wat doen bij bijtend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:40

sporter schreef:
aerdenhout1 schreef:

Noem er eens een paar..dat knippen met je vingers gaat echt niet helpen!
Want wat is er aan vooraf gegaan dat ze die knip nu begrijpt?

Ze staren die paarden eerst diep in de ogen :D

En fluisteren.

Ik knip ook wel is met mn vingers, puur om aan te geven dat dat niet het gevraagde is, maar zoiets als bijten word direct, vakkundig en consequent beloont met een gigantische schop.

aerdenhout1

Re: wat doen bij bijtend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:44

Ik zit er op zo'n moment ook niet mee hoor om dan even flink uit te halen!
Bijten en gericht slaan worden direct afgestraft en dat gaat dan niet zachtjes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:49

Mijn dochter zegt al op voor hand je gaat me niet bijten hoor,ik zeg danh huh waarom zeg je dat hij bijt nooit meer.En ja hoor na 1 minuut zegt hij hap,echt sommige mensen lokken het gewoon uit.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:09

Emerald schreef:
Kom op mensen!! Dit paard heeft zo hard gebeten dat ie het meiske van de grond tilt toen ze een DEKEN aan het op doen was! Met je vingertje wijzen en 'foei' zeggen gaat hier echt niet helpen. Pijn is het ook niet! (van een deken opdoen...) Dit is dominantie en een keer flink op zijn lazer geven is het enige dat helpt nu.

Daar kun je je lelijk in vergissen. Ik heb een paard mee gemaakt dat zo'n pijn aan z'n schoft had dat ie niet meer durfde te bewegen onder een deken... Dit bijten kan dus wel degelijk een pijnreactie zijn. Ik ben het met je eens dat 'foei' zeggen niet helpt, maar neem dan wel eerst de oorzaak van de pijn weg en laat er iemand naar kijken. Pas al je zeker weet dat het dier niet bijt uit pijn, kan je een corrigerende tik uitdelen (al laat ik het beest liever tegen mijn elleboog op knallen, omdat dan meteen heel duidelijk is waar mijn ruimte begint en waar de zijne ophoudt. Als ik zou slaan, dan kom ik met veel geweld zijn ruimte in en dat kan leiden tot kopschuwheid. Zou ik persoonlijk niet willen veroorzaken. Ben zelfs van een stal vertrokken omdat mijn paard kopschuw werd. Dan weet je dus zeker dat hij een ram voor z'n kop heeft gehad, of meer...).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:13

Oei...een kind bijten vind ik helemaal fout!
Die kleine vingertjes, en een hap in het gezicht is ook niet fijn lijkt mij.
Ik waarschuw altijd heel duidelijk voor een van mijn kleinste...en dus voor kinderen meest leuke...pony.
Deze dame heeft een verleden en kan verschrikkelijk uithalen en bijten.
De hoef afdruk van mevrouw staan nog steeds op mijn been.
Ze doet het bij mij niet meer kan ik je vertellen :D :D :D .

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:14

marleen_usar schreef:
Mijn dochter zegt al op voor hand je gaat me niet bijten hoor,ik zeg danh huh waarom zeg je dat hij bijt nooit meer.En ja hoor na 1 minuut zegt hij hap,echt sommige mensen lokken het gewoon uit.

Jou paard staat dus duidelijk boven je kind. Je bent er in iedergeval niet bijzonder zuinig op als ik dit zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:24

petitparis schreef:
TS zowieso nagaan of je paard z'n zadel wel goed past, want dit kan bij jou paard zo'n pijn veroorzaken waardoor ze dit gedrag vertoond. De rug kan zo gevoelig worden dat zelfs een deken verleggen pijn doet.

Als het paard bijt tijdens het op doen van een deken, denk ik eerder aan de schoft.
Pijn in de schoft kan ook veroorzaakt worden door een zadel dat op de schoft drukt/knelt.
Dus inderdaad een goede zadelmaker laten komen om het zadel na te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:53

marleen_usar schreef:

Praat je nou zo over je bloedeigen kind? :?

Michelle24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:21

Pak rammel geven! En dan zullen mensen zeggen; ja maar dat is zielig. ja nou hij bijt jou toch? is dat dan niet zielig? Of gewoon terug bijten werkt ook heel goed! :+

Succes, hopelijk leert ie er van!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 04:13

bedankt allemaal . Ze heeft geen pijn dat weet ik bijna zeker.
ze heeft bij verschillende bekende ruiters in onze omgeving gestaan om getraind te worden dit gedrag vertoonde ze nooit maar sinds die man haar ook rijdt is ze zo . normaal bijt ze niet kun je alles met haar doen alleen met aansingelen doet ze wat maar dat kan ik begrijpen dat hebben meer paarden . ze wilt al bijten als iemand langs haar stal loopt. ik had de kracht niet meer om wat te doen bij haar ik was blij dat ik zelf al op mijn pootjes lande!!! en een trap was TE LAAT! ik liep langs haar en aaide haar even zodat ze wist dat het goed was... maar ik zeg ook wel eerlijk dat ik iets in de buurt heb om haar een pak slaag te geven als ze dit nog eens Flikt!!!! er zijn gelukkig keen andere mensen hier op stal alleen de eigenaar en een paar verzorgsters. die zullen dat niet zeggen denk ik hihi . bedankt

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:12

Michelle24 schreef:
Pak rammel geven! En dan zullen mensen zeggen; ja maar dat is zielig. ja nou hij bijt jou toch? is dat dan niet zielig? Of gewoon terug bijten werkt ook heel goed! :+

niet te hopen dat het paard er dan net zo over denkt. :+
Wat een belachelijk advies, ik hoop dat de TS dit in de wind slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:36

geert100 schreef:
Michelle24 schreef:

Hmmm...
Toch raar dat die 100 paarden hier dondersgoed weten dat ik ze helemaal de piep in trap als ze mij bijten, en ze toch blij zijn mij altijd te zien.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:24

geert100 schreef:
Michelle24 schreef:

meer dan de helft van de bokkers geeft hetzelfde advies..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:28

sporter schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ja Kontje, laten we een pony die schreeuwt blijf met dat zadel en alle andere dingen alsjeblieft van mijn zere rug af, een pak rammel geven. +:)+

Ooh ja krijgen we dat weer. Nee een paard dat je in je rug bijt en je op tilt dan zeg je FOEI!

Iets volwassener reageren kan geen kwaad. Een paard bijt niet louter uit plezier. En dus heb je als eigenaar de taak uit te zoeken wat eraan scheelt, en wanneer je alle mogelijke oorzaken hebt weggenomen resteert alleen corrigeren nog idd.
Maar goed, je moet kijken waar je dat brengt.... In mijn opinie is niet ieder paard geschikt om mee te rijden, en paard dat dit BLIJFT aangeven moet je niet verder pesten en gewoon laten staan.
In dit geval lijkt het echter juist het voortraject te zijn... Laat je zadel goed nakijken, en singel ook met beleid aan...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:30

ik had vroeger een pony die echt altijd beet ( ik was toen 12 of zo ) mijn opa had een hele goede oplossing :+ . hij rookte sigaren, daar heeft pony 1 keer in gebeten. en daarna echt nooit meer :D

ik doe het nog bij paarden die snippen, duw ze zo een peuk in hun giechel. reken maar dat ze het niet meer doen, en ik heb niks gedaan }>

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:31

Asyaa schreef:
Hmmm...
Toch raar dat die 100 paarden hier dondersgoed weten dat ik ze helemaal de piep in trap als ze mij bijten, en ze toch blij zijn mij altijd te zien.

Wat een stoere meid....
Wij hadden ook een merrie die beet bij het aansingelen, ineens uit het niets... pats... in het hoofd.
Niet gestraft, want als zoiets ineens gebeurt moet het een reden hebben.... en ja, hele forse koliek... tot aan de kliniek moeten gaan ermee.
Dat jouw paarden stoppen hun pijn te uiten omdat er dan een ergere sanctie wacht vind ik erg triest voor ze.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:32

kohtje schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ja Kontje, laten we een pony die schreeuwt blijf met dat zadel en alle andere dingen alsjeblieft van mijn zere rug af, een pak rammel geven. +:)+

Ze deed een deken op.

Een paard weet uiteraard al die verschillende zaken te onderscheiden? (de mijne kan ook de gehele inhoud vd poetskist opsommen.... :-( )
Iets op je rug is iets op je rug, een singel is een singel.... punt uit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:34

EllenB schreef:
Daar kun je je lelijk in vergissen. Ik heb een paard mee gemaakt dat zo'n pijn aan z'n schoft had dat ie niet meer durfde te bewegen onder een deken... Dit bijten kan dus wel degelijk een pijnreactie zijn. Ik ben het met je eens dat 'foei' zeggen niet helpt, maar neem dan wel eerst de oorzaak van de pijn weg en laat er iemand naar kijken. Pas al je zeker weet dat het dier niet bijt uit pijn, kan je een corrigerende tik uitdelen (al laat ik het beest liever tegen mijn elleboog op knallen, omdat dan meteen heel duidelijk is waar mijn ruimte begint en waar de zijne ophoudt. Als ik zou slaan, dan kom ik met veel geweld zijn ruimte in en dat kan leiden tot kopschuwheid. Zou ik persoonlijk niet willen veroorzaken. Ben zelfs van een stal vertrokken omdat mijn paard kopschuw werd. Dan weet je dus zeker dat hij een ram voor z'n kop heeft gehad, of meer...).

Fijn dat er ook iemand is die nadenkt....

Vraag me overigens af waar al die bijtende paarden vandaan komen.... ik tref ze mijn omgeving vrijwel nooit, en reken maar dat ik veel paarden zie.

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:36

terug bijten in het oor dat heb ik 1 keer gedaan bij mijn pony die beet heel vaak om niets en toen dee ik het 1 keer terug en toen was het klaar. wel beetje zielig misschien maar je moet wat

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:44

toscan schreef:
Ze heeft geen pijn dat weet ik bijna zeker.
ze heeft bij verschillende bekende ruiters in onze omgeving gestaan om getraind te worden dit gedrag vertoonde ze nooit maar sinds die man haar ook rijdt is ze zo .

Hoe weet je dat zo zeker? Wie heeft er naar gekeken?
Als ze bij meerdere ruiters gereden is, is dat wellicht niet altijd met beleid gedaan?
Zitten haar spieren niet muurvast? Daar kunnen ze helemaal idioot van worden....

Misschien moet je eens kijken hoe die man haar zadelt, met haar omgaat en haar rijdt... als ze het doet sinds hij erop rijdt, ligt daar wellicht het antwoord op je vraag.

Haar gewoon gaan meppen en er daarmee geen aandacht meer aan besteden vind ik ongehoord.
Ik vind het schokkend dat zoveel mensen zo gericht zijn op agressie ipv oplossingsgericht bezig zijn.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:46

CinTwiZo schreef:
haha ik kende er ook zo een. Dat paard schoot op de poetsplaats naar voren om je te bijten. Dat baasje ging met haar uitgestoken vinger voor het paard staan en zei: 'dat hadden we niet afgesproken.' :?
Van mij heeft ie de keer daarop dus een aardige buts gekregen op zijn neus. Heeft het bij mij iig niet meer gedaan. Kom nou, laat me niet bijten. En als ze dat bij andere paarden in de wei doen krijgen ze er toch ook een terug die waarschijnlijk 100x zo hard is als die van mij :D

Als het mijn paard was geweest had je hem van mij terug gekregen. Als ik dit weet van andermans paard, ga ik het natuurlijk niet uitlokken om er dan voorlangs te lopen. Dat je je eigen paard op z'n neus slaat moet je zelf weten, maar als je merkt dat de eigenaar slaan blijkbaar afkeurt moet je al zeker niet tegen het hoofd gaan slaan.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:57

Sorry hoor maar ik zie reaktie's voorbij komen dat ik denk mensen zet is een paar paarden bij elkaar op de wei en kijk hoe ze zelf alles oplossen.

Wij hebben op stal een merrie waarvan ik zeker weet dat ze geen rugklachten heeft, pas weer een zadel op maat aangepast gekregen, geen wondjes enz enz.
Maar een deken op doen vindt ze niet leuk!!
1X gehad dat ze mij aan mijn jas optilde, nou terwijl ik in de lucht hing heeft ze gelijk een hele flinke tik gehad van me en ze liet gelijk los :D
Als ze het weer probeer dan roep ik heeeee en dan stop ze er mee, probeer nog wel boos te kijken :+
Dit is geen paard van mij, en de eigenaar weet hoe ik reageer en heeft daar geen probleem mee, maar kom op ik laat me niet bijten en echt waar ik weet zeker dat ze geen pijn heeft!!!!!!!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:00

gewoon vinger de lucht in en zegge HE!!! of HASAWASALSALA! :(
of gewoon werkt echt in de onderlip of boven lip knijpen ;) dan is het zo over hoef je niet te slaan of te schoppen

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 13:46

Ninx schreef:
toscan schreef:
Ze heeft geen pijn dat weet ik bijna zeker.
ze heeft bij verschillende bekende ruiters in onze omgeving gestaan om getraind te worden dit gedrag vertoonde ze nooit maar sinds die man haar ook rijdt is ze zo .

Hoe weet je dat zo zeker? Wie heeft er naar gekeken?
Als ze bij meerdere ruiters gereden is, is dat wellicht niet altijd met beleid gedaan?
Zitten haar spieren niet muurvast? Daar kunnen ze helemaal idioot van worden....

Misschien moet je eens kijken hoe die man haar zadelt, met haar omgaat en haar rijdt... als ze het doet sinds hij erop rijdt, ligt daar wellicht het antwoord op je vraag.

Haar gewoon gaan meppen en er daarmee geen aandacht meer aan besteden vind ik ongehoord.
Ik vind het schokkend dat zoveel mensen zo gericht zijn op agressie ipv oplossingsgericht bezig zijn.

ja dat was ik ook van plan te gaan doen want het schijnt dat hij altijd ruzie heeft met dat paard. en hij is ook bang voor haar. en misschien dat ze daarom mij ook uit probeert? ik zag ook een filmpje van een dressuur wedstrijd van hem en het paard dat bijt.. en dat zag er ook niet bepaaald ontspannen uit dus misschien heeft ze zo'n hekel gekregen aan de manier hoe hij haar behandeld en miss slaat hij haar wel of iets omdat ze ook zo bang is... maandag ben ik er weer en ik denk dat ik haar dan weer is ga opzadelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:19

Ninx schreef:
Asyaa schreef:
Hmmm...

Wat een stoere meid....
Wij hadden ook een merrie die beet bij het aansingelen, ineens uit het niets... pats... in het hoofd.
Niet gestraft, want als zoiets ineens gebeurt moet het een reden hebben.... en ja, hele forse koliek... tot aan de kliniek moeten gaan ermee.
Dat jouw paarden stoppen hun pijn te uiten omdat er dan een ergere sanctie wacht vind ik erg triest voor ze.

Meid nog wel, gaan we schelden? ;)
Ze hebben geen pijn, want wij herkennen zulke dingen. Ik kan ook vaak zien waarom ze bijten, echter ook al hebben ze pijn krijgen ze nog een trap, bijten doen we niet onder geen enkele reden. Er zijn genoeg manieren om pijn te uiten. Daarbij stoppen ze niet met pijn uiten hoor, doen ze nog steeds mochten ze ergens pijn hebben, echter niet met bijten. Dat bij jullie een paard met hele heftige koliek uberhaupt uit zn stal word gehaald om op te zadelen zou me eerder opvallen.