Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:20

Met het verschil dat ze dan wel een gepaste reactie kon geven, haar zoontje kon dit niet. Ts heeft dit later gedaan maar dan was het eigenlijk al telaat, je moet dit in een fractie van een seconde doen, anders legt het paard de link niet tussen het bijten en de straf. Je moet er ook aan denken dat hij nog maar een week daar staat, en waarschijnlijk nog hard moet wennen, ook aan de rangorde, om dan meteen te zeggen dat de het paardje vals is...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:25

Gohya.. zo'n uitspraak doet hier helemaal niet er zake... Ts geeft zelf toe dat ze met de rug naar het paard stond en alleen het laatste moment zag gebeuren, wat er vooraf is gebeurt is dus onmogelijk na te gaan. Het paard dus meteen maar vals noemen is niet fair en gebasseerd op helemaal niets. Dat je zelf toevallig een vals dier hebt gehad zegt niets over dit paard. Mijn paard kan ook lelijk bijten maar is niet vals, wel dominant.

TS: ik snap je reactie helemaal. En geloof ook niet dat het paard dood gaat van eventjes op stal staan. Je eerste zorg is op dat moment je kind en dan moet het paard even weg.

Verder denk ik dat je nu wel begrepen hebt dat een nieuw paard dat zijn plek nog moet vinden alleen laten met een jong kind niet slim is en zul je het in de toekomst vast beter doen. :)
Kind en paard gaan (zeker als ze elkaar slecht kennen) niet zo goed samen. Ga dus regelmatig met paard en kind aan de slag en laat paard en kind aan elkaar wennen.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:26

De B pony van mijn dochter doet dit ook als hij los loopt. Op stal en met rijden kan ze alles met hem doen, maar zodra hij los loopt en zij is daarbij zou hij haar grijpen (is nog nooit gebeurt gelukkig). Zij mag daarom ook niet in de bak of op het land als hij los loopt, tenzij ze bij mij blijft. Mesten doe ik wel met mijn dochter bij me, maar dan blijft zij bij de kruiwagen en ik tussen haar en de pony in. Ik zou ook graag willen dat hij respect toont voor mijn dochter, maar zij zal dat moeten "afdwingen" en ik denk dat dat met leeftijd/ grootte te maken heeft. Dus tot die tijd is zij nooit alleen bij hem en gaan we gezellig samen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:28

Gelukkig is je zoontje er nog goed vanaf gekomen, kritiek heb je nu wel genoeg gehad maar ik zou willen weten of de haflinger op zijn vorige adres ook lekker uit de hand gevoerd werd door kinderen want je kunt wel denken aan rangorde maar hij kan ook de verkeerde opvoeding hebben gehad, ik had vroeger een pony en elke keer gaf ik wat lekkers en oh, wat was hij braaf, tot ik het appeltje vergeten was en hij me direct in mijn schouder te pakken nam. Ik ben er achteraf goed afgekomen maar heb m'n arm heel lang niet goed kunnen gebruiken door beschadigde spieren.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:30

Een paard wat een keer heeft gebeten en dan gelijk als vals en niet te vertrouwen wordt betiteld, vind ik nogal zwaar klinken. Niet te vertrouwen, oke, maar geef dat paard eens ongelijk. Het staat nog maar kort in zijn nieuwe woongomgeving en ieder paard reageert daar weer anders op. Voorlopig zou ik er geen kinderen in de buurt laten zonder dat je er zelf echt bij bent. Wanneer jij en je paard elkaar beter kennen en vertrouwen dan zal het vast beter gaan. Geef het paard de tijd om rustig aan te wennen en laat je zoon voorlopig thuis of elders onder toezicht.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:34

Je hoeft het paard echt niet meteen af te schrijven als kinderpony. Mijn arabier heeft zoiets ook ooit geprobeerd, en vervolgens enorm op haar donder gehad. Zij heeft het nooit meer gedaan en is ook niet zuur geworden. Natuurlijk moet je direct straffen, maar als je het ziet gebeuren en vlakbij staat lijkt me het toch wel mogelijk om het paard een paar flinke opdonders te geven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:43

Ik lees hier allerlei verhalen van mensen die NOOIT hun kind (als ze die hebben) bij hun paard(en) hebben rondlopen. Heel goed is dat.
In de praktijk als je goed rondkijkt zie je wel anders.
Op maneges, op concoursen,(vooral op buitenconcoursen,) lopen de kinderen overal tussendoor. Soms onverantwoordelijk zelfs. Tussen de trailers waar allerlei vreemde paarden soms rare capriolen uithalen zie je soms kleine kinderen onbeschermd rondlopen.

Dan vind ik dat TS het nog aardig goed gedaan heeft, ze was er zelf bij, er liep maar 1 pony. Dan verwacht je niet dat het zo mis kan gaan.
Maar een ongelukje zit in een klein hoekje en daar heeft iedereen wel eens mee te maken.
Dat is alleen maar een leer voor de volgende keer.
TS heeft de pony pas een week, en het is tot nu toe een erg lief dier, dus vanuit die basis moet je maar verder gaan.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:49

Jeetje wat schrikken zeg! Zowel voor jou als voor je zoontje.
Ik snap dat iedereen hier zegt dat het niet verstandig is om je zoon en pony in een ruimte te laten.. Dat is ook zo. Maar dat is nou eenmaal gebeurt. (zeker gezien de omstandigheden stal in paddock.. lastig) Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je hier niet op rekende.
Ik snap je reactie naar je paard wel. Volgens mij is het ook goed om gelijk paard van kind te scheiden op dat moment. En TS heeft geen 'te late' klap gegeven, maar gewoon paard op stal (met hooi) gezet. Lijkt me niet erg traumatisch..
Het lijkt me goed om wat aan het gedrag te doen, want nu was het je zoon (die je zelf vanaf nu goed in de gaten/buiten bereik van paard zal houden waarschijnlijk) maar er kan ook altijd een kind van een stalgenoot of aanhang de paddock instappen, daar heb jij geen controle over.
Ik zou eerlijk gezegd niet goed weten wat je hier tegen kan doen. Grondwerk lijkt me goed, maar misschien is het handig hulp in te roepen van iemand die hier ervaring mee heeft?
Sterkte in ieder geval, en succes met je zoontjes borst..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:50

Caira schreef:
Zo'n reactie heeft alleen zin op het moment zelf. Daarna heeft het absoluut geen zin, krijg je alleen maar zure paarden van.

Citaat:
Hij beet hem in zijn borst.De kleine heeft een behoorlijk bloeduitstorting.
Uit schrik kom ik met mijn hark omhoog de stal uit gerend en mijn haflinger nam meteen
de benen.Ik heb hem gepakt en op stal "gesmeten' !!

Ze heeft het paard toch direct op stal gemieterd?
Had ik ook gedaan, al was het maar om hem weg te houden bij m'n kind.

Caira

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:53

met op het moment bedoel ik ook echt OP het moment, een paard denkt niet zoals wij en kan een reactie 5 sec later niet meer koppelen aan zijn gedrag.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:08

Waarom allemaal van die harde, onvriendelijke reacties?

Oké, het was niet handig om een klein kindje alleen te laten bij een paard wat je nog niet zo goed kent, maar dan nog hoort het paard niet te bijten (tenzij het kind het paard iets deed)! Het enige wat je nu nog kunt doen is voorlopig je kind vertellen dat hij uit de paddock moet blijven als er paarden los in lopen. Ik zou hem niet hélemaal niet meer meenemen, omdat hij misschien angst voor paarden krijgt door dit ongeluk. Gewoon aan een halster met halstertouw meenemen en je zoontje hem laten aaien. Dan kun jij ook goed zien wat er gebeurt, mocht er weer iets gebeuren en het meteen op een correcte manier straffen. Want zomaar bijten mag je paard natuurlijk ook niet. Verder zie ik in het paard niet meteen een probleem, zeker niet als jij verder goed met hem overweg kunt. Ga gewoon zelf lekker aan het werk met je paard en probeer dit even te vergeten. Je weet de oorzaak niet, je kunt alleen voorkomen dat het weer gebeurt.

Groetjes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:12

Caira schreef:
met op het moment bedoel ik ook echt OP het moment, een paard denkt niet zoals wij en kan een reactie 5 sec later niet meer koppelen aan zijn gedrag.

Wedden van wel?
Als een paard bijt, en hij ziet hierna direct baasje met een omhooggestoken hark op m afrennen....

Dondersgoed dat ze dit weten....paarden zien lichaamstaal héél snel!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:13

Die discussie ga ik niet aan, lijkt me niet het juiste moment of plaats. Er zijn zat wetenschappelijke studies die dit bewijzen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:14

Caira schreef:
Die discussie ga ik niet aan, lijkt me niet het juiste moment of plaats. Er zijn zat wetenschappelijke studies die dit bewijzen.

Je gaat blijkbaar de discussie wel aan.

TS is DIRECT met een omhooggestoken hark op dr paard afgerent.
Paard is direct weggerent...

Ofterwijl : Paard snapt dat hij fout zit.

En alsof het mijn pony zou interesseren als hij met hooi op stal gemieterd wordt..
Da's toch geen straf... ;)
Als ze hem nou op stal in elkaar had staan meppen had ik gezegd : je bent fout bezig.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:16

Mika11, je ziet idd in de praktijk veel kleine kinderen overal doorheen rennen,blijkbaar zijn onze kinderen dan uitzonderingen..
Ze weten dat ze niet mogen rennen in de stallen,achter paarden langs mogen lopen,tussen de paarden doorlopen,in een weiland of paddock komen,op ccterrein,lopen ze bij ons aan de hand.
Natuurlijk hebben hun ook hun ondeugende momenten,maar bij paarden of andere dieren zijn ze erg voorzichtig en weten ze dat ze moeten luisteren naar ons en rustig moeten zijn.

Ts, hoe oud is je zoontje?
Vind hij het niet leuk om mee te helpen met de stal schoonmaken?
Onze boys van nu nog 4 en 5 vinden het een leuk om de drollen eruit te scheppen.
Wij hebben voor hun een kinderkruiwagen + gereedschap (hark,bezem etc) gekocht bij de welkoop en helpen me op hun manier graag mee.
Wellicht ook iets voor je zoontje? Het duurt alleen wat langer voordat je klaar bent.

malita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:31

Steph86 schreef:
Mika11, je ziet idd in de praktijk veel kleine kinderen overal doorheen rennen,blijkbaar zijn onze kinderen dan uitzonderingen..
Ze weten dat ze niet mogen rennen in de stallen,achter paarden langs mogen lopen,tussen de paarden doorlopen,in een weiland of paddock komen,op ccterrein,lopen ze bij ons aan de hand.
Natuurlijk hebben hun ook hun ondeugende momenten,maar bij paarden of andere dieren zijn ze erg voorzichtig en weten ze dat ze moeten luisteren naar ons en rustig moeten zijn.

Ts, hoe oud is je zoontje?
Vind hij het niet leuk om mee te helpen met de stal schoonmaken?
Onze boys van nu nog 4 en 5 vinden het een leuk om de drollen eruit te scheppen.
Wij hebben voor hun een kinderkruiwagen + gereedschap (hark,bezem etc) gekocht bij de welkoop en helpen me op hun manier graag mee.
Wellicht ook iets voor je zoontje? Het duurt alleen wat langer voordat je klaar bent.

dit vindt ik een erg goede en vooral leuke tip!
meschien dat ts hier iets aan heeft,lekker samen bezig zijn en zo leert hij ook nog eens verantwoordelijkheid... +:)+

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:38

Buiten het feit dat je je kind niet alleen had mogen laten, begrijp ik heel goed dat je geschrokken bent.

Maar, in tegenstelling tot de meeste hier, heb ik geen goed woord voor dit paard over.
Ik had, denk ik, een bezemsteel achter z'n oren kapot geslagen!
Ik heb er geen reet mee te maken of je kind kleiner is of niet, dat paard moet zijn plek weten!
Je hebt bijten en bijten. Dit is aanvallend bijten, dat is gewoon smerig.
Net zoiets als (gericht) natrapen als je eraf valt!!

Maar goed, een wijze les voor de volgende keer...
Het arme kind :(:)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:08

Hoe is het nu met je zoontje TS? Is hij niet gelijk heel erg bang voor de paarden?
Ik kan heel goed begrijpen dat je zou verwachten dat je een lief en betrouwbaar paard hebt gekocht, anders geloof ik nooit dat je je zoontje er alleen bij zou laten. Nu blijkt het anders te zijn, en zal het je niet meer gebeuren. Helaas een harde les die iedereen had kunnen overkomen.
Ik verwonder me trouwens enorm dat ik enkele reakties moet lezen van iemand die zelf geen enkele controle over haar beest heeft. Lekker op bokt tegen iedereen aan zitten schoppen, maar zelf enorme fouten maken in de opvoeding.. Pffff, over frustratie gesproken zeg..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:25

Femiaans:
Helemaal mee eens.
Kinderen en dieren zijn vaak onvoorspelbaar, vooral als ze samen zijn.
Ondanks dat ouders of wie er mee te maken heeft, heel goed oppassen, gaat het wel eens mis. Daar kun je soms echt niks aan doen. Dit gebeurt met paarden, honden, katten etc.
Gelukkig dat sommige mensen op Bokt zo niet zijn, als je zo leest, die hebben het perfect voor elkaar en weten het allemaal beter.
En buiten de dieren om, kijk eens hoeveel ongeluk(jes) er met kinderen in huis gebeuren. Ook al ben je er zelf bij.
Het enige wat je daar tegen kan doen is een kind opsluiten in een doosje en er af en toe uithalen als je er even naar wilt kijken.
Als je normale voorzorgsmaatregelen neemt, en het gaat alsnog mis. Dat is jammer en pech maar dan heb je weer iets geleerd voor de volgende keer.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:54

fijn om te lezen dat nu de verstandige mensen reageren met humane reacties.. was er al zo ziek van de eerste pagina met alle opvoedkundige tips aan een moeder.. hopelijk dat TS nog wel wil lezen wat er voor opties in deze forum worden geplaatst..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:58

ik denk dat je er niks aan kunt doen, het is rangorde bepalen,en dit kun je niet afleren, of iets tegen doen helaas.

hopelijk heeft je zoontje er niet veel aan over gehouden, en dit is niemand zijn schuld zoiets kan gebeuren al sta je er met je neus bovenop

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:02

Mijn nieuwe pony beet ook in het begin en dreigde met trappen.
Dit was echt pure angst en dat is nu gelukkig helemaal over.

Juist door zelf rustig te blijven en de pony ruimte te geven leerde ze ons te vertrouwen.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:17

mika11 schreef:
Femiaans:
Helemaal mee eens.
Kinderen en dieren zijn vaak onvoorspelbaar, vooral als ze samen zijn.
Ondanks dat ouders of wie er mee te maken heeft, heel goed oppassen, gaat het wel eens mis. Daar kun je soms echt niks aan doen. Dit gebeurt met paarden, honden, katten etc.
Gelukkig dat sommige mensen op Bokt zo niet zijn, als je zo leest, die hebben het perfect voor elkaar en weten het allemaal beter.
En buiten de dieren om, kijk eens hoeveel ongeluk(jes) er met kinderen in huis gebeuren. Ook al ben je er zelf bij.
Het enige wat je daar tegen kan doen is een kind opsluiten in een doosje en er af en toe uithalen als je er even naar wilt kijken.
Als je normale voorzorgsmaatregelen neemt, en het gaat alsnog mis. Dat is jammer en pech maar dan heb je weer iets geleerd voor de volgende keer.

Jij verwoord precies wat ik dacht :D
Ts succes verder met de pony en heus het komt goed! Geduld ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:48

Ik zou er toch niet zo blij mee zijn als een paard zo hard bijt, of die nou nieuw is of niet :n

Of er nou een kind of een volwassene in de paddock staat een paard heeft gewoon niet te bijten naar de mens!
Als je de ervaring ervoor hebt en zin hebt in een dominantie projectje zou ik zeggen aan de slag ermee...
Anders zou ik even goed gaan nadenken, nu is het nog een bloeduitstorting het kan ook anders aflopen :oo
Een vreemd paard heeft bv. 1 jaar geleden een stuk van mijn duim eraf gebeten toen ik langs zijn stal liep.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:55

Een paard ziet je kind alleen niet als mens ;)

Toch raar dat het nu goedgepraat wordt van de TS.... als er weer eens een artikel op de voorpagina belandt dat er een kind is doodgetrapt komen er hele andere reacties.