Vervelend als ik haar ros.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Vervelend als ik haar ros.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:26

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:27

kun je ook gewoon antwoord geven?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:29

vur schreef:
Toch staan vossen erom bekend dat ze gevoeliger zijn op hun huid. Niet allemaal natuurlijk, maar toch. ;)

oh das wel vreemd haha
mijn vos vind het heeerluk
hoe harder hoe beter :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:02

@Mang. Je hebt duidelijk aangegeven niet van je standpunt af te stappen.
Waarom zou dan nog proberen je te overtuigen om dat te doen?
Waarom zou ik nog enige energie verspillen om jou ervan te overtuigen dat er meer visie's zijn dan die van jou?
Kan mijn tijd en energie beter ergens anders aan gaan besteden.
Verspilde moeite, in dit geval.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:10

kan me niet voorstellen dat jij jezelf nu volwassen en redelijk vind maarja.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:10

mang schreef:
hier ben ik het niet mee eens.
sommige mensen vinden het ook heel lekker om gemasseerd te worden en andere kunnen er absoluut niet tegen.
die mensen worden toch ook niet gedwongen om gemasseerd te worden.
het ene paard is nou eenmaal iets gevoeliger als het andere paard en daar heb je (vind ik) maar gewoon rekening mee te houden.
heeft imo helemaal niks met dominantie te maken.

en daar ben ik het mee eens :j

@ts; zoals de meeste al zeggen, ga gewoon maar lekker met een harde borstel verder :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:15

mang schreef:

Wat jij nu van me denkt boeit me niet.
Ik heb mijn zegje gedaan, je snapt me niet of wilt me niet snappen, of hebt een serieus probleem met begrijpend lezen.
Vervolgens roep je dat je er klaar mee bent,
en nu ben je nog niet uitgediscussieerd?
Wat is het nu?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:19

ik stel voor dat je je eigen berichten even terug leest en nog eens nadenkt of je nou redelijk praat.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:21

Cassidy schreef:
mang schreef:

Wat jij nu van me denkt boeit me niet.
Ik heb mijn zegje gedaan, je snapt me niet of wilt me niet snappen, of hebt een serieus probleem met begrijpend lezen.
Vervolgens roep je dat je er klaar mee bent,
en nu ben je nog niet uitgediscussieerd?
Wat is het nu?

ik snap je niet of ik wil je niet snappen ?
ik snap je heel goed, maar ik hoef het er toch niet mee eens te zijn ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:39

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat het meer om gedrag en de omgang gaat, dan een medisch probleem.

Tevens wil ik vragen vriendelijk naar elkaar te blijven in de discussie.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:10

Niet vervelend bedoeld hoor Mang, maar ik ben het wel met Cassidy eens.

Een paard zal nu eenmaal wel eens dingen die jij doet ervaren als vervelend of niet prettig. Natuurlijk is het gemeen als je die dingen expres extra vaak gaat doen, maar het kan altijd voorkomen dat je toch iets moet doen wat niet fijn is. Als die pony in de stront heeft gelegen gaat dat er gewoon makkelijker af met een rosborstel en als je dan wil rossen moet dit gewoon kunnen zonder dat die pony je opvreet.

Soms moeten ze er ook gewoon even aan wennen. Ik had vroeger een verzorgpony die ging happen en slaan als ik ging rossen. Ik heb daar geen extra aandacht aan besteed en gewoon iedere keer even kort de ene kant en daarna even kort de andere kant gerost. Het duurde echt niet lang voordat ze het accepteerde en ze vond het op een gegeven moment zelfs fijn (dan ging ze terug kroelen).

Pindaknor ik zou als ik jou was wel even kijken of het bepaalde plaatsen op het lichaam zijn waar het paard er meer op reageert dan andere. Dit kan in sommige situaties ook op pijn duiden en niet alleen op onwil...
Op plaatsen waar het bot dicht onder de huid zit kun je sowieso beter niet rossen, dit doet het paard zeer.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:46

Junia schreef:
Niet vervelend bedoeld hoor Mang, maar ik ben het wel met Cassidy eens.

Een paard zal nu eenmaal wel eens dingen die jij doet ervaren als vervelend of niet prettig. Natuurlijk is het gemeen als je die dingen expres extra vaak gaat doen, maar het kan altijd voorkomen dat je toch iets moet doen wat niet fijn is. Als die pony in de stront heeft gelegen gaat dat er gewoon makkelijker af met een rosborstel en als je dan wil rossen moet dit gewoon kunnen zonder dat die pony je opvreet.

dus omdat het voor jou makkelijker is doe jij je paard maar pijn ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:04

En ik ga mee met mang, als je paard het niet prettig vindt en in dit geval hebben we het over gewoon een borstel en zie ik de noodzaak er niet van in om je paard er hoe dan ook mee te poetsen. Andere dingen als een zweep vindt ik dan weer wel noodzakelijk omdat ik dat zie als een hulpmiddel/verlening van jezelf en tja ik gebruik hem veel met training aan de hand super makkelijk.
Voor mij is er toch een duidelijke grens waar een paard wel aan zou moeten leren wennen en wat niet, dat een paard een borstel niet prettig vinden gaan ze niet aan dood maar als een paard kopschuw is en geen halster aankan dat kan een probleem worden als het paard daadwerkelijk iets mankeerd. Nouja zo zie ik het dan ongeveer dus ik zou ook gewoon die ros aan de kant leggen en verder gaan met een harde borstel, hier vind het ene paard het wel lekker de andere niet tja ik zie het probleem niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:13

Het kan een signaal zijn dat haar rug gevoelig is. Veel pony's zijn niet gezegend met goed passend harnachement. Volgens hun baasjes is een duur zadel te duur voor zo'n pony'tje en mikken ze er een goedkoop zadeltje op wat voor geen meter past. Belachelijk, daar ze vaak langer bij hun bazen blijven dan paarden, maar toch, die misvatting heerst enorm.

Onze Prince had er ook zo één. Wij hebben er wel een investering aan gedaan en op hem ligt nu wel een goed passend maatgemaakt zadel en geloof me, dat was het geld dubbel en dwars waard! Pony blaast zich niet meer op, bokt zelden en doet nog beter zijn best voor zijn kleine bazin. Zijn rug is enorm vooruit gegaan! Ik kan zijn rug nu wel met een rosborstel doen. Daarvoor vond ook Prince dat niet fijn.

Verder een groot compliment dat je zo iets vraagt. Velen zouden gewoon denken: "Niet zeuren, lastpak!" Maar jij denkt er al over na. Daar heb ik respect voor.

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:10

Ik zou gwn een harde borstel gebruiken

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:09

mijn pony vind het ook helemaal niet lekker..
als ik het doe gaat hij ook draaien en met zijn hoofd vervelen..
dus ik roskom hem heeel zelden :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:15

mang schreef:
dus omdat het voor jou makkelijker is doe jij je paard maar pijn ?

En wat nou als je even geen keus hebt, als pownlief onder de keiharde strontkorsten zit die er echt niet af willen met een harde borstel.. Dan heeft de mijne echt pech gehad, ik zal de rosborstel zo vlug mogelijk hanteren en alleen op die plekken waar het echt moet maar hij moet niet flikken om me aan te vallen of iets anders naars te doe. Ik respecteer hem en zal mijn best doen om hem tegemoet te komen maar hij dient ook respect voor mij te hebben en het te accepteren als er soms geen andere keus is.

Hoe ga je het in de toekomst aanpakken als je paard bijvoorbeeld oogdruppels nodig heeft ivm een pijnlijke ontsteking en dat niet wil (want dat wil geen eentje, geloof me) dan moet je wel je paard duidelijk kunnen maken dat hij nu even pech heeft en het maar heeft te accepteren. Laat je het dan ook maar zitten ook al raakt je paard zijn oog kwijt??

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:18

dat is alweer een heel ander verhaal :Z

het gaar hier alleen maar over een borstel :?

strontvlekken gaan er ook gewoon af met een plastic borstel

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:25

Voor mij gaat de discussie hier niet zozeer of je je paard moet pijnigen als dat niet nodig is (natuurlijk niet..) maar in hoeverre je je paard mag laten bepalen wat er gebeurt. En nee, mijn pown heeft soms keiharde klitten die ik er werkelijk niet met de harde borstel af krijg.. Maar goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:33

Mijn paard houdt ook niet van de rosborstel, dus ik gebruik hem ook niet. Een harde plastic borstel vind hij wel fijn. Hij trapt of bijt overigens nooit naar me, maar laat gewoon merken dat hij het niet fijn vindt. Waarom dan toch doen :? Als mijn haren tegen mn zin in geborsteld worden met een vervelende borstel, zal ik er ook tegenin gaan.

Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat ik er vlekken niet afkreeg zonder rosborstel :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:39

Wat een vervelende discussie komt (kwam) hier ineens op gang. En wel op een heel vervelend betweterig toontje..

Maar TS, zolang jouw pony verder niet gevoelig reageert op aanraking op haar rug en rest van het lijf zou ik me medisch geen zorgen maken. Het ene paard is gewoon gevoeliger als het andere. Ze mag jou niet bedreigen, maar ik kan uit jouw post niet opmaken dat ze dat ook doet. Het is wel noodzakelijk dat ze je overal aan laat komen natuurlijk. Is het puur en alleen de rosborstel die haar irriteert dan zou ik gewoon voor een andere borstel kiezen.

Succes met je pony en vooral veel plezier!

DanielleTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:44

vur schreef:
Toch staan vossen erom bekend dat ze gevoeliger zijn op hun huid. Niet allemaal natuurlijk, maar toch. ;)

ik heb ook een vos en die vind het juist fijn om zo hard met de borstel er over te gaan :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:48

troi schreef:
Voor mij gaat de discussie hier niet zozeer of je je paard moet pijnigen als dat niet nodig is (natuurlijk niet..) maar in hoeverre je je paard mag laten bepalen wat er gebeurt. En nee, mijn pown heeft soms keiharde klitten die ik er werkelijk niet met de harde borstel af krijg.. Maar goed.

Misschien kun je het eraf wassen? Opgedroogd stront in de haren doet zeer als je het eruit rost. Helemaal als je pony een wintervacht heeft.

In hoeverre je je paard mag laten bepalen wat er gebeurt verschilt denk ik per persoon en per paard. En misschien ook nog wel per situatie. Mijn paarden mogen wel laten merken of ze het ergens mee eens zijn of niet. Wel ben ik uiteindelijk degene die besluit of iets wel of niet gebeurd.
Rossen is voor mij niet noodzakelijk, een wond schoonmaken (hoe vervelend of pijnlijk dan ook) is wel noodzakelijk, dus daar moeten mijn paarden zich dan wel aan overgeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:48

Tijd...

Mensen vergeten, of weten de essentie niet van het begrip "tijd".
Tijd is nodig om bepaalde dingen te laten bezinken.
Tijd is nodig om sommige mensen tot inzicht te laten komen.
Vertrouw in de tijd.
Het heelt alle dingen.
Het laat dingen op hun plek vallen
Het doet mensen dingen inzien.
Dus neem de tijd
Gun het de tijd....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:49

Cassidy schreef:
Tijd...

Mensen vergeten, of weten de essentie niet van het begrip "tijd".
Tijd is nodig om bepaalde dingen te laten bezinken.
Tijd is nodig om sommige mensen tot inzicht te laten komen.
Vertrouw in de tijd.
Het heelt alle dingen.
Het laat dingen op hun plek vallen
Het doet mensen dingen inzien.
Dus neem de tijd
Gun het de tijd....

+:)+