Nee... mijn paard is opgevoed! Dus schooit niet, blijft staan als ik dat zeg, komt naar me toe als ik op wil stappen, loopt met me mee in elk tempo en heeft respect voor mijn ruimte.
Het enige waar ik niet blij mee ben is zijn voernijd, maar ook hier geldt: hij blijft keurig uit mijn ruimte en doet wat ik zeg.
Ook mijn jonge hengst is inmiddels opgevoed, dat heeft me wat meer tijd en geduld gekost, maar ook hij blijft uit mijn ruimte, schooit niet (doet wel zó braaf*ucheuche* zijn kunstjes, maar die negeer ik standaard als ik ze niet vraag), staat nog niet stil met poetsen, wel met bekappen (los), loopt met me mee, doet zijn hoofd laag en bijt niet (meer).

haha
. Hoe kun je dan van een paard verwachten dat die er niet naar kijkt, niet aan ruikt en misschien wel even een friemeltje doet, of erger? Geen respect voor het paard en geen respect voor de eigenaar die er een fatsoenlijk opgevoed paard van probeert te maken.
.
[en ik voer ook nog eens uit de hand!
wat zal een paard dan wel niet denken ?
Je moet toch gewoon realistisch blijven, je kan van niets of niemand verwachten dat ze altijd alles gaan doen zoals JIJ het wilt. Dat is bij mensen zo en al helemaal bij paarden. Opvoeden = opvoeden, akkoord - al scheelt dat in vele opzichten ook al tussen mensen, maar je hebt ook zoiets als overdrijven.