koop je een paard op karakter of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:58

Ik wou perse een appaloosa, dus mijn eerste belangrijke punt was uiterlijk maar vervolgens ben ik net zo lang rond gaan zoeken tot ik het paard met het juiste karakter vond, er zijn duizenden appies en als ik tijdens mijn 'zoektocht' toevallig een bruin paard tegen gekomen was die bij compleet aanstond dan was ik gewoon daarvoor gegaan. karakter vind ik het belangrijkst. Er hoeft niet perse een band te zijn maar (dit is wat moeilijker om uit te leggen) vind ik het wel belangrijk dat er een soort 'vibe' is. Iets waaraan je voelt dat het paard bij je past, dan komt die band/klik vanzelf :)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:11

Udo2001 schreef:
Ik kocht mijn paard als 3 jarige op basis van uiterlijk en gang werk (ondanks zijn haar enz). Hij was ook zo groen als gras, en wist haast zeker dat dat paard als je goed met hem omgaat hij het ook met jou doet. Dat is het voordeel van een onbeleerd/niet verpest paard. Deze groeien echt naar je toe, ik vind dat heerlijk. En het zadelmak maken was dus ook een eitje. Ik heb hem bijna 3 jaar en het is een super lekker dier geworden,
en ook nog eens getalanteerd.

Mooi om te lezen! Zal een wereld van verschil zijn geweest toen je het paard kocht en nu. Jouw verhaal laat eigenlijk zien dat een groene zo wat alleen maar voordelen heeft: groeien naar je toe, worden alleen maar mooier, en vaak een stuk voordeliger in prijs.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:26

FrankavdT schreef:
Udo2001 schreef:
Ik kocht mijn paard als 3 jarige op basis van uiterlijk en gang werk (ondanks zijn haar enz). Hij was ook zo groen als gras, en wist haast zeker dat dat paard als je goed met hem omgaat hij het ook met jou doet. Dat is het voordeel van een onbeleerd/niet verpest paard. Deze groeien echt naar je toe, ik vind dat heerlijk. En het zadelmak maken was dus ook een eitje. Ik heb hem bijna 3 jaar en het is een super lekker dier geworden,

Mooi om te lezen! Zal een wereld van verschil zijn geweest toen je het paard kocht en nu. Jouw verhaal laat eigenlijk zien dat een groene zo wat alleen maar voordelen heeft: groeien naar je toe, worden alleen maar mooier, en vaak een stuk voordeliger in prijs.

Helemaal mee eens, ik koop ze ook het liefst onbeleerd. Maar niet iedereen kan een een jong paard fatsoenlijk beleren, daar gaat zo veel fout!
En dan krijgen natuurlijk de paarden de schuld dat ze lastig zijn....

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:39

muc schreef:
FrankavdT schreef:

Helemaal mee eens, ik koop ze ook het liefst onbeleerd. Maar niet iedereen kan een een jong paard fatsoenlijk beleren, daar gaat zo veel fout!
En dan krijgen natuurlijk de paarden de schuld dat ze lastig zijn....

Klopt muc, maar zo moeilijk hoeft het niet altijd te zijn, mits ze een beetje verstandig te werk gaan.
De beginselen zoals een hoofdstelletje aan zijn denk ik voor iedereen wel te doen. Voor het echte werk ze dan wegbrengen naar iemand die het paard netjes zadelmak kan maken en daarna met gedegen instructie rustig aan de gang. Binnen een half jaar ben je dan een heel eind met zo'n groentje!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:47

Tsja wat ik vind is dat je wel degelijk een aantal richtlijnen moet hebben als je begint met zoeken naar een paard. Maar ik vind ook dat je jezelf de ruimte moet gunnen om daarvan af te wijken, anders vind je nooit het perfecte paard.

Ik was destijds op zoek naar een fijn rijpaard en vooral geen schimmel :') (3x raden wat ik nu op stal heb staan... Juist). Toen ik mijn huidige paard op marktplaats zag staan heb ik in de eerste instantie niet eens gekeken, want ja ik wil geen schimmel. Maar het paard in kwestie bleef steeds terugkomen en uiteindelijk toch gekeken en ik was direct verkocht! Qua omschrijving ook wel iets wat bij mij zou passen.
Dus wij gaan kijken en er was direct een klik! Dus dit paard moest het worden(dat paardlief mij nog even beet, hebben we verder maar geen aandacht aangeschonken).

Ik ben van mening dat de klik(!!) er direct moet zijn. Onder de klik versta ik niet een band, want die moet inderdaad groeien, maar echt een klik. Ik geloof niet in "de klik komt vanzelf wel", nee de klik is er of is er niet*punt*. Karakter en en kwaliteiten zullen zeker meespelen, maar een paard dat in theorie perfect is hoeft nog niet goed te zijn als er geen klik is.

Ik koop het paard dus op de basis van een klik die er moet zijn. Als ik nu weer naar een paard zou gaan kijken, zou ik wel een wensenlijstje maken, maar wensen zijn ook om vanaf te wijken. Ik moet bij de advertentie direct een goed gevoel hebben. Als ik er dan ook nog een klik mee heb zou het goed kunnen dat het paard dan mee naar huis komt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:49

Ja dat denk je dat dat voor iedereen te doen is. Als ik hier soms vragen zie, hoe leer je een paard zijn mond open te doen, voetjes te geven. Laat die alsjeblieft geen 3 jarige kopen want dat gaat meestal niet goed. Ik vindt het met beleren juist dubbel zo belangrijk dat het paard geen slechte ervaringen krijgt (vaak niet verkeerd bedoeld door mensen maar oh zo jammer)

Diesel2005

Re: koop je een paard op karakter of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:53

Ik was eigenlijk op zoek naar een bomproof paard. Geen specifiek ras, maar geen koudbloed. Max 10 jaar en het liefst een ruin. hihi!
Nu heb ik een Welsh Cob merrie van 13 en bomproof is ze niet echt te noemen. Toch geen seconde spijt gehad!
Ik zag haar en dacht: JA! Ik reed haar en dacht nog steeds: JA!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:11

Een paard moet bij je passen. Voor een heleboel mensen is braaf het allerbelangrijkste.
Verder zouden mensen beter een goed gereden paard kunnen kopen, dan een veulen of jong paard. Dit gaat vaak fout: een paard naar je eigen hand zetten.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:15

Ik kijk eigenlijk niet naar karakter maar naar kwaliteit. Wel probeer ik er achter te komen hoe ze reageren op iets dat ze niet kennen. En dat zegt imo heel veel over het karakter.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:23

Als ik een klik heb met een paard maakt het me allemaal eigenlijk niet zoveel meer uit, maar ik ga toch alleen bij paarden kijken die aan mijn eisen voldoen of bij me zouden kunnen passen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:36

Dank u :o Het was ook de beste aankoop van mijn leven. Eigenlijk niet eens de bedoeling dat het zo zou gaan.
Maar ik heb gelukkig een goede instructrice die mij elke ochtend begeleiden in het zadelmak maken van mijn paard
Zirocco. Ik heb het in alle rust kunnen doen, en heb nu een wereldpaard. De volgende gaat weer zo..
p.s Heb net de video's bekeken van 3 jaar terug (zadelmak maken) en nog steeds zit ik te glunderen (ben al 28 jaar :o )

FrankavdT schreef:
Udo2001 schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:52

Ik heb mijn paard op haar karakter gekocht; daar was ik verliefd op geworden.
Dat ze ook écht leuk kon lopen... daar kwam ik pas achter toen ze van mij was :+ := :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:21

Hm, mijn verhaal over hoe ik aan m'n paard kwam...

Ik ben afgelopen zomer geslaagd voor mijn havo examen. Dit was de voorwaarde voor ik een eigen paard mocht. Ik dus rondkijken. Mijn voorkeur was een arabisch volbloed, ongeveer 10 jaar oud, bereden, verkeersmak, ruintje, niet al te sterk karakter, liefst geen schimmel. (Erg ben ik he?)

Ik zag er veel langskomen op marktplaats en zeelandnet. De één trok me iets meer dan de ander. Maar op een dag zag ik een advertentie staan van een SPIERWITTE arabische volbloed HENGST van VIER jaar, ALLEEN NOG ZADELMAK en als kers op de slagroom FEL KARAKTER.

Oftewel, een paard waar ik in eerste instantie niet naar zocht. Toch was er een reden dat ik een bod deed op dit paard, Princeton genaamd. Ik mocht al snel komen kijken. Ben dus helemaal naar Noordholland gegaan (3 uur rijden vanaf hier) en heb hem bekeken en even op 'm gereden (aan de longe). Ondanks dat ik eigenlijk een ander soort paard zocht, besloot ik dat dit mijn droompaardje was. En zo kwam hij een paar weken later naar Zeeland. Af en toe geloof ik nog steeds niet dat het paardje echt van mij is :')

Maargoed, ik zocht dus ook wel een paard op karakter. Dat zou iedereen eigenlijk moeten doen. Maarja, het zijn levende wezens, je weet nooit wat er op je pad komt en waar je een klik mee hebt ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:11

Ik koop zoiezo niet een paard vanwege zijn knappe uiterlijk, ik val eerder op paarden die een bijzondere aftekening hebben aan hoofd of benen waardoor de meeste ze toch wel lelijk noemen. Mijn huidige paard valt mee tot je zijn eene oog bekijkt zie je best veel wit. Verder kijk ik naar dominante en moeilijke karakters, omdat ik van een uitdaging hou. Helemaal top wordt het als er oud bloed in de papieren voorkomt, dan wil ik best wat meer betalen. Ik kijk toch altijd naar de uistraling van een paarden hoofd, b.v. hoe de ogen in het hoofd staan en het profiel van het hoofd, want dat vertelt heel veel over het karakter.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:27

Mijn huidige paard is de eerste die ik op karakter heb gekocht. En dat had ik honderd jaar eerder moeten doen.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:34

Ik heb bij de aankoop van mijn veulen in de eerste plaats gelet op uiterlijk (bouw). Karakter vind ik ook belangrijk, zeer zeker, maar is bij een jong dier nog moeilijk te peilen. Mijn geluk was dat ik wel wat karakter kon proeven bij haar volle broer.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:39

Ik heb altijd gezegt dat ik geen merrie, geen witte of schimmel en geen oud paard, Wat is [naam], juist, Toen een 21 jarige vliegenschimmel merrie. Maar ik ben een echte bangescheet en zij is echt bomproef, ik hou mijn hart al vast als ze er niet meer is (aangezine ze nu al bijna 26 jaar is, want dan moet ik een nieuw paardje kopen, op het moment vertouw ik alleen [naam] en heb in de 5 jaar dat ik ze heb ook alleen op haar gereden.

Het enigste wat uitmaakt is wel de schofthoogte maar voor de rest is het allerbelangrijkste het karakter.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:38

Ik vind karakter wél ontzettend belangrijk.

Ik heb ook wel manieren om het karakter in te schatten, simpelweg door te kijken naar hun reacties op de verschillende Parelli games. In een paar minuten weet je dan tevens of hij leergierig en slim is of niet en hoe het staat met de dominantie. Dit kun je ook met heel jonge paarden, ja zelfs met veulens doen.

Maar als eerste kijk ik naar de lichamelijke mogelijkheden en beperkingen: passen die in het doel dat ik/ de toekomstige eigenaar met het paard heb? In hoeverre zijn ze overkomelijk of niet? Heb ik er tijd/zin in om aan die beperkingen te werken of zoek ik verder?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:43

Bij Silence voelde ik op de één of andere manier een echte klik waardoor ik voor hem gekozen heb en daarnaast viel ik erg voor zijn uiterlijk.
Achteraf weet ik niet waar dat gevoel vandaan kwam aangezien ik alleen maar problemen met hem heb gehad in het begin.
Nu is die klik er wel, maar het heeft wel ruim 2,5 geduurd :j

Met Jimmy heb ik dan wel echt gekeken naar zijn karakter en ervaring.
Door alle problemen met Silence kon ik veel dingen niet en was ook mijn liefste bezigheid, buitenritten, na 4,5 jaar nog altijd niet veilig.
Daarom zocht ik voor een tweede paardje echt een beestje met een bevestigd gedragspatroon op buitenritten en een koel en meewerkend karakter.
Hij is niet moeders mooiste, maar heeft een geweldig karakter. En dat was voor mij gewoon het belangrijkste aangezien ik er geen tweede bij wilde met net zo'n gebruiksaanwijzing als Silence.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:20

Ik koop zeker op karakter. Heethoofden passen niet bij mij, ik wil een boelkloedig paard wat relaxt is en niet snel onder de indruk.
(die voordelen kunnen ook wel nadelen zijn soms trouwens :+ ).
Dus zoek ik het al in een bepaald ras en heb ik goed naar het gedrag gekeken van [***] toen ik hem ging bekijken. En hij slaagde met 100% :D

Hij heeft geen bijzondere gangen, of hij mooi wordt wachten we af (maar ik vind hem natuurlijk prachtig :D ), maar aangezien ik niets met wedstrijden of keuringen van plan ben, is dit ook niet belangrijk voor mij.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:32

Toen ik mijn paard kocht kreeg ik na een half jaar een PM van iemand op Bokt die haar had getraind op de drafbaan. Of nja, "getraind" kun je het niet noemen. Paard was niets mee te beginnen begon valse acties te vertonen, en achteraf hoorde ik als ze niet van mij was geworden had ze al 2,5jaar geleden al bij de slager gelegen.

Ik heb haar een paar weken verzorgd bij de vorige eigenaar.
Werd echt verliefd en het klikte! Met dit heethoofd ;) En guess what, bij mij gedraagt ze zich wel.

Na een jaar de hoop opgegeven maar toch doorgezet.
Als ik wist hoe haar karakter toen echt was, had ik haar niet gekocht. Maar als ik kijk wat we nu zijn zegmaar, ben ik wel trots, ze blijft bij mij tot haar dood 8-)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:46

Mijn eerste pony kochten we omdat ze nou eenmaal op de manege stond en ik er een paar keer in de les op had gereden ;) En ik kende haar verder helemaal niet en ze was toen echt heel anders dan nu, dus ik heb haar niet op karakter gekocht.
Mijn paard heb ik denk ik wel gekozen vanwege zijn karakter, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Ik vond hem er uitzien als een trekpaard toen ik hem zag en vond er niks aan, maar toen ik er eenmaal op zat vond ik hem toch wel leuk. Dus meer op karakter gekozen denk ik.
En mijn andere paard die koos ik hij op papier er leuk uit zag voor mij en hij bont is :)* ik was maar een keer wezen kijken en wist echt helemaal niks van zijn karakter. Maar vaak zij ze thuis toch ook anders dan bij de andere eigenaar vind ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:53

als mensen eens eerlijk zichzelf bekeken en hun kunnen wat betreft paarden, stonden er een stuk minder te koop

een paard moet bij je passen kwa karakter
hij kan nog zo mooi zijn of goed presteren, als jij er niks mee kunt heb je er niks aan

ik koop dus op karakter
ik weet inmiddels welke types bij mij passen en die zoek ik uit
natuurlijk kijk ik ook naar bouw en gezondheid en een leuk kleurtje is zeker meegenomen

juist veulens zijn makkelijk te doorgronden kwa karakter
die zijn nog zo open in hun gedrag, zonder nagatieve ervaringen

een klik met je paard hebben of een karakter wat bij je past kan nog een groot verschil zijn
sommige paarden vinden jou niet leuk of hebben heel andere ambities
een pony die graag springt gaan dwingen te dressuren wordt daar niet vrolijk van

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:00

Naja ik weet niet of er zoiets als een klik bestaat, maar ik heb zelf meegemaakt dat ik bij 2 veulens was te kijken. ik kwam voor de bruine maar de zwarte stond ook te koop zeg maar :P Dat bruine veulen was schuw en had ook weinig interesse in mij. Het zwarte veulen daarentegen kwam gelijk op me af en was niet meer bij me weg te slaan. Ja toen wist ik het wel :) En we leven nog lang en gelukkig....