waaraan denken paarden en wat doen ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: waaraan denken paarden en wat doen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:44

Denk dat dat soort dingen echt meer trial and error zijn. Of dat ze per ongeluk iets doen waardoor de stal open gaat. Tja, dan zou ik als paard ook lekker naar buiten lopen :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:50

Frustratie is een gevoel, dat kent hij dus wel. Onze reacties interpreteren is wat moeilijker maar ik denk dat paarden wel een gevoel opvangen bij ons. Of zoals Milan zegt; Be calm en submissive

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:39

heel leuk dit ik moet er veel van denken Haha mijn paard niet die denkt vooral zoals de meeste aan eten en he daar is ze, worteltje?
maar ik heb een leuk vervolg als paarden niet kunnen denken hoe kan het dan dat ze ons wel een spiegel voorhouden.
voorbeeld jij hebt veel stress ( straalt dat uit ) gevolg je had beter niet kunnen gaan rijden. paarden kunnen volgens mij wel degelijk onze geestelijke toestand aanvoelen vb het meest ondelhandelbare paard wordt ingezet bij een invalide les en zet geen stap verkeerd en zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden noemen. dit heeft natuurlijk niet echt iets met denken te maken maar ik denk dat er wel meer is als alleen maar actie reactie

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:43

Wat jij beschrijft is wel gewoon actie reactie toch. Actie is een invalide iemand op een paard, reactie van het paard is rustig zijn.

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:44

en het aanvoelen van emoties als stress onverwerkt verdriet etc. dan

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:47

Ik denk niet dat ze daar echt onderscheid in kunnen maken. Of iemand onverwerkt verdriet heeft of stress. Het zit meer in het handelen wat je doet. Heb je stress, zul je misschien te heftig reageren, sneller je paard onterecht straffen bv. Dat zie je dan weer terug in het paard. Heb je verdriet/voel je je onzeker, zal het paard over je heen lopen als het ware omdat je je niet als leider opstelt. Zo zie ik 't hoor. Zou interessant zijn als iemand die als gedragstherapeute met behulp van paarden werkt hier op zou reageren.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:53

BlueStar schreef:
Wat de dieren denken weet ik niet, maar bij ons (loopstal 2 pony's) merk ik dat er vaak een dutje gedaan wordt op toch wel vaste tijden, en als overburen ramen zemen of gras maaien of wat dan ook in de tuin doen, 1 heerlijk gaat staan kijken alles wordt gevolgt.
Dus wat bezigheden rondom hun is wel belangrijk, zomers wordt er helemaal genoten de weide ligt voor de paddock en aan de weg. Soms staat hij dan gewoon alles te volgen ik weet vanaf stal vanaf welke kant wandelaars aankomen :P

Ik denk ook niet dat paarden denken zoals wij, voor hun is veiligheid het belangrijkste (vluchtdieren) ze weten dus na een tijd welke bewegingen van de mens/dier wat betekend. Ook herkennen ze mensen en dieren die hun pijn kunnen gaan doen (ervaring) en zullen daar goed op letten of ontwijken.

En ach misschien staan ze op stal wel te dromen van lekker rennen over grote vlaktes of langs de waterlijn. Maar het blijven in mijn ogen dieren die niet alleen gehouden mogen worden en een ander paard of pony nodig hebben voor het "kudde"gevoel.

Maar hoe kunnen ze daarover dromen als ze het nooit gezien hebben? Wij mensen hebben zoiets ooit op tv oid geziien dus wij hebben hier een voorstellinig van.. Maar paarden kunnen geen tv kijken, andere paarden kunnen het zen iet vertellen (als die hetn iet mee hebben gemaakt iig)..

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:57

ben het met je eens ik denk dat het ook een actie reactie effect is. alleen zijn paarden veel sensibeler als ons en vangen signalen veel eerder op. kijk maar eens op horse-spirit.nl onder paardencoaching.
site heeft overigens niks met mij te maken ondanks dat ik spiritlz ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:33

Na het rijden denken mijn paarden altijd: "WORTELS NU :Y) !!" Dat laten ze merken door met hun bovenlip, alsof het een handje is, mijn arm de hele tijd aan te stoten en met hun neus naar mijn jaszak te gaan waar de wortelschijfjes zitten. En daarna denken ze weer aan eten... en gaan ze het hooi uit de ruiven staan eten.
Daarna denken ze "ff tukkie doen :Z " en gaan ze staan doezelen. Na het tukkie:"ETEN!!!" Tussendoor soms een keer "dorst :~ ".

Als ik aankom om te gaan rijden denkt mijn fjord altijd: "mmffppffff....mijn mens heeft rijkleding aan... PLASSEN!!!"
Als ik in spijkerbroek aankom blijft hij gewoon in de eetmodus.
Tijdens het opzadelen denken mijn paarden beide:"WORTELSCHIJFJES :P !!!", want daar geef ik ze dan steeds even 1tje van, blijven ze lief los staan en werken ze goed mee.
Tijdens het rijden denken ze altijd:"DAAR IS DE WEI!! >;) ", want ze willen bij iedere kruising weer richting de wei.
Tijdens een galopje denken ze:"RENNEN RENNEN RENNEN, IKKE VOOROP IKKE VOOROP :):) ", daarna weer "daar is de wei" en soms onderweg wel eens "hier is ook eten" als meneer fjord ineens stopt om gras te eten in een berm.
En dan weer terug bij de wei weer de vreetmodus.
Best wel een voorspelbaar denkpatroon weer iedere dag...

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:05

Nou aan eten en knappe merries :D
Nee een paard is een vluchtdier dus ze zullen altijd scherp blijven op de omgeving. Ik vraag me eigenlijk ook wel af of ze ergens aan denken of gewoon genieten van het moment en reageren op hetgeen in hun omgeving gebeurd.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:07

nou....NIET ;-)

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:10

Ik denk dat ook geen mens kan weten wat de paarden denken. Maar je kunt wel mischien een gedachten er bij trekken.
Ik denk dat ze gewoon geen problemen enzo hebben. En gewoon een beetje kijken wie er allemaal voorbij komt enzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:17

Mijn paard denkt volgens mij vooral aan zoveel mogelijk eten, de Shetjes pesten :Y) , mooie merries (ook minder mooie trouwens :D ), beetje hangen, slapen, kijken naar wat mensen zoal doen, hij speelt met vlinders (ja, echt!), ergert zich aan nare insecten, geniet van het zonnetje, houdt van modder en prut en rolt er tig keer in, zijn eigen buik tig keer swaffelen en heeft vaak zin om een enorme sprint door het land trekken......... Ik zou dolgraag willen weten wat hem zoal bezig houdt, maar als ik hem zo zie, maak ik me geen zorgen over negatieve zaken. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:19

Quinc schreef:
Ik denk dat ook geen mens kan weten wat de paarden denken. Maar je kunt wel mischien een gedachten er bij trekken.
Ik denk dat ze gewoon geen problemen enzo hebben. En gewoon een beetje kijken wie er allemaal voorbij komt enzo.

Een gelukkig paard heeft geen problemen, nee, maar ik heb paarden gekend die wegteerden in een box, waar ze amper uitkwamen en waar ze na aankomst, binnen no time een ander karakter kregen (bv. door stalondeugden, al vind ik dat een rotwoord, want een paard kan daar niets aan doen) of ander stereotyp gedrag, om over hun uitstraling (kijk eens goed naar de ogen van paarden) maar te zwijgen. ;(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:25

Paarden hebben niet de hersencapaciteit die mensen hebben. Wij kunnen beter redeneren. Er wordt altijd gezegd dat paarden in het nu leven. Daar ben ik het wel mee eens, maar toch hebben ze ook een soort herinneringsmechanisme. Anders zouden we ze bepaalde dingen niet kunnen leren, zouden ze geen trauma kunnen ontwikkelen. En ik merk, als ik op vakantie ben geweest, dat mijn paard dan vaak de dag dat ik terugkom niet zo enthousiast is. Als ik elke dag kom, is ze dan vaak enthousiaster. Maar ik denk dat dat meer te maken heeft met ritme en associatie.
Als ik elke dag kom, en ineens een paar dagen niet, dan veranderd het ritme van het paard ook. Het zijn echt gewoonte dieren. Zo vinden ze pilonnen niet eng (de mijne dan), maar o wee als er ineens een paar pilonnen in de wei staan, dan kan ze compleet flippen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:27

IK denk at paarden vooral veel gevoelens overnemen zoals angst / vrolijkheid etc. verder ben ik van mening dat een paard niet super inteligent is al moet ik wel zeggen ..... Dat mijn paard me dus al op 200 meter ziet aankomen op de fiets. en dat begrijp ik niet want het zicht van paarden is helemaal niet zo bijzonder. Vaak ziet die knol tijdens het rijden dingen eerder dan mij. Flip is dan weer een ander verhaal. is wel heuuul simpel en denkt alleen maar aan eten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:35

Ja, paarden spiegelen enorm, maar nemen idd de leiding over als je om de een of andere reden niet goed in je vel zit (de mijne wel, is een vrij dominant type). Maar ik merk ook juist zijn zachtaardigheid vaak, als het met mij even niet best gaat. Heel bijzonder!

Grappig, ik heb ook begrepen dat paarden niet best kunnen zien, maar mijn paard herkent mij ook in de verte en ziet idd dingen, die soms echt op enorme afstand zijn. Maar goed, ze hebben natuurlijk meer hele scherpe zintuigen (gehoor/reukvermogen).

Paarden zijn vrij simpel in hun gedachten, denk ik, al hoewel die van mij echt niets vergeet. En daar moet je dan weer mee oppassen, want heeft hij een truukje, dan ben je elke keer de pineut :+ . De mijne heb ik ooit 1x laten grazen bij het plassen tijdens de wandeling terug door het land naar zijn weiland. Nu gaat meneer continu wijdbeens staan, denkt dan te mogen grazen en ben je zo gek om dat toe te laten, kun je lang wachten op zijn plas, hahaha :D !!! Hij vreet zich vol en jij maar geduldig wachten (Sam lacht zich suf). Nou, die had ik snel door, dus grazen is inmiddels verboden. Nu gaat hij soms ineens rollen en neemt ondertussen happen gras. Die kop erbij, echt lachwekkend, maar het is dus weer een nieuwe truuk van meneer. :+
Zo'n ondeugd heb ik dus en ik moet zeggen: Ik vind mijn paard wel erg vindingrijk! :D

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:33

Twiggy2008 schreef:
Quinc schreef:

Een gelukkig paard heeft geen problemen, nee, maar ik heb paarden gekend die wegteerden in een box, waar ze amper uitkwamen en waar ze na aankomst, binnen no time een ander karakter kregen (bv. door stalondeugden, al vind ik dat een rotwoord, want een paard kan daar niets aan doen) of ander stereotyp gedrag, om over hun uitstraling (kijk eens goed naar de ogen van paarden) maar te zwijgen. ;(

Ja is idd, heel erg sneuig

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 22:54

ohh! het word steeds ingewikkelder zo,
de een denkt dat paarden niet kunnen denken en de ander weer wel,
ik vind het wel steeds zinniger worden en ook echt superleuk
dat jullie er ook zo overnadenken!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:05

veel mensen hebbeb ook regelmatig last van de volgende situatie:

er is wat gebeurt, thuis, op school of op je werk( of ergens anders) je bent daar nog steeds met je hoofd bij. ( lichamenlijk bij je paard, maar geestelijk met dat probleem of gebeurtenis)
je hebt (onbewust) minder aandacht voor je paard. op een of andere manier voelt je paard dat. het rijden gaat dan minder en men word boos op het paard. terwijl jíj er niet met je gedachten 100% bij bent. dit is meestal onbewust.