Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:21

Oh zo! ik had een heel ander beeld in mijn hoofd. Ik zal het onthouden voor als ie weer begint!

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:26

M_D_H schreef:
unika schreef:
Probeer maar eens direct de goeie houding te geven, als je paard onverwachts steigerd .. ;)

vaak heb je onbewust juist wel een goede houding als het plotseling gebeurd :))

ja, maar daar denk je niet direct bij na, zoals de reactie boven je ook gemeld. dat bedoelde ik er meer mee te zeggen. :oo

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:28

dat is waar :))

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:53

kijk eerst nAAR DE REDEN WAAROM HET PAARD STEIGERT, NIET STRAFFEN EN NOOIT OP HET HOOFD SLAAN

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:11

nee, je kijkt niet eerst naar de reden waarom het paard steigert :n
eerst zorg je dat je hij naar beneden komt en straf je hem af voor het geen hij gedaan heeft...
een paard, wat er ook aan de hand is...MAG NOOIT EN TE NIMMER ZIJN MEERDERE(EN DAT BEN JIJ) IN GEVAAR BRENGEN in de kudde niet, want dan worden ze de kudde uit gezet, en bij ons niet :n
je gaat pas alle oorzaken uitsluiten als het dier weer veilig met 4 benen op de grond staat...

kom op zeg...
waarom zijn de meeste bokkers zo ***?
hoe wil je een rug oid gaan controleren als het paard nog omhoog staat?
een paard leert ongewenst gedrag super snel aan, maar laat weer af...
eerst afstraffen, dan pas onderzoeken ;)
zo werkt het nou eenmaal ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:47

M_D_H schreef:
nee, je kijkt niet eerst naar de reden waarom het paard steigert :n
eerst zorg je dat je hij naar beneden komt en straf je hem af voor het geen hij gedaan heeft...
een paard, wat er ook aan de hand is...MAG NOOIT EN TE NIMMER ZIJN MEERDERE(EN DAT BEN JIJ) IN GEVAAR BRENGEN in de kudde niet, want dan worden ze de kudde uit gezet, en bij ons niet :n
je gaat pas alle oorzaken uitsluiten als het dier weer veilig met 4 benen op de grond staat...

kom op zeg...
waarom zijn de meeste bokkers zo ***?
hoe wil je een rug oid gaan controleren als het paard nog omhoog staat?
een paard leert ongewenst gedrag super snel aan, maar laat weer af...
eerst afstraffen, dan pas onderzoeken ;)
zo werkt het nou eenmaal ;)

Hier ben ik het volledig mee eens! Bokt doet ook net alsof er geen lastige paarden meer zijn.
Tegenwoordig heeft elk paard zeker weten gezondheidsproblemen, want ja anders zou hij niet zo doen he. Fout! Genoeg paarden willen onder het werk uit komen of zijn gewoon geen lieverdjes.. Natuurlijk kan het dat een paard het doet om gezondheidsredenen maar een beetje ruiter die voelt dat sowieso wel en iemand die zijn paard goed kent voelt ook wel waarom.. Verder ben ik het er helemaal mee eens om zijn lichaam te laten checken, maar je kan ook overdreven.. Steeds meer bokkers nemen het van elkaar over. Tenslotte zijn paarden echt geen poppetjes dus van een klap op zijn hoofd gaat hij niet dood.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:49

precies :))
die van mij heeft totaal geen problemen, het enige probleem wat hij heeft is zijn karakter :)
hij is gewoon lastig, maar denk je, dat de eerste keer dat hij omhoog kwam ik er meteen af sprong om hem na te kijken/ dacht het toch is ff mooi niet, hij heeft vier benen gekregen om op te staan, en dat doet hij dan ook maar mooi :(
pas toen hij op 4 benen stond ging ik alles na om te kijken wat de reden was(ik, gezondheid oid) njaa, zoals ik al zei... zijn probleem is gewoon zijn karakter :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:56

Ja precies de mijne ook! Nou is dat altijd al geen lieverdje geweest maar toen hij begon te steigeren (ik had hem net pas) dacht ik wel dat er iets mis was, maar bleek gewoon helemaal niks te zijn.
Het paard wat ik nu rijd precies hetzelfde, maar die laat echt zien dat ie het niet wilt. Hij komt nu steeds wat losser in zijn lichaam dus dat begint hij ook te voelen nu, maar zodra hij niet reageert en ik geef ietsepiets meer been, komt ie omhoog, kaarsrecht! En dat met alles met rijden.. En dit paard is van zichzelf al heel snel pissig. Als je hem iets te hard aait word ie al boos. Pak je ze achterbeen te hard vast als ie voetje geeft, dan trapt ie (niet gericht maar trapt ie zijn been weer los) met zijn oren in zijn nek en al dat soort dingen. Heel grappig paard want de volgende seconde is ie weer helemaal lief. Sommige paarden zijn gewoon, tja, een beetje apart, valt niks aan te doen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:02

ja precies, die van mij net zo :))
is heel snel pissed, heel snel geirriteerd, reageert heel heftig op alles, is ook heel sensibel...
altijd moet je alles vragen, en mischien doet hij het dan eens een keertje... tenminste... als je geluk hebt :') _O- maar ow wee als het hem niet bevalt...
dan kun je beter maken dat je weg komt hoor :p
het is mijn kleine draakje <3

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:07

unika schreef:
Probeer maar eens direct de goeie houding te geven, als je paard onverwachts steigerd .. ;)

de goede houding gaat automatisch. Zo iets heet zwaartekracht. Gewoon naar voren leunen, hals vasthouden en aansporen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:35

M_D_H, gelukkig bestaan er meer van dat soort paarden haha. Ondanks alles is het echt een lief beest! In het begin dacht ik van: nou zeg die is echt niet leuk. Maar als je eraan gewend bent dan, ja, raakt het gewoon gewend :P

En met aansporen zou ik wel oppassen. Sommige paarden reageren hier juist niet goed op.. Dat paard wat ik rij, als die een beetje omhoog gaat en ik spoor hem aan (doe ik nu uiteraard niet meer) word ie alleen nog maar boser.. En zo zijn er wel meer paarden waar het juist tegengesteld uitpakt dan weer 'vooruit aansporen'

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:38

klopt Geryon, de mijne moet je ook echt niet aansporen, die laat zich dan gewoon vallen :+
lekker laten staan werkt bij de mijne het beste :))

ElineLientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:42

Je kan zelf toch ook wel bedenken dat je m niet aan de teugel moet trekken als ie steigert?

MyNynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:44

als je paard steigerd moet je idd voorover gaan zitten. als je aan de teugels trekt kan je het paard omver trekken. heb ook weleens gezien dat een ruiter op een steigerend paard de teugels losliet en de hals omarmde.

hanna_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:37

Ik heb vaak op een stijgerd paard gereden. Je moet inderdaad de teugels niet te strak houden.
Je moet ook een beedje naar vorenzitten, niet te ver want anders knal je met je kin tegen de hals van je pony. En ik zeg het je dat doet pijn als je tanden door je lip zijn gekomen.

Ik hoop dat ik je zo goed geholpen heb.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:41

ElineLientje schreef:
Je kan zelf toch ook wel bedenken dat je m niet aan de teugel moet trekken als ie steigert?

en jij deed het dan ook acuut goed de eerste keer dat hij steigerde,
want nee... jij schrok niet, en nee, daardoor trok je ook niet aan de teugel(het eerste wat ruiters die schrikken doen) en jij bent zeker een extreem goede ruiter dat je jezelf het recht geeft je zo bot op te stellen naar iemand die gewoon een vraag stelt ;)

sarahdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:25

hallo,
mijn pony steigert ook in het bos als die alleen is en als je dan gewoon even doorzet loopt die wel weer.

maar je kan het beste zo zitten: teugels in een boogje (anders kan die achterover klappen), naar voren zitten , vast houden aan de hals, en natuurlijk een keiharde trap geven omdat die dat niet mag doen.

groetjesss!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:43

De zit maakt niet heel erg veel uit, zolang zij maar goed kan blijven zitten. Naar voren zitten helpt wel. Alleen niet aan de teugels gaan hangen. Dus of een touw of de nek/manen van de pony pakken, en voorwaarts drijven, desnoods met een zweep.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:47

Unicyn schreef:
ik denk dat het voornamelijk een schrikreactie is, en dat je niet echt bezig bent met een goeie houding aannemen als je pony steigerd. helemaal als je het niet gewend bent, zul je misschien niet het besef hebben om 'voorover' te gaan zitten, maar dat je eerst alleen bezig bent om in ieder geval te blijven zitten.
Mocht de pony het vaker doen, is een vangtouw idd niet zown heel verkeerd idee, want dan trek je in ieder geval niet aan de teugels. En als je het aan voelt komen, hoofd opzij draaien van de pony, dan kan die niet omhoog!

Steigert*