Een klik hebben met een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:56

ikke schreef:
jawel, je hebt volkomen gelijk, alleen het "slag volk" waar jij zaken mee doet zal beter weten en nadenken over waar ze mee bezig zijn dan zo'n dressuurprikker die een Gribali-afstammeling wil omdat ze net zo flitsend door de dressuurring wil, maar gribali zelf niet kan betalen. Check de verkoopsites op Gribali-afstammelingen. 7 - 9 jaar oud, M geklasseerd en dan geven ze er de brui aan, tenzij je ECHT IETS TE MELDEN HEBT, wat 99% dus niet heeft..

Nou jij zegt daar wat ik dacht maar niet durfde te zeggen :D :+
Ik pakte het dus in dat je niet op 1 eigenschap moet shoppen.
Ik discussieer wat genuanceerder ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:54

En, even tussendoor, naar aanleiding van afstammingen, prestatie is niet genetisch vastgelegd, maar een resultaat van een aantal factoren waaronder de mens die er mee werkt.
Zelfs een kloon van een paard wordt om die reden niet automatisch ook kampioen.

Ik zou daarom zelf nooit een paard kopen omdat 1 ouder ergens goed in is met de verwachting dat de kinderen dat vanzelf dus ook maar zijn.
Ik zou ook geen hengst voor mijn merrie kiezen omdat hij ergens goed in is, maar omdat hij de bouw heeft die de bouw van mijn merrie complimenteert of verbetert, waardoor je zo correct mogelijk gebouwde nakomelingen krijgt....

RianneH

Re: Een klik hebben met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:27

Lusitana, ik snap wat je bedoeld, maar denk dat dit wel ook grotendeels samenhangt met prestatie en lijnen kwa goedkeuring van het paard. Euhm, lastig uit te leggen.

Neem mijn paard. Middenmoot als draver zijnde, dankzij verkeer inrijden nu amper te rijden. Kwa prestaties stelt ze dus weinig voor vergeleken met ... (vul maar in). Maar wel een paard waarmee ik een geweldige klik heb. Dan heb ik gewerkt met een geweldig paard, dekhengst, kampioen van de keuring, goede bewegingen. Ook een fijn karakter, super klik met dat paard.
Vriendin van mij heeft een toppaard, met een duidelijk karakter en hoewel wij geen ruzie krijgen, klikt het gewoon niet met ons.

Dus, drie verschillende rassen, opleidingsniveau, merrie-hengst-ruin, drie verschillende karakters. Of wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het niet uit maakt welke afstamming een paard heeft of hoe die getraind wordt. En klik is imo voornamelijk afhankelijk van het karakter van het paard en daar zitten veel verschillen tussen. Wel denk ik dat karakters doorgegeven worden en je dus kan focussen op lijnen. En bij de aankoop van een paard zal je je moeten gaan afvragen wat zwaarder weegt, karakter of prestaties en wil je dat nergens op doen, dan zal de zoektocht langer worden. Uiteindelijk wel met meer voldoening ;)

Hoewel ik het idee niet zo in dit topic krijg :P, zijn er volgens mij niet zo veel mensen die echt kijken naar het karakter van een paard en erover na denken. Pas wanneer het botst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:55

pinto_1 schreef:
Als je een paard koopt bij een goede handelaar, een proeftijd hebt van 1 of 2 weken kun je het paard leren kennen. Maar wat als je een paard koopt van internet, of van de paardenmarkt, die qua uiterlijk en afstamming volledig aan je wensen voldoet? Kun je dan in de korte tijd dat je het dier ziet zeggen of er een klik is of niet? Je leert het dier toch immers niet kennen in zo'n korte tijd?

Ik heb mijn pony gekocht na een advertentie op marktplaats. Ik wist eigenlijk meteen dat het hem was, de klik was er meteen :j
Bij de vroegere pony van mijn zusje en mij ging dat ook zo, we hebben toen denk ik wel 30 pony's gezien, en bij hem was het bij ons allebei meteen raak.
Natuurlijk ken je een dier dan nog niet, maar toch, het was zó duidelijk.
Ik weet bij eigenlijk alle paarden waar ik op stap binnen 5 minuten (en meestal na het eerste rondje, of zelfs voor ik er op zit al) of het een paard voor mij is, of niet. Ik kan ook niet omschrijven waar het door komt, soms zijn het snelle soms wat tragere paarden, soms een kleine pony en soms een paard, soms oud soms jong, soms perfect opgeleid en soms een verbeterproject. Geen idee wat het dan is, maar "het" is er wel of het is er niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:34

Blijheid; ik heb exact hetzelfde. Al voor ik erop stap, weet ik waar ik aan toe ben, al klim ik er vaak toch even op ook al valt t tegen, want je weet maar nooit...

Mijn pony kocht ik als veulen, net 3 weken van mams af. Fokker kan je dan ook niet echt heel veel vertellen over t karakter :+ Enige was dat ie uit een goede lijn komt wat karakter betreft (heel lieve sociale pony's) en dat hij (enige hengst) als eerste in de verkoop ging omdat ie de merrieveulens wel heeel erg begon te treiteren. Tsja, en als ie dan ook nog is als enige t tegenovergestelde doet van de andere veulens én van wat je verwacht.... Wat kan je dan zeggen over karakter? Voor mij was t duidelijk; dit is m. En ik heb volkomen gelijk gehad met mijn keuze. Karakter moet je natuurlijk altijd eerst maar afwachten, want wat de een (verkoper) als braaf of humor kan omschrijven, kan de ander (koper) een vreselijke eigenschap vinden. Dus ik denk dat het een bepaalde uitstraling is die bepaalt of het klikt of niet... En natuurlijk kun je altijd leren samen te werken... Maar als die klik er niet is, zal ie er nooit komen. Das mijn ervaring in ieder geval. Wil niet zeggen dat je een paard meteen leuk moet vinden want anders is t per definitie niks hoor! Toen k nog op de manege reed was daar een paard waar ik echt van gruwelde, vond m doodeng (als je als ponyruitertje een grote donkerbruine les in les uit mensen ziet afgooien... dan word je wel bang). Tot er een dag kwam dat ik erop moest, en wat bleek? Paard en ik konden t prima met elkaar vinden :) De ''klik'' was er wel, maar ik had t nooit gemerkt omdat ik bang voor m was... Zo ook een ander paard waar ik met dressuur echt met angst en beven op zat, beest kon zomaar iets mafs doen als je m niet bezig hield (en ik ben dus een kruk in dressuur en kon t paard niet voldoende bezighouden). Met springen was t een draak, kon zó extreem heet worden en maar weinig mensen konden een parcourtje uitzitten... En ik sprong er heerlijk op. Dus dán heeft t idd alles te maken met de vaardigheden van de ruiter.

Dus imo is het een gevoel wat je krijgt... Als dat er is, dan is t goed, dan klikt t. En ik denk echt dat dat voor paarden ook geldt, alleen misschien niet zo extreem als voor mensen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:36

ik heb dat probleem dus ook met mijn ene pony. de klik is er gewoon bijna niet. Ondanks dat het een
geweldig leuke pony kan zijn. Bij mijn haflinger is dit weer anders. Hij heeft een kompleet ander karakter dan
mijn andere pony, maar ik kan heel goed met hem overweg. Bij hem ben ik in het zadel echt een combinatie
en bij die andere eerder een ruiter die probeerd ons samen te voegen tot een perfect beeld, die er niet is :)

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 07:43

Toen onze Fjord hier kwam , was er geen klik.
Ze hield op alles afstand .
Op de buitenritten liep ze wel goed, maar ik had totaal niet het gevoel dat wij op één lijn zaten.
Ze liet mij wel eens schrikken , liep mij lomp om, het ging haar enkel of ik een lekkertje bij mij had, zo niet dan was er totaal geen contact met haar.
Ik heb maar wat vaak vertwijfeld naar haar staan kijken , ze was compleet op een andere planeet dan ik.

Ze was al ca 7 maanden hier ..............
Toen ging mij hond dood , ik was ontroostbaar , was dagen van slag en reed niet en was wat onverschillig naar de paarden .
Ik had er gewoon even geen zin in gezellig en leuk te doen.
Na een dag of 3 gaf mijn fjord opeens een hinnikje naar mij , ik dacht , heb ik dat wel goed gehoord? :wow:
Vanaf die tijd zocht ze contact en werd ze heel knuffelig , was met één pink te rijden , ze reageerde erg op mijn stem, voerde hele gesprekken , altijd als ik het land inkwam , gaf ze een geluidje .
Ik heb nog 5 jaar een geweldig paard aan haar gehad , ik kon haar de laatste jaren niet meer rijden vanwege haar artrose , maar heb er een hele mega knuffel aan gehad.

Ze is nog maar heel kort geleden overleden, het is zo onwerkelijk , ik mis haar verschrikkelijk.
Ik heb dagen niet de stal en het land in gekund , zonder te huilen .
Door haar heb ik ervaren wat een echte klik is tussen mens en paard , ik heb ook vreselijk veel van haar geleerd.
GR M
Afbeelding

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:59

Een klik.. Het is lastig uit te leggen, maar ik denk niet dat het te maken heeft met onkunde van de ruiter.

Ik heb een pony verzorgt die een totale hell voor me was in het begin. Maar na intensief met haar aan de slag te zijn gegaan, is ze voor mij de perfecte pony geworden. De klik was enorm.
Vervolgens mocht ik een paard rijden, super opgevoed, perfect onder het zadel. Het was een erg lief dier, en deed ook echt niks verkeerd, we konden samen fijn rijden, maar de klik bleef weg. Ook na een half jaar intensief bezig te zijn geweest met dit dier. Hij was voor mij gewoon 'te saai'.
Nu verzorg ik een pony, een ondeugd vanjewelste, een dominant geval, maar met de juiste benadering een erg leuk dier. Een uitdaging. De klik die ik daarmee heb is al vele malen groter dan met het dier waar ik alles mee kon.

Ik denk dus dat het bij mij ook afhankelijk is van het feit of ik er uitdaging in zie of niet. Als je iets bereikt met je paard, dat geeft mij een blij en trots gevoel, en daardoor verandert mijn houding ten opzichte van het dier natuurlijk ook, waardoor ik denk ik een betere klik voel.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:20

het net als liefde op het eerste gezicht als je verliefd wordt.
Je hebt meteen het gevoel dit wordt mijn paard.
een klik is altijd wederzijds. je merkt dat het paard jou ook als ruiter wilt en dus braaf stilstaat als je erop klimt en goed luistert tijdens het rijden. en ook als je ernaast staat heb je het gevoel dat je bij elkaar past.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:22

Hihi ik had de beste klik met paarden die écht niet stil bleven staan :+ Na verloop van tijd kregen ze dan wel door dat ik er evengoed op kon klimmen, maar dat terzijde... Ik heb altijd de beste klik gehad met de grootste draken :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:17

suusje89 schreef:
een klik is altijd wederzijds. je merkt dat het paard jou ook als ruiter wilt en dus braaf stilstaat als je erop klimt en goed luistert tijdens het rijden. en ook als je ernaast staat heb je het gevoel dat je bij elkaar past.

Sorry, niet waar. Mijn paard vond mij helemaal top; ik was daar nog niet zo zeker van.
Kennis van me kocht een paard, vond dat dier ook maar zozo maar had een paard nodig als vervanging van een ander paard. Paard heeft zich ontwikkeld tot een geweldig dier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:32

Catita (mijn merrie, bij mij geboren) heeft me gedwongen van haar te houden want ik geef geen flikker om veulentjes.
Andersom kun je een paard dat jou maar niks vind ook heus leren dat je wel okee of zelfs heel leuk bent bent, maar dan moet je natuurlijk niet negatief tegenover hem staan, maar hem de hemel in prijzen en ook leuk ZIJN .

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:06

De klik is er of de klik is er niet zeggen jullie.
Goed, dat kan wel zo zijn - maar je kan met bijna elk paard een bandje opbouwen.
Hiervoor is alleen heel veel geduld vereist, en je moet er zelf mee om kunnen gaan (verstand van hebben etc.)!!
Ik ben het eens met Lusitana, zo denk ik er dus ook over.
En als je geen klik hebt met het paard, hou je er ook niet van.
Of; je hebt geen klik, maar 'o wat vind je het toch een mooi lief beessie...
Die klik kan er heus nog wel komen, maar die geduld moet er gewoon zijn en niet iedereen wil die geduld hebben, uitoefenen of heeft het gewoon niet.
Al met al is het wel lastig als je echt geen klik hebt met je paard en dat je dan positief moet blijven, daar geef ik sommigen wel gelijk in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:32

Suzz14 schreef:
De klik is er of de klik is er niet zeggen jullie.
Goed, dat kan wel zo zijn - maar je kan met bijna elk paard een bandje opbouwen.
Hiervoor is alleen heel veel geduld vereist, en je moet er zelf mee om kunnen gaan (verstand van hebben etc.)!!
Ik ben het eens met Lusitana, zo denk ik er dus ook over.
En als je geen klik hebt met het paard, hou je er ook niet van.Of; je hebt geen klik, maar 'o wat vind je het toch een mooi lief beessie...
Die klik kan er heus nog wel komen, maar die geduld moet er gewoon zijn en niet iedereen wil die geduld hebben, uitoefenen of heeft het gewoon niet.
Al met al is het wel lastig als je echt geen klik hebt met je paard en dat je dan positief moet blijven, daar geef ik sommigen wel gelijk in.

De klik hebben of niet is niet hetzelfde als een band hebben, dat heb je goed gezien.
Met mijn merrie heb ik heel duidelijk vanaf het begin de klik, ze was een neurotische verreden merrie met een veulen in de buik, waarvoor ik feitelijk de kennis en kunde niet in huis had. Toch heb ik haar gekocht en er nooit spijt van gehad (wederzijds). De band die we hebben opgebouwd door de jaren en alles wat ik voor haar heb geleerd zijn al het gemodder waard geweest.
Deze merrie heeft echter later een veulen gekregen waarmee ik absoluut geen klik had, toch hield ik absoluut van het diertje. Maar met dat veulen had ik nooit zo'n zelfde traject kunnen gaan. (Ze was voor iemand anders gefokt en dat was maar goed ook ;) )
Behalve mijn merrie rij ik nu ook met regelmaat op een ruintje wat ik een heel leuk dier vind, maar om nou te zeggen dat ik er een klik mee heb..... Niet echt, maar het is wel leuk om met hem om te gaan en met hem te werken. Hij zou nooit "mijn paard" kunnen zijn, maar wel een heel leuk paard "erbij" en ik hoop ook nog het nodige van hem te leren. Ondertussen heb ik wel echt een band met hem, maar nooit de klik die ik met de merrie heb.
En omdat ik weet wat die klik betekent, zal ik bij een opvolger van de merrie ook absoluut gaan voor de echte klik, zoals ik die door haar heb leren kennen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:18

@Waratje,
Ik heb zegmaar hetzelfde, totaal geen klik.
Ik kan het best vergelijken met een vriendin die bijvoorbeeld heel anders is qua karakter enzo, waar je niks mee hebt maar vanwege school of je werk wel mee om moet gaan met bepaalde dingen.
En hij of zij is dan wel heel aardig, maar een goeie vriendin noemen - dat kan je niet.
Eigenlijk is dat hetzelfde principe

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:43

Ik ga ook met waratje eens. Mijn eerste bijrijdpaard vond ik altijd al een plaatje om te zien maar toen ik er eenmaal een keer op had gezeten was ik helemaal verliefd. En niet omdat ze nou zo mooi kon lopen (oud dametje die dampig was) maar gewoon dat gevoel van wij horen bij elkaar. Tot haar dood 8jaar later is het altijd mijn paardje gebleven ook al kon ik niet met haar dressuren/springen/crossen.
Om wel wat te kunnen dressuren kreeg ik er een bijrijdpaard bij. Dat beest was helemaal weg van me. En ik kon prima met hem door 1 deur, kon er fijn mee rijden, ging met veel plezier elke dag naar hem toe maar die 'klik' was er niet.

Bij een klik moeten de karakters echt op elkaar aansluiten imo. Bijna alle paarden waar ik tot nu toe echt een klik mee heb gehad waren sensibele snelle merries. Ik ben van mezelf vrij rustig en geduldig dus dat sluit daar mooi op aan.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:07

Een "klik" is voor mij een gevoel en hangt samen met karakter dat zich kan weerspiegelen in een uitdrukking. Voor mij zijn ogen heel belangrijk, maar dat is persoonlijk.
Toen ik een arabiertje zocht (minstens 3 jaar oud), heb ik 6 maanden lang foto's bekeken en gemaild. Plots zag ik zijn foto op het internet. Niet alleen de bouw was hetgeen ik zocht, maar ook door zijn houding en de uitdrukking in zijn ogen ben ik onmiddellijk gaan kijken (alhoewel ik daarvoor steeds alle tijd had). Omdat hij 2 was vond ik (mijn verstand) de 3-jarigen interessanter. Die zochten echter geen contact met mij en de 2-jarige wel. Omdat ik karakter heel belangrijk vind kocht ik hem. Eigenlijk zocht hij mij, net zoals sommige zwerfkatten, zij zochten contact met mij en er was een klik. Volgens mij past op ieder potje ook meer dan 1 dekseltje. Alleen past het ene al wat beter dan het andere. ;-)
Ik heb ooit ook met een paard gereden waarmee ik de klik niet had, en alhoewel dat ook goed verliep, had ik er geen plezier aan.