Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
enca schreef:mijn merrie deed dat vroeger ook, wat bij ons hielp is 2 longes spannen in kruis, en een zachte druk ging ze zonder problemen op de trailer.
milou_zaar schreef:hoi kijk anders even op youtube.com
en dan op montyroberts trailer laden.
op die manier heb ik het ook mijn pony geleerd.
en ik ga bijna 5 x per maand naar wetstrijd en 1 x in de week naar de pony club en dan moet zij in de trailer hihihihih
groetjes milou
Joline_ schreef:Bedankt, maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn paard ook op/in de trailer blijft staan?? Druk geven met
touw werkt niet, want ze gooit d'r hoofd omhoog en trekt mij de trailer uit dan. Toch met bezem erachter?

TeamUp schreef:Ik gebruik bij alle trailerladers die ik doe ook het Dually halster (Monty Roberts halster), er is nog geen paard dat ik daarmee niet (op een rustige manier) succesvol heb leren laden.
Juist een touwhalster zou ik niet gebruiken, aangezien alle druk op een kleine oppervlakte achter de oren terecht komt.
Focus niet op het laden op zich, ga je paard bewegen op de klep, vooruit, achteruit, neem de controle over. Je laat hem pas rusten (de ultieme beloning) als ie weer een stukje verder is dan de vorige keer.
De term "dominant" gebruik ik eigenlijk nooit, je paard heeft geleerd wat hij moet doen om niet in te trailer te gaan. Als ik een manier vind om onder de afwas uit te komen, ben ik dan dominant?
En de oorzaak, tja, voor zover je daar iets aan hebt (je moet nu gewoon vooruit denken), het kan vanalles zijn, slechte balans, zijn hoofd eens gestoten in de trailer, ...
Lessen doen we thuis, en wedstrijden nu nog maar 3x gedaan, dus denkSkessa_ schreef:Ik heb ook zo'n merrie... Niet bang, maar gewoon niet willen.
Longeerlijn achter de kont gaat ze op zitten. Bezem achter de kont raakt ze compleet van in paniek.
Wat ik altijd doe en meestal ook werkt is het volgende. (Hoop dat je mn uitleg snapt).
Longeerlijn op de rug van het paard leggen. Dan aan de onderkant haal je het touw door de lus heen.
Daarna haal je het touw door de onderkanten van het halster.
Dan sla je de longeerlijn om de voorstang van je trailer heen.
Als ze nu gaat hangen, hangt ze in dr eigen gewicht. Druk gaat er pas vanaf zodra zij stopt met hangen en naar voren loopt.
Succes!
Elco schreef:
[pien_2010] schreef:Even out of topic: Setteli, wellicht dat je stang achter je paard wat lager kunt laten zetten, zodat hij er niet onder door kan. Want als jij vol in de remmen moet zonder stang achter je paard dan heb je het risico dat er 500 kg via de klep naar buiten vliegt.
marietje62 schreef:Zou iemand misschien een foto kunnen plaatsen van bovenstaande manier?
Ik ben best wel blond