Afspraken met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:25

Oh dat is vast een hele waslijst, zal hier wat neerzetten maar ik vergeet vast de helft. Ik ben van de consequente aanpak, heb hier een 6tal veulens opgevoed en grootgebracht en heb ook met shetten te maken; hoezo eigenwijs? Goed opvoeden, streng en consequent zijn.

- Bit in = niet eten
- Werk (longeren, rijden, mennen, ja zelfs wandelen en meestal ook tijdens het poetsen) = niet eten/grazen
- Niet schooieren om snoepjes
- 'NEE!' en 'EUH'! betekend: "stoppen waar je mee bezig bent want je doet iets wat niet mag".
- Tijdens wandelen passen ze zich maar aan aan mijn tempo (en dat is stevig doorbenen); als ze het in stap niet kunnen bijhouden dan draven ze af en toe maar eventjes aan, maar ze moeten weer stappen/rustig doen als ze met hun schouder naast mijn heup komen, daar voorbij mogen ze niet.
- Ik rijdt niet ohz. maar stilstaan tijdens opstappen is toch echt wel een eis.
- Als ik aan het mesten ben (wei/stal) niet dicht in de buurt v/d kruiwagen komen (daar heb ik slechte ervaringen mee, ze hebben hem al vaak omgedonderd)
- Bij smalle doorgangen, op stal/wei zetten: ik ga eerst, dan volgt het paard
- Uiteraard niet happen/bijten/trappen/slaan/stijgeren en dat soort ongein.
- Als er eentje schrikt dan springen ze maar de andere kant op, maar niet bovenop mij.
- Niet met elkaar lopen te klooien als ik er tussen loop (heb vaak meerdere pony's tegelijkertijd in de hand, bijv. met wandelen).
- Niet onbenullig stampen/trappen/bijten als ze bijv. last van vliegen hebben en ik ben ze aan het poetsen oid.
- Mij niet omver lopen.
- Niet schuren aan de vastzetpaal (want dan gaat hij nog minder stevig staan).
- Op de wei zetten: in lopen, omdraaien, rustig blijven, draad dicht, omdraaien, rustig blijven, halster af en dan pas wegwezen.
- Als ik emmers met voer in m'n handen heb niet zomaar in de emmer duiken of voor je gaan staan en de emmer alvast opeisen.
- Bij op stal zetten met voerbakken/hooi pas aanvallen als ze los zijn.
- Niet schuren met tuig/hoofdstel op, daar krijgt het tuig beschadigingen van en hoofdstel kan afgaan.
- Ik ben géen schuurpaal.
- Niet hangen aan het halstertouw tijdens vaststaan.
- Niet slaan/bokken/trappen naar de zweep.
- Ho = ook echt Ho.
- Mij niet in de weg lopen als ik op de wei bezig ben, netjes 'vragen' om een knuffel kan altijd, of ik er op in ga is een 2e.
- Terugkriebelen = prima maar ik ben geen paard, dus alleen met de lip en niet incl. tanden.
- Niet ongevraagd en onbenullig/opdringering in mijn persoonlijke ruimte komen.
- Tijdens mesten gewoon doorlopen, ik zie het al gebeuren tijdens wedstrijd.
- Netjes voetje geven en niet op mij gaan hangen.
- Langs de wei rijden is lang niet altijd einde oefening; ik rijdt soms bewust nog een extra rondje.
- Ook op de weg naar huis gewoon rustig blijven en niet in volle vaart richting huis.
- Ik moet ze echt overal zonder problemen kunnen en mogen aanraken.
- Ik moet er achter kunnen staan/lopen zonder dat ze uitslaan, óók als ze schrikken.
- Schrapen tijdens werk/halthouden/poetsen/vastzetten is uit den boze.
- Nette manieren aan de hand; meelopen, niet treuzelen maar ook niet als een tank doordonderen.

Pff wat hebben m'n beestjes toch een zwaar leven :D :Y) Ik zal vast nog heel veel vergeten zijn.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:28

bij mij staan de volgende dingen niet in het contract!

* schuren tegen mij
* schuren met hoofdstel in tegen muur of staldeur
* weglopen als ie ff moet wachten, als ik bijv poepschep in de bak

hij moet zich gewoon gedragen en iedereen moet met hm om kunnen gaan, nu kan ie nog wel eens drammen, maar hij weet in tussen
heel goed wat EUH of NEE is,

en er is nog wel veel meer denk ik, maar kan t zo even niet bedenken!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:39

Met mijn vroegere paard, die nu verkocht is.
- Respect voor mij tonen, dwz niet door mij heen lopen, niet bijten, niet trappen
- Ik eerst dan zij, in de wei zetten/in de stal zetten
- Netjes naast mij lopen
- Stilstaan met opstappen (ging niet altijd even goed, maar uiteindelijk ging het wel stukken beter)
- Gewoon de basiscommando's zoals back up, bij, whoo enzovoorts.
- Niet eten met bit & tijdens werk
- Niet schuren tegen mij aan
- Vast ritueel met in de wei en in de stad zetten
- Niet schrapen

Consequentie is voor mij erg belangrijk ;)

Leo

Re: Afspraken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:25

PP --> OPG

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:00

ikke schreef:
H_Nalanta schreef:
Phoe phoe.. Dure woorden! :j
Mag ik je erop wijzen dat je interpetatie totaal verkeerd is? Ik ken Tamara en haar paard en menig ruiter is jaloers op de band die hun samen hebben. Dus nee, de vlieger gaat in dit geval niet op en nee, Tamara's paard is net bang, getraumatiseerd of whatever. :roll:

Zou het kunnen zijn dat jij zaken vanuit een ander, gekleurd, perspectief bekijkt?

Er zullen absoluut mensen zijn die de boel slechter voor elkaar hebben en daarmee jaloers zouden kunnen zijn op wat Tamara "voor elkaar heeft" maar blijkbaar komt het niet in je woordenboek voor dat zoiets ook de andere kant op zou kunnen gelden, namelijk mensen die het nog veel beter voor elkaar hebben. Zowel het waardeoordeel "goed" als het waardeoordeel "slecht" is een relatief begrip.

Het gaat dus ook niet om feiten, maar om de wijze waarop iets geschreven wordt. DAT zegt namelijk iets............

Wat is nou precies je punt? Zeggen dat je je paard geen regels moet geven? Dat je paard bang of rebels zou worden van regels?

Moet jij mijn paard maar eens onder handen nemen. Als ik die niet heel duidelijk maak wat wel en niet mag en hem z'n grenzen laat zoeken, dan wordt het echt een vals kreng. Mijn paard is verre van bang voor me, ondanks dat ik duidelijke regels stel.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:10

geen eigen paard, maar met alle paardjes op de manege heb ik toch wel de afspraak dat ze:
-mij NIET omverlopen als ik voor de stal etc. sta
-mij niet voorbijlopen aan het touw, maar wel doorlopen. (dit geeft nog wel eens problemen, als ik er bijv. 1 heb die wél doorloopt en 1 die dit niet begrepen heeft)
-geen trapbewegingen richting mij.

en dat is nog niet eens zo'n lange lijst. (als ik nou een eigen paardje zou hebben, zal hij wel wat langer zijn :+ )
gewoon een beetje de basis respect regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:31

JoyCiej007 schreef:
Oh dat is vast een hele waslijst, zal hier wat neerzetten maar ik vergeet vast de helft. Ik ben van de consequente aanpak, heb hier een 6tal veulens opgevoed en grootgebracht en heb ook met shetten te maken; hoezo eigenwijs? Goed opvoeden, streng en consequent zijn.

- Bit in = niet eten
- Werk (longeren, rijden, mennen, ja zelfs wandelen en meestal ook tijdens het poetsen) = niet eten/grazen
- 'NEE!' en 'EUH'! betekend: "stoppen waar je mee bezig bent want je doet iets wat niet mag".
- Tijdens wandelen passen ze zich maar aan aan mijn tempo (en dat is stevig doorbenen); als ze het in stap niet kunnen bijhouden dan draven ze af en toe maar eventjes aan, maar ze moeten weer stappen/rustig doen als ze met hun schouder naast mijn heup komen, daar voorbij mogen ze niet.
- Als ik aan het mesten ben (wei/stal) niet dicht in de buurt v/d kruiwagen komen (daar heb ik slechte ervaringen mee, ze hebben hem al vaak omgedonderd)
- Als er eentje schrikt dan springen ze maar de andere kant op, maar niet bovenop mij.
- Niet met elkaar lopen te klooien als ik er tussen loop (heb vaak meerdere pony's tegelijkertijd in de hand, bijv. met wandelen).
- Niet onbenullig stampen/trappen/bijten als ze bijv. last van vliegen hebben en ik ben ze aan het poetsen oid.
- Mij niet omver lopen.
- Op de wei zetten: in lopen, omdraaien, rustig blijven, draad dicht, omdraaien, rustig blijven, halster af en dan pas wegwezen.
- Als ik emmers met voer in m'n handen heb niet zomaar in de emmer duiken of voor je gaan staan en de emmer alvast opeisen.
- Niet schuren met tuig/hoofdstel op, daar krijgt het tuig beschadigingen van en hoofdstel kan afgaan.
- Ho = ook echt Ho.
- Mij niet in de weg lopen als ik op de wei bezig ben, netjes 'vragen' om een knuffel kan altijd, of ik er op in ga is een 2e.
- Terugkriebelen = prima maar ik ben geen paard, dus alleen met de lip en niet incl. tanden.
- Langs de wei rijden is lang niet altijd einde oefening; ik rijdt soms bewust nog een extra rondje.
- Ook op de weg naar huis gewoon rustig blijven en niet in volle vaart richting huis.
- Ik moet er achter kunnen staan/lopen zonder dat ze uitslaan, óók als ze schrikken.
- Nette manieren aan de hand; meelopen, niet treuzelen maar ook niet als een tank doordonderen.

Pff wat hebben m'n beestjes toch een zwaar leven :D :Y) Ik zal vast nog heel veel vergeten zijn.

Mijn aandacht verslapte al na 3 regeltjes, ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je paard dit allemaal uit zijn hoofd geleerd heeft.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:41

Lovely schreef:
JoyCiej007 schreef:

- Bit in = niet eten
- Mij niet omver lopen.
- Ho = ook echt Ho.

Mijn aandacht verslapte al na 3 regeltjes, ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je paard dit allemaal uit zijn hoofd geleerd heeft.

ik wel hoor, dat heet de magie van een goede opvoeding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:46

Dilan1993 schreef:
Lovely schreef:

ik wel hoor, dat heet de magie van een goede opvoeding.

Misschien wel, maar ik ben toch eerder geneigd met Lovely mee te gaan.
Ik geloof niet zo in de "magie" als daar zo'n waslijst bij hoort.........

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:55

Die van mij is kwa respect echt al super! Alleen nu mijn gewoontes nog.

- Ik loopt altijd voor, hij achter mijn schouder tenzij ik hem naar voren haal
- Als hij naast mij aan de hand naar buiten loopt, moet hij altijd netjes en rustig achter me blijven. Al heeft hij 4dagen op stal gestaan en gaat dan naar buiten, je blijft rustig tot ik het teken tot vrijheid geef. Dan mag je van mij je uitleven!
- Ik stilstaan= hij stilstaan. Al draait er een kermisattractie naast ons en sta ik op mijn hoofd, je blijft netjes stilstaan
- Een (longeer)bak inlopen: Erin, omdraaien, wachten tot de poort sluit, wachten met losmaken en dan pas weg.
- Altijd ga ik eerst, ik eerst de stal in, dan hij, ik eerst de deur door dan hij
- Aandacht is altijd bij mij als ik aan de hand met hem loop. Hij mag best naar andere dingen kijken, maar ik ben belangrijk en moet altijd weten dat ik er ben. Kijkt hij een tijd ergens naar en heeft dan geen aandacht voor mij (bijv andere paarden vind hij erg interessant) dan laat ik hem even 'schrikken', stapjes achteruit, achterhand omdraaien en klaar.
- Wat voor gekke dingen ik ook bedenk, jij volgt zonder gezeur en gemiep. Al ga ik in een reuzenrad met jou, je blijft rustig want ik ben er.
- Geen gemiep bij zijn oren (vind hij een erg vervelend plekje, mag ik eigenlijk ook niet aankomen van hem, raakt soms in paniek). Dus bij halster op en af doen, gewoon rustig blijven. Is hij eens wat drukker, dan wacht ik tot hij rustig is en doe het nog een keer en dan uitgebreid belonend.

Hier houd hij zich ook echt keurig aan!

Enige waar we nog mee meoten werken is overal aanraken, in stal blijven en wortels zijn van mij tenzij ik ze aan je geef.

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:56

Zwerfkei schreef:
Dat als ik heb gekookt hij de afwas doet, en andersom
Verder een beetje stofzuigen en ramen lappen.

Geweldig :') _O-

Tussen mij en m'n pony is het aller belangrijkste dat wij allebei respect hebben voor elkaar, dan luistert ze ook gewoon naar wat ik zeg dat ze wel of neit mag doen :D

Het enige wat ze nog welleens wil doen is bedelen voor eten :') maar daar ben ik druk mee bezig

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:00

@ ikke. nou wat mij betrefd zijn het de dingen die ieder paard zou moeten weten :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:03

Mijn allerbelangrijkste afspraak met mijn pony is dat hij bij het afzadelen compleet stil moet staan. Ik háat paarden en pony's die je met een hoofdstel dat half los is kopstoten geven, vréselijk. Ook heb ik lichtelijk verkleumde vingers na het rijden en is het leer stugger door de kou. Dus dan wil ik gewoon in rust kunnen peuteren zonder ook nog eens een schuddend hoofd erbij. Pony heeft dit snel begrepen en blijft gewoon los staan als ik in alle rust eerst het zadel, dan het dekje en dan het hoofdstel af doe. Dan moet hij nog blijven staan tot het halster om is en dan mag hij weer doen wat hij wil. En dat gaat prima.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:04

JoyCiej007 schreef:

- Bit in = niet eten
- Mij niet omver lopen.
- Ho = ook echt Ho.

Hadden mijn woorden kunnen zijn!
Mijn vorige pony had ik ook het commando 'BLIJF!' geleerd, die bleef netjes staan totdat ik zei dat hij weer mocht bewegen :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:04

annlin schreef:
Tussen mij en m'n pony is het aller belangrijkste dat wij allebei respect hebben voor elkaar, dan luistert ze ook gewoon naar wat ik zeg dat ze wel of neit mag doen :D

Het enige wat ze nog welleens wil doen is bedelen voor eten :') maar daar ben ik druk mee bezig

+:)+
Wat ik bij al die "lijstjesmakers" mis is het stuk dat de "baas" doet voor het paard. Voor mijn gevoel betekent het woord "afspraak" toch een tweerichting communicatie en al die lijstjes zijn puur eenrichting communicatie: ik leg op en jij voert uit. Er spreekt een schrijnend gebrek aan "samen" uit ;(

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:12

Waratje schreef:
annlin schreef:

+:)+
Wat ik bij al die "lijstjesmakers" mis is het stuk dat de "baas" doet voor het paard. Voor mijn gevoel betekent het woord "afspraak" toch een tweerichting communicatie en al die lijstjes zijn puur eenrichting communicatie: ik leg op en jij voert uit. Er spreekt een schrijnend gebrek aan "samen" uit ;(

Helemaal mee eens :)
Je paard is je beste vriend. En vriendschap hoort 2 kanten op te gaan.
Wederzijds respect kan je alleen verdienen, niet afdwingen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:23

Dilan1993 schreef:
@ ikke. nou wat mij betrefd zijn het de dingen die ieder paard zou moeten weten :')

Ik zie alleen maar dingen in je lijst die het paard NIET mag. Wat blijft er dan over dat ie nog wel mag, behalve slaafs doen wat jij hem opdraagd?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:27

ikke schreef:
Dilan1993 schreef:

Ik zie alleen maar dingen in je lijst die het paard NIET mag. Wat blijft er dan over dat ie nog wel mag, behalve slaafs doen wat jij hem opdraagd?

je hebt slaafs en je hebt vriendschap. mijn paard moet die dingen uit dat lijstje ook goed onthouden, maar die is echt m'n slaaf niet hoor. ik kan en wil 'm niet dwingen. hij is toch sterker en sneller. Dus als ik m'n paard als slaaf zou behandelen, zou die dan echt netjes meewerken??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:33

Dilan1993 schreef:
ikke schreef:

je hebt slaafs en je hebt vriendschap. mijn paard moet die dingen uit dat lijstje ook goed onthouden, maar die is echt m'n slaaf niet hoor. ik kan en wil 'm niet dwingen. hij is toch sterker en sneller. Dus als ik m'n paard als slaaf zou behandelen, zou die dan echt netjes meewerken??

Ja; een paard is een oppertunist die altijd het beste maakt van de situatie. Wanneer hij geleerd heeft dat slaafs uitvoeren wat er gevraagd wordt het minste ongerief oplevert, dan zal hij slaafs meewerken.

Wat ik echter veel storender vind dan het eventuele wel of niet slaafs zijn van het paard (en wat ik eerder ook al opmerkte), is ook in jouw opsomming de negatieve uitstraling; er MOET vanalles en een hoop MAG NIET. Wat er dan uiteindelijk nog wel mag of kan, vind ik nergens terug, niet bij jou en ook niet bij al die andere lijstjes-aanbidders.........

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:43

bij mij? ik heb het lijstje nie eens geschreven, want ik ben te lui om een heel lijstje te maken.

daarbij, mijn paard mag van mij best schrikken, een bok of een kort sprintje zie ik ook door de vingers. Zolang het te controleren blijft en het geen gevaar voor mij of het paard oplevert. Ook mag mijn paard zich best uitleven en even een partij flink bokken, daar geef ik 'm dan ook de kans toe bij het longeren. Maar daar zit wel een grens aan, als ie echt te wild gaat doen, grijp ik in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:46

Dilan1993 schreef:
bij mij? ik heb het lijstje nie eens geschreven, want ik ben te lui om een heel lijstje te maken.

daarbij, mijn paard mag van mij best schrikken, een bok of een kort sprintje zie ik ook door de vingers. Zolang het te controleren blijft en het geen gevaar voor mij of het paard oplevert. Ook mag mijn paard zich best uitleven en even een partij flink bokken, daar geef ik 'm dan ook de kans toe bij het longeren. Maar daar zit wel een grens aan, als ie echt te wild gaat doen, grijp ik in.

Nee, inderdaad jij hebt geen lijstjes geschreven, ik heb dat verkeerd geinterpreteerd.

Maar wat de "magie" van opvoeding te maken heeft met zo'n negatief ingestoken lijstje, is mij niet duidelijk, kun je dat dan uitleggen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:50

Die van mij mag meer dan genoeg dingen wel, maar om daar een lijstje te maken.. ben ik nog wel tijd mee bezig!

Zolang hij bij mij is, wil ik dat hij rustig en beheerst is. Natuurlijk kan hij weleens schrikken, en dta word ookz eker niet afgestraft. Maar ken bijvoorbeeld ook paarden die na 1x schrikken gelijk de hele weg doorstuiteren uit angst.

Is helemaal niet slaafs, gewoon manieren kwa omgang. Paarden hebben ook een 'speciale' omgang, wij mensen ook. Ik beloon ook alleen voor de goede dingen, straf de slechte dingen niet af. Ik herhaal het alleen nog een keer. Vb. rent hij zo zonder pardon de stal in, dan mag hij er weer uit en opnieuw de stal in. Dit alles gebeurd rustig en beheerst. Tot hij wacht tot ik eerst ga, dan beloon ik hem enorm en is het klaar.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:51

ikke schreef:
Dilan1993 schreef:

Nee, inderdaad jij hebt geen lijstjes geschreven, ik heb dat verkeerd geinterpreteerd.

Maar wat de "magie" van opvoeding te maken heeft met zo'n negatief ingestoken lijstje, is mij niet duidelijk, kun je dat dan uitleggen?

dat was meer een reactie op dat iemand zei dat een paard dat nooit zou onthouden. complete opvoeding is meer dan een lijstje :')

Opvoeding bij mijn paard houdt oa in dat hij ook de gelegenheid krijgt om zich te vermaken zonder mij. Dan zet ik 'm los in de bak en geef 'm een bal of pion. Dan gaat ie er uit zichzelf mee spelen. Of hij negeert me gewoon compleet voor een aantal minuten, gaat ie lopen grazen ofzo.
Dat doe ik vooral, zodat ie niet vergeet dat ie ook nog paard is, en om het werk leuk te houden :) Want ik denk niet dat ie braaf blijft als ik alleen maar met 'm werk, zonder een spelletje of wat ontspanning op z'n tijd.
M'n paard mag van mij ook gaan rennen als ik 'm longeer, alleen als ik in het zadel zit, moet hij wel doen wat ik zeg, gewoon omdat ik wil dat hij onderscheid kan maken tussen spel en werk.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:55

zodiacje schreef:
Mijn afspraken zijn andersom;
Ik heb beloofd hem nooit te verlaten, hem nooit opzettelijk te kwetsen en hem een gelukkig leven te geven.
Volgens mij kom ik mijn afspraken goed na. :D

Ja, zelfde hier :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:16

Dilan1993 schreef:
Opvoeding bij mijn paard houdt oa in dat hij ook de gelegenheid krijgt om zich te vermaken zonder mij. Dan zet ik 'm los in de bak en geef 'm een bal of pion. Dan gaat ie er uit zichzelf mee spelen. Of hij negeert me gewoon compleet voor een aantal minuten, gaat ie lopen grazen ofzo.
Dat doe ik vooral, zodat ie niet vergeet dat ie ook nog paard is, en om het werk leuk te houden :) Want ik denk niet dat ie braaf blijft als ik alleen maar met 'm werk, zonder een spelletje of wat ontspanning op z'n tijd.
M'n paard mag van mij ook gaan rennen als ik 'm longeer, alleen als ik in het zadel zit, moet hij wel doen wat ik zeg, gewoon omdat ik wil dat hij onderscheid kan maken tussen spel en werk.

Nog steeds mis ik "samen" in deze voorbeelden. Hij krijgt een bal of een pion om zelf mee te spelen, zich te vermaken zonder baas, geen vriend die samen met hem plezier heeft. Paard heeft dat dus ook haarfijn door, hij negeert je.
Hij mag bokken aan de longe, wat fijn...... Bedenk dat bokken aan de longe ook voort kan komen uit frustratie, wat is daarop dan jouw antwoord? Het is nog steeds allemaal de baas bepaald en het paard heeft maar te accepteren. ;(