Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:49

Ik heb toch een andere mening. Mijn huidige paard, heb ik als verzorgpaard gekregen toen hij 10 maanden oud was. Hij liep met een leeftijdsgenoot. Maar vanaf dat moment al vanalles met hem gedaan. Poetsen, wandelen, longeren (gewoon simpel en kort, gangen op de stem leren). Met 2,5 jaar geregeld een zadeltje opgelegd. Niets meer, niets minder. Toen ik er eenmaal opging met 3 jaar. Keek hij niet meer op of om.

Een groot nadeel van paarden in de opfok vind ik dat ze behoorlijk mensenvreemd zijn als ze er vandaan komen en dan moeten ze ineens een heleboel van die mensen! Vind ik een stuk oneerlijker dan een zadel op een jonger dan 2,5 jarig paard leggen. Een zadel erop betekent niet gelijk de ruiter er ook op.

Momenteel heb ik ook een merrie van 1,5 jaar. Vanaf dag 1 dat ik haar heb (ze was toen 7 mnd) doe ik vanalles met haar: Poetsen, wandelen, voetjes geven, hoefsmid, trailer laden, gangen leren op de stem en soms leg ik de zadel van mijn andere paard ook heel eventjes op haar (geen singel ofzo). Gewoon om te laten weten wat het allemaal is. En ze vind het prachtig! Laatst voor een onderzoek naar de dierenarts. Werd foto gemaakt van haar been. Ze bleef voorbeeldig staan.

De jaren voor het zadelmak maken, gebruiken voor kleine stapjes erna toe is wat mij betreft een must. Kinderen leren ook vanaf dag 1! Die eerste jaren van je paard samen doorbrengen is de basis van je band samen met je paard!

Dilan1993

Re: Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:08

Ik vertel je 1 ding: leer je paard zo snel mogelijk manieren! Jong geleerd, oud gedaan. Mijn paard heeft verschillende eigenaren gehad, was hengst en had nooit bij andere paarden gestaan. Gedraagt zich af en toe echt idioot, zeker als er andere paarden bij zijn

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:20

Mee eens!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:25

Jacco_hind, ik doe het volledig zoals jij het zegt! En wat heeft iedereen hier tegen dat longeren, het is niet dat die 2 uur gaan draven hé ..

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:31

[
volbloedfan schreef:
is dit een geintje ts?

Citaat:
Waarom denk je dat?

Het is geen geintje hoor, dit kwam zoals al eerder geschreven bij mij op, en dacht gewoon ik stel de vraag op Bokt.
[i]Want er moet toch een wetenschappelijke reden achter zitten waarom je een pony pas vanaf een bepaalde leeftijd
dingetjes mag gaan leren??
Bij honden zijn de meningen verdeeld, er zijn mensen die de hond "groen" laten tot ca 1 1/2 jaar, maar er zijn ook
mensen die al op een leeftijd van 8 weken met een pup aan de slag gaan.
Die is er: Een jong paard kan later last van zijn of haar rug krijgen als je er voordat ze 3 zijn iets zwaars oplegt, [b]meer dan een keer.

Veulens springen ook op elkaar, en dat is wel wat zwaarder dan een zadeltje voor 1 foto'tje..
Dus het maakt niet uit. Longeren ook niet. Kijk een bit erin gooien oké.. Maar wat veel mensen hier al onder longeren verstaan is touwtje aan het halster en rondjes om je heen laten rennen.. Echt longeren is met touwtjes, een bitje en een longeersingel zodat je je knol ook kan sturen ect.
Maar beter is toch je veulen gewoon veulen te laten zijn. Het kan echt geen kwaad om er iets mee te doen. Tor is nog steeds niet verpest na meer dan 1 jaar met hem lopen, poetsen, hoeven pakken en door het verkeer lopen.
Hij heeft ook een jong speelmaatje, dat is het enige wat hij echt nodig heeft, + een wat ouder paard. Gewoon om zijn plaats te leren kennen in een kudde. Een opfok is niet nodig, maar wel handig als je geen jonge paarden meer hebt.

Waarom mensen er altijd zo'n drama van maken, een jaarling die voor 1 foto misschien net 1 minuutje met een zadeltje met een pop op zijn rug gaat staan.. Dan kun je hem beter de hele dag in zijn eentje laten staan als je dan al bang bent dat zijn rug eraan gaat, of zijn benen..
Het enige wat je niet mag doen met een jaarling/veulen, is echt longeren en erop rijden. Zitten mag al als ze 2 zijn. Maar 1 of 2 keer een minuutje. Dat is hetzelfde als spelen en ze pikken het inrijden beter op. Niet dat ik dit doe, dat zeg ik niet. Maar ik moet dat doen van zijn baas op die leeftijd. En die is echt wel goed voor zijn dure stamboom-pony en vierspan hengst die de merrie's moet gaan dekken.

Dus denk nou alsjeblieft niet te extreem, en je houd een eigenaar echt niet tegen, en tegen mij dingen zeggen heeft ook geen zin.. Zijn baas krijgt dit toch nooit te weten, en al wist hij het wel, ik vertaal zijn menig. ;)
jaa dat heb ik dus ook met de eigenaar van mijn verzorgponys,
die zegt dat je ze met de 2e al kan inrijden met ons gewicht nou sorry hoor
ik doe het gewoon nniet meer,
hij vraagt het steeds of wij er weer een willen inrijden(handelaar) dan vragen we eerst hoe oud die is,
meestal is die 2 of 2,5 maar we hebben okal ponys gehad die 1,5 waren die zouden dan blijven als we ze hadden ingereden,
we hebben ze mak gemaakt kan er alles mee,
hebben geen zadel opfgedaan dit jaar komen ze terug zijn lekker de wei op gegaan het helejaar omdat wij hadden geweigerd om in te gaan rijden,
omdat ze te jong waren
denk maar niet dat ik oooit nog een keer zon jong beestje ga inrijden,
dalijk later heel zijn rug naar de klote

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:38

En longeren is uiteraard niet met het hele hebben en houden eraan! Gewoon halstertje (of simpel hoofdstelletje) en een longeertouw. Bezig zijn met een jong paard geeft onderling vertrouwen.

Met mijn paard is het nog steeds zo, dat als ie ergens niet langs, over, of door wil als ik er op zit, dat als ik tegen hem praat hij er alsnog over heengaat. Gewoon op mijn stem. Twijfelt ie dan nog dan stap ik af en dan loopt ie in 99 van de 100 gevallen zo met me mee. Hoeveel ruiters hebben in zo'n geval strijd met hun paard?! Volgens mij een heleboel.
Ik ben er van overtuigd dat ie door zijn basis zo relaxt en goed van vertrouwen is. Hij heeft mij bijna 2,5 jaar (hij was 10 mnd oud toen ik hem leerde kennen) gezien en meegemaakt zonder het rijden. Hij kent mij dus ook zonder een zadel!
Laatst bijgewerkt door Jacco_Hind op 25-10-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:40

wat vinden jullie ervan als een hengst ruin word 2,5 jaar is en zoveel mogelijk beweging moet dan? :D ben gewoon benieuwd hoor!

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:43

Waarom moet ie zoveel mogelijk bewegen, ismy?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:44

ismy schreef:
wat vinden jullie ervan als een hengst ruin word 2,5 jaar is en zoveel mogelijk beweging moet dan? :D ben gewoon benieuwd hoor!

de mijne was 4 toen ie gecastreerd werd, DA zei: zet 'm in een wei of paddock of ga er minstens een uur per dag mee aan de hand lopen.

was bij de mijne niet nodig, die liep op de wei al de hele dag langs de draad heen en weer :')

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:47

@ Jacco_Hind, mijn paard moest veel bewegen zodat de castratiewond niet meteen dicht zou groeien. Als dat zou gebeuren, zou de kans op ophopend wondvocht en ontstekingen groter zijn. DA zei: laat die wond maar lekker open, kan het vocht nog eruit

Ginger21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:49

wat wel leuk is om te doen en ook goed voor de opvoeding is al met de moeder mee naar buiten. Daar leren ze echt veel van en is ook erg leuk! heb ook wel eens gehoord dat je (als het beestje een beetje rustig is) er beter eerst op kan gaan zitten zonder zadel, dan voelen ze je beter aan(je zit enzo).

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:53

Ik zou zeggen lekker veel buiten laten lopen. Is ie niet actief genoeg (kan ik me niet echt voorstellen voor een net gecastreerde 2,5 jarige), dan zou ik gaan wandelen en simpel longeren. Of los "longeren" in een bak of paddock (wellicht beter idee als ie het longeren nog niet kent ;) )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:54

Wat een hoop verschillende reacties in dit topic zeg, grappig om te lezen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan met mijn jonkie:
- Halster om
- Mee lopen aan het halster
- Borstelen
- Buiten wandelen --> verkeersmak maken
- Basis grondwerk net mee begonnen (2,5 jr)
- Stemhulpen net mee begonnen (gewoon er naast, niet longeren).
- Schriktraining net mee begonnen (paraplu, skippybal op de rug, drukte)
- Trui, doek oid. op de rug leggen
(Hij wordt in maart 2011 drie jaar)

Met een zadel er op leggen ga ik sowieso nog even wachten, ik wil eerst dat hij goed leert stil staan, en went aan kleinere dingen op zijn rug.
En ik weet dat hij dingen op zijn rug geen probleem vindt, dus waarom zou ik het dan nu al doen? Ik laat hem verder gewoon lekker spelen.

Wat ik van plan ben verder te gaan doen:

- Verder met stemhulpen en grondwerk
- Met 3 jaar: zadeltje er op.
- Met 3 jaar: bitloos hoofdstelletje om en dan naast hem lopen en hem leren wennen aan teugelhulpen (icm met stem natuurlijk)
- leren stil staan als ik op een krukje ga staan naast hem
- Met 3 jaar: een beetje over hem heen hangen vanaf het krukje (nog zonder veel gewicht).
- Met 3 jaar: Longeersingeltje om, zodat hij went aan de singel. Dan hoeft hij niet in 1x te wennen aan zadel en singel.

- Met 3,5 jaar: Er op gaan zitten, MITS hij braaf stil staat en zich fijn voelt met zadel, hoofdstel, en mij naast hem op de kruk.
- Met 3,5 jaar: Leren longeren.

- Met 4 jaar: los rijden, leren sturen, zithulpen leren.

- Met 4,5 jaar: Als het stuur en de rem er goed op zitten, rustig de andere gangen gaan aan leren.
- Met 4,5 jaar: Buiten rijden, goed op eigen benen leren lopen.

- Met 5 jaar: Dressuurmatig bezig gaan, zodat hij correct loopt.

Rijden, longeren, etc. allemaal onder begeleiding! :)

Dit is ongeveer het idee wat ik nu in mijn hoofd hebt. Als iemand opmerkingen heeft hoor ik het graag. :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:55

Jacco_Hind schreef:
Ik zou zeggen lekker veel buiten laten lopen. Is ie niet actief genoeg (kan ik me niet echt voorstellen voor een net gecastreerde 2,5 jarige), dan zou ik gaan wandelen en simpel longeren. Of los "longeren" in een bak of paddock (wellicht beter idee als ie het longeren nog niet kent ;) )

ik was echt heel blij dat de mijne zelf al heel bewegelijk was. Ik kon namelijk niet met 'm aan de hand wandelen, was ie te wild voor

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:57

@Ginger... Ik zou eerst gewoon een zadel er opleggen. En de eerste keer zou ik ook met zadel doen (tenzij het alleen zitten is, dan kan het wel zonder, denk ik), voor het geval je paard er niet zo rustig onder is. Heb je als ruiter toch wat houvast. En natuurlijk iemand ernaast!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:58

ThreeFingers schreef:
Dames begrijp me niet verkeerd, ik wil helemaal geen pop met zadel op een veulen leggen enz. Het was een voorbeeld. Omdat ik dat een keer op een foto had gezien.
Jonge honden kun je op een speelse manier ook al veel leren, dus kwam bij mij de vraag waarom bij pony`s en paarden pas op de leeftijd van 3 jaar.
Ik bedoel dus niet het echte werk, maar echt wat basis dingetjes. En afhankelijk van het type pony of paard.
Sommige hier gaan met kinderen vergelijken, maar een mensenkind is in mijn ogen niet te vergelijken met een veulen. Maar goed ook een kind kun je op jonge leeftijd van alles leren. Je moet ze toch opvoeden?
Dank jullie wel voor de antwoorden!

We mogen van jou een mens niet vergelijken met een paard, maar zelf vergelijk jij een paard met een hond. Dat zijn ook 2 hele verschillende dieren. Verder zijn hier alle tips al gegeven wat je wel en niet kan doen, daar kan ik niks aan toevoegen dus laat ik het hierbij.

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:03

@sodeletuut: Schema klinkt goed. Je neemt er goed de tijd voor. Wat mij betreft erg belangrijk!
Al zou ik mezelf niet vastpinnen op een schema. Ik denk dat sommige dingen sneller gaan dan je gepland heb :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:10

Dank je Jacco_Hind, altijd fijn om te lezen.
En ik pin me er ook zeker niet op vast, ik kijk gewoon hoe mijn haflinger het oppakt. Alleen als het té goed gaat, moet ik me zelf wel tegen houden, dat weet ik nu al. Want hij is echt een goedzakje, dus als alles makkelijk gaat, wil ik niet te enthousiast worden en met 3,5 al door het bos galoperen. :+ Maar we zien wel hoe hij het doet. Zoals hij er nu uit ziet, is 't echt nog een puppy, en ik moet er niet aan denken om er nu op te gaan zitten. Gaat nog wel even duren tot hij echt sterk genoeg is in zijn lichaam.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:14

Ik wandel dagelijks met mijn jaarling naar de grote wei, 7 minuten s'ochtends en en 7 s'avonds, ma en broer lopen dan ook mee en dat vinden ze allemaal geweldig, met een week of drie halster erom gedaan en laten wennen aan naast ma meelopen, tot nog toe is ze pas een keer alleen mee naar buiten geweest, het voordeel ze zijn allemaal mega verkeersmak en tegenstelling tot de 3 jarige die vers van de wei naar ons is gekomen en hebben veel vertrouwen in mensen en luisteren naar stemcommando's.
longeren en verder beleren gebeurt hier niet voor hun derde en niet voordat ze eraan toe zijn, ik heb er 2 tot 4 jaar laten staan.

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:16

Inderdaad. Risico om te snel te veel willen is groot. Schema is een ideale stok achter de deur!
Je zegt het zelf al... hij ziet er nog niet volgroeit uit (looks like a puppy :D ), daar moet je ook rekening meehouden. Het ene paard is het andere niet!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:30

Klopt, en al zag hij er wel al volwassen uit, dan zijn de groeischijven toch pas dicht met 4 (?) jaar. Maar dit helpt wel mee, want wie gaat er nou op een puppy zitten. :D

Sonjim, dat klinkt prima. :j

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:33

Ziet soms in ogen van omstanders raar uit met 3 tegelijk wandelen, maar zo mak als ze zijn gaat het best.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:35

Leuk toch, als dat kan! :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:44

Ik wil gaan beleren zonder longeren, heeft iemand dat ook eens gedaan?

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:55

@ Amalarab: Waarom wil je gaan beleren zonder longeren? Simpel (halster/hoofdstel longeertouw) longeren heeft wat mij betreft een toegevoegde waarde. Ik heb mijn paard daar geleerd op mijn stem aan te draven e.d. Voordeel als je later in gaat rijden: benen aanleggen en "Drrrraf". Hoppa! +:)+
Natuurlijk kan je je dat ook leren als je naast je paard loopt, maar je moet hard kunnen rennen voor de galop!! :=