Amen
Anda123 schreef:Werkelijk, ik schrik gewoon van de reacties hier !! Ei op het hoofd kapot slaan, water op het hoofd gieten, met de zweep tussen de oren slaan. Wat zijn dat voor paardonvriendelijke tips? Wie is er zo dom om te gaan rijden met een ei of een flesje water? Dit haalt de oorzaak niet weg. Ik ben van mening dat dit paard protesteert op het moment dat er te veel wordt verlangd/gevraagd, (er van uitgaande dat het niets mankeert), iets wat het dier op dat moment geestelijk en/of lichamelijk niet aankan, in de stress schiet en het maar één uitweg ziet: omhoog.
Dat het een moeilijke afstamming betreft, ja het zal wel, maar vaak is dat ook van horen roepen. Er wordt geen paard geboren die bij zichzelf denkt: ik heb een moeilijke papa en zal later eens lekker gaan steigeren.
Wat ook wordt aangehaald is de reactie van paarden onderling in de kudde, dat ze een ander terechtwijzen. Gebeurt dat vanaf de rug? Nee, vanaf de grond. Het is helemaal niet zo natuurlijk als mens op een paard te rijden, maar velen denken van wel en ze zullen het paard wel eens even aanpakken als ze er op zitten. Onbegrip ten top.
TS wil dit niet en wil dat niet, ondanks alle goede adviezen die hier ook beschreven staan en één springt er uit: het doen van grondwerk, leiderschap, bezig zijn met je paard vanaf de grond en vertrouwen kweken. Het doen van een paar stappen terug in de training.
Nooit boos worden, het helpt niet en heeft een averechts effect.
Mijn paard heeft ook een periode gehad van steigeren, stoppen en keihard achterwaarts gaan. Door anderen werd dat afgedaan als zijnde: hij wil niet, de bok, geef hem er van langs als hij dat doet. Hij mag niet omhoog gaan. (Achteraf bleek dat ik op sommige momenten ook te veel vroeg en dat kon hij niet aan).
Ik ben me gaan verdiepen in zijn psyche, ben grondwerk gaan doen, heb lichaamstaal geleerd, heb boeken gekocht over paarden en hun gedrag, heb 10 stappen teruggedaan in de training, basis, afwisseling, altijd positief tegemoet treden en ben een jaar lang niet naar een wedstrijd gegaan. Hij heeft het nooit meer gedaan! Het gaat prima nu en ik heb een aanhankelijk en blij paard die graag voor me werkt. Dit kost tijd, moeite en heel veel geduld en ik denk niet echt dat TS die eigenschappen beheerst.