Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:32

hoho ik lees mee... ik zit met exact hetzelfde met de verzorgster van mijn welshje momenteel.
echt ik zak soms door de grond van schaamte als ik zie welke trucen Elly nu weer bovenhaalt! Het lijkt wel alsof ik een onmogelijke draak van een merrie heb, maar ik kan met haar lezen en schrijven en ik heb ze ook nog nooit bij andere mensen zo weten dreigen!
en dit komt puur (denk ik) omdat dat meisje telkens heel voorzichtig wat vraagt en tegelijk al achteruit deinst. ze laat zich ook telkens voorbij lopen door Elly als ze ze aan het halster meeneemt.

ik heb nu een longeercirkel gemaakt zodat ze al niet met touwen enz moet bezig zijn en wil haar zo eerst op basis van lichaamshouding leren de pony in het gewenste tempo rond te sturen. dit lukt zelfs niet altijd, want soms gaat Elly haar echt een kwartier aan een stuk staan negeren... en zij probeert eigenlijk bitter weinig om dat te verhelpen. een beetje 'alle Elly stappen' een *wapperwapper* met de stick...

ik heb ook al verschillende keren de 4 fases van parelli uitgelegd omdat ik dacht dat dat misschien duidelijker zou zijn. Ik benadruk elke keer ook dat ze die gewoon moet afgaan en dat Elly dan na 3 keer een fase 4 te hebben gekregen echt wel tot 4 kan tellen (is ook zo; bij mij zal ze het nooit tot een fase 4 laten komen, omdat ze weet dat er dan een vlieg aan de lamp zit).
ik ben ook al meerdere keren me in de cirkel gaan staan, zet haar in de juiste positie of laat haar meelopen met mij en houdt samen met haar de stick vast zodat ze leert zien waar ik ga staan en wanneer ik mijn stick hef en dergelijke... alleen als ik weer even opzij ga, dan doet ze weer nx meer...

assertiviteit is heeeeel moeilijk te leren denk ik...

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:44

Hoi..
Wat lief dat je wilt helpen! Super..
Ik ben ook iemand die te lief kan zijn..Ik weet het ook van mezelf.
Ik weet ook dat ik nooit van zijn leven een hengst zal kunnen opvoeden..ik ben niet consquent genoeg..ik weet een heleboel..
Maar ja die praktijk he...
Mijn voordeel is dat ik een paardje heb gevonden die echt helemaal bij me past, en poepje die graag knuffels krijgt en geeft..Maar meneer is bijna 5 en gaat echt wel eens wat proberen. Wat mijzelf heel erg heeft geholpen, is door duidelijk te communiceren op stal, dat ik idd te lief kan zijn, en door te vragen of ik de kunst af mag kijken bij de 2 dames die bij ons staan en bezig zijn een hengst op te voeden. Ik heb mezelf ook erg veel kunnen leren door te kijken naar een ander. Ook heb ik les gevraagd, en zeg maar begonnen om onder begleiding boos te worden..en niet te vergeten op juiste moment te belonen.
Ik mag ook wel zeggen dat ik op een stal sta, waar we elkaar helpen ipv te bekritiseren. En waar we elkaar in de waarde laten.
Alles bij elkaar opgeteld, ik ben veranderd..mijn paard is een dier, en dieren kun je niet uitleggen hoe en waarom iets niet mag. Dat is een pure kwestie van actie-reactie. (wellicht beetje zwart wit..maar moet je ff door heen prikken)
Maar ik weet dat ik veranderd ben, bv laatst had meneer zoiets van: "oh hooi in mijn stal..hupsa lopen..oh baasje kan ondersteboven..maakt niet uit ik..ik..ik". Ik heb hem terug uit stal gehaald, opnieuw geprobeerd, bij dezelfde reactie van paard even laten weten wie er de baas is, en dat je daar niet doorheen kan lopen, nogmaals opnieuw..en weet je :wat was ik trots hoe braaf hij wachte op mij.
Maar het gaat wel stapje voor stapje..jaren lang gedrag verander je niet zomaar..maar het kan wel! Absoluut.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:28

julius_juut schreef:
@: maXcomX: Dat is maar net hoe je met je paard omgaat. Bij ons gaat bijna alles op stemcommando's, en een paard heeft prima door wanneer je het tegen hem hebt en wanneer je aan het babbelen bent.

Wij rijden jonge paarden in, en die leren geen stemcommando's en zo worden ze ook afgeleverd.
Maar goed ook, ik weet niet wat het woorden arsenaal van de toekomstige gebruiker is.
Het gebruik van je stem kan helpen om een paard je gemoedstoestand te laten merken, maar kan daardoor ook precies het tegenovergestelde doen. Denk bijvoorbeeld aan paniek situaties. Het is menselijk om je stem te gebruiken, maar een paard heeft er eigenlijk geen boodschap aan. En dat moet je ook eigenlijk niet aanleren. Zeker niet, als anderen ook op je paard rijden. Daarom is er een uniforme communicatie ontwikkeld met hulpen, om je paard te besturen.
Je ziet aan de auteur van dit topic, waar gebruik van stem toe leidt en wat de miscommunicatie is met het paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:51

Ik heb even niet gereageerd omdat ik het topic een beetje raar begon te vinden , en er dingen bij gehaald werden die helemaal niet spelen :P

Eigenaresse wil , zoals ik al zei , juist heel graag haar best doen , heel graag leren (is niet zo'n "wijsneus-beginner" die denkt dat ze alles al weet :P ) en is best een tante die niet over zich heen laat lopen , in het normale leven , geen schuchter muisje dat nooit voor zichzelf op komt en alleen maar ja en amen zegt :P

En de Fjord is gewoon ècht keurig opgevoed bij haar vorige baasje.
En weet dus ook dondersgoed wat HO en dergelijke betekenen.

Maarja het blijft een paard , dan nog een koudbloed ook :P en het beestje is ook bijdehand zat om de grenzen te verleggen , moet wel "kort gehouden" worden en er wel af en toe aan herrinnerd worden dat ze goed is opgevoed :P

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen er voor kiezen om hun paard geen stemcommando's aan te leren , maar zelf vind ik het een absolute aanvulling. Of je nu onzeker HO zegt , of onzeker met je lichaamshouding HO vraagt...daar is geen verschil eigenlijk , het komt voort uit hetzelfde "probleem" en heeft hetzelfde effect.

Je kunt zonder te praten je paard commando's leren , maar het kan ook mèt. Met is dan gewoon een aanvulling. Bij een wat onzeker paardje als die van mij is het wel erg fijn om er wat tegen te babbelen en de normale hulpen te bevestigen d.m.v. spraak. De meeste paarden vinden het wel fijn als je er wat tegen babbelt onderweg , en voor de ruiter kan dat ook een uitlaatklep zijn. En het is wel lekker om je hulpen te kunnen minimaliseren door te zeggen : HO. Of BACK. Of DRRRRAF!

Voor een wedstrijdpaard in de ring is dat natuurlijk niet gewenst , maar voor mensen zoals wij die gewoon levenslang 1 eigen paardje hebben en daarop recreatief wat rondhobbelen is het gewoon een fijne extra "hulp".

Nou , wat betreft de situatie waar het om gaat , even een update :

Dankzij dit topic hebben we toch gedacht : ja , grondwerk-les , daar ligt de oplossing misschien inderdaad !
Contact opgenomen met Suzanne van Equichendo , die heeft een leuk trainings-plan bedacht qua grondwerk-lessen met huiswerk , en m'n weidegenootje ziet dat helemaal zitten dus zodra de paddock weer wat droger is , is ze van plan om hiermee te beginnen :)

Ze heeft ook wat grondwerk-boeken gekocht en is daar nu in aan het lezen en van aan het leren , gaat nu beter snappen hoe belangrijk dat consequent zijn is , hoe je dingen moet doen , hoe dingen bij het paard over moeten komen....dus we hebben nu een goed begin , ze vindt het hartstikke leuk en leerzaam dus dat is top !

Nu hopen dat het snel eens goed gaat vriezen zodat we met de aanhanger de wei op kunnen en wat nieuwe karren zand op de paddock kunnen gooien zodat die wat beter begaanbaar wordt , en dan kunnen ze hopelijk over niet al te lange tijd met Suzanne aan de slag :)

maXcomX

Re: Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 03:11

Maar... Probeer het zonder stem!
Een paard moet je consequent benaderen, miscommunicatie is voor het dier niet goed en voor de berijders ook niet.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:24

ik snap echt niet goed wat het principiële bezwaar tegen stemhulpen is :roll: als het paard die woordjes toch al kent, kan je toch je lichaamstaal kracht bij zetten met een stemcommando?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:05

ik lees het topic nu pas

fijn dat de eigenaresse van de fjord inmiddels stappen onderneemt om het leren

het blijft ontzettend moeilijk om iemand aan te leren actief assertief te zijn
ik merk het aan mijn dochters, de oudste rijdt het langst, heeft een hele mooie houding maar de jongste die veel minder stabiel in het zadel zit krijgt de paarden waar ze ze hebben wil
zij heeft onze jonge pony ingereden

stemhulpen zijn juist heel fijn
snap nooit waarom mensen iets niet gebruiken wat je zo gemakkelijk bij de hand hebt
niks zo makkelijk als een commando kunnen geven op tientalle meters afstand
ik vraag me af hoe je de aandacht van je paard trekt als hij verder van je af is, ga je dan staan zwaaien ofzo :?
als ik hooi voer en de paarden staan met hun neus in de voerbak hun meusli te eten hoef ik maar "gaatom" te zeggen om hun daar te krijgen waar ik wil
ik heb mijn handen vol met hooi en hun hebben hun aandacht bij het voer
als ik aan het poetsen ben en ik moet even iets pakken wat verder weg ligt en mijn paard wil aanlopen hoef ik maar HO te zeggen en hij blijft staan
het geeft je zoveel vrijheid

het leuke is bij paarden die goed opgeleerd zijn op stemhulpen is dat je geen zit en beenhulpen meer hoeft te geven
het is voor een onervaren ruiter ook veel gemakkelijker

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:07

maar ook die stemhulpen moeten ze aanleren en lichaamstaal hoeven ze niet meer te leren dat gebruiken ze nl zelf ook. Mensen echter gebruiken hun stem vaak tegenstrijdig aan hun lichaamstaal en waar denk je dat de paarden de voorkeur aan geven?

Als iemand bang is voor een paard en dat paard gaat stuiteren dan zie je de ruiter/begeleider vaak met hun lichaam vertellen dat ze angstig zijn maar met hun stem zeggen ze 'rustig maar' tegen het paard, gek dat dat dan niet werkt..... :)
Paarden weten feilloos wie er aan het touwtje hangt en dan hoef je nog niks gezegd te hebben. Stemhulpen kunnen prima werken hoor maar wees je bewust van dat het voor het paard wel eens tegenstrijdig kan zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:38

Ik denk dat je lichaamshouding het belangrijkste is voor het paard. Voor mijzelf vindt ik stemcommando's gemakkelijk, omdat dat mij helpt mijn houding te versterken. Dus als ik zeg: HO!, dan gaat mijn lichaam ook wat achterover. Drraf!, dan ga ik wat voorover. Als ik op de grond sta, dus. Me rijden gebruik ik geen stemcommando's.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:42

maXcomX schreef:
Maar... Probeer het zonder stem!
Een paard moet je consequent benaderen, miscommunicatie is voor het dier niet goed en voor de berijders ook niet.

Daar heb je gelijk in , maar als je met je stem niet goed communiceert...doe je dat met je hele lichaam / energie niet :)

Dus dan kun je die stem wel weglaten , maar snapt het dier nog niet wat je wilt :P

Zelfs nog : Dan geeft die HO tenminste nog een hint , ook al wordt hij niet heel resoluut uitgesproken :P

Net als het voorbeeld van cissy : ruiter die qua energie aangeeft dat ze het eng vindt , maar dan wel zegt : rustig maar.
Als die ruiter niks zegt maar alleen die angst doorgeeft , zal het de situatie niet beter maken lijkt mij.

Ook al klinkt die "rustig maar" wat onzeker , toch is dat denk ik zeker niet slechter dan in stilte peentjes zweten :P

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:19

Iemand die niet zo goed kan paardrijden, moet je vooral niet leren de stem erbij te laten gebruiken.
Bij grondwerk gebruik ik alleen de stem ter begroeting, de rest is houding en gebaren.
Om een paard te kalmeren kun je je stem gebruiken, maar dan is en blijft het geen commando. Maar beter is om op je ademhaling te letten, dat werkt veel beter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:37

nee, maar ik kan dat wel
toen mijn dochters begonnen met rijden kon ik de paarden op mijn stem laten bewegen en zo konden zij letten op hun zit en houding
niks geen getrek in de mond want "stap" was stap, "drrraf" draf en "ho" stoppen
en als je moet leren rijden is het wel zo fijn als een paard ook doet wat je wil en je nooit bang hoeft te zijn dat hij iets gaat doen wat jij niet wil
mijn kinderen leerden als allereerste het paard te stoppen op "ho" en pas als ze dat konden gingen we verder
hulpen waren niet altijd duidelijk voor het paard(korte beentjes) maar de stemhulpen begrepen ze prima dus geen geschop op de paarden maar netjes zitten, hulp zeggen en gewoon blijven zitten
geen voorover gekukel, geen gedram met de zit, geen hamerende beentje of schoppende hakken en geen getrek in de mond

geef mij maar paarden die stemhulpen kennen ,ook leuk als je nog eens wilt mennen trouwens

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:41

Spatter, dat is handig als ze al verder in de africhting zijn en je zelf consequent kunt zijn in je (stem)hulpen, maar de meeste mensen zijn zich niet bewust van hun lijf tijdens het geven van de commando's. Jij kunt dat toevallig wel en daarmee help je je kinderen die dus goede begeleiding krijgen en dat spelenderwijs leren, maar wat moet je als je niet weet dat je het niet weet?

pmarena schreef:
Daar heb je gelijk in , maar als je met je stem niet goed communiceert...doe je dat met je hele lichaam / energie niet :)

Dus dan kun je die stem wel weglaten , maar snapt het dier nog niet wat je wilt :P

Zelfs nog : Dan geeft die HO tenminste nog een hint , ook al wordt hij niet heel resoluut uitgesproken :P

Net als het voorbeeld van cissy : ruiter die qua energie aangeeft dat ze het eng vindt , maar dan wel zegt : rustig maar.
Als die ruiter niks zegt maar alleen die angst doorgeeft , zal het de situatie niet beter maken lijkt mij.

Ook al klinkt die "rustig maar" wat onzeker , toch is dat denk ik zeker niet slechter dan in stilte peentjes zweten :P

het lastige is dat paarden geen talen spreken, ze begrijpen alleen lichaamstaal dus je kunt lüllen tot je een ons weegt maar als je lichaam wat anders zegt heeft dat lüllen ook geen enkele zin. Dus dan kun je wel "rustig maar" zeggen, het paard denkt er toch echt anders over.

Denk je een leeuw in die smakkend aan komt sluipen en ondertussen tegen het paard zegt, nee paardje blijf maar staan ik heb echt geen honger.... :D echt wel dat het paard weg is! en anders is ie de sjaak!
Hoe vaak gebeurt het niet dat een onervaren iemand zn paard gaat vangen op een dergelijke manier sluipend met het halster op de rug en in de andere hand een boterhammetje of zo, kom maar paardje.... }> weg paard!

Ik doe regelmatig trailerladen voor andere mensen en heel vaak zeg ik helemaal niks tegen het paard, die begrijpt me prima, ik praat alleen voor de eigenaar zodat die begrijpt wat ik aan het doen ben. Voor het paard hoeft het niet zo nodig.
Die eigenaar heeft nl zelf vaak geen flauw benul wat ze met hun lijf doen, ze lopen veel heen en weer, willen controle hebben maar hebben dat duidelijk niet, corrigeren iedere keer het paard voordat ie wat doet, hun timing is vreselijk en ze banketstaaf tegen het paard. Ondertussen hebben ze een vet trailerprobleem en vinden het raar dat het mij dus wel lukt in afzienbare tijd. Dan pas gaan ze nadenken! Als ze zien dat je met vrij weinig bewegingen toch het paard kunnen controleren en positioneren dan valt het kwartje vaak met een luide bons :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:57

cissy schreef:
Denk je een leeuw in die smakkend aan komt sluipen en ondertussen tegen het paard zegt, nee paardje blijf maar staan ik heb echt geen honger.... :D echt wel dat het paard weg is! en anders is ie de sjaak!
Hoe vaak gebeurt het niet dat een onervaren iemand zn paard gaat vangen op een dergelijke manier sluipend met het halster op de rug en in de andere hand een boterhammetje of zo, kom maar paardje.... }> weg paard!

Haha , ja , heel herkenbaar :D Ik snap je punt ook echt wel hoor , en ben er ook niet op tegen ofzo :)

Maarrrrrr....als diezelfde persoon in dezelfde situatie op dezelfde manier handelt....dus aan komen sluipen met halster en touw klingelend achter de rug verstopt :P en dan NIET zegt : kom maar paardje..... dan heeft dat dier het ook nog wel door hoor , en is net zo snel weg :P

Dat bedoel ik , het wordt nu net zo gebracht van : iemand die wat onzeker overkomt , kan beter niet praten.
Alsof dat de oplossing is. Mijn mening is dat NIET erbij praten geen enkele winst boekt , want de lichaamstaal is net zo onzeker als het praten.
Het is niet zo dat men onzeker HO zegt en de lichaamstaal wel duidelijk HO aangeeft , waardoor het paard in de war raakt :P
De persoon is in de hele houding onzeker / onduidelijk , zowel qua lichaamstaal als qua stem.
Het probleem zit hem in die energie van de persoon , niet in het praten :)

Het praten kan juist alleen maar helpen , mits men zich natuurlijk aan de woorden en zinnen houdt die het paard kent :)

Misschien in het 1e voorbeeld van het halster achter de rug , wanneer men erbij zegt : kom maar paardje... zelfs nog mazzel heeft dat het paard net zo'n sukkel is die erin trapt , omdat het dier al jaren gewend is dat hij op de woorden "kom maar paardje" een halster om krijgt en dan een appeltje krijgt :9

Ze herkennen woorden / zinnen die je vaak gebruikt ècht wel.

Vind ik ook wel lachen , als ik die tutmutsen hier roep , zeg ik er eigenlijk altijd bij waarvoor ik ze nodig heb :P

Bvb. : "Rena ! Appeltje ! Kom !" Of : "Rena ! Kom , ga je mee ?!" , dan weten ze precies wat de bedoeling is. Als ik gewoon roep : Meiden ! Kom eens hier ! Zonder erachter dat ze hun prakje krijgen , dan staan ze me echt zo aan te kijken met gespitste kop van : ja ? waarom dan ? is het de moeite waard ? Haha. Dit omdat er natuurlijk ook wel eens mensen zomaar roepen , dan komen ze voor niks dus ze willen wel graag weten wat er loos is :P

Of "pak het maar" , "nee" , "even wachten" , "lopen maar" , "let op!" , "doe eens rustig", "we gaan zo LINKS / RECHTS" , "voetje" , "zet maar neer" (als de voet weer neergezet moet worden bij het aantrekken van hoefschoenen bvb :P ). Afijn , ga zo maar door. Heerlijk joh , een beetje lüllen tegen je paard en ze met woorden kunnen sturen :j

Je stem is gewoon een extra hulp.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:09

dus eigenlijk zeggen we hetzelfde... :)
Het punt is eigenlijk dat degene waarbij de lichaamstaal wat anders zegt dan het praten, het praten niks toevoegt. Die persoon moet dan dus leren met lichaamstaal te praten en dus effectiever te zijn en na te denken over wat hij/zij nou van het paard gedaan wil krijgen.
Ik vergelijk het altijd met op vakantie gaan naar Timboektoe en de taal niet spreken, dan moet je ook met handen en voeten duidelijk maken wat je nou wilt. Dan komt het cultuurverschil er ook nog bij en zie je dan maar eens te redden. :+
Intonatie zal je dan een beetje helpen voor de grote emoties en je gezichtsuitdrukkingen ook maar je taal redt je het niet mee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 20:17

Eh , nee , als je onzeker bent dan ben je dat met BEIDEN , niet met 1 van de 2 :P

Dus is het ook niet de gouden oplossing om met 1 van de 2 te stoppen :)

Het praten is het probleem niet , het is de onzekere energie van binnen die zowel de stem als de lichaamshouding onzeker / onduidelijk maakt :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:49

dat zeg ik toch al de hele tijd....? :? of heb je het niet tegen mij?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:35

Ja tegen jou :D

Volgens mij heb jij het de hele tijd over een situatie dat de lichaamstaal anders is dan het (onzekere) praten , en dat men daarom beter niet kan praten :)

Ik zeg : het praten en de lichaamstaal is ALLEBEI onzeker , dus stoppen met het praten levert dan niks op :)

Of ik moet je ergens verkeerd begrijpen hoor :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:54

praten is menselijk en als mensen het nodig hebben om zelf zekerder te zijn dan moeten ze dat vooral blijven doen, maar voor de paarden is het niet nodig.
zo duidelijker? ;)
Van mij mag iedereen 5 kwartier in een uur tegen zn paard lüllen maar als er problemen zijn zoals bijv trailerladen dan los je dat met praten niet op.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:17

Wel grappig dat veel mensen denken dat je op je paard ook een overlegmodel kunt loslaten.

Laats stond mijn buurmeisje ook voor haar paard met halster, ik heb dat zo een tijdje gadegeslagen, maar ze bleef maar staan met haar opgeheven halster en al pratend voor dat paard. Dat paard stond ook maar te kijken en dat duurde zeker wel een kwartier. Wat is dat kind nou aan het doen? Dacht ik. Probeert ze hem een halster in te praten of is de werking van het halster voor uitleg vatbaar aan dat paard?... Ik ben toen maar naar haar toe gegaan, halster gepakt, omgelegd, touw overhandigd met de woorden: Anders sta je hier volgende week nog te paardenfluisteren. Overigens is haar moeder dressuurinstructrice...

Een paard op afstand besturen...
Als ik mijn paarden begroet of als ze me al zien, dan komen ze gewoon direct, ook zelf met groet.
Dus ik zie daar niet zoveel nut in. Paarden mennen? Nee dank je, dat doe ik wel als ik aan de rollator ga.
Mijn buurman doet wedstrijden 2 en 4 span, maar het kan me niet bekoren. Hem wel, maar om de reden dat hij liever niet op een paard zit: Ieder zijn ding.

Verder let een paard op houding en ademhaling. Een stemhulp kan dat effect versterken of juist verzwakken. Het is niet perse zo dat het een het ander uitsluit of versterkt. Vandaar dat zeker beginnende ruiters zich moeten onthouden van stemhulpen. Ook in maneges is het ongewenst, daar zitten zoveel verschillende mensen op een paard, dat een paard er tureluurs van zou worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:13

Ach , ieder zijn mening :)

Wat ik al zei : voor een boerenfluit met 1 eigen paardje dat gewoon levenslang blijft en waar je een fijne band mee opbouwt , is het een absolute aanvulling. Ik praat tegen al mijn beesten , heerlijk hoor. Tegen de kater : zal ik jou eens lekker kriebelen ?? En dan draaft hij met overslaande miauw naar een fijn plekje om gekriebeld te worden :D

Ik ben ook geen fan van mutsen die de hele tijd tegen hun paard zitten te koetsjie-koetsjie-en van : sta eens stil schatje. Sta stil liefje. Als je nu niet stil staat dan krijg je geen snoepje. Sta stil. Even stilstaan schat.....enz. Mijn handen jeuken dan ook :P

Maar wederom : als die mensen hun mond zouden houden zouden ze nog precies hetzelfde DOEN , met hetzelfde resultaat : paard blijft lekker draaien.

Stoppen met praten is dan echt geen oplossing. Het is wel minder irritant voor de omgeving die dat getrut de hele tijd aan moeten horen , dat dan weer wel :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:32

ik praat eigenlijk weinig tegen mijn paarden en al helemaal geen koetie koetie :))
de mijne zijn redelijk opgevoed
stemhulpen zijn gewoon makkelijk en een aanvulling op mijn lichaamshouding

vandaag mijn dochter(12 jaar) op haar pony die even uitprobeerde of ze de baas kon spelen
dochter drijft krachtig aan, houdt de teugels op maat en brult naar haar pony " je gaat gewoon luisteren, kreng" :D
pony begreep haar uitstekend , de brul gaf er extra bevestiging op en pony veranderde van drakin naar pony met oortjes naar voren en gaan met de banaan
dat had ze even nodig, is een merrie met dominante trekjes

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 05:00

Bij grondwerk kan een stemverheffing wel eens werken, ja.
Maar onder het rijden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 06:01

dan ook..

als ik loop met paard aan lijn let paard op mijn heupen , ik stop paard stopt etc etc

maarrrr loop ik met stok , krom en langzaam schuivelend , rara paard doet het nog steeds goed
zonder stemhulp (erg knap van paard)

rij ik in de rolstoel .. is het erug lastig voor paard om mijn lichaam te zien
hij heeft namelijk geen radar ogen die door de zitting heen kunnen kijken
dat is ALS ik uberhaubt al van houding zou veranderen ..

veel meer als naar voren naar achteren of stilstaan is er dan niet voor het paard om te zien
iig geen lichaamshouding

heb mijn paarden DAARBIJ dus OOK stem hulpen geleerd
kom voor , stay , volg , tikkie , stapje etc etc
was al handig toen ik mobiel was( of op goede dag ben )
maar nu helemaal

te paard gaat inprincipe alles met lichaams taal
billen heupen benen schouders allles wat je op het paard doet is een hulp

zo ook je stem , stem kan net de doorslag geven bij twijfel
tussen het idee (zover een paard een idee hebben kan)
om iets eng te vinden en er vandoor te gaan of de ruiter te vertrouwen of enger te vinden om toch maar wel door te gaan

ook heeeel erg handig in ons geval iig , dat als er iemand anders op zit
ik met een stem uhuh of ahum oid paard kan vertellen "zie wat je van plan bent en now way ..gewoon blijven lopen" te vertellen
of ook handig een hoho easy en nog fijner voor mij en behoud paard de "kom voor"
als er weer eens iemand af is gegaan .. ipv als een gek door de bak oid met losse teugels etc met alle gevaren van dien
komt die dan netjes bij mij voor , ook handig als die niet doet wat de ruiter vraagt dan moet de ruiter alles los laten en domweg zitten
roep ik m bij me ..

nog fijner vind IK het als ik aan het rijden ben en mijn benen stoppen er mee dat ik op de stem nog van a naar b kom in de gang die ik wil
of er af etc etc en als k der naast ben in de rolstoel , soms er half onder bv deken vervangen op af etc dat die dan heeeel erg netjes
op de stem luisterd .. je bent dan namelijk nooiiiit snel genoeg

UITERAARD ben ik het met je eens dat stem verwarrend KAN werken
en bij rijden de lichaamststaal eigenlijk nr 1 behoort te zijn
toch vind ik het heel erg handig dat MIJN STEM (die schijnt toch beter te werken dan ander mans stem :P )
altijd BOVEN de lichaamshouding taal of gebeurtenis staat als nr 1 hulp

als klein voorbeeld nog, mijn pown is als dse dood voor traktorren , moet er een langs kan ik hoog of laag springen
super stevig bevestiegdn overtuigend stilstaan maar paard zal alle kanten op springen
in de zelfde lichaams houding en ik zeg stay .. blijft die heel braaf doodstil staan tot ik aangeef dat die mag bewegen
en kan de traktor veilig passeren zonder paard er op onder of in ..

bij onze andere pony werkt het duidelijk anders om :+ daarbij staat lichaams taal op nr 1 , stem is soms handig der bij
maar meestal niet nuttig of behulpzaam , behalve als die voor de wagen staat

(de 1e in het verhaal staat overigens niet voor de wagen)

maw .. niet ieder paard werkt het zelfde

koetje boe en zijden handschoenen zijn voor ons geen optie , dat is misschien leuk bij een baby niet bij een paard
kan k me ook mateloos aan irriteren al;s je iemand oeverloos ziet mutsen
en een paard iets doet waqt niet mag en oohhhhh dat mag niet hoor koetie koetie etc

terug komend op stelling .. ja ook onder zadel of voor de wagen kan de stemverheffing zeker wel een fijne WERKENDE extra hulp zijn
de druppel bij twijfel (en wat je helaas vaker ziet .. bij mis communicartie vanuit de ruiter ..ruiter die verkeerde lichaams hulpen geeft
en paard die dan toch maar naar de stemhulp luisterd ..(begrijp je punt wel ;) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:04

maXcomX schreef:
Bij grondwerk kan een stemverheffing wel eens werken, ja.
Maar onder het rijden?

is dit nu echt een vraag?
meen jij dat het uitmaakt waar ik uithang voor het paard als ik een stemhulp geef?

het maakt voor een paard totaal niet uit of ik onder , boven, achter of voor hem ben, of ik in de stal sta, in de trailer, op wedstrijd, in het bos of in de rijbak
zo denkt een paard helemaal niet

ik verbaas me er altijd over dat mensen hun paard wel vastbinden op het erf maar dat dan ineens weer een probleem vinden in de trailer
ik loop de trailer in met paard, zet het paard vast, loop om en maak rustig de achterbuis vast
waarom zou mijn paard in de trailer ineens moeilijk doen met vast staan als hij dat op het erf ook niet doet :?