EllenB schreef:Daar kun je je lelijk in vergissen. Ik heb een paard mee gemaakt dat zo'n pijn aan z'n schoft had dat ie niet meer durfde te bewegen onder een deken... Dit bijten kan dus wel degelijk een pijnreactie zijn. Ik ben het met je eens dat 'foei' zeggen niet helpt, maar neem dan wel eerst de oorzaak van de pijn weg en laat er iemand naar kijken. Pas al je zeker weet dat het dier niet bijt uit pijn, kan je een corrigerende tik uitdelen (al laat ik het beest liever tegen mijn elleboog op knallen, omdat dan meteen heel duidelijk is waar mijn ruimte begint en waar de zijne ophoudt. Als ik zou slaan, dan kom ik met veel geweld zijn ruimte in en dat kan leiden tot kopschuwheid. Zou ik persoonlijk niet willen veroorzaken. Ben zelfs van een stal vertrokken omdat mijn paard kopschuw werd. Dan weet je dus zeker dat hij een ram voor z'n kop heeft gehad, of meer...).
Fijn dat er ook iemand is die nadenkt....
Vraag me overigens af waar al die bijtende paarden vandaan komen.... ik tref ze mijn omgeving vrijwel nooit, en reken maar dat ik veel paarden zie.