Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milou_zaar

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:07

hoi kijk anders even op youtube.com
en dan op montyroberts trailer laden.
op die manier heb ik het ook mijn pony geleerd.
en ik ga bijna 5 x per maand naar wetstrijd en 1 x in de week naar de pony club en dan moet zij in de trailer hihihihih
groetjes milou

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:35

mijn merrie deed dat vroeger ook, wat bij ons hielp is 2 longes spannen in kruis, en een zachte druk ging ze zonder problemen op de trailer.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:47

Ik gebruik bij alle trailerladers die ik doe ook het Dually halster (Monty Roberts halster), er is nog geen paard dat ik daarmee niet (op een rustige manier) succesvol heb leren laden.
Juist een touwhalster zou ik niet gebruiken, aangezien alle druk op een kleine oppervlakte achter de oren terecht komt.
Focus niet op het laden op zich, ga je paard bewegen op de klep, vooruit, achteruit, neem de controle over. Je laat hem pas rusten (de ultieme beloning) als ie weer een stukje verder is dan de vorige keer.
De term "dominant" gebruik ik eigenlijk nooit, je paard heeft geleerd wat hij moet doen om niet in te trailer te gaan. Als ik een manier vind om onder de afwas uit te komen, ben ik dan dominant?
En de oorzaak, tja, voor zover je daar iets aan hebt (je moet nu gewoon vooruit denken), het kan vanalles zijn, slechte balans, zijn hoofd eens gestoten in de trailer, ...

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:57

enca schreef:
mijn merrie deed dat vroeger ook, wat bij ons hielp is 2 longes spannen in kruis, en een zachte druk ging ze zonder problemen op de trailer.

Deze werkte bij ons ook goed; nadeel dat je met meerdere personen moet zijn.
Bij ons had het ook met uitproberen en dominantie te maken.
Probleem opgelost door; simpel hengsten-kettingje aan het halster en..............hij liep er als een lammetje in.............

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:09

milou_zaar schreef:
hoi kijk anders even op youtube.com
en dan op montyroberts trailer laden.

op die manier heb ik het ook mijn pony geleerd.
en ik ga bijna 5 x per maand naar wetstrijd en 1 x in de week naar de pony club en dan moet zij in de trailer hihihihih
groetjes milou

Vind ik er eerlijk gezegd niet echt fijn uitzien. Dat paard moet constant achteruit rennen en hij zit alleen maar aan het touw te sjorren.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:17

De meeste paarden moeten alleen de trailer in naar les of wedstrijd. Breng je paard ook eens naar een leuke locatie, naar de wei of laat haar ergens even grazen en ga dan weer naar huis. Hier huppelen ze los de trailer zo op, omdat de trailer niet altijd werk of nare dingen in houd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:55

Goede tip Letsdunit, doen wij ook.
Nog een tip komende uit Frankrijk. Als paard niet wil laden dan gaat eentje voor en twee gaan achter het paard staan. Beiden staande achter het paard slaan de handen gekruist in elkaar en doen dit achter het paard zodat ze hem een beetje optillen. Dit gezien bij merens (pony formaat) en zelf bij een manege pony gedaan die met ons mee ging op wedstrijd. Werkte zeer goed. Moet je wel overtuigd zijn dat kans op slaan gering c.q uitgesloten is.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:09

Ik heb ook zo'n merrie... Niet bang, maar gewoon niet willen.

Longeerlijn achter de kont gaat ze op zitten. Bezem achter de kont raakt ze compleet van in paniek.

Wat ik altijd doe en meestal ook werkt is het volgende. (Hoop dat je mn uitleg snapt).
Longeerlijn op de rug van het paard leggen. Dan aan de onderkant haal je het touw door de lus heen.
Daarna haal je het touw door de onderkanten van het halster.
Dan sla je de longeerlijn om de voorstang van je trailer heen.
Als ze nu gaat hangen, hangt ze in dr eigen gewicht. Druk gaat er pas vanaf zodra zij stopt met hangen en naar voren loopt.

Succes!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:27

Ja, of totdat je longeerlijn breekt en het paard achterover van de klep lazert.......

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:47

Sorry, dat heb ik nog nooit gehoord?
Zodra de druk weg is staat je paard toch gelijk stil?
Mijn paard loopt naar voren zodra ze die druk voelt, want als ze naar voren gaat is de druk weg. Bij mij is het iig wel een goede oplossing.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:56

Als je paard veel druk op je longeerlijn zet omdat ze achteruit gaat hangen en je lijn breekt, dan vliegt er dus ineens een paar 100 kg naar achteren. Het lijkt mij heel goed mogelijk dat ze achterover van de klep duikeld.
Ik zou het echt never nooit op die manier doen.

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:02

Erg lastig dat trailer laden altijd.
Als ik jou was zou ik even op www.annemarievandertoorn.nl kijken. Zij is de Nederlandse Monty Roberts instructuur. Deze vestiging zit in Oudenhoorn, dit is richting Rotterdam/Brielle.

Annemarie is het super goed! Ze wil echt het beste voor het paard en eigenaar. Ik zelf werk zelf 3 dagen per week bij haar en vind dit echt een super goede manier hoe we daar met de paarden werken!

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:05

Joline_ schreef:
Bedankt, maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn paard ook op/in de trailer blijft staan?? Druk geven met
touw werkt niet, want ze gooit d'r hoofd omhoog en trekt mij de trailer uit dan. Toch met bezem erachter?

Ik zou het absoluut geen longeerlijn of bezem achter hem houden. Een paard heeft van natuure geleerd om tegen druk in te gaan. Dit zal hij dus ook doen als hij een strakke lijn of bezem achter hem voelt!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:21

TeamUp schreef:
Ik gebruik bij alle trailerladers die ik doe ook het Dually halster (Monty Roberts halster), er is nog geen paard dat ik daarmee niet (op een rustige manier) succesvol heb leren laden.
Juist een touwhalster zou ik niet gebruiken, aangezien alle druk op een kleine oppervlakte achter de oren terecht komt.
Focus niet op het laden op zich, ga je paard bewegen op de klep, vooruit, achteruit, neem de controle over. Je laat hem pas rusten (de ultieme beloning) als ie weer een stukje verder is dan de vorige keer.
De term "dominant" gebruik ik eigenlijk nooit, je paard heeft geleerd wat hij moet doen om niet in te trailer te gaan. Als ik een manier vind om onder de afwas uit te komen, ben ik dan dominant?
En de oorzaak, tja, voor zover je daar iets aan hebt (je moet nu gewoon vooruit denken), het kan vanalles zijn, slechte balans, zijn hoofd eens gestoten in de trailer, ...

Dually halster haalt bij mijn paard niks uit, geen idee waarom. Touwhalster reageert ze juist erg fijn, zelfs op de kleinste druk en hier
werken wij ook met het gewone grondwerk mee

Longeerlijn gebruik ik ook echt niet, wil mijn paard niet de trailer in moeten hijsen, en daarbij raakt ze idd in paniek en gaat dan zitten.
Paard gaat trouwens voornamelijk mee voor de leuke dingen :P Lessen doen we thuis, en wedstrijden nu nog maar 3x gedaan, dus denk
niet dat dat de reden zou zijn waarom ze er niet in wilt

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:27

mijn pony gaat ook hangen in de longeerlijn, en gaat zodra hij hem voelt nog veel harder naar achter en dan omhoog..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:24

Skessa_ schreef:
Ik heb ook zo'n merrie... Niet bang, maar gewoon niet willen.

Longeerlijn achter de kont gaat ze op zitten. Bezem achter de kont raakt ze compleet van in paniek.

Wat ik altijd doe en meestal ook werkt is het volgende. (Hoop dat je mn uitleg snapt).
Longeerlijn op de rug van het paard leggen. Dan aan de onderkant haal je het touw door de lus heen.
Daarna haal je het touw door de onderkanten van het halster.
Dan sla je de longeerlijn om de voorstang van je trailer heen.
Als ze nu gaat hangen, hangt ze in dr eigen gewicht. Druk gaat er pas vanaf zodra zij stopt met hangen en naar voren loopt.

Succes!

Heb met de pony hetzelfde probleem. Heb deze methode ook geprobeert en werkte goed. Eerste keer spartelde hij heel erg. maar stopte toen het geen effect bleek te hebben. Hij liep toen verder de klep op. Probeerde nog een keer achteruit te lopen, wat dus niet lukte en koos toen eieren voor z'n geld en liep er zo in. Ik doe er geen stang achter, maar alleen de klep dicht. Als hij nl achteruit loopt en iets met z'n kont zakt, kruipt ie onder de stang door en dan zijn we verder van huis. In de trailer staat ie super rustig, merk met rijden niet dat er 1 in staat. En uitladen ook geen probleem.

Soms heb ik wel een extra handje nodig of 2, die met gekruiste armen achter z'n kont duwen, maar dan staat ie er zo in.

Uiteindelijk wil ik hem natuurlijk in m'n eentje kunnen laden, net zoals ik bij m'n paard kan.

Uiteraard wel een goede longeerlijn gebruiken.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:27

Elco schreef:
Petra Vlasblom van http://www.2moons.nl

Zeer zeker aan te raden..

Ik ga hier helemaal in mee, heeft ook een reden dat een paard niet meer wil. Heeft waarschijnlijk iets opgedaan.

Easy loader, bezems en ander buitensporig geweld maakt het paard alleen maar angstiger en bozer, Niet doen dus..

Geduld en je goed laten informeren, dat is de juiste manier.

Grz Sabina

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:47

Even out of topic: Setteli, wellicht dat je stang achter je paard wat lager kunt laten zetten, zodat hij er niet onder door kan. Want als jij vol in de remmen moet zonder stang achter je paard dan heb je het risico dat er 500 kg via de klep naar buiten vliegt. ;(

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:52

[pien_2010] schreef:
Even out of topic: Setteli, wellicht dat je stang achter je paard wat lager kunt laten zetten, zodat hij er niet onder door kan. Want als jij vol in de remmen moet zonder stang achter je paard dan heb je het risico dat er 500 kg via de klep naar buiten vliegt. ;(

Als ik de stang lager maak, zit ie voor m'n paard weer te laag. En als ik moet remmen gaat poown naar de voorkant, niet achteruit richting klep. En zo hard optrekken dat ie door de klep gaat doe ik niet :+
Maar bedankt voor het meedenken

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:56

Ik ga binnenkort oefenen. Ik ga haar eerst even goed aan de trailer laten snuffelen en haar goed laten kijken. Dan rustig proberen in te laden. Als ze weer gaat draaien loop ik een rondje. Dan weer rustig op de trailer af. En als ze dan weer gaat draaien, gewoon weer een rondje. En zo door tot ze haar spelletje opgeeft. Deze manier omdat dat meestal goed werkt bij mijn pony. Geen geweld etc. want daar raakt ze alleen maar meer van over de zeik. Misschien rijden we daarna ook nog naar een grasveldje of iets anders leuks, zodat de trailer ook is iets 'leuks' is.

Goed idee??

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:39

En toch DENK ik dat hij de trailer toch eng vind aangezien die niet wil eten in de trailer en omdat hij terug vliegt dus vluchtgedrag vertoont dit zijn toch tekenen dat hij zich niet op zijn gemak voelt in de trailer.
Wat ik zou doen is als hij erin staat niet snel de stang erachter doen omdat hij waarschijnlijk bang is om opgesloten te worden (paarden zijn namelijk van nature claustrofobie's). Laat hem juist maar een paar keer achter uit lopen en begin daarna maar weer helemaal overnieuw. Bij mijn pony werkte dit echt heel goed en naar een paar keer ging het al een stuk beter, toen die wist dat hij achteruit kon waarneer die maar wou. En ga ook niet gelijk de eerste keer rijden met de trailer zorg dat hij eerst weer wat meer vertrouwen heeft.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:15

heb het vandaag weer geprobeerd met de longeerlijn om de buik, tussen de voorbenen door, door het halst en dan om de voorstang slaan (2x). Hij loopt wel de klep op, maar gaat dan weer hard achteruit. Met die longeerlijn om, kan ie dat niet. Dus hij spartelde eerst weer even. Had dus geen effect en meneer loopt dan zo de trailer in. Kreeg zelfs de klep dicht (in m'n eentje). Nog een paar keer geprobeerd en zonder problemen in en uit de trailer. De laatste keer nog eens geprobeerd met alleen het halstertouw en hij ging er zo in. Wel even stilstaan, maar met iets zachtjes trekken aan het halster en praten, liep ie zo mee.
Uiteraard elke keer goed beloont en een handje brokjes.

Longeerlijn erachter heeft bij die van mij ook een averechts effect. Raakt compleet in paniek en ik m'n handen kapot. Met de longeerlijn om de buik zoals hierboven beschreven, vecht ie alleen tegen zichzelf, en dat geven ze dan wel een keer op.

Alleen niet doen bij paarden die echt angst hebben, maar echt bij die beesten die hun middelvinger naar je opsteken.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:14

Zou iemand misschien een foto kunnen plaatsen van bovenstaande manier?
Ik ben best wel blond :)

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:35

Hahaha
Ja dit probleem had ik ook met mijn paard.
Een super braaf beestje en nergens bang voor.
We moesten haar met zijn 3en laden.
1 hield der vast 1 met een lijntje ernaast en 1 bij de andere kont.
En met veel geduld. Soms wel een uur bezig geweest op een wedstrijd terein.
nu leg ik het lijntje er alleen naast en meestal met de 2e keer gaat ze er wel in.
Als we een tijdje niet weg zijn geweest wil ze nog wel narrig zijn.
Maar het klinkt niet aardig, maar er gaat er dan 1 met het zweepje ernaast staan. (nee echt niet slaan) en dan loopt ze er zo in.
Soms moet je ook wel laten weten dat we gewoon gaan.
Iig veel succes.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:37

marietje62 schreef:
Zou iemand misschien een foto kunnen plaatsen van bovenstaande manier?
Ik ben best wel blond :)

Ik zal kijken of ik vandaag of morgen een foto kan maken. Ik zal het vast iets duidelijker uitleggen.

Je maakt een longeerlijn om de buik over de rug (net als een singel). Je doet hem door de lus of je klikt de gesp om de longeerlijn vast. Je hebt dan 1 grote lus (die om de buik zit) en een lang eind, die je tussen de voorbenen door doet. Dan doe je de lijn door de onderkant van het halster (niet door de ring, die gaat te snel kapot). Dan zorg je dat je paard minimaal met de voorbenen bij de klep staat. Je loopt zelf de trailer in en slaat de longeerlijn 2 x om de voorstang heen. Wel zorgen dat die goed vast zit en niet los kan schieten. Zorg dat de lijn strak staat. Je gaat zelf aan de andere kant van de stang staan, dus aan de voorkant v/d trailer. Bij elk stapje die je paard doet, zorg je dat de lijn weer strak komt te staan. Als ie weer achteruit wil, lijn goed vast houden. Evt hulp achter het paard om hem iets naar voren te krijgen. Als ie er dan in staat, stang er achter en klep dicht. Dan pas alles losmaken en gewoon touw er aan doen.

Uiteraard goed belonen tussendoor en als ie er in staat. Ook op letten dat je dit niet doet bij bange paarden, maar alleen bij die niet willen, en er gewoon schijt aan hebben.

Zorg dat je weet wat je doet en er hulp bij hebt (sowieso de eerste keren). Succes.