Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:41

vilouma schreef:
Daarom pas ik op met zulke dingen als kunstje aanleren voor de lol, een dominant paard wil het nog wellis tegen je gaan gebruiken. Op zn nummer zetten lijkt mij een goede optie,dit niet meteen in de ban van slaan.

Inderdaad, ik zou om deze reden dus ook nooit dit kunstje aanleren.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:41

Mando schreef:
maarja als je geen verstand heb van dubbele longe en paard gaat aan de kletter wat dan...
Dan weten die kids dat toch ook niet op te lossen.

Ik weet niet of ze daar verstand van hebben, want ik ken de TS niet. Sowieso moet dit natuurlijk wel gedaan worden door iemand die weet hoe er mee om te gaan, maar het zou wel een oplossing kunnen zijn om je paard op zijn plek te houden omdat je gewoon wat meer controle hebt dan met een enkel lijntje..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:50

IloveNikitaa schreef:
Mando schreef:
En weet de eigenaar dit ook.
En ook dat het steigeren is aangeleerd.

Ja hoor dat weet hij ;)
En trouwens het trukje is aangeleerd door met de zweep te slaan, dus nu kunnen wij ook niets met een zweep.
Vind het ook geen geweldig comando...
Als mijn paardje op me af komt kan ze ook prima wat terug verwachten ,maar ga nu niet elke keer als ie dit doet als een gek met de zweep / hand / touw meppen..

Dan word die dominatie omgezet in angst en heb je nu geen dominant paard meer ,maar een mensenschuw paard. (ja dit kan zeker :j )

Ga opzoek naar een ervaren persoon die jou met behulp van grondwerk laat zien hoe je de leider (weer?) word zonder hem sterretjes in de ogen (figuurlijk) te slaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:08

IloveNikitaa schreef:
stef schreef:
Persoonlijk denk ik dat deze pony niet geschikt is voor jullie, en dat bedoel ik echt niet banketstaaf. Maar een pony met zo'n karakterprobleem zijn jullie IMO te jong en onervaren voor.
Naar mijn idee kan je 2 dingen doen.
1: In overleg met de eigenaar hier GOEDE hulp bij zoeken
2: Stoppen met deze pony

Myrddin: Nogmaals ik heb het niet over het verhaal onder het zadel. Ik heb het over een paard wat simpelweg aanvalt volgens de berichten van TS.
En ja, een paard wat mij aanvalt kan m terug krijgen, heel simpel.
Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet, alleen tja, op bokt mag je tegenwoordig alleen nog maar "aahh lief paardje, wil je dat aljeblieft niet meer doen" roepen, dus tja....

Ik snap je wel, maar we willen het graag oplossen.
Ze is alleen aan de longeer komt ze naar je toe en steigert.

Het probleem is dat jullie dat niet op eigen houtje kunnen. Als jullie (of de eigenaar) bereid zijn om te betalen voor goede begeleiding, dan kunnen jullie leren hoe je het wel zelfstandig kunnen oplossen.

Er is geen tip of advies wat wij kunnen geven wat jullie de kennis en kunde geeft die jullie nodig hebben.

Dus als jullie het echt willen oplossen, neem dan een baantje zodat jullie de begeleiding zelf kunnen betalen als de eigenaar of je ouders dat niet willen doen.

Iljavdm

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:01

Hoe zou je er dan nou toch wel achter kunnen komen wat het precies is?

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:06

stef schreef:
hmmz, in je profiel staat dat je 13 bent.... Over het algemeen heb je dan nog niet ontzettend veel ervaring. Dat is niet erg, maar ik zou dit probleem niet in je eentje aan pakken.
Een eind hout pakken bedoel ik mee dat die pony, zoals je het nu omschrijft, een keer goed op zijn sodemieter moet hebben. Maar dat moet dus wel op het juiste moment. Ik heb het dan overigens over het naar je toe galoperen en steigeren. Onder het zadel kunnen ontzettend veel andere dingen mee spelen, maar dit specifieke probleem komt op mij over als een dominant kreng. En dominante krengen zijn prima te corrigeren, je moet alleen weten wanneer, en hoe :j

Uhh.. Ik wil niet veel zeggen maar als het paard aangeleerd heeft om als kunstje te steigeren, kan je hem daar nooit voor op zijn flikker geven als ie het doet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:06

Door iemand die ervaren is erbij te halen.
Zoals bv een Emiel Voest of Petra Vlasblom.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:15

Waarschijnlijk zal zo'n dominant kreng bij iemand die weet waar men mee bezig is het uit haar hoofd laten om uberhaupt aan te vallen.
@ Stef ook al is je tweede post beter onderbouwt men zou toch moeten weten dat op bokt en overal men leest wat men wil lezen.
Net zoals een hengst geven en ik krijg antwoord terug dat het een merrie is....
Maar @ Ts haal iemand erbij die er verstand van heeft zoals idd Emiel of Petra maar ook hier op bokt zitten er mensen met goed paarden gevoel en die kunnen je wel helpen.
Vraag maar rond en volg je gevoel dan kan je uiteindelijk van dit paard heel veel leren.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:00

horseszfan schreef:
stef schreef:
hmmz, in je profiel staat dat je 13 bent.... Over het algemeen heb je dan nog niet ontzettend veel ervaring. Dat is niet erg, maar ik zou dit probleem niet in je eentje aan pakken.
Een eind hout pakken bedoel ik mee dat die pony, zoals je het nu omschrijft, een keer goed op zijn sodemieter moet hebben. Maar dat moet dus wel op het juiste moment. Ik heb het dan overigens over het naar je toe galoperen en steigeren. Onder het zadel kunnen ontzettend veel andere dingen mee spelen, maar dit specifieke probleem komt op mij over als een dominant kreng. En dominante krengen zijn prima te corrigeren, je moet alleen weten wanneer, en hoe :j

Uhh.. Ik wil niet veel zeggen maar als het paard aangeleerd heeft om als kunstje te steigeren, kan je hem daar nooit voor op zijn flikker geven als ie het doet.

Op commando. Als hij tijdens het longeren om je af komt en naar je toe steigert, dat heeft niks met VHD te maken, dat is dominantie en misbruik van dat het hem is aangeleerd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:18

horseszfan schreef:

Helaas wel. Een paard wat correct op commando leert steigeren zal nooit en te nimmer zonder commando overeind gaan. Dit paard heeft het duidelijk niet goed geleerd, dus moet je het aanpakken. banketstaaf voor het paard, dat wel

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:26

Ik vind het niet kunnen.. Als het paard het aangeleerd is kan je hem daar niet op afstraffen. zoals deze topic maker al eerder zij is dat het kunstje aangeleerd is met een zweep. met longeren gebruik je ook een zweep.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:36

Nee, dus moet je maar verongelukken? Een paard mag nooit zonder commando omhoog. En dat dient een duidelijk commando te zijn. Paard heeft het verkeerd aangeleerd, met alle gevolgen van dien. Nogmaals, heel erh banketstaaf voor het paard, maar dit zal ie toch af moeten leren, en dat doe je door straffen op het moment dat ie ongevraagt omhoog komt.
Hoe je dit gaat straffen laat ik dan maar even in het midden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:02

Een goed trainer kan in een dergelijke situatie het paard gedrag aanleren wat niet verenigbaar is met steigeren. Het is een van de manieren waarop verkeerd aangeleerde kunstjes gecorrigeerd kunnen worden, zonder het paard de dupe te laten worden van de stommiteiten van degene die in eerste instantie voor het probleem heeft gezorgd.

Maar helaas.... die vogel gaat alleen op voor een zeer ervaren trainer omdat je verdraaid goed moet weten wat je doet, hoe je het moet doen, op welk moment etc.

In dit geval is dit geen optie, net zo min als slaan. Een dertienjarige met beetje schrik in de benen, die een dergelijk paardje een oplawaai moet verkopen, komt in de problemen. Paard heeft feilloos door of meisje tegenover hem leiderschap in de vingers heeft of niet (mogelijk probeert ze het niet eens als er een goede leider tegenover staat) en is mogelijk in staat een slaand meiske te vermorzelen.
Gevaarlijk advies, denk ik dan.

Hulp is idd de enige optie, anders wordt het een gevaarlijke situatie (voor zover het dat niet al is)
Wat ik mij dan weer afvraag... doet het beestje het ook bij de eigenaar?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:09

Ik zou er een ervaren iemand bijhalen en dan helaas voor de oude verzorgster maar daar zullen de kosten op verhaald moeten worden.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:16

Pauline schreef:
Eh ja maar als een 13jarig meisje nog net een brul kan uitstoten voor ze omver gebeukt wordt denk ik toch dat het effect anders is :+

:')

Ben het verder eens met Stef en Myrddin. Meiden, let op met wat je doet, het is niet de bedoeling dat je met die pony gaat verongelukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:34

Mando schreef:
Ik zou er een ervaren iemand bijhalen en dan helaas voor de oude verzorgster maar daar zullen de kosten op verhaald moeten worden.

Waarom de oude verzorger? De eigenaar is verantwoordelijk voor het paard, en eventuele problemen die er door verkeerde behandelingen van een verzorger in zijn gekomen, zijn voor zijn rekening.

Als verzorger zou ik met een dergelijke verzorgpony meteen stoppen. Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of een meter onder de graszoden te belanden. Echt geen enkel paard!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:39

Mijn merrie is ook zo dominant als het maar zijn kan én kent het kunstje steigeren. Je moet consequent zijn, doet ze dit ongevraagd? Dan geef je hem inderdaad een keer goed op zijn sodemieter! Is hij nou helemaal van de molen gevallen? JIJ bent hier de baas en JIJ bepaalt wat er gaat gebeuren. Aanpakken die hap! En zoals eerder is gezegd, je bent nog maar 13... Neem les oid!

Succes.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:00

horseszfan schreef:
Ik vind het niet kunnen.. Als het paard het aangeleerd is kan je hem daar niet op afstraffen. zoals deze topic maker al eerder zij is dat het kunstje aangeleerd is met een zweep. met longeren gebruik je ook een zweep.

Ehm ,je leert het paard toch ook om op commando aan te galopperen, dat betekend toch ook niet dat hij zomaar in galop mag gaan omdat hij daar zin in heeft? Met steigeren dus precies zo, als je het commanda geeft, mag hij omhoog komen. Maar steigeren zonder commando en dan nog op je afkomen ook is echt NOT DONE.

Mijn paard kent dat soort kunstjes niet, ga het 'm niet leren ook. Hij heeft 1x naar me gesteigerd (ja, echt gericht) en daar heb ik 'm voor op z'n kop gegeven. Hij was meteen een mak lammetje en heeft sinds dien niet weer een poging gedaan om naar me te steigeren.

Ja, klinkt zielig, paard een flinke tik geven. Dacht ik eerst ook, maar paardn ondering zijn ook niet altijd lief hoor. De doe elkaar ook pijn als er ongewenst gedrag wordt vertoond.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:02

ik ga mee met stef, dit is gewoon een dominantieprobleempje
zoek een ervaren ruiter, die hem een poosje kan doorrijden, hij zal dat vanaf de pony steigert, hem goed vooruit douwen!
wat je zeker NIET mag doen is afstappen als hij dit doet, zo vind hij een uitweg om onder het werk uit te komen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:49

Het advies om de pony een hengst te verkopen oid, is mijns inziens een goed advies, maar helaas te laat. Dat zou ze de eerste keer moeten doen, als de pony zoiets flikte. Nu is het moment om deskundige hulp te zoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:29

wat het steigeren aan de longe betreft ga ik met de rest mee, dat kun je niet zonder hulp oplossen.
Maar het steigeren onder het zadel kan dat niet liggen aan het zadel, past dat wel goed? Is het paard nagekeken door een tandarts en dierenarts om medische problemen uit te sluiten. Als jullie het paard longeren doen jullie dat dan gezadeld of niet?
Het is duidelijk dat het paardje gecorrigeerd dient te worden in het gedrag maar pas dan als de medische zaken en slecht passend tuig zijn uitgesloten.