Paard inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:08

Cassidy schreef:
KLfan schreef:
NOEM mij geen penny kind! Ik zie wel degelijk de realiteit in en heb ook ervaring met het doorrijden van jonge paarden, ja op deze leeftijd al. Ik vind dit gewoon niet de juiste manier!

Juiste manier van wat? Inrijden/doorrijden of corrigeren?

Er staat bij t filmpje: Zadlmak maken, dus laten we er even vanuitgaan dat dit ook echt is dat hier gebeurd. Als dit het paard zijn eerste kans is lijkt het me veel te snel gaan/overgeweldigend. Al wil je t in een dag doen, laat m even rustig wennen, en neem een halfuurtje extra desnoods.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:09

love_shyboy schreef:
het probleem is dat mensen niet nadenken voor ze iets doen.

De meeste paarden willen wel werken, maar snappen het niet, en als je dan door gaat drammen, ja dan krijg je van die onhandelbare paarden.

Een paard kan lichamelijk volwassen en er klaar voor zijn, maar geestelijk hoeft dat niet?

Mijn pony dachten we ook dattie nooit bereden kon worden, hij werd gek zodra iemand hoger als hem stond, en al helemaal als er iemand op ging zitten.
En nu zijn we dan misschien 2 jaar verder, en alles met rust gedaan, hij is nu wel bijna helemaal onder het zadel!

Ik denk niet dat je Gert vd Hof kunt beschuldigen dat hij niet nadenkt bij wat hij doet

En dan heb je de paarden die niet willen werken...daar al eens aan gedacht?

En 2 jaar over het inrijden doen - daar heb ik het al eerder over gehad - is niet nodig als je weet waar je mee bezig bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:10

Eva_D schreef:
Er staat bij t filmpje: Zadlmak maken, dus laten we er even vanuitgaan dat dit ook echt is dat hier gebeurd. Als dit het paard zijn eerste kans is lijkt het me veel te snel gaan/overgeweldigend. Al wil je t in een dag doen, laat m even rustig wennen, en neem een halfuurtje extra desnoods.

En wie zegt dat het de eerste keer is dat ze het hebben geprobeerd? Op het moment dat het eerder is geprobeerd en mis is gegaan, ben je al aan het corrigeren.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:11

Cassidy schreef:
Eva_D schreef:
Hoe hij vooral het eerste stukje buiten rijd, is echt niet normaal, hij trapt zowat de sporen in het paard.
Om over de zweep nog niet te beginnen.. Lijkt mij geen goede manier een paard op een rustige manier aan hulpen te laten wennen. Respect voor t paard ! Ik had m op die stenen daar buiten gegooit.

Nee, laten we vooral een paard dat steigert gaan instralen en mediterend en vanuit onze zonnevlecht werkend op hem gaan zitten. Omdat alle paarden mensen zo lief vinden gaat het inrijden altijd goed...toch? :+

:+ zoals gezegd, ik ga volkomen met jou en anneliesdj mee,
oh enne
@love_shyboy je moet even op zijn site kijken, want verstand van paarden heeft ie zeker wel, hij kan een paard binnen 5 minuten bekijken en weet hoe die in elkaar zit.
en niet nadenken over hoe hij het doet? doet ie degelijk wel

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:11

Cassidy schreef:
Eva_D schreef:
Hoe hij vooral het eerste stukje buiten rijd, is echt niet normaal, hij trapt zowat de sporen in het paard.
Om over de zweep nog niet te beginnen.. Lijkt mij geen goede manier een paard op een rustige manier aan hulpen te laten wennen. Respect voor t paard ! Ik had m op die stenen daar buiten gegooit.

Nee, laten we vooral een paard dat steigert gaan instralen en mediterend en vanuit onze zonnevlecht werkend op hem gaan zitten. Omdat alle paarden mensen zo lief vinden gaat het inrijden altijd goed...toch? :+

Beetje een flauwe reactie, maar goed.
Ik vind dat ze het paard wat meer tijd konden geven om idd even een moment van ontspanning te vinden. Ik zie een paard dat compleet overweldigt word met vanalles en op word gejaagd, lijkt me erg moeilijk voor t paard hier veel leering uit te trekken.
Laatst bijgewerkt door Eva_D op 25-02-11 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:12

Cassidy schreef:
love_shyboy schreef:
het probleem is dat mensen niet nadenken voor ze iets doen.

De meeste paarden willen wel werken, maar snappen het niet, en als je dan door gaat drammen, ja dan krijg je van die onhandelbare paarden.

Een paard kan lichamelijk volwassen en er klaar voor zijn, maar geestelijk hoeft dat niet?

Mijn pony dachten we ook dattie nooit bereden kon worden, hij werd gek zodra iemand hoger als hem stond, en al helemaal als er iemand op ging zitten.
En nu zijn we dan misschien 2 jaar verder, en alles met rust gedaan, hij is nu wel bijna helemaal onder het zadel!

Ik denk niet dat je Gert vd Hof kunt beschuldigen dat hij niet nadenkt bij wat hij doet

En dan heb je de paarden die niet willen werken...daar al eens aan gedacht?

En 2 jaar over het inrijden doen - daar heb ik het al eerder over gehad - is niet nodig als je weet waar je mee bezig bent.

Ach. ik beleer mijn paarden liever zonder enige spanning of stress, zodat ze het volle vertrouwen in me blijven behouden

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:13

als ik dit filmpje zie vraag ik me toch serieus af.. ben ik te voorzichtig met mijn paard??

eigenlijk zou ik die man wel eens op mijn paard willen zetten.:)
ben erg benieuwd of het hem gaat lukken haar goed in te rijden. waar zit die man ergens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:14

Wat moet een paard hieruit leren? Dat hij ruiter in het zadel te accepteren heeft. Daar kun je een half uur over doen, of een kwartier, dat maakt verder niet uit. Kans is groot dat, als je hem wegzet en laat nadenken, het de dag daarop wel is aangekomen. Of je hem in eerste instantie hebt overweldigd of niet...als je het goed doet, is het resultaat hetzelfde.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:15

anneliesdj schreef:
Taartjeh schreef:
Zo.. hoe dat paard achterover klapt.. :\
Het ziet er niet erg professioneel en gecontroleerd uit :n

O allerliefste pennykindertjes, we zeggen het nog één keer:

Een paard wordt niet zadelmak geboren!

Daar kun je lang of kort over trainen maar feit blijft dat veel paarden bokken als ze voor het eerst losgelaten worden met een zadel.
En ja, dan kunnen ze weleens achterover gaan, dit was voor hun ook niet te voorzien.
En 3x raden waarom ze hem vervolgens zo 'opjagen', snappen jullie dan echt niet dat dit is voor het bestwil van het paard? Juist om dat opnieuw achterover klappen te voorkomen?

En het valt zeker niemand op dat wanneer hij erop stapt continu tegen het paard praat, bijna continu het paard gerust stelt door te aaien, dat hij met alleen een halster rijd en ondanks dat de teugels nog bijna continu doorhangen?

Ik zou het zelf ook niet zo doen maar denk ook zeker niet dat dit een foute manier is, het geeft wel veel duidelijkheid voor het paard en is zeker niet onvriendelijk. Zeker voor een paard met een geschiedenis lijkt me dit juist wel een goede manier.

En bedankt :Y)
Ik heb verder geen behoefte om hier een discussie over te voeren, ieder zijn eigen manier, maar noem me aub niet zomaar een penny
Laatst bijgewerkt door Eilish op 25-02-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:16

love_shyboy schreef:
Ach. ik beleer mijn paarden liever zonder enige spanning of stress, zodat ze het volle vertrouwen in me blijven behouden

"Heartattacks are free".
En weet je, als je je paard met enge dingen confronteerd waar hij een hartverzakking van krijgt, en verder er naartoe werkt dat je er samen uitkomt. zul je versteld staan hoezeer dat de band kan versterken...

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

dag 6, 7 en 8 zijn ook de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva_D

Cassidy schreef:
Eva_D schreef:

En wie zegt dat het de eerste keer is dat ze het hebben geprobeerd? Op het moment dat het eerder is geprobeerd en mis is gegaan, ben je al aan het corrigeren.

Maar even heel eerlijk, ziet dit er voor jou uit als een paard waar de wil ontbreekt ?
Of als een paard die het nog niet snapt ?
Ik zie in veel dingen dat dit paard nog geen echte vooropleiding heeft gehad, ook geen grondwerk ect.
dus dat dit wel een eerste kans is. Als jij iets anders ziet hoor ik het graag

anneliesdj

KLfan schreef:
NOEM mij geen penny kind! Ik zie wel degelijk de realiteit in en heb ook ervaring met het doorrijden van jonge paarden, ja op deze leeftijd al. Ik vind dit gewoon niet de juiste manier!

Taartjeh schreef:
En bedankt :Y)
Ik heb verder geen behoefte om hier een discussie over te voeren, ieder zijn eigen manier, maar noem me aub niet zomaar een penny

Dat doe ik wel want als jij ervaring hebt met zadelmak maken dan weet jij dat wat ik daar schrijf waarheid is.
Ik heb overigens geen idee hoe oud je bent en intresseert me ook niet.

Nogmaals; dat hij de zweep gebruikt is om het paard voorwaarts te houden, zolang het paard in beweging is kan het niet steigeren. Hij heeft een stomp stokje en slaat niet heel hard dus dat hij hem verrot slaat is nogal ongenuanceerd. Daarnaast zijn dit veel nieuwe indrukken die het paard krijgt en dan reageert het dus niet als je hem zachtjes met je hak gaat kietelen of hij voorwaarts wil, dat lokt alleen maar dergelijke reactie's uit omdat het niet duidelijk is.

Dat hij ermee naar buiten gaat lijkt me ook niet zo onlogisch; paard moet het postief afsluiten, wie een beetje weet hoe een paard 'denkt' snapt waarom hij dat doet.
Je kunt ook duidelijk zien dat het paard op het laatst helemaal niet meer bezig is met die enge ruiter op zijn rug maar juist blij is om buiten te lopen, precies het effect wat hij wil.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 25-02-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:17

linsim26 schreef:
als ik dit filmpje zie vraag ik me toch serieus af.. ben ik te voorzichtig met mijn paard??

eigenlijk zou ik die man wel eens op mijn paard willen zetten.:)
ben erg benieuwd of het hem gaat lukken haar goed in te rijden. waar zit die man ergens?

hij zit in slagharen.

dit is zijn site ;)

http://www.stalgertvandenhof.nl/index_ne.html

aerdenhout1

Ik vraag me nog steeds af ....dit is volgens mij ook geen beleren, maar een paard dus redden van de ondergang en laten weten dat werken zijn laatste kans is om niet in de worst te komen!
Een paard dat zich niet kan onderwerpen aan de mens is een paard war niemand iets aan heeft. Er zijn al veels te veel paarden op de wereld, dus wat is dan het laatste station???

sanne83

ginouque schreef:
oh enne
@love_shyboy je moet even op zijn site kijken, want verstand van paarden heeft ie zeker wel, hij kan een paard binnen 5 minuten bekijken en weet hoe die in elkaar zit.

Ik mag toch hopen dat iedereen die een paard inrijd dat kan :=
En ook al kan je dat niet, dan heb je tijdens je voorbereidend werk echt voldoende tijd om uit te vinden hoe het desbetreffende paard in elkaar zit.
Anders heb je niets te zoeken op een jong paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:18

love_shyboy schreef:
Serieus als hij zó op mijn pony zou gaan zitten, zou hij er binnen 2 tellen naast liggen.

Serieus: ik heb Gert nog niet vaak van een paard zien vallen. Jouw pony zal hij zeker ook uit zitten. :j

linsim26

Re: Paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:20

is wel wat ver weg voor mij slagharen..

weet iemand iets in de buurt van tiel?

beetje oftopic sorry.:)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:26

Precies, en dat kan ook. Ik heb niet alle paarden van de wereld beleerd, en doorgereden, maar toch een aantal. Corrigeren was bij mij geen idioten, maar paarden die niet lekker door het lijf liepen.

Bij mij is geen paard als een idioot te keer gegaan, maar ik neem dan ook ruim de tijd. Ik verdiep me meer. Ik zie hier in het filmpje, en alleen in het filmpje, ken de man verder alleen van horen, een totaal onbeleerd paard, 1e keer zadel op, geen kennis van grondwerk. De spanning knalt het dier uit het lijf. De man benadert het paard als zeer dominante leider, en heeft zijn hulpje nodig, die zoveel mogelijk lawaai en eventueel pijn veroorzaakt, en voorwaarts houdt om dat duidelijk te maken.

Ik ben zeker ook dominant naar de paarden toe, maar ben het paard waar ik dit bij moet gebruiken, ook nog niet tegen gekomen.

Om op mijn opmerking terug te komen over wat de eigenaar hier aan heeft: als deze man haar paard door rijdt, met deze dominantie, zal zij hetzelfde moeten kunnen opbrengen. Dit paard reageert dan op overwicht, niet op samenspel.Lijkt me dus niet geschikt voor de eigenaar.

Dus ik hoop, dat dit een correctie is, hoewel ik het paard daar niet naar uit vindt zien, maar zet dit dan niet als zadelmak maken op youtube.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:28

Cassidy schreef:
Er zouden heel veel grasmaaiers rondlopen als je niet een keertje wat harder mag ingrijpen.
Helemaal met de beperkte kennis van zaken in paardrijdend Nederland en iedereen die het inrijden onderschat.
Ik zou als paardeneigenaar heel blij zijn met iemand zoals Gert als ik een wat lastiger paard zou hebben.
Paarden zijn niet van porselein!
Een keer doorgrijpen in een intensiteit die aankomt, heb ik liever dan de slager.
Grasmaaier omdat hij niet er rijden valt omdat paardlief niet wil zou bij mij niet gebeuren.

heey
ik ben nu toch wel eventjes van mening veranderd;
als dit inderdaad paarden zijn die niet anders kunnen worden ingereden,
en het dus een pro is zoals ik op de site heb gezien
heb ik er inderdaad weinig meer tegen sommige paarden hebben dit indd weleens eens nodig ja
in de eerste instantie dacht ik jeetje wat een amateurs maar nu ik de reden weet en weet dat gert dit doet heb ik er wel begrip voor
iedereen doet weleens iets rottiger tegen zijn paard en sommige paarden hebben dat ook gewoon nodig
liever zie ik een paard wat zo ingereden word dan dat penny mensen van 12 even hun vz shetlander inrijden *D

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:29

sanne83 schreef:
ginouque schreef:
oh enne

En ook al kan je dat niet, dan heb je tijdens je voorbereidend werk echt voldoende tijd om uit te vinden hoe het desbetreffende paard in elkaar zit.

en toch zijn er genoeg mensen die er dan totaal geen verstand van hebben ;) en de paarden daar de dupe van worden en uiteindelijk misschien bij gert terrecht komen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:34

ponylies schreef:
Cassidy schreef:
Er zouden heel veel grasmaaiers rondlopen als je niet een keertje wat harder mag ingrijpen.
Helemaal met de beperkte kennis van zaken in paardrijdend Nederland en iedereen die het inrijden onderschat.
Ik zou als paardeneigenaar heel blij zijn met iemand zoals Gert als ik een wat lastiger paard zou hebben.
Een keer doorgrijpen in een intensiteit die aankomt, heb ik liever dan de slager.
Grasmaaier omdat hij niet er rijden valt omdat paardlief niet wil zou bij mij niet gebeuren.

heey
heb ik er inderdaad weinig meer tegen sommige paarden hebben dit indd weleens eens nodig ja
in de eerste instantie dacht ik jeetje wat een amateurs maar nu ik de reden weet en weet dat gert dit doet heb ik er wel begrip voor
iedereen doet weleens iets rottiger tegen zijn paard en sommige paarden hebben dat ook gewoon nodig
liever zie ik een paard wat zo ingereden word dan dat penny mensen van 12 even hun vz shetlander inrijden *D

Ja mee eens.
Maar het is dan wel een aanname dat dit zn paard is die niet anders kan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:38

sanne83 schreef:

Pff wake up ;)
Hoeveel mensen ik al niet bezig heb gezien met jonge paarden, die er al jaren mee bezig zijn, paard van stal halen, longeren, opzadelen en dan nog geen flauw idee hebben of het paard gaat bokken/schrikken/steigeren/rennen als hij erop klimt.
Ik vind dat bijzonder kwalijk want je hoort dat echt te kunnen zien in een paar minuten maar helaas zijn er weinig mensen die daar de feeling voor hebben of het uberhaupt nodig vinden. En dan zijn er ook nog mensen die het wel kunnen maar op dat moment veel te druk zijn met kletsen met de eigenaar/omstanders enz.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:41

oh enne
[/quote]

Anders heb je niets te zoeken op een jong paard.[/quote]

en toch zijn er genoeg mensen die er dan totaal geen verstand van hebben ;) en de paarden daar de dupe van worden en uiteindelijk misschien bij gert terrecht komen.[/quote]

Maar dan ga je in dit geval van een onhandelbaar paard uit, en zul je wat moeten. Als ik zijn site bekeken heb, is dit gewoon zijn manier. Dus das een andere invalshoek. Paarden die onhandelbaar zijn, ok. Dit een normale manier van beleren, nee.
Ga ik lekker linken naar montyroberts.com :+ Without the use of pain or force the trainer persuades a raw horse to accept a saddle, bridle and rider. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:41

ponylies schreef:
Cassidy schreef:

heey

Ik vind het heel goed dat je durft aan te geven dat je van mening bent verandert nu je alle mogelijke redenen om dit paardje door Gert te laten beleren even hebt bekeken.
Hulde! +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:44

luve_rozes schreef:
:Ga ik lekker linken naar montyroberts.com :+ Without the use of pain or force the trainer persuades a raw horse to accept a saddle, bridle and rider. :P

MR gebruikt zelf ook methodes zoals de buckstopper, dus idd, misschien leert hij ervan.