help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:51

Kan me niet voorstellen dat dit helpt, volgens mij wordt een paard daar alleen maar drukker van.Ik denk niet dat een jaarling erg onder de indruk zal zijn van het vast zetten.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:53

marleen_usar schreef:
Kan me niet voorstellen dat dit helpt, volgens mij wordt een paard daar alleen maar drukker van.Ik denk niet dat een jaarling erg onder de indruk zal zijn van het vast zetten.

maar dan vast zetten aan 1 kant buiten en dan geen aandacht geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:53

140509 schreef:
Cassidy schreef:
Dan moet je paard wel hebben geleerd wat vaststaan is....

ze kan het wel ze staat vaker vast alleen niet stil
zal dit helpen?

Mijn paard kan ook prima vaststaan. Helaas is hij erg nieuwsgierig en beland vaak met het halstertouw achter zijn oren. Hoofd omhoog, druk van het halstertouw en hij panikeert een moment en pats halstertouw kapot. Heel vervelend. Hij kan ook prima stilstaan zonder vast te zetten, daar niet van of hij moet heel kort vas. Het mooiste zou ik vinden als ik hem aan 2 kanten vast kon zetten.

Nikka

Re: help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:54

Lijkt me niet zo'n strak plan.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:56

Nikka schreef:

moet ik dat niet gaan doen buiten vastzetten?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:01

Misschien is het verstandig je goed te gaan verdiepen in hoe het werkt met jonge paarden?. Zo via een schermpje uitleggen wat je goed of fout doet is bijna onmogelijk. Een paard van 1,5 hoort nog gewoon veulen te zijn.
Het voorjaar komt er ook aan, en dan veranderen ze ook van gedrag. Zorg alsjeblieft dat je haar in de hand houdt want anders heb je straks echt problemen.
Desnoods kijk je of er iemand in je omgeving is die je erbij wil en kan helpen.
succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:01

140509 schreef:
Nikka schreef:

moet ik dat niet gaan doen buiten vastzetten?

nee, zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:02

Wilawander schreef:
Heel normaal puberaal gedrag wat ze in de wei met maatjes zou moeten doen en daar dan ook leert zich te gedragen. Zo te horen kan ze dit niet en doet ze dit nu dit met jou.

Dat denk ik dus ook.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:03

potverdikkie schreef:
Misschien is het verstandig je goed te gaan verdiepen in hoe het werkt met jonge paarden?. Zo via een schermpje uitleggen wat je goed of fout doet is bijna onmogelijk. Een paard van 1,5 hoort nog gewoon veulen te zijn.
Het voorjaar komt er ook aan, en dan veranderen ze ook van gedrag. Zorg alsjeblieft dat je haar in de hand houdt want anders heb je straks echt problemen.
Desnoods kijk je of er iemand in je omgeving is die je erbij wil en kan helpen.
succes.

ja dat zat ik ook aan te denken dat ik straks echt in de problemen komt
ik zal even gaan kijken dat er iemand in de omgeving is die me kan helpen
ze staat wel met paarden van haar leeftijd en ouderen paarden

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:25

TS; eerst even om je een hart onder de riem te steken wbt de manier waarop je haar houdt; ik heb een hengst van 1,5 en die staat ook niet in de opfok. Wel heeft ie nadat ik m kocht zo lang mogelijk in een gemengde groep gestaan en toen ie ontdekte dat ie hengst was is ie in een groep met ruinen gegaan, nu staat ie met 2 hengsten. Ben er dagelijks mee bezig, beetje VD (en dan de kleine dingetjes, apporteren is zn grote favoriet :D ), lekker buiten wandelen, poetsen.. Enige is dat je inderdaad goed rekening moet houden met t feit dat ze op die leeftijd de concentratie van een aardbei hebben... Ik heb nu een heel brave hengst die zich keurig weet te gedragen, enorm lief is en het niet in zn hóófd haalt om me omver te lopen.

Dus wat dat betreft zeg ik; ieder zn ding. De één heeft meer met opfok, de ander is er liever wat meer mee in de weer. Belangrijkste is dat t paard verder gewoon lekker paard kan zijn en kan spelen met soortgenootjes :)

Verder krijg ik idd ook de indruk dat je misschien niet consequent genoeg bent geweest... Bis heeft vorige maand oid ook even een dag gehad dat ie zichzelf stoer vond, wilde constant steigeren, heb ik heeeel snel de kop ingedrukt en hij heeft t ook nooit meer geprobeerd. T is idd wel een leeftijd waarop ze zichzelf heel wat gaan vinden en gaan kijken tot hoever ze kunnen gaan. Wees heel duidelijk en wees vooral niet bang om een flinke tik uit te delen. Ik heb t nooit zo nodig gehad met Bis, maar vergeleken bij de misdragingen van jouw paard is die van mij gewoon een doetje.. Wat jouw paard allemaal uitvreet.... Je hebt al een hoop signalen gemist vrees ik. Dit gedrag had je voor moeten (en kunnen) zijn. Als je niks hebt veranderd kan t niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Laat de ''moeilijke'' dingen even voor wat ze zijn. Bijv benen afspuiten maar even niet, eerst de basisdingen aanpakken. In de bak gaan oefenen met netjes volgen. Klieren? In zn achteruit. En net zo lang herhalen tot ze zich weet te gedragen. Heb wel is 3 rondjes in zn achteruit door de bak gelopen met een jong paard, was daarna ook wel over, dat klieren. Paard wil vanzelf wel een keer heel graag weer vooruit lopen :+
Het stilstaan met poetsen.. Tsja, das ook best moeilijk voor een kleuter! T ene paard zal t op die leeftijd beter kunnen dan t andere paard. Mijn poown kan t ook nog niet echt netjes. Dus ik beloon als hij wél stilstaat en probeer verder niet lang te poetsen zodat hij niet verveeld raakt en makkelijker gaat klieren. Zeker met die jonkies moet je eigenlijk vooral proberen om vervelend gedrag voor te zijn ipv net zo lang ergens mee door te gaan tot ze een keer vervelend worden...

Grijp iig niet al te snel naar (imo iig) lapmiddelen als een touwtje om de neus, zeker niet daar t kennelijk niet veel effect heeft. Begin gewoon even bij t begin door dus bijv wat bakwerk te doen. Verder gevaarlijk gedrag niet tolereren.
Zou zeker niet verkeerd zijn om hier hulp bij te zoeken, denk dat t lastig voor je wordt om dit op eigen houtje weer op te lossen. En idd, vanachter een computerscherm is t moeilijk beoordelen en advies proberen te geven :)

Succes ermee iig!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:36

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat het hier beter past.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:36

iedereen bedankt voor alle informatie

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:49

parelli training werkt erg goed

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:38

petitbrie schreef:
parelli training werkt erg goed

en dat is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:40

Je moet echt helemaal over nieuw beginnen en dan niet te veel gaan doen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:41

marleen_usar schreef:
Je moet echt helemaal over nieuw beginnen en dan niet te veel gaan doen.

het gaat nu beter met haar ik begin haar onder mijn duim te krijgen maar het kan beter

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:42

marleen_usar schreef:
Hulp vragen bij het grondwerken?

op wat voor een manier pak je haar dan aan? daar ben ik wel benieuwd naar

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:43

Gaat al ber dus, als je te veel vraagt kunnen ze ook wel eens dwars gaan doen, het moet echt leuk blijven.Zelf ben ik weer begonnen met clickeren, das makkelijk en werkt goed.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:46

onley schreef:
marleen_usar schreef:
Hulp vragen bij het grondwerken?

op wat voor een manier pak je haar dan aan? daar ben ik wel benieuwd naar

als ik bij haar bijv de benen moet afspuiten en zij loopt over mijn heen of loopt weg blijf ik net zo lang
doorgaan dat ze blijft stilstaan en dat ik win en staat ze rustig dan beloon ik haar

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:47

marleen_usar schreef:
Gaat al ber dus, als je te veel vraagt kunnen ze ook wel eens dwars gaan doen, het moet echt leuk blijven.Zelf ben ik weer begonnen met clickeren, das makkelijk en werkt goed.

Precies!
Het beestje is nu zn grenzen aant verkennen en als je steeds hetzelfde doet bij hem is het voor je paardje peanuts om een trategie te verzinnen om de leiderschap over te kunnen nemen
Ik zou niet elke dag aan hem staan frunniken (zo goed hoe je het ook bedoelt)
Laat hem lekker 1,5 jaar zijn en doe makkelijke dingen zoals spelletjes met clicker erbij.
Het stilstaan en voetjes geven is geen uitdaging meer daar weet ie nu onderuit te komen.
Dus verzin je iets anders wat je kunt gaan doen anders kweek je een dominant paard die precies weet welke truukjes hij bij je kan doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:47

Dat is al een stap in de goede richting.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:51

Ts. het komt allemaal best goed maar je moet een manier vinden om duidelijke te zijn in je boodschap. Kennelijk is de merrie langzaamaan een vinger gaan pakken en steeds verder en verder over je grenzen gaan lopen. Dit soort gedrag lijkt van de een op de andere dag maar er zijn vaak signalen genoeg die aangeven dat het paard weer even duidelijk moet weten wie op welke plek staat.

Dit gedrag hoort bij een jong paard die kliert en dramt. Grondwerk is schieten met een tank op een mug. Paard is 1,5 jaar en moet gewoon even leren welke basis afspraken er zijn tussen mens en haar. Zoek daar wat hulp bij en je zit zo weer op het juiste spoor.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:52

als ze naar buiten gaan doen ook andere mensen haar naar buiten en dan mag ze zeg maar alles doen over hun heen lopen enz
want hun pakken haar niet aan en ik denk ook dat het ook daar door komt want dan begint ze de smaak te pakken maar ik heb ook tegen hun gezegt al zei iets doet wat hun niet willen gelijk straffen anders leert ze het aan

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:59

sorry hoor maar waarom moet een veulen altijd in een opfok staan
Ik heb zelf een veulen gefokt, inmiddels nu 3 jaar en heeft altijd thuis gestaan en ook deze heeft de kunsjtes gedaan op die leeftijd en heb nu een 1,5 jarige staan ook deze staat ook thuis en haalt ook streken uit .
Mijn paarden gaan echt de opfok niet in zeer negatieve ervaringen mee.
Ben gewoon met paarden bezig geweest en de kunstjes zijn over gegaan en de 3 jarige is inmiddels onder het zadel en doet dit super.
Dus gewoon lekekr met het dier bezig blijven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:01

140509 schreef:
als ik bij haar bijv de benen moet afspuiten en zij loopt over mijn heen of loopt weg blijf ik net zo lang
doorgaan dat ze blijft stilstaan en dat ik win en staat ze rustig dan beloon ik haar

Goed zo, je moet doorgaan met wat je doet, ook als ze schrikt of wegloopt. Als je zou stoppen op momenten dat ze schrikt of wegloopt dan bevestig je haar in haar gedrag en sensibiliseer je haar voor de dingen die ze eng vindt. En als je stopt op momenten dat ze stil blijft staan, desensibiliseer je haar.