3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:33

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiichi

Re: 3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:39

Ik denk dat het heel belangrijk is dat het veulen jou gaat associeren met leuke dingen. Gewoon buiten haar stal gaan zitten, of in de deuropening, misschien een keer wat lekkers geven, beetje kriebelen. Misschien dat ze nu denkt dat jij iedere keer iets vervelends komt doen, zoals bijvoorbeeld een halster omdoen? In ieder geval nog veel succes :) Komt wel goed hoor, kan alleen wat tijd kosten. En anders (voor DA, hoefsmid) gewoon verdoven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:48

Bedankt voor de reacties :)
@kiichi verdoven werkt helaas niet,van een hele spuit Domesedan gaat ze nog niet eens suffen :(
Zelfs de dierenarts stond er van te kijken.
Geloof me we hebben echt al het mogelijke geprobeert en ik heb al heel veel veulens en jonge paarden in handen gehad maar dit is echt iets wat ik ook nog niet eerder heb meegemaakt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:03

nou zo te lezen heb je gewoon een mega dominant veulen, die duidelijk opgevoed moet worden. Paarden zijn slim hoor, en ze weet nu dat haar agressieve reaktie naar jou toe werkt.

Zou toch met strenge hand haar vangen, halster met een stukje touw eraan doen en iedere dag beetpakken enzv.Je niet laten imponeren door haar slechte gedrag. later als ze "groot "is gaat dit gedrag vanzelf over, gewoon kwestie van beetpakken en niet zeuren.

En ik heb al heel wat veulentjes grootgebracht ook met dit gedrag, je moet niet zelf gaan tobben, maar een sterke vent dit laten doen.

veel geluk :D

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:07

@Meredith,
Dit gaan we inderdaad maandag ook doen.
Omdat ik ook wel besef dat ik dit niet alleen kan komen er 2 mensen helpen die hier ook veel ervaring mee hebben.
het punt is dat ze zo ontzettend vlug is dat ze mij een paar weken terug vol tegen mijn borstbeen heeft geslagen waardoor ik met de ambulance afgevoerd moest worden end at zie ik echt niet nog een keer zitten :)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:23

gelijk heb je hoor, ze zijn zo gek als een deur en niet mee te onderhandelen, ik weet er alles van :D gelukkig doet mijn man dit altijd en het is niet altijd leuk om te zien, maar een veulen heeft gewoon te luisteren ,doet ze dat niet en je kunt dit niet in de hand houden gaat dit van kwaad toch erger, toch een kwestie van karakter en niet zozeer dat ze niet in de hand is geweest, heeft er wel aan bijgedragen.

Komt echt wel goed hoor!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:29

Met een strenge hand komt dit zeker goed, en die losse achterbeentjes........ zet de waterslang er maar regelmatig op. Hoe meer 'geklooi' met de achterbenen, hoe fijner voor jullie én de smid straks. Het zal even een poosje geen 'lieve en fijne' opvoeding zijn, maar daar heb je straks alleen maar profijt van.
Succes +:)+

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:33

@Meridith,

Het is ook gewoon echt een dominante tante en toen ik mijn merrie liet dekken wist ik ook dat ik vanaf dag 1 duidelijk moest maken aan dit veulen dat ze zich moet gedragen.
Het is natuurlijk ook een bloedkikker dat is haar moeder ook en die keuze heb ik bij de hengstkeuze zelf gemaakt.
Het punt bij haar is gewoon geweest dat ze vanaf dag 1 niet geaccepteerd werd door haar moeder en ze toen ze 4 dagen oud was naar een pleegmerrie in Duitsland is gegaan.
Daar kwamen ze helaas nooit in de hand en dit is dan net een veulen waarbij dat niet handig is geweest want 99 van de 100 keer gaat dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:32

ik ben echt heeel benieuwd hoe het maandag zal gaan ?
zit je topic echt op de voet te volgen , t is me wat , zo jong maar nu al zo sterk karakter.
fijn om te lezen dat er al iets van vooruitgang in zit , en dat je merrie haar als weer accepteerd. als er eenmaal een halster om zit gaat het in een snelvaart heb ik het idee , iig suc6 maandag met je hulpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:15

Mijn hengstje kreeg ik ook niet in de hand. geen halster aan.
Die hebben we samen met een heel lang touw (ieder natuurlijk aan 1 kant) heel langzaam in een hoek van de wei gedreven. Eerst een zacht halstertouw om de nek laten zakken en toen een halster omgedaan.
Verder dag na dag uren met lekkere dingen in de wei gezeten.
Maar die tijd heb je niet zeg je?? Maar voor het bezoek van de dierenarts misschien op onze manier proberen?
Succes

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:19

pandora1 schreef:
Mijn hengstje kreeg ik ook niet in de hand. geen halster aan.
Die hebben we samen met een heel lang touw (ieder natuurlijk aan 1 kant) heel langzaam in een hoek van de wei gedreven. Eerst een zacht halstertouw om de nek laten zakken en toen een halster omgedaan.
Verder dag na dag uren met lekkere dingen in de wei gezeten.
Maar die tijd heb je niet zeg je?? Maar voor het bezoek van de dierenarts misschien op onze manier proberen?
Succes

er is in dit geval al heel veel geprobeerd , en touw gaat het in dit geval ook niet worden denk ik , als sederen al niet werkt. ;)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 21:27

Hoi Allemaal,

Weer heel erg bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van de vorderingen.
Haar moeder is ook echt een tante hoor maar die heeft zon geweldig ijverig karakter onder het zadel dat is echt een droom om mee te werken.
Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat haar karakter wel net dat beetje extra geeft als het nodig is.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:11

Nou even een update

Vandaag was Fidelity in een goede bui ze heeft lekker de hele dag buiten gespeeld met haar vriendinnetje en mijn merrie en toen ik vanavond de stal in liep om de voerbakken er uit te halen kwamen ze samen naar me toe en liet ze zich over haar hals aaien en bleef goed ontspannen.
Het duurde geen minuten maar wel net lang genoeg om mij het gevoel te geven dat het allemaal wel goed gaat komen.
Ik twijfel nu wel even of ik die mensen maandag moet laten komen om te helpen met vangen.
Zoals ze nu reageerde heeft ze nog niet eerder gedaan en ik zou het natuurlijk zonde vinden als ze maandag dan weer zo boos en teleurgesteld wordt dat ik weer opnieuw kan beginnen

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:19

Citaat:
kwamen ze samen naar me toe en liet ze zich over haar hals aaien en bleef goed ontspannen.

Jeej!

(Ook ik blijf je volgen. Lijkt me lastig met die mensen die maandag komen. Als ze nu zo'n vooruitgang laat zien, dan liever zonder dwang, maarja... waar trek je de grens...)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:26

ik blijf dit ook even volgen.

ik heb ook afgespeende veulens die nooit in de hand waren geweest, hier gehad.( van andere mensen)
ik ging dan 1 uurtje of zo, met een stoel en leesboek in de wei of stal zitten.
en na 1 dag of kon ik ze al aaien, en zo opbouwen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:27

Ja dat is het inderdaad waar trek je de grens....
Lastig maar ik ben voor nu echt even heel blij met haar reactie van vandaag.
Toch gek dat ik met zo iets kleins zo happy kan zijn :)
Er zullen vast mensen zijn die denken nou nou poeh poeh ze heeft een veulentje geaait maar voor mij en Fidelity voelt het echt als een overwinning :)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:40

Ik heb geen ervaring met het werken met veulens, maar ik zou zeggen ga op deze voet verder. Heb nog wat geduld, je ziet dat je nu al wat meer mag. Die andere mensen kun je altijd nog laten komen als het over drie maanden nog niet gelukt is. Met geduld kom je heel ver en vertrouw op je eigen intuïtie.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:46

Ik laat van de week mijn smid even van een afstand kijken of ze nog kan wachten want ze heeft wel al behoorlijke lange voeten hoor ze is vanaf de geboorte nog niet naar de smid geweest dus 3 maanden wachten is denk ik voor haar voetjes geen optie.
Die voetjes is het enige waar ik me nu nog een beetje zorgen over maak namelijk.
Ze heeft gelukkig wel gelijke voetjes maar er zitten echt nog van die eendensnaveltjes aan dus die moeten er eigenlijk wel af.
We gaan van de week wel ook een verhard stuk bij de paddock trekken zodat haar voetjes daar ook iets op slijten.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:55

tjah , misschien afspreken met die mensen die maandag zouden komen om het een week uit te stellen. misschien gaat het nu wel sneller als je verwacht , je hebt haar geaait en het heeft haar niets engs opgeleverd.

ben wel heel erg blij voor je , moet idd een super goed gevoel geven , een hele overwinning ;)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:19

ajesca123 schreef:
Ja dat is het inderdaad waar trek je de grens....
Lastig maar ik ben voor nu echt even heel blij met haar reactie van vandaag.
Toch gek dat ik met zo iets kleins zo happy kan zijn :)
Er zullen vast mensen zijn die denken nou nou poeh poeh ze heeft een veulentje geaait maar voor mij en Fidelity voelt het echt als een overwinning :)

Van de kleine dingetjes moet je het hebben he!

Wat fijn dat het al wat beter gaat, bij zo,n vechters baasje is dit de beste vriendelijke aanpak!(er zijn er zoveel)
Je kan inderdaad ook een stel sterke kerels laten komen en hem in een hoek van de stal drijven maar dan ga ik liever mee in jou aanpak!

Poeh denk er wel om dat je niet nog een keer zo,n schop krijg, als je laatst dat bericht ook weer las van een vrouw van net 30 met man en kids Brr!

Succes ermee

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:44

Ik zou proberen om de veulens samen bij te voeren en zo het vertrouwen te winnen. Zorg voor een stalletje waar je elke dag brok neerzet, en waar je de eerste keer met het brave veulen heen loopt.
Gewoon een week lang elke dag brok voeren en niet proberen het veulen aan te raken. Zorg dat het normaal wordt. Dan ga je bij de bak brok staan en het brave veulen wat poetsen of aanraken. Zorg ervoor dat het normaal wordt dat je bij de veulens staat als ze brok krijgen. Bouw het zo verder uit..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 03:26

Het is inderdaad een dominant veulen waarvan de reacties van haar moeder waarschijnlijk nog op haar netvlies gebrand staan. Als je haar eenmaal een halster om heebt kun je haar ook een lang touw omdoen, ze weten dan gauw genoeg dat als ze te snel gaan ze moeten stoppen omdat ze op het touw staan, na verloop van tijd kun je er dan een kort touwtje aan doen. Ik zou er toch voor kiezen om wel dat halster om te doen en de veearts uit te stellen want warschijnlijk slaat het veulen het licht uit zijn ogen. Wat de verdoving betrefd, waarschijnlijk werkt het niet omdat het veulen al vol met stress aan het eten begint en dan de verdoving geen kans krijgt om te werken. Probeer het nog eens en doe de deur van de stal dicht als je de voerbakken ophangt, ga de box uit en maak de deur open en laat deze gewoon openstaan. Doordat ze zelf in en uit kan lopen blijven ze vaak al een stuk rustiger, grote kans dat de verdoving dan wel gaat werken.
Fijn dat je haar wel al kan aaien ik hoop dat deze stijgende lijn zich voort blijft zetten. Sterkte