paard vertoont zeer raar gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:41

Jammer 'dat je niet wat dichterbij woont...
Ik zie duidelijk een aantal dingen wat niet goed overeenkomt en inderdaad hoort daar het halsje ook bij !
Het gedrag is daarom ook te verklaren, duidelijk te vroeg en te snel ,waarbij lichamelijk en geestelijk nu een tekortkoming is ontstaan...
Heb je ook foto's van de tijd dat ze nog niet onder het zadel was en/of veulen foto's ?
Geef haar rust met laaggeplaatste paarden in rangorde , desnoods een poosje op een eigen kampje tussen de paarden....
Kun je een foto plaatsen dat ze aan het grazen is, waar ze helemaal op staat ?
Zijn haar hoeven links/rechts ongelijk, vooral voor ?

RianneHJarig

Re: paard vertoont zeer raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:04

Ik heb niet dé oplossing, maar wil graag meedenken :)

Zeker wanneer je denkt dat de tanden nog niet helemaal goed zijn, ondanks de behandeling, dan zou ik ook nog eens onder verdoving een behandeling doen. Sommige jonge paarden hebben een gebit dat veel werk nodig heeft en die moeten vaker dan de ander. Wellicht is ze ook erg gevoelig geworden, en dan kan een klein haakje al voor een drama zorgen.
Als je toch naar de kliniek gaat, zou ik ook zeker een hormoononderzoek laten doen. Wellicht ligt het probleem daar...

Verder zit ze duidelijk niet goed in haar vel, psychisch en wellicht lichamelijk ook. Fijn dat ze bij jou niets moet (super!!) en je op zoek kan gaan naar rust voor haar. Persoonlijk zou ik haar stil zetten, een half jaar, wellicht een vol jaar, misschien wel langer.
Hoeveel komt ze buiten? Probeer haar zoveel mogelijk vrije beweging te geven, paard blijft een dier wat hoort te lopen en zo kan ze energie gaan verdelen. Jij woont waarschijnlijk op netzoveel klei als wij, misschien een paddock beschikbaar? Zoek een vriendje, ik zou een ruin nemen, een rustig dier die alles best vind en 'in balans is'. Merrie's kunnen wel eens botsen, zeker rond hengstigheid, ruinen zijn wat gelijkmatiger in karakter. Voorlopig alleen met dit paard samen zetten, totdat ze op haar gemak is. Ik zou wel voeren, verschillende kleine hoopjes verdelen, evt met een draadje ertussen.

Maar het belangrijkste wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat ik denk dat je bij dit paard met een heel vast schema te werk moet gaan. Veranderingen doen haar zeker geen goed, en die spanning moet je zoveel mogelijk vermijden. Buiten en binnen zetten op vaste tijden, voeren enz. alles zo vast mogelijk. Netzoals haar aan het werk zetten, of enkel en alleen poetsen, vaste tijden zoeken. Bijv. iedere avond rond 7u een half uurtje poetsen. En dit ook later bij meer werken proberen vast te houden.
Hmm.. ik kan het niet zo heel goed uitleggen, maar denk dat een schema voor haar wel kan helpen, dan weet ze waar ze aan toe is.

Dat was het eerst, succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:18

Ik lees dat je haar probeert elke dag even gedag te zeggen en verder longeert of probeert te doen en voorheen wel op haar reed. Er wordt geen grondwerk mee gedaan.
Ik lees dat het een jong paard is, vroeg ingereden, drachtig gemaakt, keuring op, wedstrijden in.
Ik lees dat je haar voor de sport gekocht hebt er potientie in ziet en wrs teleurgesteld bent dat het niet wil lukken. Miss zelfs boos op haar bent.
Ik LEES dat iedereen er gek mee is, maar ik lees niks over lekker kroelen, knuffelen, poetsen, samen zijn, niks verlangen of eisen...
Je komt vrij afstandelijk over.

Eerlijk? Dit paard komt op mij over alsof het lichamelijk prima in orde is, maar in mensentaal een complete burn out heeft of heeft gehad wat niet opgemerkt is. Volgens mij zit dit paard er psychisch helemaal door heen, ervaart het geen zekerheid, veiligheid of geborgenheid. En hebben jullie onderling winig binding.

En dat ze erdoorheen zit geeft ze op alle mogelijke manieren aan. Staken in de ring (Ik wil niet meer!) staken bij hoeven krabben, staken bij longeerwerk moeten doen, etc...

Mijn advies: ze is pas 5! Geef haar een jaar rust op de wei, laat het paard zichzelf hervinden. Verlang eens een jaar niks van haar, helemaal niks. Ga regelmatig naar haar toe zonder dat je iets van haar wilt en kroel met haar als ze dat toelaat. Ga dan met gedegen grondwerk beginnen met hulp. En bouw het zelfvertrouwen van dit paard weer op. Maar eerst: rust! Ik herken een aantal dingen in mijn eigen paard wat ook vroeg (te vroeg) uitgebracht is. Toen hij bij mij kwam was het 1 bonk stress, angst en onveiligheid. Het was nog niet zo heftig als bij jou. Maar ik heb de eerste 3 maanden hem op de wei gezet en rustig aan grondwerk gedaan. Onze band opgebouwd, hem veiligheid gegeven en vandaaruit zijn we nu aan het opbouwen. Hij is inmiddels bijna 2 jaar bij mij en een heel stuk opgeknapt.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:48

ik lees de laatste tijd regelmatig wat over onderzoek met thermografie om onderliggende problemen op te sporen zou dat misschien een optie zijn?
Succes hopelijk kun je het probleem met de tijd oplossen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:42

delerium schreef:
Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar hoe ze met andere paarden is... Met meerdere paarden focusst ze op 1 vriendje en de rest wil ze het liefst afschieten, maar hoe oogt het? Is ze juist dominant en wil ze ze daarom allemaal weghebben of is het angst? Zeker ook omdat ze in de trailer flipt als er een achterlangs komt...
Hoe is ze in de wei met de anderen als het vriendje er niet is? Pikt ze dan een ander uit om vriendje mee te zijn? Het is wel echt bijzonder inderdaad...

Qua rijden zou ik persoonlijk teruggaan naar "niets moeten". Gewoon een beetje buiten wandelen, rondje fietsen als het wandelen heel goed gaat, onder het zadel naar buiten, maar "gewoon" relaxen, niets moeten. Geen longeerwerk, maar wat "spelen" en wat basis van vrijheidsdressuur. Vooral omdat je daarbij gewoon heel erg belonend kunt zijn. Ze gaat het nog leren dus kan niets fout doen, maar alleen maar goed doen bij proberen en per ongeluk het goede doen :) Vrij motiverend dus :)

ze is angstig. dus gaat zwiepen met de staart. eentje is na een tijdje goed. maar sommige blijft ze gestrest en bang van.

ze moet niet in kleine plekken met andere paarden. de paddock met alleen de merries gaat nu goed. maar de druktemakers zoals de ruinen moeten gewoon echt uit haar buurt blijven. ze springt gerust over het hek heen.

soms pikt ze er een vriendje uit, vooral veulens.. die probeert ze graag van andere af te pikken en daar is ze ook helemaal gek op.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:44

Paarden31 schreef:
Hallo,

ik las dat je paard vreemd gedrag vertroond. misschien komt het door andere paarden dat hij niet echt in zijn vel zit.

Sta je op een stal, of op een manege??

stuur me ff een Prive berichtje!

dankje :)

ze staat bij ons thuis. zal de situatie even uitleggen:

we hebben 2 gedeeltes met stallen.

4 hele grote stallen die heel open zijn. in 3 stallen staan merries en in een stal staan 2 ruinen. gaat prima en ze zijn allemaal vrolijk.

in het andere gedeelte staat een merrie met veulen gescheiden en 2 jonge paarden daarachter. ze komen allemaal elke dag aantal uren in de paddock. daarnaast worden ze dan 5 keer per week gereden/ gelongeerd/ losgegooit etc. over het algemeen beleren wij geen paarden onder de 4. of doen er nauwelijks wat mee.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:45

mischien heeft die rugebrekken
moet je vragen aan de veearts ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:48

beweging vind ze juist erg leuk. dus echt stilzetten lijkt me geen optie. als ik in de stallen bezig ben met de paarden zit ze me helemaal aan te kijken zo van mag ik ook!

en als ik haar dan longeer of losgooi of rij. knort ze er toch over. en dat is duidelijk geen spanning maar opwinding. ze vindt het heerlijk om lekker te lopen. dus longeren en dergelijke blijf ik doen. misschien ga ik haar voor mijn lessen gebruiken zodat ze dus alleen maar simpelweg hoeft te stappen te draven en te galoperen en verder geen druk erop. ze krijgt nogal graag aandacht. heb haar net gewassen etc, en dat vindt ze zo gezellig. ze is nogal geneigd dik te worden dus wil haar ook niet simpelweg stil zetten. dat doe ik bij geen van mijn paarden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:48

gebit lijkt beter na verdoving en de kleinste haakjes eraf gehaald zijn. dus dat laat ik even afwachten. ze was vandaag aan de longeerlijn met bit rustig en deed niets raars.

rugproblemen lijkt me niet, fysiotherapeut en ostheopaat hebben in mijn ervaring daar meer kijk op dan dierenartsen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:50

kissing spines en atrose is volgens mij alleen met foto's te zien...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:52

PB suelza @ bokt eens... Zij rijd ook voor de balingehof en is erg goed met probleemgevallen :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:55

waarom zou ik aan atrose moeten denken?

paard heeft nog nooit kreupel gelopen, heeft geen dikke gewrichten. loopt niet raar etc.

kissing spines heb ik nog nooit van gehoord.

wat doen zij met die probleemgevallen? daar ben ik erg benieuwd naar.. wat doen zulke mensen anders dan ik? het is voor mij geen optie om haar ergens anders te stallen. wil niet dat ze in de stres raakt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:07

Citaat:

Dan zitten de wervels te dicht op elkaar. kraakbeen ertussen is verdwenen en wervels drukken tegen
elkaar en hebben weinig flexibiliteit. Het tegen elkaar drukken van wervels bij verschillende bewegingen
doet zeer en kan dus een vluchtreactie of staken uitlokken. Maar een fatsoenlijke fysio haalt dit er wel uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:16

_Lott schreef:
wat doen zij met die probleemgevallen? daar ben ik erg benieuwd naar.. wat doen zulke mensen anders dan ik? het is voor mij geen optie om haar ergens anders te stallen. wil niet dat ze in de stres raakt

Ik weet niet wat hun anders doen als jij, maar weet wel dat ze met veel gedult vele probleemgevallen weer goed krijgen :)
Maar anders suelza even pb-en voor wat meer info. Misschien kan zij je wel helpen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:11

randie schreef:
Citaat:

Dan zitten de wervels te dicht op elkaar. kraakbeen ertussen is verdwenen en wervels drukken tegen
elkaar en hebben weinig flexibiliteit. Het tegen elkaar drukken van wervels bij verschillende bewegingen
doet zeer en kan dus een vluchtreactie of staken uitlokken. Maar een fatsoenlijke fysio haalt dit er wel uit.

Het ligt er aan in wel stadium het is en op welke plek het zit. Veelal is het een "blijvend" probleem dat door juiste training/gebruik niet meer zo hinderend is voor het paard (natuurlijk afhankelijk van het stadium), sommige paarden zullen geen ruiter meer op de rug kunnen dragen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:23

maar zouden fysiotherapeuten of ostheopaten dit niet door hebben?

scheve bekken etc bij een ander paard van ons hadden ze meteen door

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:12

Een paard dat ik kende had het op 7 plaatsen/wervels. Deze merrie was een aantal jaren ervoor ook behandeld door fysio's en osteo's. Want ze had last van haar rug. Dat het op zo veel plekken zat is niet iets van een paar maanden, eerder jaren. Een fysio of osteo kan niet in het lijf kijken. Pas bij een thermografie was duidelijk te zien dat de merrie erg veel pijn had aan haar rug. Hierna foto's gemaakt en bleek het op 7 plekken/wervels vast te zitten.
Maar je kan het zelf een soort van testen: Als je onder de buik kietelt, bolt de merrie dan haar rug, zo ja is dat gelijkmatig? Zo nee zit er ergens iets vast in de rug en of niet sterk genoeg in de buikspieren. Het zelfde met de rug hol maken en door de bil spieren te kietelen. Wil nog niet zeggen dat het dan is, maar je hebt dan wat indicatie.

Nogmaals je kan niet in het lijf kijken en al kan je het wel geeft nog het geen garantie.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:16

nee probleem is dat weinig garantie geeft. maargoed last van haar rug kan ik niks uit opmerken. heb ook gewoon echt niet het idee dat het daar aan ligt.. tot nu toe zegt mijn gevoel het gebit en iets traumatische ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:27

Volgens mij is het eerder iets tussen de oren. Ik zou de druk er helemaal afhalen, beetje zuur voor jou, omdat je de sport in wilt. Ga een buitenrit maken, geen bakwerk, liefst even helemaal geen bit. Je wilt niet voor de rust gaan, verzin dan iets anders, zodat het paard weer wat vertrouwen krijgt. Volgens mij verhelp je dat niet door stug door te blijven rijden. Ga meer van dat soort gezellige dingen doen, zoals het wassen. Veel rust, ze hoeft niet stil staan, maar zou niet gaan trainen.
Mijn paard heb ik even paard laten wezen in de wei met andere paarden, rustige omgeving. Het is van een enorm panikerend paard, veranderd in een evenwichtig paard, die niet zo snel van de leg is.

Je zult echt iets in je handelen moeten veranderen, wanneer je het na 2,5 jaar nog niet hebt kunnen veranderen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:32

helemaal mee eens mindim :)

ik longeer haar nu af en toe, poets haar regelmatig. waarbij ze zich echt ontspant.
ga een bitloos hoofdstel kopen. maar na de laatste behandeling eet ze beter en met longeren deed ze ook niet raar met het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:38

_Lott schreef:
helemaal mee eens mindim :)

ik longeer haar nu af en toe, poets haar regelmatig. waarbij ze zich echt ontspant.
ga een bitloos hoofdstel kopen. maar na de laatste behandeling eet ze beter en met longeren deed ze ook niet raar met het bit.

Weet je wat je eens kunt proberen? Maak eens een afspraak bij Janet Bos, zij zit onder de rook van Groningen. Ik heb haar met angstige paarden bezig gezien en ze weet veel van paarden en kan aan lichaamstaal van een paard veel aflezen. Het hoort zweverig, maar dat is het echt niet. Misschien an zij je helpen. Ze komt ook aan huis, misschien handiger om haar in haar thuissituatie te zien. Misschien kan zij zien waar het aan schort.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:38

heb je een site of iets dergelijks van haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:58

Ik heb je een PB gestuurd.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:23

Ik vind het een ingewikkeld verhaal.
Maar om te beginnen wil ik toch nog even zeggen dat het weinig zegt dat het paard meerdere keren nagekeken is door DA'en bij de tanden. Ik heb ook eerst paarden vaak laten nakijken door een DA, maar die kijken in vele gevallen toch weer anders en minder secuur dan een echte tandarts. Dus dat is nog een tipje, laat haar eens door een andere tandarts echt goed bekijken. Omdat je zegt dat ze raar eet e.d. lijkt me dat sowieso nuttig. Verder is het lastig...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:12

ze eet nu eigenlijk weer normaal, dus ik wacht het eerst nog even af. anders ga ik wel met haar naar een tandarts.

momenteel longeer ik haar elke dag en gebruik ik haar voor de lessen. ze is eigenlijk wel erg relax voor haar doen. dus hoop het zo te houden :)