Paard explosief. Magnesium?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:12

Ik heb ook magenesium gevoerd maar ik merkte niet echt heel veel verschil. De pot is nu al een maandje op maar merk niets met de periode dat ik het wel voerde. Schijnt dat magnesium bij de meeste paarden (niet allemaal dus ;) ) niet veel invloed heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:01

Dressuurgek schreef:
Ik heb ook magenesium gevoerd maar ik merkte niet echt heel veel verschil. De pot is nu al een maandje op maar merk niets met de periode dat ik het wel voerde. Schijnt dat magnesium bij de meeste paarden (niet allemaal dus ;) ) niet veel invloed heeft.

Het heeft invloed als er een tekort is dat door het bijvoeren wordt opgeheven. Als je normale voer voldoende magnesium bevat voor je paard, zal er niet veel bijzonders gebeuren als je het gaat voeren.
Overigens heb ik sinds een maandje een nieuw (sportgefokt) jong paard dat een heel stuk rustiger is geworden door nog maar een kwart van het krachtvoer te geven, heel veel stengelig hooi en het een uurtje of 7 à 8 naar buiten te bonjouren in een groep. Daar wordt een paard echt een stuk gemakkelijker te hanteren van ;) En nee, ze is nog bepaald niet "doods" :P
Huisvesting en voeding kan heel veel problemen oplossen of veroorzaken......

z0rr0

Re: Paard explosief. Magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:54

een paard met magnesium te kort is niet meer in staat om zijn spieren te ontspannen.
ik heb mijn merrie magnesium gegeven dit had geen nut.
ken wel een paard die op concours zo een magnesium te kort kreeg.
heel eng

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:15

Ik voer ook de magnesiumcitraat van de Groene Os. Voornamelijk voor haar spieren. Ook wordt ze er wel rustiger van, wat relaxter. Ook al zit er magnesium in het krachtvoer, het blijkt dat paarden best snel een magnesium te kort hebben. Magnesiumtabletten voor mensen, ik heb geen idee of het helpt. En of het goed is. In bananen zit wel magnesium maar niet zo veel. Moet je ze heel veel bananen gaan voeren voor die hoeveelheid magnesium. Dat spul dat je als advies kreeg, is niet zo goed (van de sectolin?). dat is magnesium-oxide en dat wordt minder goed opgenomen. Daarom moet je ook meer voeren, nl 10 - 20 gram per dag. Magnesiumcitraat van de Groene Os is 5 - 10 gram per dag. Trouwens ik heb ook een Pion (Wolfgang x Pion) en ik hoorde ooit dat Pions ook bekend stonden om hun lastige karakter. Ik heb niet een heel lastig paard, maar ze heeft soms een behoorlijke eigen wil. Het is geen beginnerspaard, maar wel goud eerlijk.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:40

sheela schreef:
Ik voer ook de magnesiumcitraat van de Groene Os. Voornamelijk voor haar spieren. Ook wordt ze er wel rustiger van, wat relaxter. Ook al zit er magnesium in het krachtvoer, het blijkt dat paarden best snel een magnesium te kort hebben. Magnesiumtabletten voor mensen, ik heb geen idee of het helpt. En of het goed is. In bananen zit wel magnesium maar niet zo veel. Moet je ze heel veel bananen gaan voeren voor die hoeveelheid magnesium. Dat spul dat je als advies kreeg, is niet zo goed (van de sectolin?). dat is magnesium-oxide en dat wordt minder goed opgenomen. Daarom moet je ook meer voeren, nl 10 - 20 gram per dag. Magnesiumcitraat van de Groene Os is 5 - 10 gram per dag. Trouwens ik heb ook een Pion (Wolfgang x Pion) en ik hoorde ooit dat Pions ook bekend stonden om hun lastige karakter. Ik heb niet een heel lastig paard, maar ze heeft soms een behoorlijke eigen wil. Het is geen beginnerspaard, maar wel goud eerlijk.

Welk spul bedoel je dat niet goed is? Die ik in de link had is magnesiumfosfaat. Geen puur magnesium dus dat is dan toch juist goed? Hmm dat lastige karakter is wel te merken bij haar maar ze is zeker ook een lieverdje!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:50

sheela schreef:

Nee is van syvonium, oxide wordt beter opgenomen als sulfaat, en je hoeft er maar 5 gram per dag van te voeren hoor.
staat er ook bij in de specifiaties.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:58

De een zegt oxide wordt wel goed opgenomen de ander zegt van niet?

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 14:11

Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat. Er zijn twee hoofdgroepen:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.
Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Staak de verstrekking van alle mineralen. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.

De hoeveelheid magnesium is afhankelijk van het soort magnesium en de concentratie:
Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).
Organisch magnesium
Organisch magnesium (chelaat) wordt zo goed opgenomen dat je kan volstaan met een kwart van de dosering van anorganisch magnesium: Iets minder dan 1 gram voor een kleine pony tot 3 gram voor een groot paard. Als de concentratie magnesium 10% is kom je dus uit op 8 tot 30 gram.
Houdt deze dosering gedurende 3 tot 6 weken aan.
Evalueer de status van de symptomen. Je moet nu een verbetering kunnen zien. Wanneer er geen verbetering optreedt was er waarschijnlijk geen sprake van een magnesiumtekort en kun je de behandeling beter staken.
Na het optreden van een verbetering halveer je de dosis en ga je 6 tot 8 weken hiermee door.
Stel nu een dieet op waarbij alle mineralen in normale verhouding en hoeveelheid voorkomen. Je hebt als het goed is nu een idee hoe het tekort aan magnesium kon ontstaan, pas het dieet zodanig aan dat dit tekort niet meer zal optreden

Deze site zegt dus dat oxide én sulfaat beide bijna geen werking hebben en juist bijwerkingen...

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:26

ik volg dit ook even want ik loop ook tegen hetzelfde probleem aan. Thuis is ze heel fijn te rijden en zodra ik op verplaatsing ga is ze haast niet meer te rijden terwijl ik toch elke week met haar op pad ga. Maar nu na een jaar is er nog steeds geen verbetering. Ik heb pavo nerv control bijgevoerd maar ze eet het heel slecht dus dat is ook geen optie.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:26

x_Jose schreef:
Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat. Er zijn twee hoofdgroepen:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.
Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Staak de verstrekking van alle mineralen. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.

De hoeveelheid magnesium is afhankelijk van het soort magnesium en de concentratie:
Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).
Organisch magnesium
Organisch magnesium (chelaat) wordt zo goed opgenomen dat je kan volstaan met een kwart van de dosering van anorganisch magnesium: Iets minder dan 1 gram voor een kleine pony tot 3 gram voor een groot paard. Als de concentratie magnesium 10% is kom je dus uit op 8 tot 30 gram.
Houdt deze dosering gedurende 3 tot 6 weken aan.
Evalueer de status van de symptomen. Je moet nu een verbetering kunnen zien. Wanneer er geen verbetering optreedt was er waarschijnlijk geen sprake van een magnesiumtekort en kun je de behandeling beter staken.
Na het optreden van een verbetering halveer je de dosis en ga je 6 tot 8 weken hiermee door.
Stel nu een dieet op waarbij alle mineralen in normale verhouding en hoeveelheid voorkomen. Je hebt als het goed is nu een idee hoe het tekort aan magnesium kon ontstaan, pas het dieet zodanig aan dat dit tekort niet meer zal optreden

Deze site zegt dus dat oxide én sulfaat beide bijna geen werking hebben en juist bijwerkingen...

Er staat alleen dat de slechtere opneembare vormen zoals fosfaat bijwerkingen heeft, en niet alle anorganische vormen. Oxide is dus de redelijk goede en fosfaat de slechte. Ik had gezegd sulfaat maar dat moest dus fosfaat zijn. Mijn fout.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:29

Ik heb de Welkoop versie gehad en die werkte super en kwam als beste uit te test mbt andere magnesiumproducten.
Heet iets van Feelgood, relax iets in die trant. Doe je errug lang mee zo een pot......ik meen dat ik er een jaar mee gedaan heb.
Ook goedkoop gezien hoelang je ermee doet. Meen tussen 20-25 euro

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:35

Kun je een foto daarvan plaatsen van internet? dacht namelijk dat welkoop alleen magnesium had in zakken van 20 kilo

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:38

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:12

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:20

Ja dat stuk heb ik gelezen. Ik heb biomag besteld. Nu kijken of het effect heeft.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:25

Als ik je bericht lees vraag ik me als eerste af waarom ze zo heet wordt. Je geeft aan dat het de laatste tijd is. Volgens mij is er altijd een reden waarom een paard iets doet. Waarschijnlijk probeert ze iets aan te geven. Daar zou ik naar op zoek gaan voordat je aan symptoombestrijding gaat doen. Succes!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:53

Ik ben me aan het verdiepen in de werking van magnesium, omdat ik mijn merrie iets wil geven voor haar explosieve gedrag. Heeft een van jullie ook ervaring met 'valeriaanwortel' van de paardendrogist?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:25

Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts jou gaat adviseren van ; voer maar wat mineralen en vitaminen toe zonder dat je weet of er idd ook een tekort is !!!!!!!
Deze eventuele tekorten kan je heel makkelijk traceren door een gewoon bloedonderzoek te laten doen, dierenarts zal dan een staal bloed naar het labo doorsturen en geeft dan nadien de resultaten.
Het is nooit verstandig om zomaar dingen te gaan toevoegen als suplement.
Ook al kan het bij kortstondig gebruik mssn niet echt een probleem opleveren, maar als je dit gedurende langere tijd constand gaat doen kan dit nooit gezond zijn.
Dus eerst deze dingen door dierenarts laten vastellen, bloedonderzoek met specificatie ; "magnesium, vitamine E , selenium, ....."
Meten is weten .

x_Jose schreef:
cream_1986 schreef:
Als er geen spraken is van een tekort aan een bepaald mineraal, ben ik persoonlijk van mening dat je dat niet zomaar moet bijvoeren. Je verstoort hier namelijk de andere mineralenbalans van het lichaam mee. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor je paard, en ik denk dat dat het laatste is wat je wil. Zoals jij het omschrijft, kan het namelijk ook heel goed zijn dat haar hormoonhuishouding niet helemaal optimaal functioneert. Dat weet je nooit zeker zonder iets van bloed onderzoek. Ik wil je alleen maar waarschuwen voor de gevolgen van het bijvoeren van mineralen. Als je denkt dat dit je oplossing is, zou ik het zeker proberen, maar begin dan op een lage dosis.

Ja ik begin natuuriljk wel met een lage dosis en volgens dierenartsen kan het geen kwaad om zo'n kleine dosis bij te voeren. Dan kan het alleen maar een positieve uitwerking hebben (of niet werken)