Klopjes geven, De echte beloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:21

tijdens het rijden kriebel ik ff op de schoft en praat ik veel wanneer ze het goed doen
en ik las vaak ff een pausetje in en dan krabbel ik door de manen naar boven helemaal tot op hun hoofd en geef ze dan ook soms wat lekkers vinden ze allemaal heerlijk
en persoonlijk denk ik dat ze dat ook fijner vinden dan die harde rammen in hun hals :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:24

Ik leer mijn manegekids altijd te kriebelen/knuffelen en niet te kloppen, vergelijk het dan altijd met een letterlijk schouderklopje bij mensen, waardoor je zowat ondersteboven wordt gekegeld. Nee, dat lijkt de kinderen niet zo lekker, dus kriebelen ze vrolijk door. :D
Heb het echt altijd zo gek gevonden, dat rammen op die hals...

Pauzes/ontspanning in het werk is trouwens in mijn beleving de allerbeste beloning.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:44

ik rij meestal bitloos en als hij dan iets doet waar ik echt trots op ben dat hij dat doet...dan heb ik gewoon wat snoepjes in mijn zak en dan krijgt die een snoepje...

als die een bit in heeft zou ik zelf niet gaan kloppen moet niet echt lekker aanvoelen lijkt mij..
dus dan kroel ik hem door zijn manen heen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:03

Sientje schreef:
Pauzes/ontspanning in het werk is trouwens in mijn beleving de allerbeste beloning.

Dat heb ik ook geleerd :j Na een oefening (en vooral de oefeningen die het paard moeilijk vind) altijd even stappen met lange teugel.
En kriebelen :D

Junia

Re: Klopjes geven, De echte beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:06

Ik varieer nogal en dat vindt mijn pony heel gezellig. Ze reageert op stem, zachtjes door de vacht krabben, door de manen woelen, aaien, omhelzen van bovenaf en vanaf de zijkant. Ook klopjes op haar vetjes vindt ze fijn zowel op de kont als op de hals en schouder. Maar ik klop niet zo hard dan, het moet wel een klopje blijven en geen pets.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:02

Ik vind het 'harde kloppen' zelf niet fijn overkomen en mijn paard kijkt ook altijd heel raar op als iemand anders dat doet... Ik beloon mijn paard na een goeie oefening door even te stappen en halsstrekken, en een aaitje in zijn hals, meestal gevolgd door een heel idioot "goooooeeeeeed zooooo Willow, wat ben je toch flink" en andere debiele praat, waarvan mijn trainer zijn tenen gaan krullen :+

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:24

Ik aai gewoonlijk :) Dat ziet er gewoon vriendelijker uit en ze genieten ervan! Ook is het makkelijk om even te kroelen tijdens het rijden, als hij een oefening succesvol heeft uitgevoerd die hij niet zo makkelijk vindt ... :j

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:37

Ik doe alle varianten (behalve voer) van een streel met de bovenkant wijsvinger, tot klapjes op de hals, lijf of kont. Puur omdat ik geleerd heb om met de rechter hand over de hals aan de linker kant met de hand op de hals te klappen. Maar gaande weg in de jaren heb ik ondervonden dat dit niet altijd even handig is (dubbele teugels) en afstappen van de kar is geen optie hihi.

De jongste vindt het nog raar als ik beloon klapjes geef die heeft liever een kriebel, maar hij moet wel leren dat het ook een beloning is. Zoals je hier de verschillen al lees zal dit in zijn toekomst ook kunnen zijn tijdens het belonen al is het maar door een vreemde.
Ook klap ik nog wel stof van het lijf of kont/billen dit is nu gelukkig een normaal iets en zullen ze dus ook niet in die situatie achteruit slaan.

Maar mijn voorkeur is toch via de stem of even een snelle aai langs de hals of lijf.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:53

hoe trotser ik ben, hoe meer aaitjes me pony krijgt.
en ook gewoon tussendoor, want het moet wel leuk blijven

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:58

Een paard blijft een gewoonte dier en zal doormiddel van herhalingen het klopje gaan zien als beloning.
Het maakt dus ook niet uit of je een klopje geeft, een kriebel geeft, of wat mij betreft 'Pizza!" roept als beloning. Ook is het ene paard nou eenmaal kroeleriger dan de andere. Heb een paard gehad wat het heerlijk vond om te kroelen en ook een paard wat geen polonaise aan haar lijf wou.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:02

Vroeger op de manege was het belonen altijd een soort wedstrijd: wie het hardste op de hals klopte (dus wie het meeste geluid maakte) had de braafste pony.
Ik ben ook blijven "kloppen" toen ik eigen paarden kreeg maar na een dagje NH'en werd mij duidelijk dat een kriebeltjes in de hals (tijdens het rijden ook veel handiger) of een aai veel fijner is voor een paard.
Want zeg nou zelf: wil jij iedere keer een flinke "klop" in je nek krijgen als je iets goed doet?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:02

Hangt van je paard af, toch? Als je paard erop reageert alsof hij snapt dat het een beloning is, dan is het een beloning. Ik denk dat je echt wel aan je paard zou moeten kunnen zien of hij hij fijn vindt om een klop/klopje/kriebel te krijgen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:05

Ik denk dat het puur iets wat aangeleerd is. Mijn hond geef ik ook klopjes, wordt ze helemaal gek (in de zin van blij) dus ja..... Ik heb haar enthousiast gemaakt door klopjes, kloppen is voor haar spelen. Zolang ze dat maar begrijpen heeft ieder z'n eigen manier van belonen en straffen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:20

Als ik rijd, en mijn paard doet iets goed, zeg ik 'braaf'. Daar reageert ze op door zich meer te ontspannen en haar best te doen.
Ook met een klopje op de hals doet ze dat. Volgens mij vindt ze het wel prettig als ik laat merken dat ze het goed doet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:46

Ik "klop" niet ter beloning. Meestal kroel ik even met een snelle beweging door haar manenkam, vlak voor het zadel of langs de hals een krabbel en uiteraard met stem. Ik beloon eigenlijk heel vaak tijdens het rijden, zodra ze ergens goed op reageert of iets nieuws leert of gewoon lekker aan het werk is even een snelle beloning en weer verder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:51

Ik doe het wel. Het is maar net wat je paard gewend is. Daarbij wissel ik af de ene keer een klopje dan een aai of een krabbel in de manen of bij de schoft. Ook met rijden is dat verschillend maar net wat ik dan passend vind. Mijn merrie vindt het heerlijk dat je haar krabbelt in de manen. Maar onder het rijden zou ik eerder kiezen voor een klopje of een kriebel bij de schoft. En als je klaar bent met rijden een klopje. Tja is ook maar net wat je gewend bent. Opzich is het een paard heel snel te leren wat het klopje betekend. Als je zoiets positief benadrukt met de stem hebben ze dat snel geleerd.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:53

ik beloon door even de teugels volledig lang te laten, zachtje klopjes op zn hals te geven, soms zachte klopjes op zn achterhand (met lange teugels) of lekker aaien over zn hoofdje tussen zn oortjes
tijdens het rijden zelf beloon ik eigenlijk met mn stem " gooooeeedddzooo, fliiink, jaaa goed!"

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:31

Sorry, ik ben even een paar daagjes door de vakantie niet actief geweest op bokt.
Nog bedankt voor alle reacties, Ik geef meestal ook een kriebel of aai bij wang, Dat vindt ie heerlijk.
En juist even crossen of juist stilstaan vind hij ook echt te gek :Y)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:55

Ik klop ook nooit hard. Maar ik geef 2 of 3 zachte klopjes en aai hem daarna nog even ofzo.

Flicka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:06

Ik geef haar altijd 2 kleine klopjes en daarna aai ik haar nog even. :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:11

Als je een eigen paard hebt, went hij/zij ook aan de manier het je hem beloont volgens mij. :)
Belonen kan op veél manieren.
Even de teugels wat langer laten om de hals te ontspannen, een snoepje geven, kriebelen, aaien en noem zo maar op!

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:43

Als je na alles wat hij goed doet een klopje zal geven, zal hij die gaan zien als beloning, maar het is natuurlijk fijner als je hem in plaats van klopjes, aaien als goed aanleert.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:06

Als ik erop zit en aan het dressuren ben dan gebruik ik alleen mijn stem als beloning. Want als ik mijn teugels in 1 hand doe is de aanleuning gelijk verstoord of compleet foetsie. :+ Als ik klaar ben en ga uitstappen dan beloon ik hem wel on de vorm van een klopje. Want dan heb ik de teugels toch vast in 1 hand bij het gespje.

Normaal gesproken zijn mijn klopjes middelmatig. Dus niet heel zacht. Want die aaitjes neemt hij niet eens serieus. Maar ook niet heel hard dat in mn handen zeer sla ofzo. Maar ik denk wel wat harder dan de gemiddelde paarden dame hierzo.

Maar ik ga mee met wat een aantal dames al voor mij gezegd hebben. Het is maar net wat je ze aan leert. Ik heb mijn grote ruin nogal grof opgevoed. Heb m best wel is een mep verkocht e.d. Tis nl een echt boer. Dus alles gaat wat harder tussen mij en mn paard. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:53

Hoe is het klopje ontstaan als zon, beloning?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:01

ik geef nooit een klopje!! Sommige doen het zo hard, kan me niet voorstellen dat het prettig aanvoelt.
Ik aai hem meestal door de manen.
Ook als ik bezig ben met een oefeningen en hij doet het goed, dan kriebel/aai ik hem.. ter hoogte waar ik mijn handen draag.