Hengst laten ja of nee??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:14

Cassidy schreef:
Als je een dier aanschaft als maatje voor een paard, of als je dat dier al langer in je bezit hebt maar niet vanaf veulen hebt, weet je nooit of hij een sociaal verleden heeft gehad.

Ja, daarom heb ik dus ook alleen paarden waarvan ik dat wel weet. ;)

Cassidy

Re: Hengst laten ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:17

En dat heeft helaas niet iedereen :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:22

Ik blijf dit topic even volgen heb zelf 2 haflinger hengstjes...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:27

Nog een kleine tip: mocht je beslissen om een hengst te laten castreren, doe dat dan zo jong mogelijk. Bij een oudere, volwassen hengst, is het zaakje beter doorbloed en de zijn de kansen op complicaties groter.
Op dit moment staan er van onze stal een vierjarige en een jaarling in Utrecht voor castratie. De jaarling was geen probleem, de vierjarige staat er straks inmiddels bijna een week langer dan gepland vanwege de complicaties....
Oh, en die vierjarige heeft vier jaar als hengst kunnen worden omdat het zo een goedzak was. Tot hij problemen gaf bij het corrigeren aan de hand, met als gevolg gebroken ribben en een bewusteloze eigenaresse die haar herinneringen van die dag compleet kwijt is. In het zadel was de hengst geen probleem, aan de hand werd hij staatsgevaarlijk. En als je hem zag gaan, denk je echt dat het een banketstaaf rozewater is. Tot je hem corrigeerde, dan gingen de knoppen om, sloegen de stoppen door, en kwam hij steigerend en met zijn voorbenen maaiend op je af...Paardennavels bestuderen en voorbenen rakelings langs je hoofd voelen gaan is niet grappig!

Gebruik je hersens: een hengst hebben is niet stoer, als hij niet voor nakomelingen kan en mag zorgen, voor je eigen veiligheid en voor iedereen die er mee om moet gaan: castreren!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:32

Cassidy schreef:
Nog een kleine tip: mocht je beslissen om een hengst te laten castreren, doe dat dan zo jong mogelijk. Bij een oudere, volwassen hengst, is het zaakje beter doorbloed en de zijn de kansen op complicaties groter.
Op dit moment staan er van onze stal een vierjarige en een jaarling in Utrecht voor castratie. De jaarling was geen probleem, de vierjarige staat er straks inmiddels bijna een week langer dan gepland vanwege de complicaties....
Oh, en die vierjarige heeft vier jaar als hengst kunnen worden omdat het zo een goedzak was. Tot hij problemen gaf bij het corrigeren aan de hand, met als gevolg gebroken ribben en een bewusteloze eigenaresse die haar herinneringen van die dag compleet kwijt is. In het zadel was de hengst geen probleem, aan de hand werd hij staatsgevaarlijk. En als je hem zag gaan, denk je echt dat het een banketstaaf rozewater is. Tot je hem corrigeerde, dan gingen de knoppen om, sloegen de stoppen door, en kwam hij steigerend en met zijn voorbenen maaiend op je af...Paardennavels bestuderen en voorbenen rakelings langs je hoofd voelen gaan is niet grappig!

Gebruik je hersens: een hengst hebben is niet stoer, als hij niet voor nakomelingen kan en mag zorgen, voor je eigen veiligheid en voor iedereen die er mee om moet gaan: castreren!

klopt het dat dit bij andalusiers anders ligt? ik denk dat ik de mijne toch wel moet ruinen ivm huisvesting maar klopt het dat andalusiers in spanje meestal hengst blijven?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:35

Ja dat klopt idd, dit is om de hals mooier en breder te laten worden en met het oog op eventuele verkoop, dat de spanjaarden (althans in het deel waar ik woon) liever een hengst dan een ruin hebben en zo de prijs voor een hengst dus ook omhoog gaat.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:36

Alleen ging het hier om een Gelder of niet?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:40

Nemurin schreef:
Alleen ging het hier om een Gelder of niet?

klopt maar ik vroeg mij af of dit rasafhankelijk was.
niet elk ras is over een kam te scheren.
neem je zon heet hoofd of een koele.. dat verschilt nogal. (en ik las dat hier ook mensen lezen met andere rassen ;)
dus is maar kort vraagje tussendoor..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:42

Tja ik weet niet, volgens mij is een Gelder algemeen wat koeler in het koppie dan een spanjaard, maar ook dit is persoonlijke ervaring en met de spanjaarden heb ik niet zoveel ervaring. :=

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:44

Huugje is ontzettend koel in het koppie en eigenlijk niet echt een zoeker of vechtersbaas, tot nu toe is hij eigenlijk meer timide gebleven, maar ja dit kan natuurlijk zo omslaan.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:44

Nemurin schreef:
Tja ik weet niet, volgens mij is een Gelder algemeen wat koeler in het koppie dan een spanjaard, maar ook dit is persoonlijke ervaring en met de spanjaarden heb ik niet zoveel ervaring. :=

ik ook niet.. (deze heeft nog geen streken omdat hij al moeite heeft om op zijn benen te staan)
die streken zullen nog wel komen (A)

maar zoals hier al de vraag kwam.. binnen en apart houden of castreren en lekker sociaal groeien.. dan is mijn keuze duidelijk: Castreren.
maar ik wist niet dat je dat beter op vroeg stadium kon doen. ik dacht hem eerst lekker breed te laten worden (A) tja voor het oog is dat gewoon mooi.. maar een braaf paard staat voorop voor mij :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:47

Daar zit zeker wat in, ik zou een paard nooit apart willen houden alleen om hengst te blijven, maar wat ik me nu afvraag, TS...

Als Hugo nog geen streken vertoont, waarom willen ze dan op die stal dat je hem castreert? Als hij niet met de anderen aan het vechten is lijkt het me geen probleem.
Hoewel ik me dan wel weer voor kan stellen dat het ivm de leeftijd een goede vraag is.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:47

overigens je vraag over dat sperma invriezen enzo.
bij koeien is dat individueel best duur.
je zou moeten kijken of je een ki station kan regelen en dan in rietjes laten zetten en zon klein vatje kost niet veel. die heeft elke veehouder. Ik zou kunnen kijken of ik via mijn vriend te weten kan komen of het mogelijk is (wij zitten in de melkkoeien)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:54

Tip van mijn boer: Zoek een hengstenfokker op, die hebben vaak een bok. Als je wat rondvraagt is er wellicht iemand die dat even doet. dan is het alleen nog even bedenken hoe je dat invriest maar dat kan die fokker je ook vertellen. (denk aan peter van boer zoekt vrouw ;) ) mocht je het sperma zelf willen houden dan raad ik je aan een stikstof vat te kopen en in overleg met de veearts ofzo dit te doen. (bij verkeerde temperatuur heb je nog niets)

ik moet zeggen dat ik in de paarden geen ervaring heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:56

Heb een hengst die ongeveer in dezelfde leeftijdsgroep zit als de TS, nog net geen 2,5 jaar oud. Staat al sedert zijn aankomst bij ons, nu bijna 2 jaar terug, samen met of vlakbij merries op de weide. Heeft al jaarlinghengst als maatje gehad, alsook volwassen ruinen.
Heeft afgelopen najaar wel 1x onverwacht bij de merries gestaan omdat een groep wandelaars over onze weides is gegaan en het hek gewoon open heeft gelaten! (zowel de hekken naar de straat toe als tussen de weides) Buurman was getuige, heeft politie gebeld ivm de wandelaars en ons ivm de hengst... die toen ook gedekt heeft. Merries zijn echter -godzijdank- niet drachtig geraakt, maar hij weet dus wel hoe het werkt.

Is nu bijna 3 en blijft een pareltje, dus voorlopig mag hij nog hengst blijven. Ook omdat we toch wel eens paar lokale keuringen willen meepikken en mits goede resultaten eventueel op hoger niveau proberen. Staat zowat het hele jaar door 24/7 op een groot stuk land, merendeel van de tijd met een vriendje en heft echt bitter weinig interesse in merries. Je zou eerder indruk krijgen dat hij erbang voor is :+

Wie een beetje tijd en moeite wil steken in opvoeding en rekening houdt met de noden van een paard, mag daar eigenlijk dus geen moeite mee hebben... (moest hij echt het varken uithangen of onhandelbaar geweest zijn was het ook hakkie takkie weg zakkie).

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 00:05

Hugo staat nu met twee 30+ merries, en het schijnt dat een van die merries continu hengstig is, dus als huugje dan op haar afloopt (om wat voor reden dan ook) dan beginnen de oude dames te bokken en schreeuwen en trappen en nu heeft een van de staljongens beweerd dat Huugje bovenop de dames probeert te springen. Of dat waar is weet ik niet omdat ik er natuurlijk niet 24 uur per dag ben, afgelopen weekend stond huug in de stal en er is daar een klein paddockje voor en vrijdag is er een 2jarige hengst gecastreerd en aan het bijkomen dat weekend in de paddock voor huugs stal en zie ik tot mijn grote schrik dat deze hengst/ruin op de stal af gallopeert, heel hard remt en omdat hij zo groot is snel huug probeert te bijten en die heeft nu zijn hele hoofd met wondjes. Dus ik ben maandagochtend naar de manegeeigenaar gegaan en die zegt dat Huug alleen nog in de wei kan blijven als hij ook gecastreerd wordt , dan komt hij samen in een groep ruinen en merries en anders zal hij binnen niet al te lange tijd op stal moeten staan en dan moet ik hem iedere dag gewoon beweging geven. Het is heel moeilijk hier in spanje om goede stallen te vinden en ik was juist zo blij dat huug overdag door de weeks in de wei kan (een enorme crossbaan) dus ik ben eigenlijk een beetje ontdaan, teleurgesteld geef het een naam , want omdat huug in mijn ogen (nog) geen hengstengedrag vertoont (en 2 van mijn vorige paarden zijn ook gewoon hengst gebleven geen probleem, nooit) en ik ooit dolgraag een veulen van huug zou willen ( iets wat bij veel bokkers ook als belachelijk wordt beschouwd, maar dat is voor mij gewoon iets gevoelsmatig) wilde ik huug eigenlijk helemaal niet castreren, zelfs nog niet over nagedacht.Ik zal even een foto van zijn stal met paddock ervoor plaatsenAfbeelding
Afbeelding
En de wei waar hij doordeweeks staat, maar is tegelijkertijd crossbaan, dus daar moet hij in feite ook zo snel mogelijk weg zodat mensen door de week ook kunnen trainen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 00:07

smieke, dank je voor je tip, ik houd het in mijn achterhoofd, altijd goed om dingen te weten

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:14

hmm.. lastig.. tja je kunt overwegen een andere stal te zoeken. Maar het zal niet makkelijk worden. Voor jezelf zou ik de voor en nadelen even opschrijven met verschillende oplossingen en dan even overleggen ofzo. Ik kom straks ook voor die keuze te staan maar ik heb geen idee wat ik zou doen. het best zou zijn om een ruinen groep te vinden. op de meeste pensionstallen hebben ze een ruinen en een merrie groep.

Heel veel succes! en mocht het met het sperma niet lukken dan moet je maar ff pb-en dan bel ik wel even een keer wat rond in de ki wereld van de koeien. misschien dat een voorlichter connecties heeft ;) al zit je dan wel ver weg?!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 00:18

Ja dank je, hoe ben je trouwens aan je spaanse veulen gekomen?? En heb ik goed begrepen dat hij verwaarloosd is ??
Ja , ik ben idd andere stallen aan het bekijken en ook de mogelijkheid misschien dat we zelf een huisje op een stukje land gaan kopen dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn :D

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:21

tja een lang verhaal.. in het kort komt het erop neer dat ik hem vorige week heb gehaald en dat hij onder hele slechte omstandigheden stond, zwaar vermagerd was en bijna niet kon lopen. maar we zijn op de beter hand. hij glimt weer een beetje en staat al te hengelen om eten :D ik heb eigenlijk geen ervaring met spaanse paarden maar ik kón hem gewoon niet achterlaten :d dus vandaar mijn kleine nieuwe man

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 00:34

Ik hoop dat hij snel weer opknapt, veel geluk met hem!!! :D

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:45

ik zou hem laten castreren. ruinen zijn meestal veel rustiger...

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:14

Ik ben het met cassidy eens.

Ik heb zelf 7 jaar een hengst gehad.
Ik had hem als 6 maanden oud veulen gekocht, netjes opgevoed, verkeersmak gemaakt, schriktraining met hem gedaan.
zelf ingereden echt een super paardje nooit problemen. Tot hij 6 jaar was, van de één op de andere dag ging bij hem echt de knop om.
Van braaf paardje tot een echte bullebak hengst. Geen land meer mee te bezeilen steigeren met zijn voor benen gericht maaien om het licht uit je ogen te slaan. Brullen, dribbelen, bijten alles compleet. Jaartje geprobeerd hem weer in het gereel te krijgen maar hij bleef onbetrouwbaar. Vandaar heb ik hem toen laten castreren en later verkocht. Door alles dat ik met hem mee had gemaakt was ik mijn vertrouwen in hem kwijt en hield ik een zekere angst voor hem.

Dit is dus een hengst die ik vanaf veulen had, nooit iets vervelends meegemaakt.
Lekker laten spelen met andere jonge hengsten tot 2 jaar.
Op 3 jarige begonnen met beleren en zadelmak maken.
altijd braaf onder het zadel geweest tot hij ruim 6 bijna 7 jaar was.
Nooit gedekt of iets dat er op leek.

Mijn advies
Gewoon castreren, veulens zijn er genoeg.
Daar hoef je hem echt geen hengst voor te houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:23

@girly_1: mag ik vragen hoe je hem gehouden heb na zijn 2e jaar? Weidegang? Sociaal contact, etc.? Niet dat ik niet weet dat zoiets altijd kan gebeuren hoor! ;)

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:52

Hier een hengstenhouder : wij hebben er op ons erf momenteel 7 staan in de leeftijd vanaf 5 maanden tot 6 jaar en 4 ruinen.
Bij ons staan de jonge hengsten zolang het kan bij elkaar in een gemengde leeftijdsgroep voor de ene is dit tot zijn 2/3 jaar, een ander tot zijn 4de .

Zo heb ik twee halfbroers staan, eentje bijna 6 en zeer fijn om mee te gaan zowel aan de hand als onder het zadel, vreemd terrein en op wedstrijd.
Zijn kleine broer, nog geen drie is totaal onhandelbaar en laat mij te vaak zijn tandjes zien en hoeven zien.
Deze zal dan ook voordat de narcissen gaan bloeien geruind worden, al helemaal omdat hij straks als rijpaardje moet gaan dienen voor de dame die hem gefokt heeft, op een pensionstal komt te staan en ook als hij wordt goedgekeurd er gezien de tendens binnen zijn stamboek nooit veel dekkingen kan verwachten.

Ook bij hengstveulens zie je een groot verschil, de ene is echt een banketstaaf lampepit die er helemaal niks van snapt en als een bambi de wereld ontdekt, zo heb je ook hengstveulens die al heel jong bewust zijn van hub manzijn en zijn al erg dominant tegenover andere dieren en mensen.

Het is waar dat voor het houden van een hengst een heel managment nodig is, ons kleinschallige bedrijf is helemaal ingericht op hengsten.
Dus sluizen tussen de weilanden, extra hoog hekwerk om de roundpenn en paddocks heen, met een zeer zware dot stroom.
Altijd opletten of het stroom erop staat, alle draden dicht zijn , er niet ergens een lek/zwakke plek zit.

Wij hebben geen merries op het erf, die staan een stuk verderop maar ookal staan ze niet op het terrein of in de weide naast ons terrein.
Wij merken maar al te goed als de dames hengstig zijn, de mannen zijn een stuk manser en drukker bezig met hun omgeving, de ontluikende liefde, heen en weer langs het draad, niet graag naar stal gaan en behoorlijk wat heftiger.

Ik raad mensen altijd aan om te ruinen, het liefst voordat ze door hebben dat ze hengst zijn.
Helemaal als de bedoeling is er mee de basissport in te gaan of recreatief te rijden, het is maar voor een handjevol ruiters weggelegd om een hengst te rijden op wedstrijd of vreemd terrein.

Daarnaast kan je maar op weinig plekken terecht waar een hengst welkom is, op zijn gemak staat en stalpersoneel treft die er mee kan en durft te gaan.

Succes met je keuze , je zal vast een wijs besluit nemen dat goed uitpakt voor beide partijen.