Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:16

Cassidy schreef:
Grondwerk kan niet tegen je werken, het zet de verhoudingen recht. Als de reacties van je paard echter te heftig voor je zijn, kun je je paard in training zetten bij een GOEDE instructeur...
En in training zetten is niet de garantie dat hij het niet alsnog bij jou weer gaat doen. In training zetten is geen excuus om niet aan jezelf te hoeven werken....

Ik bedoel dat,sommige mensen het zien als tegen werken omdat ze er achterkomen wat het probleem echt is en het mischien iets heftiger naar boven komt.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:20

Ik ben eigenlijk ook pro grondwerk, maar je schrijft dat je dat niet wilt. Als medische problemen etc. uitgesloten zijn, dan de volgende mogelijke oplossing:

Vraagje: wat is jouw reactie als je omhoog komt? Als ze aan de hand loopt, laat je dan je lijn vieren? Als je haar onder het zadel hebt, laat je dan de druk op je teugels wegvallen?

Als het antwoord daarop 'ja' is, dan moet je jezelf onmiddellijk aan gaan wennen om dat niet te doen. Op het moment dat je de druk weg laat vallen, zeg je eigenlijk tegen haar: 'goedzo!' en zal ze daarmee leren dat steigeren het gewenste effect (druk weg) heeft.

Nu is het nadeel met steigeren dat het, zeker onder het zadel, erg gevaarlijk kan zijn om druk te houden, want dan zullen ze steeds hoger komen, gaan maaien en misschien omvallen. Daarom moet je proberen om te voorkomen dat ze omhoog komt. Je schrijft dat vooruit schoppen geen zin heeft? Pak er een zweep bij. Zodra ze in protest komt (en dat voel je neem ik aan) zal ze, als ze zich klaar maakt om te steigeren, waarschijnlijk haar gewicht naar de achterhand verplaatsen. Zodra je dit voelt, zweep op de kont en gelijk hand vrij geven. Als ze naar voren gaat ipv omhoog, belonen en even een stukje aan de losse teugel stappen of draven (of desnoods galopperen als ze een spurt neemt). Leer haar op die manier dat je juist druk weg neemt als ze níet steigert. Zodra jullie dat uitgevochten hebben, kun je voorzichtig verder gaan met de oefeningen.

Ga, om het jezelf makkelijk te maken, eerst oefenen op een 'veilige' plek waar ze de ruimte heeft om alle kanten op te springen. Liefst een binnenbak of iets waar ze in ieder geval niet door de omheining heen kan gaan. Jouw been tegen de bakrand bij een gekke manoeuvre is niet fijn, maar dat overleef je wel, en het is altijd nog beter dan dat ze zich achterover gooit en op je valt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:21

Ik ben van mening dat, als je een probleem tegenkomt, je het op moet proberen te lossen. Mensen zijn het daar niet altijd mee eens. Want waarom het probleem van de angst voor een zweep aanpakken, ik kan toch zonder gaan en blijven rijden? Maar het probleem dat een paard niet de trailer inwil, dat wordt ineens opgeklopt omdat men wel naar een wedstrijd toe wil. In mijn ogen ligt de oorzaak bij beide problemen op hetzelfde vlak.

Als je in het hoofd van je paard kunt komen, hem kunt laten reageren "Ja, leuk, ga ik voor je doen, meteen en met plezier" krijg je zoveel meer van je paard terug dan dat je hem intimideert en met dwang dingen wilt laten doen.
Ben je niet bereid om in te gaan op dit specifieke paard, doe het paard een lol en verkoop hem aan een ruiter wel bereid is naar hem te luisteren.

Quote Pat Parelli: "Do it for the horse".....

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:28

Cassidy schreef:
Ik ben van mening dat, als je een probleem tegenkomt, je het op moet proberen te lossen. Mensen zijn het daar niet altijd mee eens. Want waarom het probleem van de angst voor een zweep aanpakken, ik kan toch zonder gaan en blijven rijden? Maar het probleem dat een paard niet de trailer inwil, dat wordt ineens opgeklopt omdat men wel naar een wedstrijd toe wil. In mijn ogen ligt de oorzaak bij beide problemen op hetzelfde vlak.

Als je in het hoofd van je paard kunt komen, hem kunt laten reageren "Ja, leuk, ga ik voor je doen, meteen en met plezier" krijg je zoveel meer van je paard terug dan dat je hem intimideert en met dwang dingen wilt laten doen.
Ben je niet bereid om in te gaan op dit specifieke paard, doe het paard een lol en verkoop hem aan een ruiter wel bereid is naar hem te luisteren.

Quote Pat Parelli: "Do it for the horse".....

Cassidy, je haalt me de woorden uit de mond.. ik gaf het eerder in dit topic al eens aan..
ik lees hier tips die totaal voorbij gaan aan het paard en enkel eenzijdig gericht zijn op een snelle, dwangmatige 'oplossing' ten behoeve van de ruiter.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:45

Als springruiter ken je vast de term barreren wel?
Het slaan met de zweep, eieren en waterballonnen kapot slaan op het hoofd zijn van dezelfde dieronvriendelijke, onnodige en vooral respectloze praktijken. Jij verwacht respect van je paard, dan mag je paard dat ook van jou verwachten. Sterker nog, het mag verwachten dat het veilig is bij jou.

Er wordt hier aangehaald dat paarden in de kudde ook flink tegen elkaar te keer kunnen gaan. Waar natuurlijk, maar heb jij weleens een steigerend paard gezien dat door een ander paard op zijn hoofd gemept werd?

Ik vind het grondwerken (heb je al een hekel aan het woord :P ) zeker nuttig, maar ga het je niet aanpraten. Er zijn meerdere manieren om dit goed op te lossen. Een paard kan alleen steigeren op het moment dat hij niet voorwaarts en in balans is. Voorwaarts houden lukt dus blijkbaar niet (neem aan dat dat een van de eerste reacties is), dus probeer eens of je haar vroegtijdig uit balans kunt brengen. Vraagt wel snel handelen, maar volgens mij heb je oefen-mogelijkheden genoeg.

Denk ook eens na over hoe je een paard beleerd. Wat is het stappenplan? Waar begin je?
Draai dat stappenplan nu eens om, wedden dat je razendsnel bij stap 1 uitkomt?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:54

Ja.. helemaal mee eens, fjordnina! Met als aanvulling dat fysieke ongemakken natuurlijk uitgesloten zijn.
Paardrijden en de omgang met paarden vergt geduld en vooral ook veel nadenkwerk en inlevingsvermogen. Niet iedereen heeft daar blijkbaar zin in of bezit daarvoor de capaciteiten.. en dan wordt er helaas nogal eens gegrepen naar 'middeleeuwse' dwangpraktijken, met als gevolg een mentaal gebroken paard dat zonder vertrouwen en plezier, vanuit angst en mogelijk zelfs met pijn aan het werk gaat.. en dan heb je het voor mekaar :n
Kijk maar eens rond op het wedstrijdterrein, je pikt ze er zo uit.. maar andersom gelukkig ook. Immers een happy atlethe die om te beginnen fijn op de trailer gaat en vervolgens pijnvrij, lekker door het lijf en goedgemutst dus vol vertrouwen en als eenheid met de ruiter zijn gevraagde oefeningen uitvoert of zijn parcours springt is een lust voor het oog!

fjordnina schreef:
Als springruiter ken je vast de term barreren wel?
Het slaan met de zweep, eieren en waterballonnen kapot slaan op het hoofd zijn van dezelfde dieronvriendelijke, onnodige en vooral respectloze praktijken. Jij verwacht respect van je paard, dan mag je paard dat ook van jou verwachten. Sterker nog, het mag verwachten dat het veilig is bij jou.

Er wordt hier aangehaald dat paarden in de kudde ook flink tegen elkaar te keer kunnen gaan. Waar natuurlijk, maar heb jij weleens een steigerend paard gezien dat door een ander paard op zijn hoofd gemept werd?

Ik vind het grondwerken (heb je al een hekel aan het woord :P ) zeker nuttig, maar ga het je niet aanpraten. Er zijn meerdere manieren om dit goed op te lossen. Een paard kan alleen steigeren op het moment dat hij niet voorwaarts en in balans is. Voorwaarts houden lukt dus blijkbaar niet (neem aan dat dat een van de eerste reacties is), dus probeer eens of je haar vroegtijdig uit balans kunt brengen. Vraagt wel snel handelen, maar volgens mij heb je oefen-mogelijkheden genoeg.

Denk ook eens na over hoe je een paard beleerd. Wat is het stappenplan? Waar begin je?
Draai dat stappenplan nu eens om, wedden dat je razendsnel bij stap 1 uitkomt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:29

fjordnina schreef:

Nee, die krijgt een paar achterhoeven daar waar het aankomt! Tenminste als het steigeren tegen een hogere in rang is gericht. Gebrek aan respect wordt fysiek afgestraft in een groep en dat gaat echt niet zachtjes.
Bepaalde lijnen hebben inderdaad bepaalde karaktertrekken, er zijn er meer die "problemen oplossen" door te gaan steigeren. Die mag je gerust zo snel mogelijk de duidelijkheid geven dat dat zeeeeeeer ongewenst gedrag is.
Begrip hebben voor hoe een paard in elkaar zit is belangrijk, maar daar hoort ook bij dat je beseft wanneer je er eentje hebt die de grenzen graag wat duidelijker gesteld wil krijgen en dan zul je in het begin wel eens een heel nadrukkelijk punt moeten maken. Als die grenzen eenmaal duidelijk zijn kun je weer terugvallen naar kleine hulpen, maar soms moet je die grens echt met een flinke schop onder de kont aangeven. Belangrijkste hierbij is dat je dit niet uit boosheid doet en dus ook de volgende seconde over kunt gaan tot belonen van het goede gedrag.
Juist bij dit soort paarden moet je je niet emotioneel uit je tent laten lokken, maar heel droog en nuchter blijven aangeven wat gewenst is en wat ongewenst. Zorg dat het gewenste gedrag gemakkelijk wordt gemaakt en het ongewenste oncomfortabel, dan kiezen de meeste paarden toch voor gemakkelijk en comfortabel. ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:36

Heel herkenbaar dit. Ik loop er nu ook al 2 jaar mee, nogsteeds geen oplossing.. :\

Cassidy

Re: Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:40

If the student is ready, the teacher will come.
Verdiep je eens in Parelli? Die heeft een systeem ontwikkelt waarop je verschillende paardenpersoonlijkheden kunt herkennen en leert je hoe je die specifiek op persoonlijkheid aan kunt spreken. Dat betekend dat je misschien in het begin voor je gevoel compleet anders moet, om een basis te creeeren van waaruit je verder kunt bouwen, en uiteindelijk weer bij jezelfde doel uitkomt. Met hopelijk een willig en meewerkend paard...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:32

Denk idd dat je tot de kern van het probleem moet zien te komen.. Als je het steigeren oplost zal ze, als ze uit zo'n moeilijke lijn komt, wel weer wat anders bedenken. Ze steigert uit protest, dus waarom dat protest? Omdat je iets moeilijkers van haar vraagt begrijp ik, dus waarom wil ze dat niet voor je doen? Mijn pony heeft ook een gebruiksaanwijzing van hier tot de andere kant van de wereld, maar intussen weet ik redelijk hoe ik hem iets moet vragen en hij doet dan ook altijd vreselijk zn best om t goed te doen. En als ik m dan beloon glimt ie van trots en huppelt (letterlijk := ) van plezier. Je kan wel een ei op dr hoofd slaan, maar dan zit je nog steeds met t doodsimpele feit dat ze kennelijk niet bereid is om écht voor maar vooral met jou te werken :)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:15

Zoals ik eerder heb aangegeven doet die van mij dat ook. Nu gisteren heb ik eerst zijn teugel heel lang gelaten en proberen of ik met een lang teugeltje alles kan doen (die van mij doet het alleen linksom). Dit lukte, toen ben ik een stapje verder gegaan en heb ik het in draf geprobeerd. Zijn reactie was dan ook weer stilstaan en omhoog komen. Maar toen heb ik zeker 5 min. lang gezegd hoe goed hij het wel niet deed en wanneer hij omhoog kwam uitmuntend beloond en hoe gek het ook klinkt maar toen vond hij het in eens niet meer leuk. Hij dreigde nog wel maar kwam niet meer omhoog. Toen heb ik geprobeerd het tempo erin te houden in draf en zodra hij ook maar iets zachter ging gelijk tik met de zweep erbij en daar gingen we weer. Ben sinds 1,5 week weer redelijk door de baan heen gekomen :) Misschien kun je eens kijken of dit bij jou ook helpt!

Ik heb dan wel eerst een week gelongeerd en hij is nagekeken in Vinkega om lichamelijke klachten uit te sluiten.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:46

Werkelijk, ik schrik gewoon van de reacties hier !! Ei op het hoofd kapot slaan, water op het hoofd gieten, met de zweep tussen de oren slaan. Wat zijn dat voor paardonvriendelijke tips? Wie is er zo dom om te gaan rijden met een ei of een flesje water? Dit haalt de oorzaak niet weg. Ik ben van mening dat dit paard protesteert op het moment dat er te veel wordt verlangd/gevraagd, (er van uitgaande dat het niets mankeert), iets wat het dier op dat moment geestelijk en/of lichamelijk niet aankan, in de stress schiet en het maar één uitweg ziet: omhoog.
Dat het een moeilijke afstamming betreft, ja het zal wel, maar vaak is dat ook van horen roepen. Er wordt geen paard geboren die bij zichzelf denkt: ik heb een moeilijke papa en zal later eens lekker gaan steigeren.

Wat ook wordt aangehaald is de reactie van paarden onderling in de kudde, dat ze een ander terechtwijzen. Gebeurt dat vanaf de rug? Nee, vanaf de grond. Het is helemaal niet zo natuurlijk als mens op een paard te rijden, maar velen denken van wel en ze zullen het paard wel eens even aanpakken als ze er op zitten. Onbegrip ten top.

TS wil dit niet en wil dat niet, ondanks alle goede adviezen die hier ook beschreven staan en één springt er uit: het doen van grondwerk, leiderschap, bezig zijn met je paard vanaf de grond en vertrouwen kweken. Het doen van een paar stappen terug in de training.
Nooit boos worden, het helpt niet en heeft een averechts effect.

Mijn paard heeft ook een periode gehad van steigeren, stoppen en keihard achterwaarts gaan. Door anderen werd dat afgedaan als zijnde: hij wil niet, de bok, geef hem er van langs als hij dat doet. Hij mag niet omhoog gaan. (Achteraf bleek dat ik op sommige momenten ook te veel vroeg en dat kon hij niet aan).
Ik ben me gaan verdiepen in zijn psyche, ben grondwerk gaan doen, heb lichaamstaal geleerd, heb boeken gekocht over paarden en hun gedrag, heb 10 stappen teruggedaan in de training, basis, afwisseling, altijd positief tegemoet treden en ben een jaar lang niet naar een wedstrijd gegaan. Hij heeft het nooit meer gedaan! Het gaat prima nu en ik heb een aanhankelijk en blij paard die graag voor me werkt. Dit kost tijd, moeite en heel veel geduld en ik denk niet echt dat TS die eigenschappen beheerst.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:52

Amen _/-\o_

Anda123 schreef:
Werkelijk, ik schrik gewoon van de reacties hier !! Ei op het hoofd kapot slaan, water op het hoofd gieten, met de zweep tussen de oren slaan. Wat zijn dat voor paardonvriendelijke tips? Wie is er zo dom om te gaan rijden met een ei of een flesje water? Dit haalt de oorzaak niet weg. Ik ben van mening dat dit paard protesteert op het moment dat er te veel wordt verlangd/gevraagd, (er van uitgaande dat het niets mankeert), iets wat het dier op dat moment geestelijk en/of lichamelijk niet aankan, in de stress schiet en het maar één uitweg ziet: omhoog.
Dat het een moeilijke afstamming betreft, ja het zal wel, maar vaak is dat ook van horen roepen. Er wordt geen paard geboren die bij zichzelf denkt: ik heb een moeilijke papa en zal later eens lekker gaan steigeren.

Wat ook wordt aangehaald is de reactie van paarden onderling in de kudde, dat ze een ander terechtwijzen. Gebeurt dat vanaf de rug? Nee, vanaf de grond. Het is helemaal niet zo natuurlijk als mens op een paard te rijden, maar velen denken van wel en ze zullen het paard wel eens even aanpakken als ze er op zitten. Onbegrip ten top.

TS wil dit niet en wil dat niet, ondanks alle goede adviezen die hier ook beschreven staan en één springt er uit: het doen van grondwerk, leiderschap, bezig zijn met je paard vanaf de grond en vertrouwen kweken. Het doen van een paar stappen terug in de training.

Mijn paard heeft ook een periode gehad van steigeren, stoppen en keihard achterwaarts gaan. Door anderen werd dat afgedaan als zijnde: hij wil niet, de bok, geef hem er van langs als hij dat doet. Hij mag niet omhoog gaan. (Achteraf bleek dat ik op sommige momenten ook te veel vroeg en dat kon hij niet aan).
Ik ben me gaan verdiepen in zijn psyche, ben grondwerk gaan doen, heb lichaamstaal geleerd, heb boeken gekocht over paarden en hun gedrag, heb 10 stappen teruggedaan in de training, basis, afwisseling, altijd positief tegemoet treden en ben een jaar lang niet naar een wedstrijd gegaan. Hij heeft het nooit meer gedaan! Het gaat prima nu en ik heb een aanhankelijk en blij paard die graag voor me werkt. Dit kost tijd, moeite en heel veel geduld en ik denk niet echt dat TS die eigenschappen beheerst.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:44

misssixty schreef:
mirka1994 schreef:
Ik denk dat je paardje heel goed weet dat zij op dit moment de touwtjes in handen heeft en niet andersom. Ik denk gelijk aan dominantie. Ik zou zeggen veel grondwerk. Ik lees iets over Monty Robberts ik ben zelf meer thuis in de Parelli maar doe je momenteel nog grondwerk? Zo niet zou ik dit weer oppakken. Ik denk dat je op de grond moet beginnen om de verhouding weer recht te trekken. En vandaaruit pas erop. Je kan dit denk ik niet oplossen gewoon op haar rug omdat het niet alleen het steigeren is. dit is een symptoom zeg maar van de oorzaak (dominanite). Succes iig! Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Het zou alleen zonde zijn als je haar nu verkoopt denk ik. Je hebt haar al vanaf haar 3e levensjaar. Ik denk je met veel grondwerk en misschien de juist begeleiding van iemand die weet wat hij/zij doet heel veel met dit paardje kan bereiken waardoor ze voor jou weer betrouwbaar wordt en andersom. Maar kun je vertellen wanneer het fout is gegaan? Is er ineens iets veranderd in jouw manier van omgang of haar omgeving? Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.

Nee, niets veranderd, het zit altijd al in haar karakter. Het is echt een merrie met gebruiksaanwijzing.
Daarom denk ik zelf ook dat grondwerk niet uit maakt.
Ben daar zelf ook niet zo van. Tis gewoon een dikke klier.
jij kent je paard het beste. Kijk eens goed naar jezelf, weet je heel zeker dat je geen tegenstrijdige signalen aan je paard geeft? Doet ze dit ook bij andere ruiters? Is ze lichamelijk nagekeken(rug/hals/tanden)? Ligt het zadel goed enz enz. Als dat allemaal is uitgesloten lijkt het me dat ze nu weet hoe ze onder het werk uit kan komen/van Jou kan winnen. Als dit laatste het geval is werkt gegarandeerd een ballonetje gevuld met water die je lekprikt/leeg laat lopen op het moment dat ze op komt. Daar is niks zieligs aan, je hebt alleen een schrikreactie gecreëerd. Je moet wel uitsluiten dat het lichamelijk is of aan Jou ligt want anders verdoezel je het probleem door het symptoom weg te halen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:39

Anda123 schreef:
Ik ben van mening dat dit paard protesteert op het moment dat er te veel wordt verlangd/gevraagd, (er van uitgaande dat het niets mankeert), iets wat het dier op dat moment geestelijk en/of lichamelijk niet aankan, in de stress schiet en het maar één uitweg ziet: omhoog.

Een paard denkt inderdaad niet "ik heb een moeilijke papa", maar die denkt gewoon "dit vertik ik ten enen male". Maar de neiging om dat te denken is wel degelijk een erfelijke aanleg.
Mijn merrie (die niet steigert) heeft 2x een veulen gehad, het eerste veulen was van een brave hengst en dat was ook een vrij gemakkelijk op te voeden veulen, het tweede veulen was van een bijzonder goed opgevoede hengst met een moeilijke afstamming. Die moeilijke afstamming kwam echt zonder enige moeite bovendrijven, dat veulen (merrietje) ging gewoon standaard op haar achterbenen als dingen haar niet aanstonden. Dat was puur erfelijke aanleg, want er was geen enkel paard in de buurt dat dat deed en bij navraag bleek dat inderdaad een gangbare eigenschap te zijn van nakomelingen van haar overgrootvader en haar eigenwijsheid kwam bij haar grootvader vandaan. Hele leuke combi van genen was dat, geen paard voor beginners, maar wel eentje die met de juiste persoon heel wat zou kunnen presteren.
En zeg nou niet dat naast Mamma aan een touwtje meelopen zo enorm zwaar overvragen is dat een veulen daarvoor op d'r achterbenen moet gaan lopen. Dit was gewoon een karakterding dat een paar grenzen nodig had, waren die grenzen duidelijk en onwrikbaar dan was zij een braaf en tevreden veulen, waren die grenzen te vaag dan kreeg je potentieel gevaarlijke situaties. Bij ieder nieuw persoon werden direct de grenzen getest, helaas voor haar had ik dat door en kreeg iedereen heel duidelijke instructies daarover. :Y)
Geloof me, dat veulen kon uitstekend steigeren zonder in de stress te zijn, dus steigeren betekent niet per definitie dat een paard in de stress is geschoten. Tuurlijk kon je ook een situatie hebben dat het wel in de stress schoot en daarom omhoog kwam, maar dat verschil was heel duidelijk te zien en dan moet je reactie ook compleet anders zijn. Maar dat is de kunst van het met paarden omgaan, het kunnen onderscheiden wat te moeilijk is van waar ze geen zin in hebben en daar dus passend op reageren om toch datgene voor elkaar te krijgen wat gewenst is, zonder het paard over de emmer te helpen.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:42

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het nogal makkelijk is (en een excuus) om je te beroepen op een moeilijke afstamming ipv er achter te willen komen wat het werkelijke probleem is. In mijn beleving gaat het dan om paarden met een heel sterk karakter en inderdaad, een bepaald soort dominantie. Die geven eerder en vaak expliciet aan wanneer ze het er niet mee eens zijn, iets niet aankunnen c.q. iets niet willen. Maar het zijn vaak wel de beste paarden en die willen graag voor je werken als je er op de juiste respectvolle manier mee om gaat.
Worden in mijn ogen jammer genoeg te snel bestempeld als een "rotbok". Om te achterhalen waar het knelpunt zit, waarom vertoont mijn paard dat specifieke gedrag in bepaalde situaties, heb je heel veel kennis van paarden nodig of iemand anders die dat heeft.

Door in de eerste plaats zo'n paard met een sterk karakter in zijn/haar waarde te laten en respect te tonen naar het paard, is het begin al gemaakt. Maatjes worden met je paard, allereerst een band opbouwen vanaf de grond komt later ook ten goede met het rijden.
Stel je voor dat je als mens een sterk karakter hebt en een eigen mening en dat wordt constant door anderen de grond in geboord en niet begrepen, kom je dan ook niet in verzet? En wij kunnen onze mond nog open trekken maar een dier kan dat niet.

Ik weet uit ervaring dat menig ruiter "moet trainen, ik moet naar een wedstrijd, ik moet presteren en hij moet maar doen wat ik wil op het moment dat ik dat wil".
Als iemand bereid is de omgang met dat soort paarden over een totaal andere boeg te gooien, eventueel met deskundige hulp, zich op een vriendelijke manier leert opstellen als leider van het paard, bereidt is stappen terug te doen in de training, te werk gaan volgens het principe "belonen, niet straffen, negatief gedrag negeren" dan zal een paard zienderogen ten goede veranderen. Maar dat kost energie en veel moeite en tijd, het is een heel proces. Als je je leert verdiepen in je paard, leer je ook omgaan met het speciale karakter en leer je om er op in te spelen, mocht het een keer botsen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:56

Helemaal mee eens idd :j Mijn pony heeft niet zo zeer echt een moeilijk karakter, maar ja, t is en blijft een Welshje én hij is bloedintelligent én hij heeft een bijzonder sterke eigen mening.. Bij tijd en wijle probeer ik nog wel eens iets ''volgens het boekje'' met als gevolg dat ik gefrustreerd en compleet ontgoocheld weer naar huis ga. Als ik op zíjn manier met hem werk, hem dingen vraag, gaat ie voor me door het vuur. Doet altijd extra zn best en is dan ook zichtbaar trots op zichzelf als ik hem beloon. Dus waarom zou ik op de conventionele manieren met hem werken? Kan dan ook best mn doel bereiken hoor..met een hoop drama, verzet en onwilligheid.. Maar werk liever zo dat pony met plezier doet wat ik hem vraag, en als ie t niet doet of iets totaal anders doet, heb ik kennelijk de vraag verkeerd gesteld.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:41

amyz schreef:
Helemaal mee eens idd :j Mijn pony heeft niet zo zeer echt een moeilijk karakter, maar ja, t is en blijft een Welshje én hij is bloedintelligent én hij heeft een bijzonder sterke eigen mening.. Bij tijd en wijle probeer ik nog wel eens iets ''volgens het boekje'' met als gevolg dat ik gefrustreerd en compleet ontgoocheld weer naar huis ga. Als ik op zíjn manier met hem werk, hem dingen vraag, gaat ie voor me door het vuur. Doet altijd extra zn best en is dan ook zichtbaar trots op zichzelf als ik hem beloon. Dus waarom zou ik op de conventionele manieren met hem werken? Kan dan ook best mn doel bereiken hoor..met een hoop drama, verzet en onwilligheid.. Maar werk liever zo dat pony met plezier doet wat ik hem vraag, en als ie t niet doet of iets totaal anders doet, heb ik kennelijk de vraag verkeerd gesteld.

Dat bedoel ik nou ! Heel goed van je. Mijn paard is ook zo: heel intelligent, daardoor snel beledigd, maar door met hem op een bepaalde manier om te gaan, alles spelenderwijs met plezier en een positieve benadering geeft een enorm resultaat.
Vaak is het zo: wat je zaait, zal je oogsten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:03

Wat noem jij "de conventionele manier"? Iedereen die serieus paarden opvoedt weet dat je een paard eerst duidelijk moet maken wat gewenst gedrag is en wat niet. Dat betekent dat ieder weldenkend mens snapt dat je eerst uitlegt aan het (jonge) paard wat de bedoeling is voordat je verwacht dat het zomaar snapt wat je wil.
Dat veel mensen kennelijk verwachten dat een paard met de geboorte mee al alle hulpen snapt is niet de schuld van "conventioneel", maar van onkunde.

@Anda123, met sommige paarden moet je niet teveel "maatjes" willen zijn, maar eerst zorgen dat duidelijk is wie bepaalt hoe dingen gebeuren. Ja, daarbij moet je zeker respect hebben voor het paard, maar het moet ook ondubbelzinnig duidelijk zijn hoe de verhoudingen liggen. Juist die sterke karakters hebben veel baat bij duidelijkheid, maar veel mensen verwarren lompheid met duidelijkheid en dat is dus vragen om problemen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:09

Naar het schijnt helpt het ook wel eens als je een rauw ei op hun hoofd stuk slaat als ze stijgeren. Niet dat het ei zo veel pijn doet, maar ze voelen het wel, en dan hebben ze het gevoel dat ze bloeden. Dan zouden ze neit meer stijgeren..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:27

Met de conventionele manier bedoel ik dingen echt volgens het boekje. Zoals dus bijv 1 van de manieren van Parelli om een paard in zn achteruit te zetten... Of de standaard manieren om een paard aan het lopen te krijgen.. Voor mijn part de geijkte manier om een paard een koprol te leren :+ T is misschien inderdaad wat ongelukkig omschreven. Maar wat ik er vooral mee bedoel is dat ik op zijn manier moet werken, en dan doet hij alles voor me. Als ik iets volgens het boekje probeer hebben we gegarandeerd lijden en last. Niet zo zeer omdat die methode niet werkt, maar omdat die methode voor óns niet werkt.

Overigens werk ik überhaupt vanuit de gedachte dat hij in feite niet veel fout kan doen, omdat ik niet kan verwachten dat hij begrijpt wat ik van hem vraag. Intussen bouw ik dat wel steeds meer af, ukkie is al bijna 2 en er is een hoop wat ie intussen heus wel snapt :+

Ik bedoel er vooral mee dat je de methode moet aanpassen aan het paard. Natuurlijk moet de methode ook bij jezelf passen, anders kom je nog nergens. Met mijn pony moet ik een hele berg geduld hebben. Niet omdat hij iets niet makkelijk oppikt, integendeel, hij is enorm slim en heeft dingen vaak de eerste keer al door. Maar dat heeft ook een keerzijde; hij doet exact datgene wat ik vraag. Als ik iets verkeerd vraag, geeft hij het ''verkeerde'' antwoord. Ik ben soms echt tijden aan het zoeken naar de juiste manier om iets te vragen, en als ik die manier dan eindelijk heb gevonden heb ik er ook nooit meer problemen mee. Als je paard koppig iets weigert kun je er natuurlijk op los meppen, maar je kunt ook uitzoeken waarom ie weigert. Nu is het wel iets minder zwart-wit dan dat, maar you get my drift. Natuurlijk zijn er ook pure uitprobeer-momenten. En als mijn poown ineens gaat aanstellen voor een bordje waar we al 100x langs zijn gelopen zucht ik ook diep, geef iets meer druk, en wandel er doodleuk langs zonder verdere aandacht er aan te besteden. Maar je moet altijd je paard leren kennen en daar op inspelen. En je paard leren kennen, tsja, dat kan tijd kosten. Maar de beloning is enorm groot :)

Wil overigens ook niet zeggen dat je met fluwelen handschoentjes moet aanpakken. Om de dooie dood niet, zeker met de sterke karakters leidt dat onherroepelijk tot serious problems. Maar je moet listig zijn. Samenwerken, duidelijk zijn. Maar ook met slimmigheidjes bepaalde dingen aanpakken omdat dat type paarden wat lastiger te overdonderen is. Kan mijn pony 100x omtrekken als hij bij het trainen voor de keuring in galop valt. Das bijv zo'n conventionele manier. Maar t boeit hem vrij weinig omdat hij een karakter heeft waarmee hij niet snel onder de indruk is. Als ik hem 3x kan terugnemen en vervolgens belonen bereik ik oneindig veel meer. Dát bedoel ik met slimmigheidjes. (overigens trainen we al een tijdje en weet hij dat de bedoeling draven is en niet galopperen. Anders trek ik hem natuurlijk per definitie niet om).

Karakterpaarden zijn moeilijk in zoverre dat je er mee om moet leren gaan. Maar als je dat voor elkaar hebt heb je er echt een gouden paardje aan :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:12

Parelli heb ik sowieso niet veel mee en dat gezwaai met een touw om een paard naar achteren te laten gaan vind ik persoonlijk te lomp voor woorden _-:(
Ik vind inderdaad werken vanuit belonen veel prettiger en duidelijker voor het paard. Ik leg mijn paard ook graag gewoon in woorden uit wat ik wel wil, heel veel mensen zeggen alleen maar wat ze niet willen. Helemaal niet gek als paarden dan juist het ongewenste gedrag blijven doen, want dat is het gedrag waar je je aandacht op richt. Zeker met een slim paard is het handig als je vooral de aandacht richt op wat je wel wil, want dat is vaak wat ze dan volgen. Maar dat neemt niet weg dat bepaalde gedragingen een heel erg duidelijk label "ongewenst" kunnen krijgen. ~~}>

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:35

Anda123 schreef:

Ik ben het hier volledige mee eens, het had imo niet beter verwoord kunnen worden (eveneens volledig eens met Cassidy). Je Hoeft niet te gaan grondwerken, maar er op een paardvriendelijke manier een oplossing voor vinden is Noodzakelijk. Je geeft aan dat je trainer er weleens opgaat: wat zegt deze dan??

mijn mening: Ten eerste moet je achter de oorzaak komen, wat is de reden van het gedrag. Paarden zijn dieren, levende wezens en net als bij ons mensen is er geen "quick fix" voor gedragsproblemen (dat is het blijkbaar want medisch is al uitgesloten zeg je zelf..). Tuurlijk zit er een deel genetica in, maar om dit als excuus te gebruiken voor het gedrag is voor mij 80% onzin.. Deels is erfelijk maar groot deel is ook aangeleerd gedrag. Dus mijn tip: verdiep je in paard, neem de moeite en de tijd en zorg dat je elkaar snapt en correct communiceert. Vind je dat de moeite niet, verkoop het dier.. Want nogmaals: er is geen quick fix in mijn optiek!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:57

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:09

ik heb exact het zelfde gehad met mijn paard, ook een springer.
ik had hem net, was heel lief en als je dingen aan hem ging vragen en het werd hem te moeilijk kwam die omhoog en kon ik er niets meer aan houden, ook met het naar buiten gaan, ik kreeg hem niet van het erf af... uiteindelijk legde ik de link, het zadel lag misschien wel niet goed.
en ja hoor die lag echt niet goed.
maar op een geven moment was dit gedrag weer! toen zei mijn instructrice dat hij spieren kreeg die hij niet kende... en nooit had gehad. die was hij nu aan het kweken en dat deed hem pijn.
(mijn zadel is btw wel 5 keer veranderd omdat hij zijn rug zo snel liet veranderen!)
en iemand van de club zei tegen mij, als ie meer omhoog komt moet je met een natte washand tegen zijn hoofd laten vallen (als je er op zit), dit is dan nat en denkt hij dat het bloedt en zal die het niet weer doen, zelf heb ik dat niet uitgeprobeerd omdat ik altijd mijn beide handen nodig had! (ook reed ik niet met sporen of zweep)
ik weet niet of je hier misschien aan hebt en als je meer wilt weten moet je maar even een pb'tje sturen ;)