Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
julius_juut schreef:@: maXcomX: Dat is maar net hoe je met je paard omgaat. Bij ons gaat bijna alles op stemcommando's, en een paard heeft prima door wanneer je het tegen hem hebt en wanneer je aan het babbelen bent.
) en is best een tante die niet over zich heen laat lopen , in het normale leven , geen schuchter muisje dat nooit voor zichzelf op komt en alleen maar ja en amen zegt 
en het beestje is ook bijdehand zat om de grenzen te verleggen , moet wel "kort gehouden" worden en er wel af en toe aan herrinnerd worden dat ze goed is opgevoed 

maXcomX schreef:Maar... Probeer het zonder stem!
Een paard moet je consequent benaderen, miscommunicatie is voor het dier niet goed en voor de berijders ook niet.

pmarena schreef:Daar heb je gelijk in , maar als je met je stem niet goed communiceert...doe je dat met je hele lichaam / energie niet
Dus dan kun je die stem wel weglaten , maar snapt het dier nog niet wat je wilt
Zelfs nog : Dan geeft die HO tenminste nog een hint , ook al wordt hij niet heel resoluut uitgesproken
Net als het voorbeeld van cissy : ruiter die qua energie aangeeft dat ze het eng vindt , maar dan wel zegt : rustig maar.
Als die ruiter niks zegt maar alleen die angst doorgeeft , zal het de situatie niet beter maken lijkt mij.
Ook al klinkt die "rustig maar" wat onzeker , toch is dat denk ik zeker niet slechter dan in stilte peentjes zweten
echt wel dat het paard weg is! en anders is ie de sjaak!
weg paard!
cissy schreef:Denk je een leeuw in die smakkend aan komt sluipen en ondertussen tegen het paard zegt, nee paardje blijf maar staan ik heb echt geen honger....echt wel dat het paard weg is! en anders is ie de sjaak!
Hoe vaak gebeurt het niet dat een onervaren iemand zn paard gaat vangen op een dergelijke manier sluipend met het halster op de rug en in de andere hand een boterhammetje of zo, kom maar paardje....weg paard!
Ik snap je punt ook echt wel hoor , en ben er ook niet op tegen ofzo 
en dan NIET zegt : kom maar paardje..... dan heeft dat dier het ook nog wel door hoor , en is net zo snel weg 

). Afijn , ga zo maar door. Heerlijk joh , een beetje lüllen tegen je paard en ze met woorden kunnen sturen 

)
daarbij staat lichaams taal op nr 1 , stem is soms handig der bij
) maXcomX schreef:Bij grondwerk kan een stemverheffing wel eens werken, ja.
Maar onder het rijden?