- Bit in = niet eten
- Werk (longeren, rijden, mennen, ja zelfs wandelen en meestal ook tijdens het poetsen) = niet eten/grazen
- Niet schooieren om snoepjes
- 'NEE!' en 'EUH'! betekend: "stoppen waar je mee bezig bent want je doet iets wat niet mag".
- Tijdens wandelen passen ze zich maar aan aan mijn tempo (en dat is stevig doorbenen); als ze het in stap niet kunnen bijhouden dan draven ze af en toe maar eventjes aan, maar ze moeten weer stappen/rustig doen als ze met hun schouder naast mijn heup komen, daar voorbij mogen ze niet.
- Ik rijdt niet ohz. maar stilstaan tijdens opstappen is toch echt wel een eis.
- Als ik aan het mesten ben (wei/stal) niet dicht in de buurt v/d kruiwagen komen (daar heb ik slechte ervaringen mee, ze hebben hem al vaak omgedonderd)
- Bij smalle doorgangen, op stal/wei zetten: ik ga eerst, dan volgt het paard
- Uiteraard niet happen/bijten/trappen/slaan/stijgeren en dat soort ongein.
- Als er eentje schrikt dan springen ze maar de andere kant op, maar niet bovenop mij.
- Niet met elkaar lopen te klooien als ik er tussen loop (heb vaak meerdere pony's tegelijkertijd in de hand, bijv. met wandelen).
- Niet onbenullig stampen/trappen/bijten als ze bijv. last van vliegen hebben en ik ben ze aan het poetsen oid.
- Mij niet omver lopen.
- Niet schuren aan de vastzetpaal (want dan gaat hij nog minder stevig staan).
- Op de wei zetten: in lopen, omdraaien, rustig blijven, draad dicht, omdraaien, rustig blijven, halster af en dan pas wegwezen.
- Als ik emmers met voer in m'n handen heb niet zomaar in de emmer duiken of voor je gaan staan en de emmer alvast opeisen.
- Bij op stal zetten met voerbakken/hooi pas aanvallen als ze los zijn.
- Niet schuren met tuig/hoofdstel op, daar krijgt het tuig beschadigingen van en hoofdstel kan afgaan.
- Ik ben géen schuurpaal.
- Niet hangen aan het halstertouw tijdens vaststaan.
- Niet slaan/bokken/trappen naar de zweep.
- Ho = ook echt Ho.
- Mij niet in de weg lopen als ik op de wei bezig ben, netjes 'vragen' om een knuffel kan altijd, of ik er op in ga is een 2e.
- Terugkriebelen = prima maar ik ben geen paard, dus alleen met de lip en niet incl. tanden.
- Niet ongevraagd en onbenullig/opdringering in mijn persoonlijke ruimte komen.
- Tijdens mesten gewoon doorlopen, ik zie het al gebeuren tijdens wedstrijd.
- Netjes voetje geven en niet op mij gaan hangen.
- Langs de wei rijden is lang niet altijd einde oefening; ik rijdt soms bewust nog een extra rondje.
- Ook op de weg naar huis gewoon rustig blijven en niet in volle vaart richting huis.
- Ik moet ze echt overal zonder problemen kunnen en mogen aanraken.
- Ik moet er achter kunnen staan/lopen zonder dat ze uitslaan, óók als ze schrikken.
- Schrapen tijdens werk/halthouden/poetsen/vastzetten is uit den boze.
- Nette manieren aan de hand; meelopen, niet treuzelen maar ook niet als een tank doordonderen.
Pff wat hebben m'n beestjes toch een zwaar leven
Ik zal vast nog heel veel vergeten zijn.

)