Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 15:40

Bedankt voor alle reacties. Zoals ik al aangaf heb ik gewoon niet genoeg ervaring voor dit paard.
Niet omdat ze jong is, want ik heb wel op meerdere jonge paarden gereden. Maar om het gedrag wat ze vertoont.
Hoe dan ook, mijn beslissing is toch gevallen op verkopen.

De prijs kan je denk ik ook wel lang over discussieren. Ik zeg altijd, een paard is waard wat een gek ervoor geeft.
En dan nog, dat komt vast wel goed. Het belangrijkste is een goede plek zoeken met een ruiter die haar wel aan kan.

sporter

Re: Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:58

Ik zou er tussen de 1000 en 1500 voor geven. Paard is net zadelmak en staakt. Alle medische oorzaken zijn niet uitgesloten dus daar moet je ook nog een beetje geluk mee hebben. En dat in deze tijd....
Ik snap niet dat je niet een beetje handige ruiter zoekt die iig dat staken eruit rijd. Jij hebt het gelijk over weg brengen voor 600E in de maand dat is toch nergens voor nodig.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:13

manueeltje84 schreef:
2500 euro voor dit paard?
Klinkt mischien heel hard, maar dat is deze echter niet waard.
Er is niemand die zo,n paard gaat kopen wat zulk gedrag vertoond.(geen particulier iig)
En een handelaar betaald je 1000 euro.

Het is heel hard maar wel de waarheid.

Wat een onzin ;)
Hoe jong dit paard ook is, dom is ze zeker niet. Ze heeft inmiddels door dat TS twijfelt en dat veroorzaakt een neerwaartse spiraal bij beiden. Dikke kans dat als er iemand met veel ervaring met jonge paarden opstapt er helemaal niks aan de hand is ;) Alleen, de klik tussen TS en de merrie is er niet... De vraag is dan ook of deze er opeens wel is als de merrie doorgereden zou worden: ik betwijfel het ;)

Dit is een talentvol diertje en kan nog erg veel bereiken met een ambitieuze en ervaren ruiter. Ik vind deze merrie dan ook niet te vergelijken met een braaf recreatiepaard en ik vind dat ze ondanks haar karakter ook niet in dezelfde prijsklasse valt.
€2500 vind ik in dit geval een hele nette prijs en een ervaren ruiter zal zich dan ook waarschijnlijk over een paar maandjes nog in de handjes knijpen ook ;)

TS: misschien eens contact opnemen met trainingsstallen met de vraag of zij nog mensen kennen die graag met jonge dieren aan de slag gaan? Wie weet komt daar wel een mogelijke koper uit die de uitdaging aan wil? :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:24

Ik zie dat er Uniformbloed in zit. Dat zijn niet de makkelijkste paarden hoor. Ik vind het verstandig dat je een nieuwe eigenaar zoekt, want deze paarden kunnen best apart zijn in hun reactie. Ik kan me ook voorstellen dat je liever een wat ongecompliceerder paard hebt. Het blijft tenslotte een hobby en daar mag je plezier aan beleven. Mijn merrie is ook redelijk extreem in haar reacties, maar stijgeren heeft ze nog nooit gedaan onder het zadel. Ze laat het wel duidelijk weten als ze ergens niet mee eens is. Moest ik ook aan wennen, maar ik vind dat eerder prettig dan dat ik dat vervelend vind. Ik hoop dat je voor je merrie iemand vindt die met beleid met haar om kan gaan, want als je een paard zoals dit eenmaal voor je hebt gewonnen, gaan ze voor je door het vuur.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:25

Calimero_ schreef:
Bedankt voor alle reacties. Zoals ik al aangaf heb ik gewoon niet genoeg ervaring voor dit paard.
Niet omdat ze jong is, want ik heb wel op meerdere jonge paarden gereden. Maar om het gedrag wat ze vertoont.

De prijs kan je denk ik ook wel lang over discussieren. Ik zeg altijd, een paard is waard wat een gek ervoor geeft.
En dan nog, dat komt vast wel goed. Het belangrijkste is een goede plek zoeken met een ruiter die haar wel aan kan.

Mijn tip, als ze verkocht is, zoek een wat verder doorgereden paard. Als je graag wedstrijden wil rijden, neem er dan een met ervaring daarin, scheelt je een boel werk en het is leuker om goede punten te rijden dan om programmavulling te zijn. En dan geen 4-jarige die ook een consequente, doortastende ruiter nodig heeft.
Ik hoop voor je dat je haar goed kunt verkopen, je geeft wel eerlijk aan wat men kan verwachten, dus daar zal het niet aan liggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:12

Calimero_ schreef:

Wat je nog kan doen is het paard een paar x te laten rijden door je instructeur of iets, aangezien zo'n jong paard toch maar minimaal belast mag worden..
Dan kun je haar zelf nog een paar x longeren en kun je wel een "relatief normaal" paard aanbieden.
Dat zou best betaalbaar moeten zijn, denk ik ém lijkt mij het verekopen daardoor ook makkelijker. Neem aan dat je haar toch aan een goed persoon wil verkopen ipv de prijs zo te laten zakken en haar verkoopt aan "elke gek" die geld bied...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:26

2500e is idd een nette prijs, alleen ik snap de andere reacties ook wel, ookal zijn die wat hard geuit.
Ze is het wel waard, maar niemand wil dat er in deze tijden voor geven... Ik zou het sowieso proberen en kijken wat iemand er voor wil geven uiteindelijk....
Succes met de verkoop!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:50

MariekeS_ schreef:
€2500 vind ik in dit geval een hele nette prijs

Zinia schreef:
2500e is idd een nette prijs,

Waarom kopen jullie dat paard dan niet als jullie het zo'n nette prijs vinden? ;)

kamsel schreef:
Mijn tip, als ze verkocht is, zoek een wat verder doorgereden paard. Als je graag wedstrijden wil rijden, neem er dan een met ervaring daarin, scheelt je een boel werk en het is leuker om goede punten te rijden dan om programmavulling te zijn. En dan geen 4-jarige die ook een consequente, doortastende ruiter nodig heeft.

Dat is ook de beste tip. Alleen TS heeft geen geld, en voor een enigzins fatsoenlijk verder doorgereden (wedstrijd) paard zal ze toe moeten leggen.

Ergens las ik dat TS 18 is maar geen baantje heeft. Misschien is een baantje zoeken de optie? Van het verdiende geld het paard bij een ervaren ruiter brengen die het doorrijdt voor de verkoop en dan doorsparen voor een goed doorgereden leerpaard. Voor niets gaat de zon op tenslotte...

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:34

Ik denk dat ik hier al duidelijk heb gemaakt wat mijn keuze is.
Ik zou het fijn vinden als mensen niet weer willen beginnen met commentaar dat ik haar moet houden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:49

Mooi dier! Maar ze heeft een paar dingen niet mee, nml. de maat, de kleur (lang niet iedereen wil een schimmel) en het feit dat ze toch streken heeft onder het zadel. Of dit nu streken zijn door onervarenheid, uit proberen of door pijn dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Ik zou er tussen de € 1500 en € 2000,00 voor vragen, zoals ze er nu bijstaat.

Eerlijk gezegd zou ik haar zo niet verkopen, maar een ervaren ruiter waarvan je weet dat hij/ zij goed met jonge paarden kan omgaan vragen er een paar keer mee te rijden. Als 't probleem niet door pijn ontstaan is, dan heb je een grotere kans dat ze zich na een paar keer rijden weer prima gedraagd en dat ze dit dan ook doet bij het uitproberen door een potentiële koper. Zou je voor jezelf ook prettiger zijn als jij je paard zonder stress tegen een redelijke prijs kan verkopen.
Wellicht is de term "zeer moeilijk paard" overtrokken en wordt de advertentietekst "leuk talentvol paard te koop voor ervaren ruiter".
Klinkt toch al anders he :D

Als een andere ruiter ook duidelijk tegen problemen aanloopt, dan is een medische check wel een verstandig idee. Je wilt nml. ook niet dat een ander er mee verongelukt of dat je paard nog meer leed aandoet.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:39

MariekeS_ schreef:
manueeltje84 schreef:
Er is niemand die zo,n paard gaat kopen wat zulk gedrag vertoond.(geen particulier iig)

Wat een onzin ;)
Hoe jong dit paard ook is, dom is ze zeker niet. Ze heeft inmiddels door dat TS twijfelt en dat veroorzaakt een neerwaartse spiraal bij beiden. Dikke kans dat als er iemand met veel ervaring met jonge paarden opstapt er helemaal niks aan de hand is ;) Alleen, de klik tussen TS en de merrie is er niet... De vraag is dan ook of deze er opeens wel is als de merrie doorgereden zou worden: ik betwijfel het ;)

Dit is een talentvol diertje en kan nog erg veel bereiken met een ambitieuze en ervaren ruiter. Ik vind deze merrie dan ook niet te vergelijken met een braaf recreatiepaard en ik vind dat ze ondanks haar karakter ook niet in dezelfde prijsklasse valt.
€2500 vind ik in dit geval een hele nette prijs en een ervaren ruiter zal zich dan ook waarschijnlijk over een paar maandjes nog in de handjes knijpen ook ;)

TS: misschien eens contact opnemen met trainingsstallen met de vraag of zij nog mensen kennen die graag met jonge dieren aan de slag gaan? Wie weet komt daar wel een mogelijke koper uit die de uitdaging aan wil? :)

Dit is totaal geen onzin, het paard is hoe hij is op dit moment.
En ja mischien heb je idd geluk als een ervaren ruiter die handig genoeg is dit eenvoudig op kan kan lossen.
Maar het kan ook de andere kant op gaan.
Als paarden staken eenmaal hebben uitgevonden, dan leer je het ze niet zo snel meer af.
Je hebt een paard eerder iets slechts aangeleerd als iets goeds.

Dit is niet negatief bedoeld naar de ruiter toe, want ik vind daarin tegen dat ze een eerlijke keuze maakt er niet mee door te gaan.

En daarbij wil ik ook zeggen dat evt medische problemen niet uitgesloten zijn bij dit paard.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:49

Allereerst vind ik dat je een dappere beslissing hebt genomen om je paard te verkopen. Dit doe je niet zomaar, dat weet ik uit ervaring en ik weet zeker dat ook jij er een aantal nachten slecht van hebt geslapen.
Zelf heb ik ook een jonge merrie, nu 5 jaar, maar zeer gevoelig met alles. Ze is ontzettend leergierig, betrouwbaar in de omgang en echt lief. Maar met rijden reageert ze op de kleinste beenhulp, gewichtshulp, zeer gevoelig in haar mond en dit alles bij elkaar heeft ook wel eens gebotst tussen ons. Ik krijg wekelijks goede begeleiding van mijn instructeur hoe ik hier mee om moet gaan en hoe wij steeds beter op elkaar ingespeeld raken. Maar........als je dit paard onder druk zet op het verkeerde moment (en wanneer is dat verkeerde moment) dan ziet ze maar 1 uitweg en dat is recht omhoog en de rem erop! Gelukkig is het hier altijd goed gegaan en kan ik de spanning steeds beter af laten vloeien en komt het dus ook steeds minder voor en geniet ik van de momenten die wel heel goed gaan.
Het hoeft dus niet altijd iets medisch te zijn, soms heeft het ook met de gevoeligheid van het paard te maken, of het alles daarboven in het koppie wel snel genoeg kan verwerken en dat is bij jouw paard dus ook meteen de leeftijd.
Ik wens je heel veel succes met de verkoop en ik weet zeker dat je de juiste persoon vindt voor je paard! Ik vind je vraagprijs prima, maar wees gewoon eerlijk in je verhaal en iemand met verstand van paarden zal ook begrijpen dat dit met haar leeftijd te maken zal hebben.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:02

Je hebt een aantal dingen niet mee: het is een merrie, het is een schimmel, en ze is maar 1,58. Denk dat daar de verkoop alleen al heel moeilijk is. Als het karakter dan ook nog niet simpel is ,wordt het helemaal lastig!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:05

manueeltje84 schreef:

Een handelaar betaald je momenteel met deze hooiprijzen,slecht weer en de geschiedenis achter zo'n dier de slachtprijs.
Niet meer dan 450 euro dus; diezelfde handelaar kan namelijk nog 80 van zulke paarden opkopen aangezien half nederland van zijn paard afwil.
Ik sta dan ook echt vaak met verbazing te kijken naar mensen die hier op bokt hun paarden aanbieden voor duizenden euro's maargoed, das offtopic.

Ik zou de keus maken TS, wil je haar per sé NU kwijt?
Zoja, neem dan genoegen met minder.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:08

MariekeS_ schreef:
manueeltje84 schreef:

Wat een onzin ;)

2500 euro voor een paardgefokte e-pony schimmel merrie die omhoog komt en slecht te rijden is momenteel?
En waarvan je maar mag hopen dat het onder een ervaren ruiter 123 op te lossen is in korte tijd; zonder medische of andere hoge kosten te moeten maken?
In dat geval heb ik onder die prijs nog een aantal hele leuke, veel bravere paarden staan ;)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:11

Heel vervelend...........maar die brengt in deze tijd gewoon de slachtprijs op.

Je kunt investeren in een maandje doorrijden en daarna onder begeleiding rijden. Dit kost echter bakken met geld en je moet dit echt willen. Als jij al je vertrouwen kwijt bent, dan kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Dus dan kan je beter naar een goede handelaar gaan en dit paard inruilen op een paard wat je wel aanstaat.

Sterkte met je beslissing.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:14

Zinia schreef:
2500e is idd een nette prijs, alleen ik snap de andere reacties ook wel, ookal zijn die wat hard geuit.
Ze is het wel waard, maar niemand wil dat er in deze tijden voor geven... Ik zou het sowieso proberen en kijken wat iemand er voor wil geven uiteindelijk....
Succes met de verkoop!

Nee ze is het niet waard.
Het dier is te klein gebleven ( tuurlijk groeit wel iets, maar dan nog is het een te klein dier) schimmel, merrie................absoluut niet commercieel. En dan..............lastig......

Echt, de slachtprijs.............

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:17

Wildgirl schreef:
manueeltje84 schreef:

Een handelaar betaald je momenteel met deze hooiprijzen,slecht weer en de geschiedenis achter zo'n dier de slachtprijs.
Niet meer dan 450 euro dus; diezelfde handelaar kan namelijk nog 80 van zulke paarden opkopen aangezien half nederland van zijn paard afwil.
Ik sta dan ook echt vaak met verbazing te kijken naar mensen die hier op bokt hun paarden aanbieden voor duizenden euro's maargoed, das offtopic.

Ik zou de keus maken TS, wil je haar per sé NU kwijt?
Zoja, neem dan genoegen met minder.

Hier ben ik het mee eens.Er zijn zat brave gezonde paarden van 3 die op dit moment niet weg te geven zijn.
Ik zou er nog geen euro in steken,stalling kost ook geld.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:19

Kunnen we de 'problemen' van dit paard even op een rijtje zetten?

Om te beginnen, slechte combinatie met de eigenaar. Ik neem aan dat je haar ook niet kan voorrijden? Dat is al een lastig punt.
Staken en steigeren tijdens het rijden
Druk met wisselen van de tanden
Jong en pas beleerd, een paard die meer tijd nodig heeft om dit te verwerken
Er kan niet naast of achter gelopen worden voor lange teugelen of ad hand werken ivm staken en slaan (?)
En daarnaast kwa formaat, kleur en geslacht niet het ideale paardje om te verkopen zoals ik hier lees ;)

Dit is geen probleempaard, maar een paard die niet de tijd krijgt die ze nodig heeft. Als jij dat niet kan bieden, dan moet je haar verkopen. Maar een hoofdprijs zal je er niet voor kunnen krijgen. Zeker omdat de volgende eigenaar er nog flink wat aandacht en tijd (=geld) aan zal moeten besteden.
Ik kan jouw keuze goed begrijpen, van strijd worden jullie beide nooit gelukkig. Maar ik vind het wel jammer dat jij jezelf zo overschat hebt en nu het paard hiervan de dupe is geworden. Goede les voor de toekomst, zo geeft dit paardje je toch nog iets mee voor later ;)

franka75

ik denk dat het niet zo heel erg extreem is haar gedrag zodra zon jong ding weet wat ze kan doen dan doet ze dat is echt niet raar voor zon paard en als jij dat niet aankan wat ik goed snap is het eerlijker haar door tegeven aan iemand die haar wel het vertrouwen kan geven om te doen wat er gevraagd word.

floorsil

Kostolany schreef:
Wat me hier echt opvalt is dat het meteen verkocht wordt als een echt probleem paard. TErwijl dit in mijn ogen echt niet zo is. HEt paard is jong...kent weinig onder het zadel< Snapt misschien de dingen die de ruiter vraagt niet altijd. En daar kunnen ze raar van doen. Daarnaast kan een jong paard gemiddeld 15 kwartier zijn concentratie verliezen en dan gaan ze soms andere dingen doen. Ook voeding hoeveel brok je geeft naar het werk..kan veel invloed hebben op gedrag. En het kan altijd gebeuren als je het dier eenmaal kan berijden het kwa communicatie niet klikt. En dat ondermijd wel degelijk je zelfvertrouwen kwa rijden. En dat weet zn jong dier donders snel. Tja en als je het dan zelf niet uitgereden krijgt..kost het inderdaad een hoop geld om hem door te laten rijden maar nog steeds geen garantie voor de ruiter als die hem terug krijgt dat ze het kan rijden. En dan is er een hoop geld weg..zonder dat ze er zelf iets mee kan maar ook nooit meer zelf terug verdiend.

UIteraard: Sluit medische redenen uit, tanden wissel uit en zadelproblemen ui,maar soms kan ook zelfs de groei flink in de weg zitten. Dat was bijvoorbeeld bij mijn paard het geval. Dan was simpel rust de oplossing en later weer door pakken. Dan is het waarschijnlijk bij een paard wat net 3 jaar is bijna onwaarschijnlijk dat er iets is daarmee. Maar is het meer dat ze gewoon te weinig gezien en gedaan heeft om te leren. EN de ruiter niet ervaren genoeg om het te kunnen. En je kan wel vast bijten met goede begeleiding. Naar ik begrijp komt Calimero er nu gewoon achter dat een jong paard van groen tot niveau trainen niet haar ding is. En heeft ze ook geen klik met het paard onder het zadel, wat je pas merkt als je een 3 jarige net rijdt;) En ze wil graag wedstrijden..dan kan ze beter ervaren leerpaard kopen en wie weet is ze later zov er om wel groen te rijden. Vaak zie je als dit soort paarden bij een ervaren jonge paarden rijder komen er niets meer aan de hand is al vrij snel...Ze is jong...en onervaren. Dus simpel...geen schande..als je erkend voor jezelf dat het zo is.

Dus vind de oordelen die hier genoemd worden altijd meteen probleem paard te noemen..het paard is 3 jaar en gewoon een bloedpaardje met karakter en dat kan je aan of niet en niets probleem paard...

IK denk dat Calimero zelf heel goed het antwoord weet..het klikt niet..dat kan..niets probleem paard...dus ook niet zo verkopen En 2500e uro voor een 3 jarige is heel normaal kwa prijs. Dus gewoon proberen verkopen jong groen paard...en geen klik hebben meer niet.

denk dat je bedoelt 15 minuten / kwartier. :D maar verder denk ik het zelfde er over.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:21

RianneH schreef:

Om te beginnen, slechte combinatie met de eigenaar. Ik neem aan dat je haar ook niet kan voorrijden? Dat is al een lastig punt.
Er kan niet naast of achter gelopen worden voor lange teugelen of ad hand werken ivm staken en slaan (?)
En daarnaast kwa formaat, kleur en geslacht niet het ideale paardje om te verkopen zoals ik hier lees ;)

Dit is geen probleempaard, maar een paard die niet de tijd krijgt die ze nodig heeft. Als jij dat niet kan bieden, dan moet je haar verkopen. Maar een hoofdprijs zal je er niet voor kunnen krijgen. Zeker omdat de volgende eigenaar er nog flink wat aandacht en tijd (=geld) aan zal moeten besteden.
Ik kan jouw keuze goed begrijpen, van strijd worden jullie beide nooit gelukkig. Maar ik vind het wel jammer dat jij jezelf zo overschat hebt en nu het paard hiervan de dupe is geworden. Goede les voor de toekomst, zo geeft dit paardje je toch nog iets mee voor later ;)

Hou aub op met langere tijd nodig om te "verwerken".................wil je er een psycholoog bij halen?

Het is een driejarige die zijn grenzen niet kent. Die moet gewoon bij een transparant, helder en consequent iemand worden gezet en dan komt het allemaal goed en is het met een paar maand een zeer braaf beestje.

Wisselen vd tanden, een pijntje links of rechts...............luisteren, dat moeten ze. Ze mogen er best last van hebben, maar dat half uurtje per 3 dagen dat ze moeten werken kunnen ze zich echt wel gedragen.
Laatst bijgewerkt door bastiano680 op 21-12-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:22

Ik weet niet waar je zit natuurlijk, maar doorrijden door een 'betere' ruiter? Is dat nog een optie? De Balingehof doet dat. Mss vang je dan nog wat meer voor je paardje? De handel is momenteel gewoon heel slecht. Dus verwacht niet te veel.

Zelf heb ik een KWPN. Die heeft inmiddels 4 keer op marktplaats gestaan en raad eens? Hij staat hier nu 10 jaar later nog gewoon op stal! Ik heb hem laten doorrijden door een springruiter die van wanten wist. Daar is hij heel netjes opgevoed, dus niet zoals ook kan gehoorzaam geslagen. Sinds hij mijn paard heeft gereden, kon ik weer vooruit. We hebben ook nog wel diepe dalen gehad, maar inmiddels hebben we zo'n vertrouwensband, dat hij voor geen geld meer te koop is. :(:)

Mss dat dat je nog kan helpen? 3 is ook nog erg jong voor een Anda. En tja heel hard, maar helaas waar, als je niet op een paard kan rijden is ze in principe als niet raszuiver hooguit de slachtprijs waard. Alles erboven is wat de zot er voor geeft.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:25

Tsja markt is slecht, kleinere maat, er zit werk aan het paardje..
Maar wel een leuk diertje

Ik denk dat ik dan tussen de 2000 en de 2500 zou geven
Laatst bijgewerkt door Sidera op 21-12-10 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:26

bastiano680 schreef:
RianneH schreef:

Hou aub op met langere tijd nodig om te "verwerken".................wil je er een psycholoog bij halen?

Het is een driejarige die zijn grenzen niet kent. Die moet gewoon bij een transparant, helder en consequent iemand worden gezet en dan komt het allemaal goed en is het met een paar maand een zeer braaf beestje.

Wisselen vd tanden, een pijntje links of rechts...............luisteren, dat moeten ze. Ze mogen er best last van hebben, maar dat half uurtje per 3 dagen dat ze moeten werken kunnen ze zich echt wel gedragen.

+:)+