Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:19

Heb nu ff niet de tijd om alles door te lezen maar zal ff op de laatste 2 posts reageren ;)

@hestejente: dat ik haar mocht hebben was al voor de geboorte beslist :D En we hadden toen bedacht dat op basis van de vader (van abel die weer van rubert is wat een laconieke hengst is) dat het misschien wel een geschikt veulen voor mij zou zijn en ook laconiek zou zijn ;) Maar goed, fokken is gokken :+ Ik zou nu als ik zou willen mijn veulen tegen hun andere veulen van 2009 mogen ruilen maar dat wil ik natuurlijk niet. Ik ga niet zomaar een paard ruilen :o

Het echt op tilt slaan doet ze alleen als we haar vast houden of als ze vast staat en er idd iets aan haar lichaam gebeurd. Maar als ik jou verklaring zo hoor denk jij dus dat het over zou kunnen gaan als ze wat ouder wordt?

@Spatter: dank voor je reactie, ik ben het wel met je eens! Inrijden zelf moet ik nog maar eens goed over na denken ;) Ik ga wel het longeren en aan het zadel laten wennen zelf doen. Ik zie wel hoe ver we komen :D Gelukkig heb ik altijd hulp nu ze nog bij mn ouders staat.

Mossel

Re: Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:23

Die van mij was ook een moeilijk veulen, maar nu onder het zadel en aan de hand een mak dier ze vind alles prima

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:43

Ongeacht welke aanpak je hanteert of wil hanteren, is er een aantal simpele feiten.
Een paard is door z'n grootte al snel in staat om een mens behoorlijk toe te takelen. Als een paard dus dergelijk gedrag vertoont bij 'simpele' handelingen, vind ik dat onacceptabel. Of dat nou diva-gedrag, macho-gedrag of angstig gedrag is.

Een paard dat veelvuldig de lucht in gaat om ergens tegen te protesteren, zal zulke kunsten ook gewoon laten zien als je eenmaal wilt gaan rijden.

Omdat het pas een jaarling betreft, is een deel van het gedrag ook gewoon 'jongigheid'. Maar als het om diva-gedrag gaat, is het wel superbelangrijk dat dit paard een beetje wordt opgevoed. En een mens kan dat nooit zo goed als een kudde andere paarden. Ik zou daarom kiezen voor een opfok met ook oudere, dominante dieren erbij. Die brengen het dier wat respect bij. En daarna zou ik zelf pas aan beleren gaan denken als de omgang en het grondwerk (ook longeren, dubbele lijnen etc.) geen protest meer oplevert. Pas dan heb je een basis om verder mee te gaan werken. En of je die basisunderstanding tussen dit paard en de mens nu bereikt door Parelli'en, of een andere manier, dat maakt denk ik niet zoveel uit. Zolang het paard maar leert zich 'normaal' te gedragen en geen gevaarlijke situaties creëert.

Een jongen hengst van mij vroeger had ineens bedacht dat hij als protest heel hard met z'n voorbenen naar me kon slaan. Ik wist toen nog niet van het bestaan van meneer Parelli af, maar ik heb er evengoed korte metten mee gemaakt. Zweep erbij en flink ingegrepen toen hij het weer deed. Dat was meteen de laatste keer dat hij dat deed. Nu zou ik het anders aanpakken (en via Parelli) maar feit blijft dat slaan, steigeren, losrukken, laten vallen etc. geen gedragingen zijn die je moet accepteren.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:53

Bedankt voor je reactie kukkie. Bij dit paard denk ik niet zo dat ze het doet uit dominantie of brutaal gedrag. Ze doet het echt alleen maar wanneer ze overstuur is, dus wanneer we haar een wormenspuit willen geven oid. Aan de hand loopt ze netjes mee. En ze staat zo een uur vast met het poetsen. Ze is er niet op uit om ons toe te takelen :+ .
Sowieso wilde ik idd doen wat jij zegt, eerst het longeren leren, met dubbele lijnen, met zadel, etc. en dan pas gaan beleren. Ik wilde haar mss ook pas laten beleren als ze 4 is. Ik denk niet dat longeren enzo een probleem gaat worden aangezien ze dat vast niet eng vind. Het idee is dus het inrijden zo aan te pakken dat ze het niet eng begint te vinden, dus alles heel rustig opbouwen, dan is er denk ik niks aan de hand ;) .

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:56

Inderdaad. Zoals het veulen nu is blijft het zijn hele leven. Een braaf veulen is ook een braaf volwassen paard ( mits hij goed terecht komt, want mensen kunnen van een braaf paard een draak maken).
Een koppig of eigenwijs veulen blijft dit ook later. Je ziet het altijd terug in de rest van zijn leven.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:24

Oke, dus een makkelijk braaf paard kan wel een lastige draak worden, maar een lastige hittepetit zal niet braaf kunnen worden?

Wel veel tegenstrijdige reacties tot nu toe ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 02:54

Hinke schreef:
Het echt op tilt slaan doet ze alleen als we haar vast houden of als ze vast staat en er idd iets aan haar lichaam gebeurd. Maar als ik jou verklaring zo hoor denk jij dus dat het over zou kunnen gaan als ze wat ouder wordt?.

Nee. Een paard zal nooit intellectueel verder ontwikkeld zijn dan een kind van een jaar of 3.

Bij mensjes zou het wel over gaan. Die gaan op een gegeven moment gaan begrijpen dat nagels knippen nodig is en geen pijn doet.

Geen idee hoe je het aan een paard duidelijk moet maken. Ik weet hoe ik zoiets met mijn paard zou aanpakken (maar of dat zou werken? Ik weet in ieder geval wat ik dénk dat zou werken en dat als eerste zou proberen, snap je het nog?) maar ik ken jouw paard niet en ik weet niet of het wat voor jou en haar zou zijn :+ :o

Wat vind je van je merrie? Hoe zou je haar in 2 zinnen omschrijven?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 07:26

ik bemoei me er ook nog maar even mee hihi. ik denk als ik dit zo lees dan je lekker met haar moet gaan oeffenen aan het halster. voorwaarts. achterwaarts, zijwaarts. jij bepaald waar ze welk been neerzet en wanneer. niet om haar te domineren maar om haar vertrouwen te geven. ga langs enge dingetjes met haar lopen ( paraplu, wapperend plastic) en toon haar dat als ze doet wat jij zegt en ze op jou vertrouwd het helemaal goed komt en haar niets pijn doet of aanvalt. tenminste dat is mijn gevoel... en zo oeffen je natuurlijk ook wel enige form van dominantie uit en leert ze dat jij de leider bent.

een moeilijk veulen hoeft lang niet altijd een moeilijk rijpaard te zijn !! maar andersom een makkelijk veulen hoeft niet perse makkelijk te zijn als rijpaard. heb het beide al meegemaakt. mijn eigen merrie was een super makkelijk veulen maar is nu met rijden eigenlijk voor mij nog een stapje te lastig druk en wild. terwijl het hengst veulen van 4 jaar terug van de mensen waar wij op stal staan met ons paard echt een draak was. met een half jaar al laten castreren omdat hij zo wild was en daarna nog 2 jaar lang strijd gehad telkens als er wat moest gebeuren dat we niet dagelijks doen net als jij met die twenter van jou. met de hoeven heb ik trouwens opgelost door eerst met een hoevenkrabber en gewoon met de blote hand op de hoef te kloppen, er aan te trekken en er op te duwen. dan eens met een rasp er lans gaan. zodat ze het heel normaal gaat vinden. als ze dat bij jou vertrouwd vind en ze zich helemaal op haar gemak voelt zal het bij de hoefsmid ook beter gaan., tenminste dat was hier het geval. nou moet ik er bij zeggen dat ik hem ook een paar keer zelf bekapt heb ( heb 1.5 jaar opleiding hoefsmid gedaan en heb al mijn gereedschap nog) en dat ging wel veel makkelijker.

op 2.5 jarige leeftijd heel langzaam 1x per week paar rondjes longeren. singeltje om. hoofdstelletje om. keer licht bijgezet. toen hij 3 was zadeltje er op. niks aan de hand ( tuurlijk wel een keer paar rondjes bokken maar niks extreems) en naar herman koorman gedaan. die heeft hem in een week super voor elkaar gekregen. stap draf en galop zat er meer of minder op en hij was redelijk stuur en rem baar. dat is super goed bevallen. maar herman zij ook dat hij vreselijk veel gemak er van had dat wij hem al zo goed voorbereid hadden.

hij is zo super makkelijk onder het zadel dat een meisje van 10 hem uitstapt en soms zelfs een stukje gaat draven met hem. en hij is pas 4.5 he. ( ik loop er dan wel altijd naast hoor. ) hij is onder het zadel een totaal ander dier. want in de stal schrikt hij, dramt hij en is hij constant afgeleid. ik heb dan ook erg veel dominantie training met hem gedaan ( wachten op mijn commando, achterwaarts. zijwaarts etc. elke hoef werd door mij gecontroleerd en ik bepaal waar hij die neer zet en wanneer. op een gegeven moment zag je in zijn ogen iets veranderen en toen had ik het gewonnen. hij vertrouwd mij volkomen nu en gaat voor me door het vuur., maar als hij je niet kent of moet!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:27

Lastig hè al die tegenstrijdige reacties! ;) Maar ook wel logisch, want elk paard heeft naast zijn eigen persoonlijkheid (karakter) natuurlijk ook een andere opvoeding gehad. Dus eigenlijk is er nooit te zeggen hoe een veulen zich zal ontwikkelen. Hetzelfde veulen zal in handen van een ander persoon wel eens een heel ander paard kunnen worden. Dus een antwoord op jouw vraag zul je niet krijgen, hooguit wat persoonlijke ervaringen.

Hoe jouw veulen uitgroeit is deels genetisch bepaald en deels bepaald door externe factoren. De leefomgeving, zoals huisvesting, sociaal gedrag met en naar andere paarden, maar dus ook het contact met mensen en vooral met jou.

De tijd nemen voor je paard is altijd goed. Met rust en vertrouwen bouw je een relatie en opleiding/training op. Maar pas op dat de verhoudingen tussen jou en je paard niet scheef komen te staan. Want hoe leuk, lief en goed je ook met elkaar om gaat, uiteindelijk moet jij wel de baas zijn. Een paard wat steigert toont in mijn ogen verzet, tenzij het tijdens het spelen is natuurlijk. Soms moet je heel duidelijk je grens aan geven, want ook dat schept vertrouwen. Een paard vertrouwt jou namelijk pas op het moment dat jij een leider blijkt te zijn.

Nou ja, hierover is natuurlijk zat te vinden en dat was ook jouw vraag niet.. Ik wens je succes en een fijne toekomst met je paard.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:36

wij hebben ook een paard die bang is als je aan haar gezicht komt (ze heeft een keer een klap gehad tijdens het grazen van een ander paard, ze moest naar de kliniek, ze werd geopereerd maar ze moest van alle spuiten dat vond ze niet leuk vandaar). En zaterdag morgen kwam de hoefsmid en zij moest ook gekapt worden, we hebben ze 2 spuiten (zware dosering ) (in de mond) Tranguigel gegeven, daar werd ze heel rustig van, je kon nu gewoon aan haar hoofd komen zonder dat ze boos werd. Bij ons paard werkt het heel goed. Mischien kun je dit ook geven als de hoefsmid, Dierenarts komt. Dit kun je kopen bij Divoza.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 14:05

Late reactie van mij sorry daarvoor.

Sjors: tranquigel wordt mijn twenter dus sowieso niet rustig van ;) Of ze wordt er wel rustig van maar zodra ze in paniek schiet lijkt het wel alsof ze geen verdoving heeft gehad.

@JEssix; idd lastig! Ik ga er ook vanuit nu dat haar gedrag niks hoeft te betekenen voor als ze onder het zadel komt. Wij dachten eerst ook dat we als ze steigert haar flink op haar kloten moeten geven, maar daar wordt het dus alleen maar erger van. Dan kun je er helemaal niks mee beginnen.

@mayas; met 2,5 jaar wat longeren en zadel op doen wil ik sowieso gaan doen. Verder heb ik niet zoveel mogelijkheden om iets met haar te doen omdat ze nu bij mn ouders staat. En sowieso staat ze de hele zomer in een kudde op het land ;)

@hestejente: in 2 woorden omschrijven? Kruidje roer me niet (dat is 1 woord he :+ ) en alert.

Even een update: afgelopen weekend hebben we haar een singel omgedaan. Ik had verwacht dat ze als een idioot zou gaan bokken, maar niks van dat alles :D Ze liep er mee rond alsof het zo hoorde! Alleen bij het omdoen ging ze heel even de lucht in maar dat viel nog wel mee. Ook heb ik haar peesbeschermers omgedaan en dat vond ze ook helemaal niet gek!

Ff wat fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie het weer helemaal zitten *\o/* *\o/*

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:45

Geduld, heel veel geduld en zeker niet opgeven. Ik kan je een verhaal vertellen over mijn paard als je dat interesseert. Vorig jaar kocht ik een GROENE 3jarige. Met groen bedoel ik, volledig groen. 3 jaar op de wei, nooit een hoefsmid gezien, .. Hij kon net een halster om en ik moest en zou dít paard kopen. Als je in de buurt van zijn achterhand kwam, stampte hij. Longeren weigerde hij. Maar ik gaf niet op. Het heeft een half jaar geduurd voor ik op zijn rug zat. En toen begon het pas.. Rodeo tot ik eraf lag. Hij heeft me 3 keer in het ziekenhuis gekregen. (1 keer door een stamp, 2 keer door bokken onder het zadel) MAAR ik gaf niet op. Uren geduld heb ik ervoor uitgerokken en ook veel momenten dat ik het niet meer zag zitten. Maar met de steun van anderen zijn we nu precies 1 jaar later. Meneer is 4 en ik zou nooit meer een ander paard willen. We vertrouwen elkaar helemaal. Stampen doet hij niet meer, noch bokken. Hij gehoorzaamt en is braaf. Enkel de hoefsmid moet nog onder verdoving. Maar ok. Verder is hij helemaal gekalmeerd en doet hij alles voor me.
Ik ben van mening dat je élk paard voor je gewonnen kan krijgen. Maar je moet er heel veel geduld voor over hebben. Mijn verhaal is extreem. Maar ik heb altijd gelooft dat het heel normaal is dat een paard zo reageert puur uit angst. Mijn paard was niks gewoon en het is er nu eenmaal een met veel karakter en enorm veel bloed. Dus ik vond het normaal dat hij zich verzette. En ik heb er misschien wat te veel voor over gehad. Maar ik ben heel blij dat ik heb volgehouden. Want met geduld, zachte hand en op de juiste manier op het juiste moment op zijn plaats zetten voor hij dominand werd, zijn we hier heel sterk uitgekomen. :)
Succes!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:53

hoi, heb eigenlijk alleen de beginpost gelezen, maar wil toch even reageren.
ik loop al jaren bij mensen die kwpn paarden fokken en wat jij omschrijft komt mijn erg bekend voor.
ze hadden namelijk ook een veulen wat meteen zo begon, mocht niet zomaar de stal in, want ze stond meteen stijl overeind, als je water gaf, moest je niet voor over bukken want dan sloeg ze met voor been ect. ect.

als 3 jarige was dit nog precies hetzelfde, moesten echt oppassen als ze de stal inkamen want ze kwam meteen stijl overeind om je met haar voorbenen te meppen.

ondertussen is ze al een poosje onder het zadel nu en........ dit gaat super ;)

van het stijgeren is niks meer over

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:57

Ik heb mijn paard al vanaf veulen af aan :)

Als veulen, enter en twenter was hij heel braaf en simpel, maar onder het zadel was het een draakje die duidelijk leiding nodig heeft :D

Hij is nu 6 en is in de omgang en in de hand eigenwijs en ondeugend, onder het zadel
kan hij ook ondeugend zijn en stoer gaan lopen doen, maar ook af en toe een enorme angsthaas :P

Maar al met al is het een groot paard met een heel klein hartje ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:06

Hinke schreef:
Alleen als ik het zelf in alle rust probeer en dan een uur er voor uit trek, wil het nog wel eens lukken. Zo ben ik laatst minstens een uur bezig geweest met een wormenspuit geven. Als je rustig blijft en niet boos en geergerd wordt, laat ze het uiteindelijk wel toe. Maar voor mijn gevoel ben ik dan een compromis aan het sluiten, ipv dat ze doet wat ik wil. Dit is wel de enige manier: als je doorpakt, wordt het steeds erger tot het gevaarlijk wordt voor haar en voor ons.

Je hebt een karakterpaard, en die hebben nou eenmaal een 'speciale' aanpak nodig..
Dwang helpt niet, integendeel zelfs.. met zo'n karakterpaard moet je leren samenwerken.
Niet alleen met rijden straks, maar ook in de normale omgang.
Je kan best een compromis sluiten.. sterker nog.. dat doe je eigenlijk met elk paard..
Alleen moet je bij deze eerder tevreden zijn als bij een paard wat alles maar over zich heen laat komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:17

Ik kan niet in de toekomst kijken, en vanaf een beeldscherm is het sowieso natuurlijk niet te "voorspellen" hoe een paard later zal worden.

Wat ik wel kan doen is mijn eigen ervaring geven.
Ik heb inmiddels 5 paarden van veulen af aan gehad en zien opgroeien.
1 Was er bijna nooit "in de hand" tenzij de hoefsmid moest komen of de dierenarts, etc.
En dan was ze een draak. Er waren 5 grote kerels en 2 verdovingen en zelfs kluisters voor nodig om die jaarling (fjordje) te bekappen.
Dat paardje was dus echt een rampgeval, en is later ook zo gebleven.

En in mijn ervaring waren ook de overige 4 veulens (die wel veel in de hand waren), qua karakter als veulen vrijwel hetzelfde als het karakter op latere leeftijd.

-Er was er eentje lui en bang. En dat bleef hij. Ook onder zadel.
-Er was er eentje ontzettend lief en leergierig, en dat bleef ze...
-Er was er eentje lomp maar wel lief, en dat bleef ze.
-En er was er eentje die ronduit gevaarlijk was.
Voordat ie 3 was had hij al 4 mensen het ziekenhuis in geholpen, terwijl dat paardje wekelijks door een professional juist nog begeleid werd om dat scherpe randje er een beetje af te halen. Maar dat lukte niet echt.
Paard had een familie paard moeten worden, maar we zagen al snel dat dát niet zou gaan lukken. Uiteindelijk issie op 3 jarige leeftijd verkocht. En heb van de nieuwe eigenaar gehoord (die bewust op zoek was naar zo'n heftig type paard) dat het absoluut geen makkelijke was. Is ook meerdere keren achterover gevallen tijdens het steigeren bij het inrijden enzo...

Dus nogmaals, ik kan niet beoordelen hoe jouw paardje later zal worden.
Maar in mijn ervaring heb ik gemerkt dat een paardenkarakter als veulen al best een goed beeld kan geven voor hoe ze later zijn.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:31

Je ziet het karakter van het paard inderdaad al wel als veulen al. Veulens die cool en makkelijk plooibaar zijn, zijn vaak ook grote paarden die coll en makkelijk zijn en druktemakers blijven vaak ook druktemakers. Maar dit zegt niet altijd alles over hun "bruikbaarheid" wat mij betreft omdat ook een driftkikker sommige dingen best heel goed en makkelijk op kan pakken.
Zo zie je vaak dat je zelf al verwacht dat een paard helemaal uit zijn bol gaat door er een zadel op te leggen, terwijl hij dat dan zonder enige poeha doorstaat. Terwijl hetzelfde paard zich helemaal in paniek kan werken in de trailer bijvoorbeeld of wanneer het van het erf af moet. Dan komt het karakter weer helemaal boven. Ook een coole kikker kan onverwachts uit de hoek komen, maar zal eerder dan gaan staken dan vluchten of in paniek raken.

Het is maar wat bij je past: ik werk liever met het type 4 poten in de grond dan de vluchtige typjes, maar nogmaals de werkbaarheid heeft met meer te maken dan alleen zijn reactie op paniek/ nieuwe dingen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:06

Ik heb zo'n veulen gehad. Het bewuste paard (merrie) heb ik nog en is nu 14 jaar.
De eerste keer bekappen was midden in de winter, maar de hoefsmid en mijn man en het veulen hadden het absoluut niet koud want ze hadden erg veel moeite om haar in bedwang te houden.
Ik heb ook altijd gezegd dat ze (toen) een beetje autistisch was, ze bekeek alles wel, maar vond aanrakingen eigenlijk niks. Op een gegeven moment dreven wij haar in een hoek van de boks en konden we een halstertje omdoen. We gingen haar leren dat aanraking en borstelen en aandacht wel de moeite waard zijn.
Het is pas beter geworden toen ze tijdelijk ergens anders in de wei stond. Ik ging dagelijks minimaal 2 keer langs en toen begon ze me pas te waarderen, want ik had natuurlijk altijd wat lekkers bij me.

Het beleren op 3 jarige leeftijd heeft (tegen mijn verwachting in) helemaal geen problemen gegeven, terwijl ik wel bang was om haar net over de top te jagen. Het is nog steeds een niet heel erg aanhankelijk paard, wel zelfstandig, met een enorm karakter.
Op scheren van de beentjes, knippen van de sokken, knippen van het derde oor lukt alleen als ze gesedeerd is. Een buitenrit met haar kan zo maar eindigen als mevrouw besluit dat het tijd is om naar huis te gaan. Echt opfokken doet ze zich dan niet maar ze heeft dan zo'n karakter dat zij het meestal langer volhoudt dan de ruiter.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:44

Ik weet niet of het mag maar ik kwam dit topic tegen terwijl ik helemaal vergeten was dat ik dit topic ooit gestart ben :) Misschien is een reactie wel nuttig voor anderen die ook een lastig veulen heb, vandaar dat ik toch maar even iets ga posten.

Even een update van mijn 'superlastige veulen': ze is inmiddels 5 en ze is ontzettend braaf :D Ze is 100% rustiger dan bijv. haar opfokmaatje waarvan ik toen nog dacht dat die zo mak was. Ik maak zonder twijfelen buitenritten met haar, heb al wat hindernisjes gesprongen, en we zijn aan het oefenen voor ons B-debuut. Ze schrikt helemaal nergens van, niet van honden of van harde geluiden. Ik ben met beleren er zelf meteen opgestapt en ze heeft met beleren nog nooit iets geks gedaan, geen bok en geen sprong opzij. Ze kan inmiddels -sinds een half jaar- ook bekapt worden zonder dat het een hoefsmid kost *\o/* Ze staat er gewoon rustig bij. Het is echt een gouden paard, zo'n paard vind je niet een 2de keer :)

Onder het zadel
Afbeelding

Springen
Afbeelding

Over een lange hoge fietsersbrug die over de weg en het water loopt
Afbeelding

Je merkt natuurlijk nog wel in bepaalde dingen dat ze wel een wat duidelijker karakter heeft dan andere paarden, bijv bij het trailerladen. En zo zijn er nog wat van die kleine dingen, die ik zelf volledig begrijp maar waar andere mensen dan weer niet zoveel begrip voor hebben en het dan een 'gevaarlijk paard' noemen omdat ze zelf nog nooit zo'n karakterpaard hebben gehad. We gaan dus rustig onze eigen weg daar in en luisteren daarbij niet te veel naar anderen :)

Casarell schreef:
Hinke schreef:
Alleen als ik het zelf in alle rust probeer en dan een uur er voor uit trek, wil het nog wel eens lukken. Zo ben ik laatst minstens een uur bezig geweest met een wormenspuit geven. Als je rustig blijft en niet boos en geergerd wordt, laat ze het uiteindelijk wel toe. Maar voor mijn gevoel ben ik dan een compromis aan het sluiten, ipv dat ze doet wat ik wil. Dit is wel de enige manier: als je doorpakt, wordt het steeds erger tot het gevaarlijk wordt voor haar en voor ons.

Je hebt een karakterpaard, en die hebben nou eenmaal een 'speciale' aanpak nodig..
Dwang helpt niet, integendeel zelfs.. met zo'n karakterpaard moet je leren samenwerken.
Niet alleen met rijden straks, maar ook in de normale omgang.
Je kan best een compromis sluiten.. sterker nog.. dat doe je eigenlijk met elk paard..
Alleen moet je bij deze eerder tevreden zijn als bij een paard wat alles maar over zich heen laat komen ;)

Hier ben ik het zo mee eens!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:51

Wat grappig, ik zag dit topic en had niet meteen door dat het een oud topic was.

Jouw verhaal doet mij heeeeel erg aan mijn veulen/paard denken.
Ook vanaf de geboorte al een heel eigen karakter en bepaald niet makkelijk.

Maar uiteindelijk, ze is nu 7, toch echt een fijn sportpaard geworden. Ik heb vaak gedacht dat als ik haar niet zelf gefokt zou hebben ze allang verkocht was geweest.
Het blijft een paard met karakter en gebruiksaanwijzing en bovendien een ECHTE merrie.
Ze wordt elk jaar makkelijker maar het karakter dat blijft.

Leuk om te lezen dat je nu heel blij met jouw paard bent.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:55

Hier een veulen wat zich niet liet pakken en erg schuw was.
Nu als twee jarige is ze handtam, komt aangegallopeerd als je roep en is verkeersmak.
Nog een kleine twee jaar wachten en dan maar een kijken hoe ze zich verder ontwikkeld.

Marieke_Hks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 01:33

Ontzettend fijn om te lezen dat het zo goed gaat! Prachtig beestje ondertussen ook :)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:13

Hee, wat leuk om een update te krijgen! Wat een prachtig paard is het geworden en wat fijn dat het helemaal goed gekomen is!
Ook ik had zo'n lastige tweejarige in 2011 en zij is inmiddels ook 5 jaar. Het beleren heb ik uiteindelijk toch maar zelf opgepakt,omdat ik er niet gerust op was dat een ander haar goed zou begrijpen (ik ben een echte penny :j) en net als bij jou ging dat zonder enig probleem! Ze geeft een heel vertrouwd gevoel onder het zadel, is dan ook heel rustig. Inmiddels hebben we op de grond ook een goed band opgebouwd. Kortom: ik ben heel blij met mijn karakterpaard!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:35

@dorino dank je :) Wat leuk dat je ook een lastige 2 jarige -nu 5 jarige had :) En een band opbouwen met je paard is niet perse penny, toch? Fijn dat het zo goed gaat met je paard!

@marieke_hks: dank je :)

@hotchocolat: gezien dit topic zou ik de moed zeker nog niet verliezen :) Veel tijd en geduld doet wonderen :)

@Bar: klinkt idd erg als Niki! Ook wbt het merrie gedrag. Goed om te horen dat ik niet een raar geval ben met mijn paard :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 00:34

Wat leuk om te lezen en te zien dat het nu zo ontzettend goed met jullie beide gaat. +:)+
Ik wist het wel. :j
Je hebt er een fantastisch paard aan nu, super!! *\o/*