Veiligheid op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:15

julius_juut schreef:
Apart dat er tot noch toe nog maar 1 iemand is geweest die een mes noemt. Ik kom niet meer op stal zonder een scherp zakmes.
Ik heb ik de twee maanden dat ik mijn pony heb al tweemaal een halstertouw door moeten snijden. Hoe kort je hem ook vastzet, het is hem twee keer gelukt om een poot over het touw te slaan en vervolgens niet te snappen dat je die poot weer op moet tillen. Dan sloop ik liever een halstertouw dan te wachten of het paard zelf doorkrijgt wat ie moet doen. Ik raak hem liever niet kwijt omdat hij zijn eigen nek breekt.

Ik zet mijn pony altijd zo vast dat hij met 1 ruk (van mij) aan het touw los staat, daar heb ik geen mes bij nodig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Veiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:51

Mes hoor je sowieso op zak te hebben; daar denk ik niet eens over na. Die zit standaard in de broekzak van mijn rijbroek.
En op stal steekt er sowieso een mes in de balk voor strotouwtjes enz.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:03

Blijheid schreef:
julius_juut schreef:
Apart dat er tot noch toe nog maar 1 iemand is geweest die een mes noemt. Ik kom niet meer op stal zonder een scherp zakmes.
Ik heb ik de twee maanden dat ik mijn pony heb al tweemaal een halstertouw door moeten snijden. Hoe kort je hem ook vastzet, het is hem twee keer gelukt om een poot over het touw te slaan en vervolgens niet te snappen dat je die poot weer op moet tillen. Dan sloop ik liever een halstertouw dan te wachten of het paard zelf doorkrijgt wat ie moet doen. Ik raak hem liever niet kwijt omdat hij zijn eigen nek breekt.

Ik zet mijn pony altijd zo vast dat hij met 1 ruk (van mij) aan het touw los staat, daar heb ik geen mes bij nodig.

Gha, die van mij krijgt het voor elkaar de meest perfecte paardenknoop in een massa knopen te veranderen. :P

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:15

Een paard zonder touwtje aan het halster meenemen vind ik echt dom. Zelfs de meest brave paarden kunnen schrikken en de kans op een gebroken vinger of los paard word dan wel heel erg groot

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:57

Nog iets over zeer onveilig werken.

Afbeelding

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:11

Inderdaad, vaak gebeurt het uit onwetendheid/onkunde.
Ik heb al zoveel dingen gezien op de stal waar ik sta (is in eerste plaats manege, en daarnaast ook pension).
Zeg je tegen mensen, niet achter het paard doorlopen (daarmee bedoel je dus eigenlijk, loop er voordoor, maar dat zeg je dan niet letterlijk), lopen ze er alsnog achterdoor, maar dan op ongeveer 1.5 meter. Dat is nog erger dan pal erachter... Als je zo ver weg staat en hij mept dan, dan mept ie je pas met volle kracht... DAN kun je er beter zowat tegenaan achterdoor lopen...
Mensen zien dat gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:14

het zijn en blijven levende beesten met een eigen wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:23

IndianLady schreef:
Serieus niet? Waarom dan wel?

:')

áls ik met een zweep rijd met zo'n lusje doe ik alleen 4 vingers erdoor en houd hem erbij vast bij m'n zweep.
anders haal ik het er meteen af... :P

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:35

Ik heb vaak het idee dat mensen denken, ik ken mijn paard door en door en er gebeurd niks raars... juist dan gaat het mis!
Bij mij op stal ging het laatst ook mis, een meisje laat haar paard altijd los staan in de gang van de stal en opeens knalde er door toeval een deur dicht, waardoor het paard schrok en het meisje klem zette! Gelukkig was er verder niks met haar, maar dan zie je weer eens dat je met een dier werkt!

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:51

Vreemd, ik lees veel over speciale knopen en messen om touwen door te snijden.

Die speciale knoop pas ik ook toe maar dan meer voor mijn eigen gemak om het koptouwtje weer los te maken. maar mijn paarden staan echt met 2 koptouwtjes mét paniekhaken vast. Lijkt me toch het meest veilige.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:51

paniekhaken kan ik niet mee overweg. Als je er een ferme ruk aan geeft om een paard tot de orde te roepen heb je paniek; paard loopt dan los. Vandaar de naam paniekhaak denk ik. De enige plek waar ik zo'n sluiting heb is aan de trailerlijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 02:31

ik had het een keer, dat toen een paard gewoon op stal stond en aan het gillen was tegen een jong paard wat ik niet zag ze ineens naar achter sloeg ik stond buiten pfieeeuw. een andere keer haalde ik een takje uit de mond en toen zat ineens mn vingerklem maar dan aan de zijkanten op je gewicht niet aan de boven kant aaaauuuuw. en een keer toen ik niet scherp was door dat ik ziek werd achteraf sloeg het touw om mn been ik stapte eruit en het paard sprong weg, torn maar even overgegeven met de mededeling dat het niet goed ging verder eigenlijk nooit wat ja een tikje tegen mn scheenbeen , jaren geleden en een mini die op mn teen ging staan, dat ging nog of net je laars wegtrekken en ze op het randje staanevenals jas waar tanden instaan maar niet in arm hahahaha.
afklopppuh.
Ik moet hoe dan ook scherp zijn want met adhd ben snel afgeleid en dat moet ik niet hebben. en nog onder invloed door medicijnen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 03:37

Ik bezit mijn tenen nog dankzij stalen neuzen. Had even ruzie met een Shire, meneer landde op mijn voet. Had ik mijn stalen neuzen niet aan gehad was mijn voet verbrijzeld geweest, nu had ik alleen een paar kneuzingen en blauwe plekken op m'n voet, maar kon gewoon doorlopen. Meneer kwam net neer na een steigeractie, en draaide nogal handig om terwijl hij op 2 benen stond, landde op mijn voet en dat doet echt zeer. Ik was even afgeleid door iets en zag die draai die hij maakte te laat om mijn voeten nog weg te trekken. Shire's kunnen opvallend lenig en snel zijn voor hun logge postuur en deze trapt eventueel ook zijwaards, zoals een ezel.

Veel ongelukken zijn te voorkomen door "gewoon" goed te blijven opletten. Even de aandacht verslappen en je mist een signaal, waardoor dingen fout kunnen lopen. Zie die steigeractie. Als ik gewoon goed had opgelet en niet afgeleid was had ik die draai zien aankomen en mijn voeten tijdig in veiligheid kunnen brengen. Er zijn maar weinig paarden die echt geen signalen geven voordat ze iets gevaarlijks gaan doen, en diegenen die echt vanuit het niets heftig reageren kom je niet snel tegen op reguliere stallen, omdat ze gewoon een maatje teveel zijn voor de gemiddelde ruiter.

Blijven opletten dus, ook als je even staat te praten je paard in het oog houden. En beter nog, niet staan praten als je paard ergens vast staat (hoewel ik me daar ook niet aan houd). Ik geef paarden die vaststaan wel altijd een plukje hooi zodat ze wat te doen hebben, of een lege emmer zonder hengsels. Kunnen ze een flinke tijd zoet mee zijn. En als ze afgeleid zijn en bezig met iets is de kans op ongelukken gewoon een stuk kleiner.

Een verbod op gillen, rennen en dergelijke is heel leuk op papier, maar 1 kind (of volwassene) hoeft het maar even te vergeten en iets te enthousiast te reageren op iets en je hebt een probleem. Als je de paarden ook tijdens het vaststaan bezig houd is de kans dat ze heftig reageren op dergelijke prikkels een stuk kleiner. Verder is het natuurlijk ook gewoon een stukje opvoeding. Maar zelf goed blijven opletten is altijd een eerste vereiste, zowiezo als je met dieren omgaat. En zeker als je met dieren omgaat die een stuk zwaarder en sterker zijn dan jij bent.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:00

Als alle mensen die met paarden omgaan zich moesten verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en van daaruit hun paarden opvoeden en zelf handelen dan zouden 99 % van alle ongelukken met paarden kunnen worden voorkomen.
Mijn dochter en ik werken zo met onze jonge merrie sinds enkele jaren en sindsdien is er geen enkel ongeluk gebeurt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:13

Tja, het hoort er ook bij denk ik. Laatst een lesklantje van 6 met een pony op de voet, heel vervelend en pijnlijk, maar ik vertel wel dat als je met paarden bezig bent er zo af en toe wel eens wat mis kan gaan. Toen droogde ze haar tranen af en zei heel dapper: Ja, Olle deed het vast niet expres en ik val ook vast nog eens van het paard. Vond ik heel stoer!!

Zelf heb ik wel klappen gevangen (en nog af en toe), evenals beten en dergelijke. Ik ben heel voorzichtig, maar als je veel met jonge hengsten werkt gebeurt er wel eens wat (met alle soorten paarden overigens.).

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:39

Dat is wel stoer van haar ja :) Gelukkig zijn kinderen wat dat betreft vaak nog wel kneedbaar en nemen ze dat ook gewoon van je aan. Ik heb dat ook vaker gehad. Ook een pony op de manege die last had van singeldwang. Gooide enorm met zijn hoofd bij het opzadelen en aansingelen. Meisje, ook een jaar of 6 had het eventjes niet in de gaten, ik deed mijn mond open om haar te waarschuwen maar dan gaat het zo snel dat het al te laat is en de pony raakte haar nogal behoorlijk. Ze moest even huilen, maar toen zei ze zelf dat de pony er niks aan kon doen, want hij gooide zo met zijn hoofd dat hij haar vast niet had zien staan <3 ... Was ook wel schattig, en toen hebben we het tijdens het warmstappen ook nog even gehad over hoe goed je op moet letten bij de pony, en wat de regels zijn (bijvoorbeeld niet in de stallen rennen) en of ze nog meer goede regels kon bedenken. Was heel leuk achteraf :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:47

Blijheid schreef:
julius_juut schreef:

dat is niet nodig als je gewoon je paard vastzet een een strotouwtje en niet aan de ijzeren ring.
Het strotouwtje aan de ijzeren ring en het halster touw aan het strotouwtje.
Mocht er iets gebeuren knapt het strotouwtje en hoef je helemaal niet met messen in de weer.
Wat ook niet zonder gevaar is bij een paniekerend paard.
Ik doe dit al zolang ik paarden heb,de strotouwtjes zijn nog nooit geknapt maar ik vervang ze regelmatig omdat ze ook slijten natuurlijk.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:30

geerke schreef:
Blijheid schreef:

dat is niet nodig als je gewoon je paard vastzet een een strotouwtje en niet aan de ijzeren ring.
Het strotouwtje aan de ijzeren ring en het halster touw aan het strotouwtje.
Mocht er iets gebeuren knapt het strotouwtje en hoef je helemaal niet met messen in de weer.
Wat ook niet zonder gevaar is bij een paniekerend paard.
Ik doe dit al zolang ik paarden heb,de strotouwtjes zijn nog nooit geknapt maar ik vervang ze regelmatig omdat ze ook slijten natuurlijk.

Als ik ons paard ga verzorgen haal ik haar van de weide, plaats ze voor haar stal, leg het uiteinde van het halster touw op de grond en zeg luid en duidelijk "wow".
Ze blijft rustig staan en ik kan aan de slag.
Dit is een verschil tussen een opgevoed en een niet opgevoed paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:58

Ben ik helemaal mee eens.
Maar bij mij heb ik hengsten op stal staan.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:49

Ariebren schreef:

Merrie, hengst of ruin, de grote principes van opvoeden blijven hetzelfde, met de ene zal het wat moeilijker gaan en langer duren dan met de andere.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:53

MarcR schreef:
Ariebren schreef:

Merrie, hengst of ruin, de grote principes van opvoeden blijven hetzelfde, met de ene zal het wat moeilijker gaan en langer duren dan met de andere.

Soms winnen de hormonen het van de opvoeding :D Heb jij weleens een hengst gehad?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:10

Ik hou me toch ook wel aan enkele regeltjes.

Zeker met mijn paard uit de wei halen en er in zetten.. Mijn paard weet dat hij mee om moet draaien en dat eerst zijn halster uit moet voor hij naar de andere toe mag knallen..
Af en toe haal ik hem uit de weide maar als het te smal is om te draaien gooi ik mijn touw om zijn hals en mag hij op dat stukje even grazen of wachten en dan blijft hij ook staan tot ik hem weer aan het touw neem om verder te gaan..

Wijken voor druk is ook iets dat ze bij mij echt moeten doen bv op zijn flank een duwtje geven om opzij te gaan of op de borst om achteruit te gaan..
Poetsen is ook stilstaan gebeurt dit niet kan hij na 2 keer toch wel eens flink op zijn kop krijgen..

Opstappen is ook stilstaan, al moet ik het 10 keer doen tot hij uiteindelijk stilstaat..

Rijden doe ik altijd met cap

Longeren altijd met handschoenen en zweep bij de hand

Natuurlijk gebeuren er bij mij ook wel stomme dingen en af en toe kan mijn paard het gras niet weerstaan en snokt hij me mee naar een lekker stukje.. Hij wordt dan wel terug gesnokt naar de oorspronkelijke plaats :)
Vorig jaar is hij toen ik naast hem aan het wandelen was, geschrokken van een poort die ze achter zijn kont dichtdeden en is hij ipv naar voor te schieten gewoon met zijn voorbenen in spreidstand gesprongen en natuurlijk recht met zijn hoef op de zijkant van mijn hiel (botfragmentje afgescheurd en 4 weken gips, danku paard).. Tjah dat zijn dingen die je niet altijd kunt voorkomen..