Training spanningspaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:19

Leuk filmpje om te zien en ik ken het probleem. Heb er zelf ook zo eentje, en hoewel hij vaak zijn angst toont, kan hij eens innerlijke angst hebben. En ook hij is een tijd onberijdbaar geweest, maar dat komt nu niet meer voor. ik was mee aan het denken met je filmpje en ik dacht: nou zou ik zo handelen, bv zijn achterhand weg, en dan zie ik jou dat soms doen.
Dus ik werk op ongeveer dezelfde manier, maar dan met touwhalster en ik beloon niet met voedsel. Ik heb het ook niet geleerd van iemand, gewoon gevoelsmatig.
Als tip kan ik je geven dat het bij mijne helpt om een spanningsmoment af te wisselen met rust, waarin hij wat kan nadenken. Maar als hij zo voor zich uit staart dan is er niets mee te bezeilen en dan helpt dat niet en moet ik hem veel oefeningen laten doen zodat hij begint te focussen op mij.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 12-11-10 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:20

mensenmensen, het is enerzijds wel erg makkelijk om dingen die je niet begrijpt af te doen als gelummel. dat ten eerste.
anderzijds zijn deze reacties er niet voor niets.

wat ik zie: ik zie een paard met onrust. maar onrust is iets anders dan spanning. onrust heeft te maken met een gebrek aan concentratie. een concentratie die hij op jou zou moeten hebben maar niet heeft.
ik zie geen spanning in de zin van paniek of angst.

ik zie een paard dat steeds op hetzelfde punt over de schouder naar buiten valt (namelijk voor de kijker rechts van de mens).
ik zie een mens die dat wil oplossen door aan het hoofd te vragen en daardoor het paard op een vrij kleine volte laat lopen wat hij fysiek nog niet aan lijkt te kunnen. aan het eind van het filmpje zie je ontspanning en losheid, maar dat komt ook door de veel grotere volte.

bij de tractor zie ik een paard wat wel erg dicht in je ruimte komt en daar doe je weinig mee.
onrust en nieuwsgierigheid is prima vind ik, maar wel uit mijn ruimte graag.
ik zie een mens dat beloont met voedsel en ik twijfel aan het nut ervan op dit moment in de training. ik zie het voedsel-belonen ook geen effect hebben op het filmpje.
hij wordt er wel onbeleefd van en 'hangt' graag in jouw broekzak (logisch, daar komen steeds lekkere hapjes uit).

ten slotte, het is al een keer gezegd en het is ook mijn allergie, maar ik erger me erg aan je spelfouten. ten eerste ondermijn je daarmee je eigen kennis en kunde, want het staat gewoon... nou ja, dom.
ten tweede krijg je daardoor niet goed uitgelegd wat je wilt zeggen en dus krijg je deze reacties van onbegrip.

ik hoop enerzijds dat jij beter uitgelegd krijgt wat je wilt bereiken en anderzijds dat mensen zich iets verder willen verdiepen in het geheel voordat er geoordeeld wordt.
maar ik kan het ook niet oneens zijn met de reacties. succes!

bastiano680

Re: Training spanningspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:38

Maar Anyw, je kunt toch dingen best prima begrijpen maar het er niet mee eens zijn?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:44

anyw1 als ik iets zie (in dit geval het filmpje) wat nul tot geen rendement oplevert noem ik het gelummel, want het heeft geen nut!

Ik begrijp wat ts wil bereiken, maar zal dit niet bereiken op deze manier, zet hem dan aan de dubbele longe,
daar bereik je (mits juist toegepast) veel meer mee!
Nu kachelt het paard op de voorhand en loopt niet rad door de (te) kleine volte,
dit heeft geen zin en werkt alleen maar belastend...dit paard komt zo never nooit op de achterhand!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:53

|( Arm paard |(
Ik keek het filmpje. Ik heb hardop gevloekt. Waar heeft dit dier het aan verdiend, dat hij op zo'n akelige manier moet worden "getraind...." door iemand die helemaal geen kaas heeft gegeten van het bewegingsapparaat van een paard :o
Dit moet wel het meest vergevingsgezinde paard ter wereld zijn. Hij is duidelijk ook nog kreupel.
Op Bokt zie je vaak het woord zielig staan.
Dan nomineer ik hierbij, dit paard als het zieligste paard van heel Bokt |(

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:56

listiglistje schreef:
anyw1 als ik iets zie (in dit geval het filmpje) wat nul tot geen rendement oplevert noem ik het gelummel, want het heeft geen nut!

Ik begrijp wat ts wil bereiken, maar zal dit niet bereiken op deze manier, zet hem dan aan de dubbele longe,
Nu kachelt het paard op de voorhand en loopt niet rad door de (te) kleine volte,
dit heeft geen zin en werkt alleen maar belastend...dit paard komt zo never nooit op de achterhand!

Precies, dit is nou juist net niet de manier om het rug en achterbeengebruik te bevorderen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:04

Veel mensen schrijven in hun reaktie dat ze geen angstig/bang paard zien.
Sinds wanneer is angst gelijk aan spanning? Dat zijn in mijn optiek twee héél verschillende dingen.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en als zij op deze manier goede resultaten boekt: wat is dan het probleem? Al doet ze dat door gekke bekken trekken op 10m afstand van het paard. Als de eigenaar blij is met het eindresultaat en als het paard lekkerder in zijn vel zit is dat toch positief?
Ik zie goed onderbouwde kritiek voorbijkomen met concrete tips en aanwijzingen, maar een aantal reakties zijn in mijn optiek nutteloos - deze lijken voornamelijk gericht op het onderuit halen van TS en haar filmpje. En dat vind ik erg jammer. Bekritiseren van anderen zou bedoeld moeten zijn om die persoon nieuwe inzichten te geven, verder te helpen, aan het denken te zetten.... in ieder geval iets constructiefs, niet iets destructiefs.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:06

Over constructief en destructief gesproken, toevallig, zeg.
Ik zie iemand die totaal niet constructief met een paard bezig is, maar puur destructief.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:08

YamaDeva schreef:
Sinds wanneer is angst gelijk aan spanning? Dat zijn in mijn optiek twee héél verschillende dingen.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en als zij op deze manier goede resultaten boekt: wat is dan het probleem? Al doet ze dat door gekke bekken trekken op 10m afstand van het paard. Als de eigenaar blij is met het eindresultaat en als het paard lekkerder in zijn vel zit is dat toch positief?
Ik zie goed onderbouwde kritiek voorbijkomen met concrete tips en aanwijzingen, maar een aantal reakties zijn in mijn optiek nutteloos - deze lijken voornamelijk gericht op het onderuit halen van TS en haar filmpje. En dat vind ik erg jammer. Bekritiseren van anderen zou bedoeld moeten zijn om die persoon nieuwe inzichten te geven, verder te helpen, aan het denken te zetten.... in ieder geval iets constructiefs, niet iets destructiefs.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dus je kunt de boodschap beter duidelijk neerzetten bij dit soort types.
Bijdehandje omschrijft trouwens precies hoe ik erover denk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:20

Paard is voor duidelijk niet rad, is daar al eens door een dierenarts naar gekeken?

Als dat wel het geval is zou ik niet op zo'n kleine volte gaan klooien maar lekker bijgezet longeren in een mooie ronde longeercirkel.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 12-11-10 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:20

bastiano680 schreef:
YamaDeva schreef:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dus je kunt de boodschap beter duidelijk neerzetten bij dit soort types.

Dit soort types?!? Wat bedoel je daarmee?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:23

Dankje Bastiano680 :o
Ik wil nog even kwijt, dat mensen die zo een paard denken te trainen (ja denken want dit is geen trainen maar puur klieren wat er in het filmpje gebeurt) beter slangen kunnen bezweren, of gewoon helemaal niet met dieren te gaan "werken".
Het paard is kreupel.
We roepen om het luidst dat longeren op kleine voltes heel erg slecht is (dat is het ook)
En wat zien we in het filmpje? Een kreupel paard. En die moet ook nog eens onbarmhartig kort om.
Ik durf wel te zeggen wat voor soort types, hoor EllenB. Het soort types is, het type wat in dit filmpje op erg on-paardwaardige manier met een paard aan het werk is, en totaal géén oog heeft voor de problemen die dit paard wél heeft. (kreupelheid)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:26

YamaDeva schreef:

Paard zou gespannen zijn, en angst vertonen/bang zijn voor de tractor.

YamaDeva schreef:
Er zijn meerdere wegen naar Rome en als zij op deze manier goede resultaten boekt: wat is dan het probleem? Al doet ze dat door gekke bekken trekken op 10m afstand van het paard.

Die laatse methode kan ze beter proberen, heeft het paard weinig schade van.
Er worden geen daadwerkelijke resultaten geboekt, trek een paard uit zijn vertrouwde omgeving, knoop er een touw aan, en slinger het in de rondte op onbekend terrein: resultaat een geheel ander peerd dan toen die nog thuis stond, totdat peerd begint te wennen.

paarden met mensenproblemen kun je niet heropvoeden, de mens waar het paard een probleem mee heeft die moet je heropvoden.
Helaas is het zo dat die mensen waarmee een paard problemen heeft de weg van de minste weerstand zal gaan bewandelen, en wat kost nu de minste moeite? bruintje uit de kast trekken, en flappen op tafel kwakken.
In het land der blinden is 1-oog koning.

YamaDeva schreef:
Als de eigenaar blij is met het eindresultaat en als het paard lekkerder in zijn vel zit is dat toch positief?
Ik zie goed onderbouwde kritiek voorbijkomen met concrete tips en aanwijzingen, maar een aantal reakties zijn in mijn optiek nutteloos - deze lijken voornamelijk gericht op het onderuit halen van TS en haar filmpje.

Als je iets op het internet kwakt, en de gehele wereld mee wil laten genieten, zorg dan dat datgeen je openbaar maakt te onderbouwen is, dat je weet waarover je praat, maar in je achterhoofd moet houden dat er mensen zijn die meer weten en meer ervaring hebben. Als je dan zoiets openbaar maakt in cyberwereld zoals TS heeft gedaan, dat voorziet van dat commentaar, war rammelt aan alle kanten, dan kan het gebeuren dat de kritiek die geleverd uitgelegd kan worden als onderuit schoffelen en proberen een touch down te scoren, echter door TS niet met de neus op de feiten te drukken daarmee wordt ze pas onderuit gehaald.

YamaDeva schreef:
En dat vind ik erg jammer. Bekritiseren van anderen zou bedoeld moeten zijn om die persoon nieuwe inzichten te geven, verder te helpen, aan het denken te zetten.... in ieder geval iets constructiefs, niet iets destructiefs.

en daarvoor was de kritiek bedoelt. de ogen openen van TS, is inderdaad van destructief voor het ego, maar dat zal niet zo zwaarder moeten tellen dan de hetgeen ze ervan kan leren.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:32

bastiano680 schreef:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is een mooi gezegde, maar hier naar mijn mening uit context. Betekenis: "een grondige oplossing is beter dan doormodderen of het voorzichtig aanpakken, ook al is hij pijnlijk".
Ik lees in jouw post geen oplossing, alleen een ongezouten mening die niet met feiten wordt onderbouwd. Jouw boodschap is overduidelijk dat is waar, maar niemand heeft er wat aan of kan er wat mee. Terwijl er voldoende posts zijn die net als jij niet goedkeuren wat TS doet, maar mét hun mening ook een oplossing aandragen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:35

Ik vind het jammer dat het zo op de man gespeeld wordt. Vandaar mijn opmerking 'wat voor soort types?!?' Het is idd niet zo handig om een filmpje te laten zien met een paard dat niet rad loopt, maar ik vind de methode an sich niet onder het kopje 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden' vallen en 'destructief' is misschien ook een beetje te zwaar. Ok, ik zou het paard ook niet zo kort laten draaien en de volte wat groter maken, maar dat kunnen we toch ook gewoon zeggen?

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:36

Voel je je persoonlijk aangevallen met de uitdrukking: dat soort types?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:42

Nee hoor, ik ben niet in een hokje te plaatsen 8-)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:20

Spanning? Waar zie jij spanning.....
Beest is gewoon verveeld door dit idiote gedoe. Loopt nog niet eens rad ook. Te sneu dit....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:19

Pffff... heftige discussie ontstaat hier... Nu moet ik wel zeggen dat ook ik mij aansluit bij Alane.

Zelf werk ik ook met paarden met ernstige gedragsproblemen tot gevaarlijk gedrag aan toe en ben ik mij zeer bewust van het feit dat afstraffen niet altijd gewenst resultaat oplevert. Integendeel...

Wel bekijk/bestudeer ik heel nauwkeurig het gedrag van het paard, daarnaast bekijk ik waar de oorzaak van het gedrag ligt (fysiek probleem? Verkeerd harnachement? Tekort aan bepaalde voedingsstoffen etc. etc. etc.).

Als ik zo naar dit filmpje kijk, zie ik niet per definitie een spanningspaard. Ik zie wel een paard wat spanning toont, omdat hij weinig concentratie in zijn werk heeft en/of aandacht voor zijn trainer. Het is niet vreemd dat het paard dan spanning toont op het moment dat hij iets ziet wat hem vreemd is of wat hij eng vind. Echter, dat wil dan niet direct zeggen dat je te maken hebt met een 'spanningspaard' en zeker niet 1 met extreme spanning..

Daarnaast vind ik de werkwijze van de trainer ronduit gevaarlijk en 1 die je zeer zeker niet op deze wijze kan toepassen bij een spanningspaard.

Zeker in het begin van het filmpje waarin ze inloopt op de ruimte van het paard, vind ik dat ze wel heel erg vertrouwd op de goedheid van haar paard. Menig spanningspaard had op dat moment vol uitgehaald... Daarnaast vind ik het zwaaiende zweepje een ronduit storende factor in het geheel. Ik begrijp het principe desensibiliseren, maar begrijpt de trainer het principe: "Stapsgewijs te werk gaan?"

De oefeningen schoudervoor die worden getoond, worden slecht uitgevoerd. In aanleg begrijp ik wat ze probeert te doen, maar ze voert het niet correct uit. Het paard overkruist zelfs de achterbenen, waardoor hij letterlijk pootje overgaat en van correcte lengtebuiging dus helemaal geen sprake kan zijn... Het paard valt constant over de buitenschouder weg en het gymnastiserende niveau van deze oefening wordt op deze wijze discutabel.

Je kunt een paard best trainen vanuit een kleine volte (iets wat ik zeer zeker toepas bij paarden met spanning, omdat je die dan sneller 'terug' hebt dan dat je ze in de ruimte laat gaan) maar dan zul je ze goed moeten begeleiden (zoals eerder benoemd een dubbellonge of bijv. lange teugel alhoewel ik dat laatste bij een spanningspaard niet als eerste zal gebruiken) maar dat zul je toch moeten afwisselen met het vergroten van de volte en/of het lopen van rechte lijnen...

Ik denk dat TS echt wel de juiste bedoelingen heeft, maar dat zij zich eerst eens moet verdiepen in de diverse methoden alvorens ze van alles een beetje pakt en daar haar 'eigen' van maakt. Met dit laatste is overigens niets mis, dat doe ik zelf ook. Je kijkt wat je past en je kijkt wat bij een bepaald paard/probleem past en daar doe je iets mee. Maar het is dan wel zaak om de methodes waar je iets van gebruikt, wel van haver tot gort te kennen.

Want wat ik nu zie is een mengelmoes van een hoop dingen, waarvan nagenoeg niet 1 goed wordt uitgevoerd. En op die manier gaat de kracht van de oefeningen volledig verloren. En dat is zonde...

Tip: Ga eerst eens cursussen volgen (nee, geen youtube, echt cursussen/trainingen en dus geld investeren. Als je echt goed bent, verdien je dat straks snel genoeg weer terug) en pas als je echt thuis bent in de materie kun je er je eigen ding van maken. Enkel iets van youtube kijken is niet genoeg. Je zult toch iemand moeten hebben die jou corrigeert als je iets niet goed doet of anders moet doen...

TS rekent pittig geld als ik de website mag geloven en op zich begrijpelijk als je echt waar kunt maken wat je zegt, maar voor het geld wat TS nu rekent, zou ik er persoonlijk de voorkeur aangeven om naar een gerommeerde cq. gediplomeerde trainer te gaan.

TS zal dit paard best met de tijd wel goed krijgen, want ik zie hier geen probleempaard staan to be honest, maar het gaat een hoop tijd en geld kosten en de vorm van training is weinig effectief op deze wijze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:33

MiniMouse schreef:
listiglistje schreef:

Precies, dit is nou juist net niet de manier om het rug en achterbeengebruik te bevorderen.

Nee, maar juist wel om rug- en beenpijn te bevorderen en aan de manier van lopen te zien lukt dat prima! Het is echt kwalijk dat mensen het heel normaal vinden dat er grof geld betaald wordt voor dit soort onkunde en het heet dus eigenlijk gewoon oplichting. Er is niet, maar dan ook helemaal niets aan dit filmpje te zien wat positief, behulpzaam, gezond of leerzaam is voor het paard. Wat we zien is een onkundig grietje dat per se ergens controle over wil hebben en daar dit arme, kreupele paard voor gebruikt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:06

Citaat:
Nee, maar juist wel om rug- en beenpijn te bevorderen en aan de manier van lopen te zien lukt dat prima! Het is echt kwalijk dat mensen het heel normaal vinden dat er grof geld betaald wordt voor dit soort onkunde en het heet dus eigenlijk gewoon oplichting. Er is niet, maar dan ook helemaal niets aan dit filmpje te zien wat positief, behulpzaam, gezond of leerzaam is voor het paard. Wat we zien is een onkundig grietje dat per se ergens controle over wil hebben en daar dit arme, kreupele paard voor gebruikt.

Nou dan zijn we het eens toch... *D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:11

Erg interessant Suelza.
Lees dat jij ook bij t Balingehof werkt en die heb ik erg hoog staan.
Fijn dat je zo uitgebreid op de werkwijze van de TS in gaat. K ga nu toch anders naar t filmpje kijken. Leerzaam :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:34

Wat een verschrikkelijk braaf dier.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:46

Wat een reacties allemaal _-:( Ik vind niet dat het paard erg slecht loopt,wel dat hij/zij door de spanning in de spieren houterig kan bewegen..Door de training leert het paard op een juiste manier met spanning omgaan en het gevolg daarvan is weer dat de spieren los gaan worden..

Ze doet het erg goed met moeilijke paarden en krijgt vaak voor elkaar wat somige andere trainers niet gelukt is...

De opleidingen en trainingen die mensen doen zegt niet altijd iets over kunde..Dat heb ik al zo vaak meegemaakt..Natuurlijk wordt er enorm veel geprutst met paarden,maar ook mensen met veel opleiding zijn niet altijd even kundig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:52

pleiada schreef:
Wat een reacties allemaal _-:( Ik vind niet dat het paard erg slecht loopt,wel dat hij/zij door de spanning in de spieren houterig kan bewegen..Door de training leert het paard op een juiste manier met spanning omgaan en het gevolg daarvan is weer dat de spieren los gaan worden..

Want? Kun je uitleggen hoe je dit precies voor je ziet? Je ziet dat verschillende bokkers de spanning nog niet hebben kunnen ontdekken in dit paard, maar dat hij houterig beweegt omdat hij op een te korte volte wordt gehouden met zijn kop er scheef voor en omdat hij kreupel loopt.
Citaat:
Ze doet het erg goed met moeilijke paarden en krijgt vaak voor elkaar wat somige andere trainers niet gelukt is...

Heb je daar een concreet voorbeeld van, bij het paard van dit filmpje gebeurt namelijk niets, behalve dat hij opgelucht is als hij eindelijk even mag bewegen op een normale volte.

Citaat:
De opleidingen en trainingen die mensen doen zegt niet altijd iets over kunde..Dat heb ik al zo vaak meegemaakt..Natuurlijk wordt er enorm veel geprutst met paarden,maar ook mensen met veel opleiding zijn niet altijd even kundig..

Met een eigen methode kun je tenminste nog jezelf gelijk geven, dat klopt.