Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:09

Hier ook eerst omdraaien;
Een klein stukje mee de wei inlopen, omdraaien, dan laten stilstaan totdat ik wei uit ben en als ik commando geef mag hij gek doen als hij dat wil.
Nou is het niet zo'n wilde maar voor de zekerheid doe ik het op deze manier 8-)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:10

Wahaha terug op stal zetten werkt denk ik juis averechts. Vroeger moest ik ook voor straf op de trap zitten maar een paard snapt dat echt niet hoor.....
Ik dreig ook weleens met de slager of naar de hond toe met de bbq, maar dat snappen ze echt niet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:10

Slofje schreef:
Ik draai mijn paard wel standaard om omdat ik het hek weer dicht moet doen, en zou ook zeggen dat het ook bij andere paarden moet gebeuren. Maar ik zou evengoed mn poown los kunnen laten als ik het hek open doe, hem erin jaag en het hek weer dicht doe, poown doet hoogstens paar stapjes het weiland in, die wacht namelijk nog op een brokje om daarna vrolijk weg te sukkelen :3

@bluesky, heb je gelijk in, zo vind ik ook dat het hoort :) maar een paard weer op stal zetten omdat ie niet braaf was is -sorry hoor- een van de raarste dingen die ik ooit heb gehoord. Een paard snapt toch echt geen snars ervan dat hij word teruggezet op stal omdat hij staat te drammen!? Die link legt een paard helemaal niet!

Het lijkt me dat ie dan de keer daarna alleen nog maar meer de wei in, en is die misschien ook nog wel zenuwachtiger dus drukker :P
Mja, heb het nooit geprobeert dus weet niet of het werkt :)

tita

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:13

>;) hier met neus naar voren en ik doe een stapje opzij als ik mijn paard omdraai dan gebeuren er 2 dingen

Of ik lig halverwege het weiland doordat ie me mee sleurt.
Of hij draait zo snel om zijn as dat de achterhand beschadigd is.
Bovendien is een paard met draaien altijd sneller als hij je wilt raken, dan gebeurd dat toch

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:16

Bij mij wisseld het. Als ik het hek dicht moet doen draai ik ze wel om. Hoef ik niet het hek zelf dicht te doen laat ik ze gewoon los zonder om draaien.

Mijn pony's staan dag en nacht op het land, dus stuiven niet weg als ik ze na het rijden terug zet.

Paarden die ik niet ken draai ik wel altijd om (geen te krappe draai uiteraard).

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:19

ik doe altijd als volgt zo in de wei zetten: loop met paard naar de wei, doe draad open, draai met draad in de ene hand en paard in de andere hand de wei in en doe het draad dicht, loop vervolgens een stukje door de wei in en pas als ik het touw los doe dan mag ze weg lopen...en ik doe meestal pas het touw los als ze redelijk rustig zijn. zo kan ik makkelijk wegkomen in geval van nood en leert mijn paard geduldig wachten tot zij vrij mag.

een paard wat door de eigenaar/begeleider wordt meegesleurd heeft naar mijn mening geen respect aan de begeleider en ziet hem/haar dan ook niet als leider.

ook hele drukke paarden doe ik op deze manier en laat ze pas los wanneer ze op mij letten ipv de omgeving.

heb namelijk vaak genoeg gezien dat mensen, op de andere manier die in de OP werd geplaatst, een trap tegen hun hoofd of buik/rug kregen met alle gevolgen van dien.

overigens heb ik hele relaxte en rustige paarden, maar veiligheid voor alles...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:23

Ik draai mijn pony nooit om. 1 Keer heb ik haar omgedraaid en juist omdat ze wist dat de wei achter haar was draaide ze als een gek om (brak zowat haar eigen benen) en trapte mij tijdens het bokken alsnog tegen mijn schouder.

Mijn huidige pony heeft gewoon geduld en loopt pas weg als IK dat zeg! Ik zet haar dus in de wei, klik het touw los, loop weg en dan komt pony ook in beweging ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:32

Daphne__ schreef:
Ik draai mijn pony nooit om. 1 Keer heb ik haar omgedraaid en juist omdat ze wist dat de wei achter haar was draaide ze als een gek om (brak zowat haar eigen benen) en trapte mij tijdens het bokken alsnog tegen mijn schouder.

Mijn huidige pony heeft gewoon geduld en loopt pas weg als IK dat zeg! Ik zet haar dus in de wei, klik het touw los, loop weg en dan komt pony ook in beweging ;)

daarom laat ik het paard ook pas los als zijn/haar focus bij mij ligt en niet bij de wei...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:33

Daphne__ schreef:

Daarom moet je ook altijd gelijk een stap naar achteren doen op het moment dat je haar los maakt na het omdraaien.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:36

Hmm ik denk niet dat een stap naar achteren zoveel uitmaakt wanneer een paard flink z'n benen strekt :n

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:37

Ik draai mijn paarden ook om, en ze blijven dan rustig wachten tot ik het hek weer heb dichtgedaan. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik het hun heb angeleerd. Niet omdat veiliger is maar gewoon omdat het makkelijker is om het hek weer dicht te krijgen eigenlijk..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:38

Als je paard zich eerst moet omdraaien als hij trapt heb je geen idee waar hij heen trapt en vliegen die hoevenm dus maar wat in het rond. Als je hem loslaat en hij bokt dan bokt hij waarschijnlijk naast je (want hij liep ook naast je) en anders recht naar achteren (en dus langs je).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:40

Hier staan ze gelukkig aan de weide, hekje open en ze staan erin :)

Maar op stages of school doe ik altijd paard met zijn lichaam mee draaien naar hek. Dan ga ik in de opening staan en laat paard los, kun je toch snel wegduiken wanneer nodig. Wel zorgen dat het paard niet eruit stormt, maar meestal willen ze juist graag de weide in ;)

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:41

Ik draai mijn paard eerst ook om en dan klik ik hem los.
Zo kan ik makkelijker het hek dicht doen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:42

Maar waarom is iedereen bang dat zijn of haar paard trapt?>??

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:46

pff we doen allemaal aan grond werk doen alles om het paard te laten luisteren MAAR bij het weiland gaat het mis????., WAAROM??.

Ik draai hem om en hij leert maar wachten totdat IK zeg dat hij weg mag lopen en zeker niet rennen. Ook naar het weiland toe gewoon opvoeden die handel.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:47

Van het weekend weer eens geholpen met de jonge paarden van een vriendin. Die gaan elke dag naar buiten aan de hand (zou je denken dat ze dat wel gewend zijn ondertussen). 1 regel die daar van levensbelang is PAARD OMDRAAIEN. Benen gaan alle kanten op, als je ze niet omdraaid heb je er een te pakken.
Geen kwestie van bang zijn dat...gewoon een feit waar je rekening mee moet houden als je je gezicht lief hebt!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:48

Prisca schreef:
pff we doen allemaal aan grond werk doen alles om het paard te laten luisteren MAAR bij het weiland gaat het mis????., WAAROM??.

Ik draai hem om en hij leert maar wachten totdat IK zeg dat hij weg mag lopen en zeker niet rennen. Ook naar het weiland toe gewoon opvoeden die handel.

dat vind ik dus ook en zo doe ik dat dus ook...ik bepaal als leider wat er gaat gebeuren, daarom draai ik ze ook om, zodat de focus bij mij blijft...

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:53

Veiligheid boven alles, dus omdraaien!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:53

loretta ik doe het net zoals jij hoor, om dezelfde veiligheids redenen _/-\o_

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:55

Nou ik vertrouw er toch echt op dat mijn paarden me niet trappen hoor! Hebben ze ook nog nooit gedaan en ik haal ze elke dag uit de wei..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:58

mirka1994 schreef:
Nou ik vertrouw er toch echt op dat mijn paarden me niet trappen hoor! Hebben ze ook nog nooit gedaan en ik haal ze elke dag uit de wei..

Het gaat over het in de wei zetten, niet het eruit halen!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:59

Mglii____ schreef:
Tigra_ schreef:
Met de mijne geen last van ze loopt op haar gemak met haar mee heb halstertouw nooit vast geklikt zitten maar, dubbel geslagen door het halster. Verder weet ze dat ze eerst moet wachten voor het hek open gaat. En als ze ongeduldig is moet ze perse nog even voor het open hek blijven staan en dan pas de wei in maar dat gebeurt zelden ze sjokken hier allemaal op hun gemak de wei in.

Tja natuurlijk heb je van die hele lieve brave paardjes , maar ik heb iemand gekend die heel veel moeiste heeft gehad met haar paard in de wei te zetten omdat hij ook ge woon de wei in wou stormen. Maar zoals een van de bovenstaande bokkers zegt , elk paard is verschillend ! ;)

Dat heeft niets te maken met lieve brave paardjes. Dat heeft te maken met opvoeding en omgang. Mijn paard is bij mij hartstikke braaf en weet wat ze moet maar als een ander haar geleid dan gaat ze alle kanten op behalve de goeie.
Tuurlijk is ieder paard verschillend maar opzich is opvoeding en omgang ermee heel veel zeggend.
Daarbij had ik al eerder gezegd als een paard het vaste ritme heeft en dagelijks aantal uren op de wei gaat hebben ze die behoefte niet zo om de wei in te stormen tenzij daar nooit goed en consequent mee om is gegaan en het dus de gewoonte is en niet zozeer het respectloos tegenover de baas.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-04-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:02

suuzepuus schreef:
mirka1994 schreef:

Het gaat over het in de wei zetten, niet het eruit halen!!

Ik zet ze er ook elke dag in heb het even verkeerd beschreven, en ook dan ben ik toch echt niet bang dat ze trappen. Ik snap serieus niet waarom julie bang zijn..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:05

Je hebt gelijk hoor, eerst omdraaien en een stap terug en dan losmaken. Doe ik ook, veel veiliger en heb je tijd om weg te komen als ie zich gaat omdraaien en gek gaan doen. Het blijven grote sterke dieren.