Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:25

IMJ schreef:
rachel_j schreef:
de nieuwe pony(3,5) van onze dochter doet het ook, maar in veel mindere mate, die heeft echter weer de tik om zn hoofd op je schouder te leggen, en zo te blijven staan. vraag me dus ook af wat dat inhoudt.

Dit doet die van mij ook!
Hij heeft dit van veulen af aan gedaan. Mn bij het poetsen en knuffelen. Ik zie het persoonlijk meer als een soort knuffelen.
Hoewel hij het ook kan doen vlak voordat ik opstijg als ie er duidelijk geen zin in heeft.. misschien weet ie dat ik het heerlijk vind en even zal blijven staan en rekt ie zo wat tijd?

ik vermoed ook dat het als knuffelen bedoelt is, daarstraks deed ie het weer, dan gaat ie eerst heel voorzichtig met een wiebellipje langs mn wang en dan legt ie heel voorzichtig zijn hoofd op mn schouder.het is een supervriendelijke pony met een heel zachtaardig karakter,dominant is hij absoluut niet.

mijn eigen paard heb ik eens goed over nagedacht, en ik zie het hem ook bij zn 2 paardenvrienden doen, stiekem ff knabbelen aan de manen of oor of waar ie zo snel bijkan........hij doet ze geen zeer, en t is ook niet onvriendelijk bedoelt.althans zo ziet er uit.
juist omdat hij het doet hebben wij hem de naam Bandit gegeven......onze bandiet.....
hij heeft een erg onzeker en wat onderdanig karakter naar mensen toe, dus dominantie kan ik erbij hem niet van maken,na lang nadenken nav dit topic vermoed ik dat het bij hem toch een soort speelsigheid is.(hij heeft zowieso de neiging om alles even met zijn mond te "voelen")

Duhelo

Re: Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:35

Mijn anderhalfjarige doet dit ook, zo overal langsgaan met een kriebellipje (en me dan per ongeluk een knal tegen men hoofd geven, ze kent haar afmetingen nog niet zo goed)
haar hoofd op men schouder leggen doet ze ook wel eens, helaas heb ik geen voorzichtig en zachtaardig ponytje, maar eerder een lomp trekpaard die haar kracht niet kent,
ik met mijn 54 kilo kom nogal eens gekneusd thuis :D
maar ze bedoelt het goed, en lompigheid wordt berispt, dus ze wordt al ietwat voorzichtiger :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:38

sorry, maar weleens van het begrip personal space gehoord? Ik snap echt niet dat een paar in dit topic toestaan dat een paard ongevraagt gaat schuren, duwen, kriebelen en weet ik veel.
Iedereen heeft een personal space, en daar dient niemand zonder uitnodiging in te komen :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:39

Met je eens Stef, maar kriebel ik hem, mag hij mij kriebelen. Tot ik het niet meer wil.
Zo gaat het in de kudde zelf ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:52

stef schreef:
sorry, maar weleens van het begrip personal space gehoord? Ik snap echt niet dat een paar in dit topic toestaan dat een paard ongevraagt gaat schuren, duwen, kriebelen en weet ik veel.
Iedereen heeft een personal space, en daar dient niemand zonder uitnodiging in te komen :n

hier trouwens ook, ze mag komen vragen (kriebelen aan men hand of jas) maar als ik laat merken dat ze niet mag stopt ze ook wel effectief.
als ik toelaat mag ze verder kriebelen, maar moet ze wel voorzichtig zijn (en dat gaat momenteel soms nog eens mis dat ze iets te hard drukt, of me een knal tegen men hoofd geeft, of eens haar hoefjes gebruikt, dit wordt echter wel direct afgestraft, dus we zijn in het leerproces (hoeven laat ze netjes op de grond nu, knal tegen men hoofd is ook al veel verbeterd, nu blijft ze uit de buurt van men hoofd, het iets te hard drukken, nouja, veel druk kan ik nou ook niet hebben :D)
als ik het vraag gaat ze trouwens wel netjes opzij, achteruit en vooruit, ze loopt los op het erf en op vraag gaat ze netjes terug naar stal, etc.
het is dus niet zo dat ze ongevraagd mijn ruimte binnenkomt en me effe als schuurpaal gebruikt, dit gebeurt enkel na toestemming :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:55

stef schreef:

Maar er zijn paarden die geen eigen ruimte hebben en bovendien zie ik niet in waarom je eigen paard niet in je eigen ruimte mag komen, zolang dat niet onbehouwen gaat?
En ja, mijn paard mag ook schuren als ze niets om haar hoofd heeft, ik zie het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:01

Als onze hengst je de stal dus insleurt is dat op een moment dat hij merkt dat je even niet oplet. Wij weten het, zij er altijd heel streng op geweest en bij ons doet hij het dan ook niet meer, maar dus wel bij vreemden.

Iemand die ietswat met paarden overweg kan en consequent wil zijn, kan met dat paard zo als een lammetje wegwandeln. Zoniet, dan wandelt hij met jou even een lekker rondje en hangt ontzettend de dondersteen uit. Maar het is en blijft dan ook een hengst, uitproberen doen ze altijd wel en zeker bij een nieuw ongekend persoon dus we maken er ons niet druk om. Bij ons luistert hij piekfijn, met flinke tikken tegen zijn hoofd bereik je enkel dat hij nog meer gemotiveerd is om keihard door te bijten als protestactie tegen die tik. Tegen dat geprul aan alles wat los of vast zit hebben we een jollybal gekocht en dat helpt ook wel.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:06

ik was laatst met een jong paard van stal aan het wandelen die dit ook deed.
wel in mindere maten als ik jou verhaal zo lees, maar ik had het hasltertouw vast en hij probeerde het steeds te pakken, toen hield ik mijn rechterhand, samen met een gedeelte touw, vast aan het bakstuk? van het halster (deel aan de zijkant) waardoor hij er niet meer bij kon, en toen was t over :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:41

Mijn puberpaard doet (deed) dit ook, maar probeer het toch op een vriendelijke manier af te leren.
Het is niet dat ik me eraan stoor (want vind het stiekem schattig :+ )
Maar ik wil niet dat het escaleert naar handen/kleding sabbelen/bijten als hij z'n touw mist.
Schuren mag hier overigens ook niet. Een paard moet ruimte laten, als gevolg van respect.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:03

IMJ schreef:
Die van mij (19) stopt ook nog steeds van alles in z'n mond. Bij het poetsen staat ie heel relaxed het uiteinde van het touw naar binnen te werken, alsof er niets aan de hand is. Sperriem heb ik inmiddels ook al vaak vervangen, net als teugels. Het hoofdstel hangt naast hem en als ik even niet oplet met poetsen zit de halve teugel tussen z'n kiezen!
Meneer kent de term 'los' inmiddels heel goed (lijkt wel een hond als ik het roep..)!

Fijn dat de tip van kukkie geholpen heeft! Even kijken hoe dit zich verder ontwikkelt!
Die van mij heeft het overigens nooit tijdens het wandelen gedaan.. maar pakt gewoon alles dat bungelt (incl flapjes aan de ritssluiting van je jas) . Beetje ruinen/hengstentik denk ik zo ;-)!

Ik heb er ook een van 19 die het doet.

Als ik het halster om wil doen pakt ie die eerst vast, gespen worden vastgepakt en als ik hem op de poetsplaats vastzet gaat ie in die knoop staan bijten.
Tanden zijn prima in orde, loopt al jaren dag en nacht buiten, liksteen aanwezig en krijgt voldoende ruwvoer/gras.

Ik negeer het maar een beetje maar kan er ook wel het grappige van inzien.