Paard slaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:33

Ik sla een paard zelden of nooit. De mijne weten ook dat als ze iets stouts doen, en ik verhef mijn stem en zeg:"Uhum", dat ze dan al verkeerd zijn.
Maar een paard wat mij gericht trapt(raak of mis maakt niet uit), of een keer hapt naar mij, kan wel een klap verwachten.

Anoniem

Re: Paard slaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:37

met slaan bereik je niks... (dit is mijn mening)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:40

Je mag je paard zo hard slaan dat hij er niks lichamelijks aan overhoud in de zin van; een wond/snee of kreupel. Of dat goed is? Nee. Lichamelijk geweld is niet goed en ík vind dat je dat alleen mag gebruiken als alle andere wegen gesloten zijn.

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:41

nou als een paard bijvoorlbeeld bijt ofzo dan kan je een tikje op zijn neus geven maar meestal is een tikje gewoon zacht en slaan is gewoon wat harder.

Parvena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:15

Zoals al eerder benoemd is, is het imo belangrijk te kijken naar het karakter van het paard. Het ene paard heeft een strengere aanpak nodig dan de ander. En als je 'slaat' vind ik dat je dit wel op een eerlijke manier moet doen, dus direct wanneer het paard bepaald gedrag vertoond en niet een halve minuut erna ofzo!

semperlupe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:36

Hey,

Terecht slaan/tikje geven mag natuurlijk. Mishandelen niet! Als je paard iets fout doet (wat niet uit angst is, want dat is het natuurlijke gedrag van een paard) maar gewoon om te pesten of irritant doet (bijvoorbeeld bijten, niet stilstaan, zijn hoofd van je afslaan of omhoog gooien) kan het geen kwaad. Het is puur een strijdt om rangorde, en jij moet boven je paard staan! In de natuur, als paarden om rangorde vechten dan gaat het met keiharde schoppen, en gebijt, dus je paard overleeft dit heus wel. Natuurlijk niet gaan overdrijven (met de zweep ervan langs meppen en dergelijken)! En nogmaals, bij angstgedrag NIET straffen.

However, ik vind dat je altijd eerst met je stem duidelijk moet aangeven dat jij niet blij bent met het gedrag. Als hij na 2 a 3 keer niet luistert, kan een klein tikje geen kwaad. Een meisje bij mij op stal knijpt haar paard soms (d.w.v. huidplooi pakken en iets ronddraaien)

Groetjes
Semper

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:46

Als mijn paard na een keer mijn stem verheffen nog steeds scheit aan me heeft, dan kan het wel zo zijn dat hij een tik krijgt ja. Maar dan is het wel terecht.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:49

Hangt van het paard af. Mijn welsh merrietje is heel schuw en onderdanig bij haar is een harde stem echt genoeg anders kruipt ze onder de grond :+

Echter mijn dominante fjord en shetlander hebben regelmatig een schop gehad, als ze geen respect tonen of gewoon echt niet luisteren. Bijten is bij mij een platte hand op zijn neus terug. Zorg daarbij wel voor een heel snelle reactietijd, niet denken moet ik nu slaan, ne hap is klap. Beter een goed opgevoed paard dan een die over je heen wandelt.
Bij die van mij is het zelfs zo als ze bijv na een half jaar weer eens probeer te happen, ze hun kop al wegtrekken en naar achter springen in hun box.
Onder het zadel krijgen ze bij mij alleen met de zweep als ze echt lopen te mieren, mijn fjord kan bijvoorbeeld ineens 'bang'worden van een scheef staande paal in de weg. Nou dat is bij hem gewoon uitproberen en moet je hem dus hard op straffen.
Mijn vorige bijrijdster liet hem overal rustig kijken en het gevolg was dat na 1 maand mijn paard nergens meer langs ging. Waar hij de 10 jaar ervoor dat wel gewoon deed..

Voor mij is het heel goed kijken wat voor paard je in handen hebt, bij een nerveuze schrikker zou ik minder snel losse handjes hebben, maar voor ieder paard geld dat ze ten allen tijde respect moeten hebben voor jou.

Ik kan mijn 3 paarden tegelijk uit het land pakken en er wordt geen touw door mijn handen getrokken, dat is voor mij opvoeding.

newholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:26

het grappige is dat een paard niet kan denken maar wel een geheuegen heeft. dus als je, je paard een keer schopt ofzo als hij iets fout heeft gedaan weet hij dat hij dat later beter niet kan doen omdat hij dan een klap krijgt. dus het is goed om op het goede moment ze te straffen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:07

ik heb ooit eens een workshop gehad bij Martin Gaus. Die vertelde dat hij een kat had, die het vlees van het aanrecht stal. Katten, net als paarden, slaan naar elkaar, dus hij verkocht hem een tik. De eerstvolgende keer, wachtte de kat gewoon de klap af en ging er toen alsnog met het vlees vandoor!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:51

ik vind dat sommige te snel slaan heb een keer meegemaakt bij een rijhal dat het paard iets tegen zijn baasje aan ging staan en dat ze dat paard een klap verkocht omdat die dat deed.
maar soms kan je niet anders anders nemen ze gewoon een loopje met je.
dus ik vind als ze bijten schoppen of gewoon echt te ver gaan dat je ze dan een tik kan verkopen.
bedoel als ze je wel schoppen ben je zelf verder van huis dan dat hun zijn als je ze een schop verkoopt bedoel als ze in een koppel staan schoppen ze elkaar ook en lopen vaak gewoon verder.
gelukkig luisteren die van ons super goed en hebben ze bijna nog nooit iets uitgevreten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:06

Mijn paard krijgt weleens een tik of trap ja. Zeker toen ik haar pas had en ze me nog aan het uitproberen was heeft ze weleens flink op d'r donder gehad, nu is dat eigenlijk al weer een hele tijd geleden (gelukkig!) omdat een luide 'nee' of iets in die richting nu de boodschap ook wel overbrengt.

Natuurlijk zijn er ook mensen die hun paard om de haverklap eens even een mep verkopen, dat vind ik niet kunnen, maar af en toe, als het paard echt te ver gaat vind ik dat je hem best een mep of schop mag geven. Paarden slaan elkaar ook als de onderdanige iets verkeerds doet, dus waarom zouden wij dat niet mogen doen?

'Met slaan bereik je niks' ben ik het zeker niet mee eens, mijn paard luistert goed naar mij, maar naar mijn ouders, die d'r inderdaad niet slaan, maar op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag, luistert ze nog niet half zo goed, dus dan heeft het blijbaar wel effect gehad.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:47

Als je paard erg dominant of je bijv bijt of schopt kan je hem best een tik geven. dat kan helemaal geen kwaat. alleen het moet niet te vaak gebeuren, je kan dingen ook oplossen met je stem. als je stem hevig verheft kan dat ook goed werken.
Als mijn pony bijt sla ik hem op zijn neus.. nouja slaan een tikje geven......

Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:07

nynke55 schreef:
ik heb ooit eens een workshop gehad bij Martin Gaus. Die vertelde dat hij een kat had, die het vlees van het aanrecht stal. Katten, net als paarden, slaan naar elkaar, dus hij verkocht hem een tik. De eerstvolgende keer, wachtte de kat gewoon de klap af en ging er toen alsnog met het vlees vandoor!

Hmm.

Ik weet zeker dat bij mijn katten ook niet zou werken. :') Bij mijn paard zeker wel.
Toch een beetje appels en peren vergelijken denk ik.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 08:02

hallo,

slaan is naar mijn mening absoluut niet hetzelfde als 'een tikje geven'
een tikje is namelijk om je paard even te corrigeren.
slaan, daar zit veel meet agressie achter.
wees trouwens wel voorzichtig met die 'tikjes' je moet het wel zo doen
dat hij begrijpt dat het geen slaan is. en natuurlijk ook niet te vaak!

groetjes baasje van herve

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 08:08

wow, nu ik een beetje verder lees, schrik ik best wel! iedereen slaat zijn paard, hoor ik wel. ik heb mijn paard nog nooit geslagen. (niet dat hij nooti iets fout doet hoor! ;-)) ik los het altijd op met een andere straf. nu is hj wel heel gevoelig, dus als je hem zou slaan dan zou hij echt helemaal uit zijn dak gaan, om het zo maar even te zeggen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:14

Ja maar Herve, hoe doet je peerd het dan in de kudde? Daar zal ie vast ook wel eens een trap krijgen? En dat is wel iets harder dan jouw tik.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:41

Ik vind dat je een paard niet mag slaan, hoogstens een corricerende tik op zijn neus, let op, dit doe je op het moment dat hij iets fout doet, blijf concequent maar wel rechtvaardig, teveel tikken op zijn neus kan een aanleiding geven tot kopschuw dus pas op

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:12

emily_olle schreef:
Ik vind dat je een paard niet mag slaan, hoogstens een corricerende tik op zijn neus, let op, dit doe je op het moment dat hij iets fout doet, blijf concequent maar wel rechtvaardig, teveel tikken op zijn neus kan een aanleiding geven tot kopschuw dus pas op

hier ben ik het grotendeels mee eens maar wat doe je als je paard je wilt schoppen die van mij hebben dit nog nooit bewust gedaan geen ervaring mee maar moet je ze dan ook een corricerende tik op de neus geven en stem verheffen sorry hoor maar dan krijgen ze van mij wel wat meer dan een tikje.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:46

En dit was tijdens het rijden? Ik mag hopen van wel.. Dat zou ik oplossen met meer naar voren rijden, tempowisselingen, figuren.. Dat ze geen tijd heeft om na te denken en onzin uit te halen.. Als je haar een tik geeft als ze t hoofd omhoog doet, tjonge dan heb ik bij die van mij wat te doen (ze is dit jaar op 21 jarige leeftijd gecorrigeerd en ze probeert nog 100.000 keer haar hoofd naar de sterren te laten kijken)[/quote]

Knap van jij dat jij je paard een klap kan verkopen op zn hoofd terwijl je aant rijden bent :+

@M_D_H Niet iedereen is altijd even eerlijk ;)[/quote]

haha niet OP zijn hoofd, maar als hij met zn hoofd omhoog komt. Of las ik dat nou weer verkeerd?? }:0

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:45

Het hangt denk ik ook helemaal van het paard af. De mijne hoef ik alleen maar boos aan te kijken en dan is het klaar. Paard van echtgenoot heeft in het eerste jaar dat we hem hadden behoorlijk wat schoppen (met de bovenkant van de voet) gehad. Maar die was ook stierlijk verwend en wist zich niet te gedragen. Daarna nooit meer last met hem gehad. Een waarschuwend: ehh! was voldoende.

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:40

Ik vind dat je een paard wel een tik mag geven als het echt moet bijv. bij bijten of niet luisteren, maar je mag een paard niet hard slaan. Een tik met een zweep vind ik kunnen dat is corrigerend, maar keihard slaan mag niet!! Een tik op het hoofd vind ik ook niet goed want een paard kan daar kopschuw van raken en het is een gevoelig deel van hun lichaam, als je een paard een tik geeft doe dat dan om de kont of buik, maar nooit op het hoofd!!!

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:56

Ik vind ook dat je een paard een tik mag geven als het echt nodig want als een paard in de kudde iets doet wat niet mag krijgt hij van de andere paarden ook een trap.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:51

Ik durf mijn pony soms ook een tik geven , op de gepaste momenten
probeer ook met je stem te corrigeren dat je niet altijd hoeft te slaan want dan bouw je je band met je paard wel af _-:(

succes

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:09

haha als ik mijn fjord een tik op zijn buik geeft volet ie het niet eens. Die krijgt echt een schop onder zijn gat als hij het echt te bont maakt hoor.
Gelukkig staan ze dagelijk te hinniken naar me dus ze vinden me vast nog wel lief :P