en t is aan jou uit te vinden wat ie precies bedoelt zodat jullie weer samen verder kunnen.
Succes!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:41

superwoman schreef:
janouk schreef:
ik denk dat ts meer heeft aan goede instructie. Je instructeur kan het paard, de ruiter en de combinatie beoordelen en dan bekijken of de combinatie geschikt is voor de basisdressuur. Want het kan ook zo zijn dat ts niet het talent en de inzet heeft voor de Z dressuur.
Een paard is maar een deel van de combinatie.
De meeste ruiters zouden met Salinero of Totilas ook geen goede B proef neer kunnen zetten. Er komt heel wat meer bij kijken om een paard om goed niveau te trainen en daar te houden.

Mooi omschreven en daarin ga ik mee. :j

ik ook, zie mezelf ook nog geen proef rijden met Salinero of Totilas, hoe goed ze ook mogen wezen _O- Ik bak gewoon niet veel van dressuur

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:08

Zonnetje81 schreef:
Dan is de vraag: Wil je L met moeite en elke keer krap winstpuntje halen of gewoon dik erbij rijden..?

Ach komop zeg een L proef kun je nog leuk winstrijden al heb je een paard met 3 benen en 1 oog. Dat is nu niet echt een kunst :+

En ook ik ben van mening dat elk gezond paard makkelijk een winstwaardige proef neer kan zetten in het Z. En dat zal niet vanzelf gaan maar het is zeker mogenlijk. Je moet alleen weten wat je goede en slechte kanten zijn. Met een paard met heel veel beweging is het vaak een stuk moeilijker een hele correcte nette proef neer te zetten.

Als je een paard met minder beweging hebt zorg je ervoor dat je dus een keurige proef neerzet en dat je overal precies de letter raakt. Zo moet je dat spelletje spelen en dan kun je ook met een simpel paard makkelijk Z rijden. Dat je op het NK niet bij de eerste 5 zit is dan weer een heel ander verhaal.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:29

Mijn pony was een 'simpele' pony en bovendien ook meer een springer dan eentje voor de dressuur. En toch... reden we in de B/L1/L2 en na wat opstartproblemen in het M1 vaak bovenaan mee. Pas in het M2 werd het echt lastiger maar we hebben toch nog 8 winstpunten bij elkaar gereden. Ik wilde dolgraag naar het Z1, maar ik begon te merken dat het gewoon teveel werd en ook omdat de pony dat jaar al 21 werd ben ik toen gestopt.

Ik merk dat je vanaf het M2 met netjes rijden wel aan je winstpunt komt, maar je moet nét wat extra's hebben wil je bovenaan mee kunnen rijden.
Overigens bij de pony's is het een stuk makkelijker meekomen met de koudbloeden (vaak wat meer ponygangen).
Mits je haflinger geen lichamelijke problemen heeft is de basissport, en zeker tot het M1, eigenlijk geen probleem.

Ik heb nu een paard gekocht wat qua capaciteit het hogere niveau wel aan kan, nu moet ik het er alleen nog uit rijden. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:45

juist, dat er uit rijden ;) Want meestal als je nog niet zo ver gekomen bent in de dressuur en nog veel moet leren, is niet je paard de beperkende factor, maar je eigen rijkunstige gevoel en ervaring ;)
Veel ruiters lopen op den duur tegen hun eigen beperkingen aan qua rijden. Sommigen komen de B niet uit, heel veel anderen blijven hangen in de L (van Levenslang ;) ) Weer anderen redden het tot in de M1 of 2 of zelfs tot de Z. Misschien niet met elk paard, maar wel met een paard waarmee het goed klikt en die voldoende kwaliteit en een fijn karakter heeft... En dan moet je voor Nationale sport (lichte en zware toer) beiden voldoende capaciteiten hebben en ook nog goede begeleiding en doorzettingsvermogen ...

Wees reëel in je doelen, dan blijft het leuker!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:59

Denk dat je het beste een goede instructeur kan laten kijken naar jullie als combinatie.
Die kan beter inschatten dan wij allemaal vanachter een computer of de haflinger beperkingen heeft en wat die dan zijn om in een bepaalde klasse dressuur te lopen.
Ik ken nl hele knappe haflingers/ fjorden die Z lopen en zie ook wel eens dressuurgefokte KWPNers die door hun lichamelijke te kort komingen, nog geen L2 kunnen lopen.
Dus dat ze allemaal Z kunnen lopen is onzin, of er moet een hele "knappe" ruiter opzitten.
Heb ook wel eens merrie's naar het sportpredicaat gereden die daar eigelijk niet de capaciteit voor hadden, dan gaat het wel met hangen en wurgen zo gezegd. Maar is niet leuk voor het paard, ook niet voor de ruiter.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:08

ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar wilt toch ook even mijn mening geven.

zoals ik het nu lees hebben jij en de haflinger nog geen wedstrijd ervaring.
mensen geven al aan, b, l en met wat inzet moet M ook zeker kunnen.
ga lekker met je haflinger op les en ga wanneer je er klaar voor bentwedstrijd starten.
allebei ervaring op doen, wedstrijd rijden zelf is ook al een hele ervaring op zich.

waneer je zelf meer ervaring hebt en je bijvoorbeeld l2 bent en je hebt het idee dat het dan niet meer wil, dan kun je altijd verder kijken.

nee oke. een koudbloed heeft soms niet die spetterende uitstraling als een warmbloed, aan de andere kant zijn ze soms ook wat minder onder de indruk en kunnen ze je een vertrouwd gevoel geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:13

Waves schreef:
stef schreef:
Ik trek geen conclusies Tigra, we moeten op bokt eens wat meer vertrouwen in TSsen hebben. TS zegt dat t paardje het niet trekt, daar zal ze haar redenen voor hebben. Dan hoeft er geen hele uitleg te komen IMO. Tegenwoordig moet je op bokt jezelf veel en veel te vaal verdedigen.
Wat haar ambitie is is niet van belang, welk nivo is niet van belang. Wat wel van belang is, is dat ze, om wat voor reden dan ook, momenteel vast loopt met het paard icm haar ambitie. En tja, dan kan je 2 dingen doen. Je ambitie aanpassen of je paard aanpassen

Of jezelf aanpassen en je afvragen of het misschien aan jouw rijkunsten kan liggen en daaraan gaan werken.

_/-\o_

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:40

Sjongejonge zeg, we weten nu wel dat er haffies en fjorden zijn die een lekker Z'tje mee kunnen pakken, daar gaat het toch niet om?

Allereerst is instructie erg belangrijk. Neem er eentje met een goed oog en die geen blad voor d'r mond heeft.
Vaak is het niet zo moeilijk om te zien of het paard wel of geen talent heeft.
Ten tweede vind ik het toch dubieus dat er problemen zijn met L oefeningen. Ook zonder instructie en met een dosis ervaring zouden die er toch uit te rijden moeten zijn. Of TS heeft het niet, of de haf is dermate slecht gebouwd/getraind dat het allemaal niet mogelijk is.

Daarbij wil ik opmerken dat ieder ras voor een bepaald doel is gefokt ooit en dat het dus niet zo gek is als een boomstamsleper niet zo lekker in de dressuurring meekomt ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:34

Maar wat verwachten jullie van iemand die alleen recreatief gereden heeft en er nu achter is gekomen dat dressuur toch wel leuk is en graag daarin verder wil?
Dat zegt toch al dat de TS onbekend is met wedstrijddressuur? Dat ze misschien nog niet geleerd heeft hoe ze een paard netjes nagevelijk van achter naar voren moet rijden? (en hoe vaak zien we niet geruk en gepluk in de wedstrijden, dus ook daar gaat het nog lang niet altijd van een leien dakje...)

Een proef rijden in een wedstrijd vraagt nogal wat van ruiter en paard.
Je moet tempo controle hebben, een goed stuur hebben, ook een ontspannen nagevelijk paard (wil je een winstpunt rijden) en dan ook nog beiden de zenuwen onder controle, paard niet te kijkerig en alles netjes afwerken en op tijd en op de letter doen in de proef zonder iets te vergeten of verkeerd te rijden (want hoeveel mensen rijden er niet per ongeluk verkeerd tijdens een proefje?) Oh ja, dan moet je ook nog netjes op je paard zitten en er netjes uit zien als combinatie...

Als je nog niet veel ervaring hebt, en rijtechnisch nog niet zo heel goed dressuurmatig kunt rijden, dan moet je wel aan heel veel dingen tegelijk werken.

Qua aanleuning moet je iemand hebben die je verteld of je op de goede weg bent, net als met het tempo, de verruimingen etc. Iemand die het bekijkt vanuit het oogpunt van de jury en jou kan vertellen of je op de goede weg bent of niet.

Wat helpt om er achter te komen hoe een jury wil dat het er uit ziet, is om te gaan schrijven bij jury's op wedstrijden. Als je een leuke jury hebt, en je geeft aan dat je graag wil leren wat goed is en wat niet, dan willen ze ook nog wel veel uitleggen bij wat ze zien en wat er goed of niet goed aan is (en je moet natuurlijk commentaar opschrijven bij de onderdelen. Heel leerzaam! Zeker om de klasse waarin je rijd, of binnenkort wilt gaan rijden te schrijven...

Jezelf op laten nemen met video wil ook wel helpen. Vanaf de kant zie je jezelf en je paard vanuit heel ander perspectief dan wanneer je er op zit.
Ziet het er net zo uit als dat het voelt? Zie je verschil als je moet verruimen en terugrijden? Loopt je paard netjes nagevelijk? Of loopt hij met de neus er tegenin, of juist veel te diep. Hoe is dat in de overgangen? Hoe zit je op je paard? Netjes rechtop? Handen ontspannen gedragen en bijelkaar? Of te hoog, of te laag en wijd, of zijn je armen strak? Hakken netjes laag? Ziet het er netjes en soepel uit? Of beweegt alles te veel...
Heel leerzaam en soms erg confronterend. Of juist bevestiging van wat je voelt of dacht?

Niet alleen voor een beginnende wedstrijdruiters, ook voor de ervaren sportruiters...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:15

wat is tegenwoordig nou het verschil tussen en morderne haf een een warmbloedje?

uuuuh, bijna niks!
ze zijn even werkwillig en kunnen lekker lopen, dus mijn vraag is,
welk type haf heb je? het ouderwetse type of het moderne type?

Les nemen en gewoon B starten, je kan niet verwachten dat je pony opeens L kan lopen,
elke pony moet namelijk goed getraind worden, of het nou een haf is of niet.

edit=
Ik heb een moderne maar flinke haf, maar geloof me,dat beest kan lopen,
ze is nog geen jaar onder het zadel, ik ben al lang blij dat ze stap draf en galop kent,
en ik verwacht ook niet dat ze binnen twee jaar op wedstrijd nivo loopt,
ze kan heerlijk lopen,maar ja kan van geen enkel paard verwachten zo maar
M te lopen.

Je haflinger is 6 jaar, doe een beetje rustig aan en begin van af de basis goed
te trainen met les.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:20

geerke schreef:
ieder paard kan een foutloos Z proefje lopen hoor,mits met de juiste begeleiding.
Er lopen genoeg haflingers redelijk hoog nivo dressuur en dat ziet er prachtig uit!

Niet mee eens. Het is maar net welk type Haflinger je hebt. Een ouderwets en misschien niet zo looplustig exemplaar kun je beter tot en met L rijden en dan laten staan. Voor de verzameling in het Z moet je zo'n dier zo verschrikkelijk plagen om er een fatsoenlijke pas uit te krijgen en dan is het vaak nog niet goed genoeg, dat je jezelf en je paard er geen plezier mee doet.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:25

Klopt, ik ben er mee eens dat er uitzondering zijn,maar dat heeft niks met rassen te maken.
Tijd terug strond er een Crack C ( zo heet tie toch? ) te koop die niet naar de M kon omdat hij het niet aan kon, en een van Sit this one out ook. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:28

vur schreef:
Niet mee eens. Het is maar net welk type Haflinger je hebt. Een ouderwets en misschien niet zo looplustig exemplaar kun je beter tot en met L rijden en dan laten staan. Voor de verzameling in het Z moet je zo'n dier zo verschrikkelijk plagen om er een fatsoenlijke pas uit te krijgen en dan is het vaak nog niet goed genoeg, dat je jezelf en je paard er geen plezier mee doet.

Ik heb menig paard in de Z zien lopen die lichamelijk er nou niet echt "geschikt" voor was. In hoeverre het paard of de ruiter het leuk vind is verschillend (voor het paard is de menier van rijden ook heel belangrijk, want je kunt op verschillende wijze trainen (paard motiveren of demotiveren)) Ook om naar te kijken is het niet altijd pleziering vind ik, maar ook dat is persoonlijk en het gaat erom of ze de oefeningen beheersen.
Nu raad ik iemand met wedstrijdambitie natuurlijk wel een paardje aan wat dat lichamelijk makkelijk(er) aan zou kunnen, maar voor nu hebben we het over e B en L en dát is voor elk (gezond) paard te doen...