Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:19

chikie1989 schreef:
de argumenten die jeplaatst zijn alleen maar dat je graag een extra pony er bij wilt hebben want dat is makkelijker en leuk voor mijn dochter van 2.
het echte probleem daar ga je niet op in.

je wilt terug van 3 naar 2 maar we kopen er wel een kleintje bij, welke overigens de aankomende 4-5 jaar niet veel te doen heeft...

ik denk dat er op de een of andere manier je paard moet inzien dat ze niet echter gelaten word.
ga met de andere op pad en ga zelf met haar poetsen? of zet haar op stal en ga zelf de andere stal mesten etc. zoalng je maar inzicht blijft de 1e paar keer. kijk of dit wel kan.

dit kun je dan langzaam aan uitbreiden door bv langer onzictbaar te zijn. maar zodra het wat uit de hand begint te lopen je te voorschijn komt om haar gerust te stellen en dan niet meteen de stal in lopen nee eerst alleen langs lopen anders krijg je net zo'n effect bij baby's die gaan huilen en worden opgepakt. dan zou ik ook vaker gaan huilen!!

probeer eerst dit soort dingen voordat je een nadere pony koopt, het probleem word zo nooit minder.

" en ik las dat je paard 2.5 is hoe weet je dan dat ze zich niet alleen voelt als ze op wedstrijd is?"

Als de andere op wedstrijd is....

chikie1989

Re: Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:26

paardje is 2.5, word van de zomer beleerd, is trailer mak, hoe reageert ze dan als je op vreemd terrein bent?
ook suggereer je dat het beide wedstrijd paarden zijn? 1 staat in de verkoop en opa is een ster dus..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:30

ik had 4 paarden.....

Indiena staat te koop
ascar is dood
Kiki is een wedstrijd paard ( Z )
en fayah is een 2,5 jarige die wel aan de hand al weg is geweest en we gaan met onze jonge paarden ook apart op pad aan de hand om zo trailer mak te worden is in mijn ogen het zelfde idee als op wedstrijdd gaan..
We gaan dus met jonge paarden de trailer op in hun eentje en dan bijv naar het bos of het strand.. dus ze kan alleen zijn als ze niet thuis is..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:35

Mijn paarden staan ook wel eens alleen op stal. Met niets er naast of in de buurt. Ik zet ze dan niet vast. Dat zou ik niet durven. Heb geen boven deuren in me boxen. VInd dat dat toch echt moet kunnen. Geef ze wel een plukje hooi om wat te doen te hebben.

Nog een pony erbij is opzich een goede oplossing maar je lost het probleem er niet mee op. Sterker nog je heb kans dat ze dan met z'n tweeën door het draad heen gaan. Dit heb ik zelf meegemaakt.
Aangezien mijn dochters en ik zomers vaak op een lange buitenrit gaan vond het zielig om de shet elke keer op te sluiten met mooi weer. Dacht toen laat ik er nog een shetje bij halen gezellig voor hem een van zijn grote en kan hij swinters lekker samen een stal delen ( wel een grote box en alleen voor snachts). Nou heb het geweten inplaats van 1 shet op te sluiten moet ik nu dus 2 shetten opsluiten. Ze gaan nu dus samen als een gek door het draad en achter ons aan. Nou dan maar een paar uur op stal. Nu staat hij dan niet alleen maar samen met de andere. Maar had ik dit voor die tijd geweten was shet nr 2 er niet bij gekomen. Nu mag hij hier zijn jaren slijten en dan zijn er nog heel wat want hij is net een jaar geworden.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:31

een pony is niet altijd de oplossing die van mij had een pony ,maar wilde toch nog met mij en de andere mee.........
oplossing(in mijn geval) Is de aandacht geven die je hoort te doen als jij de leider ben....en dat is haar leren dat alles wat jij doet goed is.
blijf kalm en laat haar weten dat ze niet dood gaat om even alleen te zijn.blijf bij haar als iemand anders dan weg gaat met de ander.
Ik ben begonnen om ze uit elkaar te halen en snacht,s op stal te zetten waarbij ze elkaar NIET konden zien MAAR wel horen....
na wat gegil over en weer was dit na twee dagen al over.uit het zicht is niet weg/weg.
dit opbouwen de ene buiten in het land de ander binnen enzzzz.
wel geluid geen beeld..en uiteindelijk werd de ander zeker van zichzelf en durfde best op stal te staan als de ander weg was
succes.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:02

Zo te lezen is het alleen het verlaten en niet het alleen zijn van Fayah.
Een pony erbij is niks mis mee toch?
Ik lees dat je dochter gek op pony's is, en geniet jij daar weer van.
Een kleine pony is vaak ook makkelijker te houden dan een paard, en eventueel kun je er een ander kind op laten rijden zolang je dochter het zelf nog niet kan.
Alleen los je het probleem met de verlatingsangst van Fayah niet op met een pony erbij (als je geluk hebt alleen de symptomen).

Ik ben het met de mensen eens die vinden dat alleen gelaten worden bij de opvoeding hoort.
Daarnaast weet jij niet 100% zeker hoe je er over bv 10 jaar voor staat en wat je mogelijkheden zijn, hoe je je paarden op dat moment kan houden, en of je ze nog kan houden.
In geval van ziekte/blessure is het ook prettig als je paard alleen kan staan.
Over de zeik gaan is meestal niet bevorderlijk voor het herstel.
Er zijn zoveel mogelijke situaties (die je niet allemaal kunt voorspellen) waarin Fayah mogelijk zou moeten achterblijven, dus waarom niet nu al aanleren om achter te blijven?
Het gaat nu waarschijnlijk makkelijker dan over 10 jaar, omdat ze nu nog jong is.

Over het opsluiten: prima, maar alleen als het veilig kan.
Misschien eens kritisch naar je stal kijken of je iets kan veranderen waardoor het veilig kan.
Ik ken jouw stal niet, dus kan niet oordelen daarover.
Een paard dat over de zeik gaat vast binden lijkt me allerminst veilig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:31

Ga je je paard naar een trainingstal brengen voor het zadelmak maken?
Zoja zoek er dan eentje uit die ook het gedrag van je paard kan aanpakken zo heb je 2 vliegen in 1 klap.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:36

De andere pony is pas 4 weken geleden dood, Fayah moet dus echt nog wennen aan alleen zijn.

Ik heb er ook een met verlatingsangst. Na lang opbouwen, veel uitproberen, is dat zo goed als weg. Maar ja, het kost wel een flinke tijdsinvestering.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 22:24

waar we haar laten in rijden kijkt juist naar het gedrag etc van het paard...

We zijn nu langzaam bezig.. de paarden zetten we naast de stallen en Fayah in haar box met hooi ze is wel onrustig en hinnekt naar de rest maar ze blijft op stal staan,..
we gaan dit vaker herhalen en oefenen en zo uitbreiden

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:31

Cassidy schreef:
Als je bang bent dat je paard zich ophangt, kun je ook een cowboytruukje gebruiken. Lasso om de buik binden, door halster halen, aan de wand vastzetten en dan zo vastzetten dat het paard geen ringen uit wanden kan trekken of zo. Stevige biels die tot de helft ingegraven is, is daar ideaal voor. Gaan ze trekken kunnen ze zich niet ophangen, trekt het lasso om de buik samen, en de druk valt automatisch weg als ze een stap naar voren maken. Je moet het alleen durven doen. En je moet het opbouwen, en bij de laatste methode niet ingrijpen als ze wel in paniek raken. Laat ze het zelf uitzoeken. Als je goede bodembedekking hebt, dik zand of dik stro kan er niets gebeuren, en ophangen kunnen ze zich niet.
Schrikreacties zijn niet altijd te voorkomen. Maar het ligt aan ons en onze manier waarop wij met schrikreacties omgaan, hoe het paard er van leert. Als je te vroeg ingrijpt sensibiliseer je je paard en kan hij nooit meer vaststaan. Als hij leert dat hij er echt niet onderuit kan, geeft hij zich snel genoeg over en is het probleem ook de wereld uit.

Gadver .. die manier.
Ik hoop toch echt niet dat je het serieus meent of zelf gebruikt..

:r

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:54

Lindy1982 schreef:
waar we haar laten in rijden kijkt juist naar het gedrag etc van het paard...

We zijn nu langzaam bezig.. de paarden zetten we naast de stallen en Fayah in haar box met hooi ze is wel onrustig en hinnekt naar de rest maar ze blijft op stal staan,..
we gaan dit vaker herhalen en oefenen en zo uitbreiden

Super. +:)+
Succes ermee!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:05

Mijn paard heb ik gekocht, toen was ie anderhalf. Hij had toen al verlatingsangst. Hij komt van een flinke kudde af, zo ik begreep. Inmiddels is ie 12 en als ie niet komt als ik hem roep en ik haal zijn weidematen binnen, staat ie in no time achter me. Hij wil nog steeds niet alleen achterblijven. Ik vrees dat je een onoverkomelijk probleem hebt. Die druif van mij is inmiddels zo fideel dat ie ipv door het hek óver het hek springt. Eén keer hebben we hem op de wei achtergelaten en de andere 2 een uurtje meegenomen, dat ging wel goed, maar hij heeft de hele tijd lopen hinniken. De volgende keer gaat ie domweg op stal. Ik durf het niet te riskeren.

De mijne zet ik dus op stal als de andere 2 weggaan en dat zal in de toekomst af en toe voor kunnen komen. Ik zou het oplossen met een extra pony'tje, dat blijft. :j Tot nu toe werkte dat het beste bij mijn paardje. Zuiver psychologisch gezien hoort het ook niet hè? Om een paard alleen achter te laten. En dat bedoel ik gewoon om aan te geven, dat ik er maar gewoon begrip voor heb, want ik weet ook niet hoe ik het kan oplossen, zodat het paard er ook vrede mee heeft.

Door de jaren heen heeft hij wel geleerd dat hij af en toe alleen kan staan. Op een trailer gaat het nu gelukkig goed. De eerste keer op concours brak ie ook de tent af. Maar ik weet gewoon, dat hij er echt doodongelukkig van wordt. Ik zal wel simpelweg te lief zijn voor mijn beestje. En vastzetten heeft bij hem geen nut. Hij is een talent in het breken van muskatonhaken. Als meneer niet vast wíl staan, wil ie dat echt niet en kost je dat dus een muskatonhaak. Hij kan het wel en als ik hem maar flink vertel dat ie moet blijven staan doet ie dat wel. Tot nu toe kon ik situaties van volledige eenzaamheid meestal vermijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:20

Ik heb ook nog nooit een shetlander zien klagen dat ie te weinig werd gereden. :+ Sterker nog: onze Dartmoor vindt het ook best als hij niet dagelijks wordt gereden. Hij krijgt wel dagelijks aandacht van zijn kleine bazinnetje en eten en doet volledig mee in het verzorgingsproces. En als het beestje nog 4-5 jaar stilstaat, kan je een jaarling ofzo overwegen? Dan kan je je dochter alle facetten van het paardje leren kennen. Ze kunnen een heel mooie band opbouwen. Lezend wie je bent, kun jij dat vast wel begeleiden. Dartmoorveulens bijvoorbeeld zijn heel fijne paardjes en als ze wat ouder zijn ideale kinderpony's.

Daarbij komt, dat wij al heel wat aanvragen hebben gehad van meiden die dolgraag de pony van mijn dochter zouden willen rijden. Dus als het om bijrijdsters gaat, hebben we ze voor het uitkiezen. Maar ja, ik persoonlijk ben gewoon niet zo van de bijrijdsters.

En toevoegend aan mijn berichtjes: Nee, mijn paard zet ik ook niet vast als ie op stal staat. Zou ik ook nooit doen. Dan krijgt hij ook een flinke slag hooi om bezig te zijn en ik weet gewoon dat ie netjes in zijn stal blijft als ik weg ben. Hij hinnikt wel, maar dat neem ik voor lief.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:44

een veulen of jaarling zie ik persoonlijk niet zitten.

neva is 2 jaar oud, lindy wil dat neva er nu al mee kan poesten lopen en soms een rondje op hobbelen.
daarkomt bij dat het nog geen echte kinder pony is. alles moet nog aangeleerd worden.

we wilden juist terug naar 2 paarden omdat het te druk is in onze beide levens.
ik heb liever geen pony extra erbij! en stel het voorlopig ook nog uit.

ik heb haar net weer op stal gezet en de rest uit het zicht. ik zit zelf nu achter de computer de stal in de gaten te houden, tot nu toe gaat alles goed, geen drijgen om er uit te gaan ofzo maar wel rondjes in de stal lopen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:05

Ik heb zo een welsh gekend, die stond om die reden met een geit in haar stal, maar als het zo goed gaat, zou ik het zo laten. Mijn paard blijft ook keurig in zijn stal, dus ook hier heeft ie heel soms pech. Hij is hier het wedstrijdpaard en het vaakste toch mee, dus die enkele keer dat het niet kan is pech voor hem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:52

Lindy1982 schreef:
Dus dat is al niet een probleem dat mee telt..
De enige die niet alleen kan staan is Fayah.. dus als kiki en fayah samen op pas gaan met een buitenrit oid dan blijft alleen die kleine pony even achter die gewoon op stal gezet kan worden en er absoluut niet overeen komt..

De combi kiki en kleine pony zal niet snel voorkomen gezien ik bijna niet op kiki rij en straks juist op fayah ga rijden dus als in de verre toekomst mijn dochter wel op buitenrit mag is dat al in combi fayah en kleine pony of fayah kiki en kleine pony..

Fayah zal dan dus niet snel alleen zijn als er een klein vriendinnetje komt voor de dames..
Met Fayah alleen op pas is ook geen probleem dat vind ze wel oke dus dan is er thuis nooit 1 alleen

Dat is een oplossing op het probleem. Want Fayah staat dan nooit meer alleen.
Maar...dan zit je wel nog altijd met een paard dat niet alleen kan staan, dat dan compleet over de zeik gaat. En je weet nooit wat er in de toekomst gaat voorkomen qua situaties. Stel dat Kiki naar de kliniek moet voor weet-ik-veel-wat en daar toch enkele dagen moet blijven. Die dagen kan jouw dochter niet met haar pony gaan rijden. Stel dat Fayah een hoefzweer heeft en niet mag rijden. Dan moet je altijd met je dochter afspreken wie wanneer rijdt om zo ervoor te zorgen dat Fayah niet alleen staat. Je dochter die na school nog snel een buitenritje wil maken op haar pony, maar wacht dat gaat niet, want mama is met Kiki naar de les en Fayah mag niet alleen. Etc etc.
Kortom, geen grote problemen, maar je gaat de rest van Fayah's leven er altijd rekening mee moeten houden, altijd dingen zo moeten regelen dat zij niet alleen staat. Nooit eens een paard uit de stal kunnen trekken zonder te denken 'staat Fayah niet alleen?'.
Vind je dat geen probleem, dan is een kleine pony erbij kopen de makkelijkste oplossing. Maar wil je constructief het probleem aanpakken en niet altijd dat gezeik dan zorg je dat Fayah alleen kan staan (goede tips zijn in dit topic al gegeven).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:52

Even een update..

Het gaat nu super goed..
Kan zelfs buitenritten van een uur maken.
Fayah gaat gewoon op stal want door draad vliegt ze wel heen dat houdt er over het algemeen nooit tegen ..
Maar opstal gaat het top zelfs als we terug komen van de buitenrit staat ze niet hysterische te gillen