Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Re: Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:57

Die van mij heeft ook van die gigantische ogen.
Nou, hij is mijn lieveling van al mijn paarden en blijft bij mij tot de dood !

Ik vind het ook onzin dat mensen al van een bepaalde karakter uitgaat vanwege het uiterlijk, zoals vos merrie's -,- .
Nou ik zal wat zeggen, die van mij is een vos en heeft gigantische ogen met wit.
En nog brengt hij me naar het ZZ en is gewoon het beste wat me is overkomen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:52

Mijn paard heeft het aan zijn linker oog en het ander oog is normaal, maar het is een schat van een paard ! <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:53

Eén van onze ezels heeft het ook. :) *klik*

Afbeelding

En hij is echt een schatje. "Stout" zou ik hem zeker niet noemen, al kan hij zo zijn trekjes hebben. :Y)
Hij heeft het dus altijd ;) zal komen door zijn brede witte bles (hij is bont), denk dat het door het pigment komt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:25

Ik merk aan Sam wel dat hij veel meer karakter heeft, dan menig voorganger, maar ik vind dat dus juist een voordeel. Hij is een heuse persoonlijkheid. Een tandarts omschreef hem als bijzonder, omdat hij een 'houtpaard' is. Hij zal liever doodvallen, dan verliezen en hij gaat voor zijn baas door het vuur. Het is een paard voor één eigenaar. En dat klopt wel. Hij kan me duidelijk maken wat hij prettig vindt en wat niet.

Ik ken ook een verhaal over kruinen. 1 precies op het midden en in de hals precies in het midden zijn koningspaarden. Een arabier zou zo'n paard nooit verkopen, omdat ze gekust zijn door Allah.
De mijne heeft 2 kruinen, wat staat voor een zeer sterke wil en 3 kruinen zou helemaal funest zijn. Ik weet nog dat ik die 2 kruinen zag bij hem en dat zei tegen mijn schoonpa. Hij vond het klinkklare onzin. Inmiddels zijn Sam en hij geen vrienden meer. Ik heb dát wel al meer gezien bij paarden. Die these gaat tot nu toe prima op.

Ik weiger het als stout te zien. Paarden zijn niet stout hè?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:28

Ach ik ken ook een paard met 2 kruinen wat zou staan voor een moeilijk paard met een sterke wil. Beide is niet waar, beest is echt een van de makkelijkste en simpelste paarden die ik ken. :7

Mijn pony heeft maar 1 kruin, nou die 2e is dan zeker onzichtbaar aanwezig want voor haar gaat het eerder op. _O-

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:39

Sam heeft ze ook. Hij heeft me leren communiceren. Hij heeft absoluut een sterke wil. :+ Ik zie dat niet als een nadeel. En een moeilijk paard probeert altijd wat te vertellen. Wat vertelt jouw pony? Mss zit er iets dwars wat jij niet in de gaten hebt. Bij Sam was dat altijd zo. Zodra ik stopte met 'luisteren' en een ander me op een tekortkoming wees, wat ik dan weer aanpaste, bleek hij gewoon al die tijd te proberen te vertellen wat er aan schortte. Niet te snel roepen dat je pony dus een bandiet is.
Onze Prince heeft ook één kruin enzo en is ook een doerak. Ze hoeven geen engeltjes te zijn hè? Maar ik kan hem wel makkelijker overtuigen van mijn wil dan Sam. En toch! Toen hij een goed passend zadel op de rug kreeg, vertelde hij ook dat hij dat prettig vond op zijn manier. Op zo'n moment schaam ik me dan, dat ik niet beter geluisterd heb.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:42

Mijn pony is niet moeilijk, ze is gewoon heel dominant. Dat kan moeilijk zijn voor andere mensen ;) maar allang niet meer voor mij. Mijn pony is geen bandiet, ze is alleen heel erg slim en dat vindt niet iedereen even leuk. :D Ik vind het geweldig.
Ik geloof er niks van dat kruinen ed een paard moeilijker zouden maken of wat dan ook. Een paard zonder kruinen kan ook "moeilijk" zijn. :7

Maar ik ben ezels gewend, die zijn totaal anders dan paarden. Paarden doen sneller wat voor je, ezels doen het écht alleen als ze je vertrouwen. :j En ze zijn 2x zo slim (als het niet meer is), dus je moet erg goed opletten want voor je het weet ben je belazerd. :Y)

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:47

Mijn pony heeft het ook, dominant is ze niet, en ook niet echt stout, ze kan wel klieren maar dat heeft er niet zoveel mee te maken denk ik. Maar het heeft wel veel met angst te maken, in het begin was ze ontzettend bang voor alles, ik kon niet eens normaal het pad aflopen of ze schrok en dan lag ik onder haar. Maar nu is ze veel rustiger, en is het wit niet meer te zien. Alleen op momenten dat ze erg druk of gespannen is wel.

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:55

Is gewoon een fabeltje Denise. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:55

Volgens mij gaat het hier niet om paarden die vaak het wit van hun ogen laten zien, maar paarden met zogenaamde "mensenogen" waarbij je dus constant (veel) oogwit ziet. Vaak appaloosa's.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:58

Mijn paard heeft ook veel wit bij zijn ogen. Als hij wat angstig is zie je dat nog beter. In het begin dat ik hem had zag je dat eigenlijk heel erg maar nu is dat al veel minder geworden :) Ook is hij totaal niet gemeen of stout. Hij is eigenlijk super lief tegen iedereen en wilt altijd aandacht <3

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:03

Nogmaals: Het gaan echt niet om paarden die hierdoor stout zijn, maar om paarden met veel oogwit, die vaak een erg sterk karakter en eigen wil hebben. Mijn Jazz zal idd nog liever doodvallen dan haar verlies erkennen (zoals jij ook omschrijft idefix4). Ook met lief doen tegen anderen heeft het niks te maken.
Ook is het niet zo dat alle paarden met veel oogwit een zeer sterk karakter hebben en is het ook niet zo dat alle paarden zonder veel oogwit een gemakkelijk karakter hebben. Maar je ziet bij mensen ook vaak dat mensen met een hele felle persoonlijkheid dit ook in scherpe gezichtstrekken laten zien. En mensen met een hele warme, lieve persoonlijkheid tonen dit vaak ook in hun gezicht. Natuurlijk zijn er ook mensen met hele scherpe trekken die eigenlijk heel lief en warm zijn en mensen met een heel lief gezicht die eigenlijk heel fel uit de hoek kunnen komen. Maar in mijn ogen bevestigt de uitzondering de regel. :)
Maar daar mag natuurlijk iedereen het zijne van denken! ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:09

zulke ogen worden ook wel het oog van amor genemd,
dit omdat de kwpnhengst amor het had, en de meeste van zijn nakomelingen ook...
amor was zelf een hengst met een lastig karakter, en dat gaf hij ook door...
dit lastige karakter werd dus al gauw geassocieerd met het wit omrande oog, die dus al snel de naam het oog van amor kreeg...
het zijn geen stoute paarden, maar het berust waarschijnlijk op stom toeval...

evie110

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:50

eentje van mij is heel druk en schrikachtig( 5 jarige kwpn merrie), en als ze paar dagen niet gereden is ze hardstikke fris tuurlijk. dan fokt ze zich al helemaal op op de poetsplaats, en als ze dan ergens van schrikt dan laat ie het wit in haar ogen zien, maar ik weet niet of je dit bedoelt?? maar ze is in ieder geval niet gemeen ofso , alleen wat druk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:03

Ik hou ervan. :+:

Chaos:

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:06

ik vind het ook super mooi <3
gil heeft het zelfs naar mijn idee veels te weinig :+

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:18

Circel schreef:
...
Een mensenoog heeft met pigment te maken. Vaak als een grote witte bles tot over de ogen loopt heb je dus een mensenoog. Dus dan zou je kunnen zeggen: alle paarden met grote witte blessen zijn stout! En van daaruit dus: koop nooit een bonte want die hebben nog wel eens een mensenoog dus die moeten wel stout zijn!

Wat
een
onzin

Haha, stel je eens voor ... }>

Afbeelding

Volgens mij is het ook onzin. Heeft meer met de kleur te maken, dan met karakter.
Het ziet er snel een beetje 'evil' uit met rijden of als ze los lopen, maar dat maakt ze nog niet meteen stout :+

Mijne heeft een apart karakter en veel humor. Hij is ook hartstikke lief en wil graag werken .. Dat zal hij vast ook wel zonder dat soort ogen hebben gehad.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:26

Ik denk dat zoiets toch eerder thuis hoort in het rijtje bij 'vosjes zijn lastposten' en 'witte voetjes zijn lastiger'..
Ik heb een AV vos én hij laat het wit van z'n ogen wel eens zien :Y)
Nu ik erover nadenk; het makkelijkste paard issie niet nee hahahaha!

Lijkt me eerder echt rasgebonden; AV's hebben dit zowiezo al redelijk vaak. En ja, soms zijn die wat *ahum* alerter dan een doorsnee paard, maar ligt dat dan aan de ogen? Of toch maar aan het bloed? :+

Dat misverstand is de wereld in geschopt denk ik aangezien dat een bang of nerveus of onzeker of opgewonden paard vaker wit laat zien; vandaar is ieder paard met wit aan de ogen een herrieschopper? Zélfs al staat hij gewoon wat te staan? Neih, imo niet ..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:55

De pony die m'n schoonzus heeft gehad was de rust zelf. Een hele lieve rustige pony. Had veel wit om de ogen, zag er in het begin raar en eng uit. Maar zo was hij gewoon. Hij deed geen vlieg kwaad. En met poetsen ed. was hij erg rustig en geduldig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:29

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:34

Ik heb een tinker met mensenogen. Ze is niet stout, maar juist erg alert en aardig nerveus :P Zal als ik thuis ben even duidelijke foto zoeken! Haar nakomeling is een appaloossa tinker, en die heeft het ook al vanaf zijn geboorte, maar die was als veulen wel erg stout! Hij kroop graag door de omheining om lekker aan de wandel te gaan....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:52

Hmm... Ik geloof dat ik dan een probleem heb... Vosgeboren hengst met 4 witte voeten én wit omrande ogen (al zie je het niet heel duidelijk, blauwe ogen en een wit hoofd, valt minder op) :')

Maar hij heeft wel een heel sterk karakter en is niet de makkelijkste. Voor mij is het elke dag weer een uitdaging om uit te vogelen wat ie me nou weer probeert te vertellen. Als ik op de juiste manier met hem omga is t een mak schaap, hij zal sowieso nooit een stap verkeerd doen bij me. Maar als ie t ergens niet mee eens is, maakt ie dat ook duidelijk :+ Dus bij mijn pony gaat het iig wel op...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:35

Mijn tinker met mensenogen
Afbeelding

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:39

Ik geloof niet in dit fabeltje. Ik heb een appaloosa met mensenogen, hij is geen makkelijke, een echte appaloosa maar voor mij 100% betrouwbaar en gaat voor mij door het vuur.

Als je een stelling zou plaatsen dat paarden met blauwe ogen onbetrouwbaar zouden zijn dan krijg je ook bepaalde voorbeelden die inderdaad aan die stelling voldoen, en zo heb je overal wel een slecht voorbeeld voor.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:50

Angeliekje schreef:
Mijn tinker met mensenogen
Afbeelding

ik vind deze juist een hele lieve uitstraling hebben.....