Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:36

Ik kan me persoonlijk wild ergeren aan mensen die zeggen: 'Wát heb jij een braaf paard!' :o :x
Nee... mijn paard is opgevoed! Dus schooit niet, blijft staan als ik dat zeg, komt naar me toe als ik op wil stappen, loopt met me mee in elk tempo en heeft respect voor mijn ruimte.
Het enige waar ik niet blij mee ben is zijn voernijd, maar ook hier geldt: hij blijft keurig uit mijn ruimte en doet wat ik zeg.

Ook mijn jonge hengst is inmiddels opgevoed, dat heeft me wat meer tijd en geduld gekost, maar ook hij blijft uit mijn ruimte, schooit niet (doet wel zó braaf*ucheuche* zijn kunstjes, maar die negeer ik standaard als ik ze niet vraag), staat nog niet stil met poetsen, wel met bekappen (los), loopt met me mee, doet zijn hoofd laag en bijt niet (meer).

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 02:03

Puchje schreef:
Het enige waar ik niet blij mee ben is zijn voernijd, maar ook hier geldt: hij blijft keurig uit mijn ruimte en doet wat ik zeg.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 03:19

Citaat:
Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.
Klopt. Waarschijnlijk komt het (deels) omdat er steeds meer mensen met paarden ipv paardenmensen komen? Hoop mensen die een paard hebben maar niet weten hoe er mee om te gaan?

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 07:03

DeadxStar schreef:
@ TS, Niet helemaal mee eens.. Wel met het deel dat paarden opgevoed moeten zijn en respect voor je moeten hebben.
Maaar, dat ligt niet aan het paard zelf. (Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij het paard echt levensgevaarlijk is).

Maar 9 van de 10 keer ligt het toch echt aan de mensen, en niet aan de paarden.
Ik vind een onopgevoed paard verschrikkelijk, maar het is niet het paard zijn schuld..

Ik ben ook juist van mening dat de schuld niet bij het paard, maar bij de eigenaar ligt. De meeste mensen laten alles maar gebeuren, want het is of zo schattig, of ze vinden dat ze er wel de juiste controle over hebben, terwijl die in werkelijkheid ver te zoeken is.

De opvoeding begint al vanaf de eerste levensdag van een veulen. Ook een veulen hoort netjes aan de hand te kunnen lopen, hoort niet boos te doen, niet aan je bijten en sabbelen. Een paard is geen vriend van de mens. Voor ons lijkt dat misschien wel zo, maar een paard beschouwd de mens als alles behalve zijn vriend.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:14

volgens mij is het nog altijd zo dat je alleen respect kan krijgen als je de andere partij ook zo behandeld. En ja mn paardje is mn vriend dus ik behandel hem ook zo. Een paard is een meester in het lezen van nonverbale communicatie. Dus als je die als een onozele ziel gaat behandelen dan doet hij dat ook met jou.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:28

Excellent schreef:
De hele maatschappij is veranderd, zo ook met de paarden. Kinderen worden tegenwoordig ook minder streng opgevoed dan vroeger. Ouders proberen een vriend te zijn voor hun kind. Zo ook het baasje van een paard :-)

Niet alleen de maatschappij is veranderd, ook de paarden zijn veranderd. Veel meer bloed erin gefokt, 20 jaar geleden waren de paarden over het algemeen veel minder rillerig. Combineer dat met de trend om pown lekker te pamperen, niet teveel in de wei want direct krijgen ze wat, en een slechte gewoonte is zo geboren :D

En in handelsstallen komen natuurlijk ook niet de makkelijkste paarden terecht, want die worden niet verkocht, die houdt men lekker zelf ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:46

DDW1190 schreef:
nouja ik vind het eerder andersom, waar is het respect van de ruiters gebleven aan de Paarden..

Er zijn natuurlijk altijd paarden die niet 'sporen'.
Maar over het algemeen ligt de opvoeding bij de eigenaar/ruiter!

Ik ben het dan weer helemaal met jou eens :D .. Een paard leert/doet toch maar pas iets als wij hen dat toelaten/aanleren? Uiteraard ben ik het ook eens met de TS wat betreft dat sommige paarden echt niet gehoorzamen en dat dat eigenlijk niet kan, maar het is 9,9/10 x toch wel écht de schuld van ons mensen dat ze zo geworden zijn. Voor ieder individu liggen de eisen naar een paard toe anders, ikzelf vind het bijvoorbeeld niet erg als mijn paard een keertje komt kijken of ik niet wat lekkers bij heb, maar HO is bij ons ook gewoon HO. Hoeveel paarden wisselen er niet meer dan 1x in een paardenleven van eigenaar? En hoe hard moeten zij zich dan niet aanpassen? Ik denk dat we ook niet TE veel mogen vragen van de paarden, mogen al lang blij zijn dat ze ons op hun rug toelaten, al moet écht ongehoord gedrag natuurlijk bestraft worden. Verder vind ik het ook mega cruciaal dat er evenveel respect van de mens uit naar het paard toe gaat als andersom :j

DDW1190

Re: Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:51

er zijn gewoon teveel mensen met paarden bijgekomen i.p.v Paardenmensen!

als de paarden mij zeer doen, dan kunnen ze wel een flinke tik verwachten! en als ze totaal niet luisteren naar een paar waarschuwingen ook!

de meeste mensen doen maar wat imo...

EllenB

Re: Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:06

Het zijn onopgevoede mensen... want de 'onopgevoede' paarden zijn al heel snel braaf als ze iemand tegenover zich hebben die duidelijk is. En met duidelijk bedoel ik dan wel respectvol, want dat schreeuwen naar paarden daar heb ik echt een hekel aan. Natuurlijk haal je wel eens uit als ie echt te ver gaat, maar meestal is dat ook een teken dat je veeeeeel te laat reageert.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:19

Hellemaal mee eens! Maar is het niet zo dat dit een ontwikkeling in de hele maatschappij is? Kijk hoe respectloos mensen met elkaar omgaan. Diezelfde mensen zijn de eigenaars van deze dieren.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:05

IKbenEllen schreef:
Excellent schreef:
De hele maatschappij is veranderd, zo ook met de paarden. Kinderen worden tegenwoordig ook minder streng opgevoed dan vroeger. Ouders proberen een vriend te zijn voor hun kind. Zo ook het baasje van een paard :-)

Niet alleen de maatschappij is veranderd, ook de paarden zijn veranderd. Veel meer bloed erin gefokt, 20 jaar geleden waren de paarden over het algemeen veel minder rillerig. Combineer dat met de trend om pown lekker te pamperen, niet teveel in de wei want direct krijgen ze wat, en een slechte gewoonte is zo geboren :D

En in handelsstallen komen natuurlijk ook niet de makkelijkste paarden terecht, want die worden niet verkocht, die houdt men lekker zelf ;)

Hier ben ik het ook mee eens! Mensen willen tegenwoordig ook alleen maar rijden, opvoeding word minder, net zoals zelf uitmesten enzo. Bij ons zijn de paarden ook alleen maar goed opgevoed. En ja ze krijgen van mij ook wel eens een tik of een trap maar dan moeten ze het wel bond maken hoor.

Edit: Ik geef mijn paard ook snoepjes, maar dat doe ik inderdaad alleen maar bij de zelfde handelingen, zoals als ik ga opzadelen, en als ik klaar met aansingelen bent krijgt ze een snoepje, nou als ik met me zadel aan kom lopen dan staat ze al te wachten op haar snoepje haha.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:41

Als ik deze 3 pagina's lees dan vraag ik me altijd weer af van wie die onopgevoede paarden dan toch zijn, want de paarden van bokkers schijnen het niet te zijn ;) :D .

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:46

LDRD schreef:
Als ik deze 3 pagina's lees dan vraag ik me altijd weer af van wie die onopgevoede paarden dan toch zijn, want de paarden van bokkers schijnen het niet te zijn ;) :D .

;( haha

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:06

DDW1190 schreef:
nouja ik vind het eerder andersom, waar is het respect van de ruiters gebleven aan de Paarden..

Er zijn natuurlijk altijd paarden die niet 'sporen'.
Maar over het algemeen ligt de opvoeding bij de eigenaar/ruiter!

Zo je haalt de woorden uit mijn mond.
Nu vind ik eerlijk gezegt dat het een beetje afgescheept word op de paarden eerlijk gezegt.
Het ligt meerendeel aan de opvoeding van een paard die bij de mensen ligt!
Het ligt er maar net aan hoe consequent je zelf bent. :o
Maar het is en blijft een dier en vind ook zeker dat een paard paard moet blijven. :Y)

* Kan er juist wel om lachen soms net dat ondeugende toch net even proberen maar klaar is ook klaar bij mij. :j

Maar goed dat ben ik en dat is mijn mening maar dat is ook een rede dat ik zielsveel van der hou paard mag toch wel een beetje karakter en eigen wil hebben.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:35

nanoeh schreef:
Anya schreef:
Eens. En fatsoenlijk mee te lopen, stil te staan als je opstapt, gewoon stil te staan als je afzadelt en ook als ze niet vastgebonden zijn,niet door je heen te schouderen, trekken, gewoon de trailer oplopen, bukken met het hoofd als je er een hoofdstel om doet, niet te bijten etc. Er zijn vrij veel onopgevoede paarden op de wereld. En zo moeilijk is het niet om ze dat te leren.

Overigens krijgen ze van mij wel eten uit de hand, zolang ze zicht gedragen.

Daar ben ik het 100% niet mee eens !.
het hangt echt totaaaal van je paard's karakter af en hoe slim hij is..

Nee hoor, het ligt totaal aan de mens die het paard moet opvoeden; of die wel consequent is en gewoonweg iedere keer de moeite wil nemen om consequent te zìjn en te blijven. Juist slimme paarden hebben meteen door dat de opvoeder (heel vaak) te gemakzuchtig is om alwèer te moeten corrigeren. Zo in de trant van: "Ik heb het nu al 2x gecorrigeerd, nou zoekt hij het maar uit". Op die manier leert men hem zelf dat het op het eind toch toegestaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:44

tteettt schreef:
Hellemaal mee eens! Maar is het niet zo dat dit een ontwikkeling in de hele maatschappij is? Kijk hoe respectloos mensen met elkaar omgaan. Diezelfde mensen zijn de eigenaars van deze dieren.

Precies, de vraag is dus eigenlijkwaar de respectvolle mensen gebleven zijn. Als we het tot de omgang met paarden beperken valt mij bijvoorbeeld op dat iedereen altijd zijn handen uitsteekt naar een paard en ze nog net niet in zijn mond duwt }:0 . Hoe kun je dan van een paard verwachten dat die er niet naar kijkt, niet aan ruikt en misschien wel even een friemeltje doet, of erger? Geen respect voor het paard en geen respect voor de eigenaar die er een fatsoenlijk opgevoed paard van probeert te maken.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:55

Puchje schreef:
Ik kan me persoonlijk wild ergeren aan mensen die zeggen: 'Wát heb jij een braaf paard!' :o :x Nee... mijn paard is opgevoed! Dus schooit niet, blijft staan als ik dat zeg, komt naar me toe als ik op wil stappen, loopt met me mee in elk tempo en heeft respect voor mijn ruimte.
Het enige waar ik niet blij mee ben is zijn voernijd, maar ook hier geldt: hij blijft keurig uit mijn ruimte en doet wat ik zeg.).

Helemaal met je eens, alsof dat paard vanzelf zo gehoorzaam is geworden :roll: .

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:58

Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

*staan er 2 bij mij op de wei* :P [en ik voer ook nog eens uit de hand!

even zonder dollen,je kunt het veel mensen nog niet eens kwalijk nemen.
kijk eens naar de ladingen vers van de manege paarden eigenaren.
de meeste kunnen een fiets nog niet van een paard onderscheiden.
de cursusen vliegen niet voor niets de grond uit.....

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:01

Merendeel kan zijn eigen kinderen niet eens opvoeden laat staan paarden :o
Kinderen krijgen ponny van pappie en mammie, ouders kijken niet naar om, pony doet niet wat kindje zegt en ponny moet weg. Tada zo ontstaan verziekte paarden en kinderen :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:01

Als ik hier sommige eisen lees denk ik toch ook joh kom op je overdrijft :+ wat zal een paard dan wel niet denken ?
Wat is het volgende? Braaf zitten en mooi pootje geven ??
Ik vind het inderdaad ook heerlijk als ze soms eens 'een streek' uithalen, de deugeniet uithangen, dat vormt een paard tot dàt specifieke paard. Als ik een gedrilde aap kunstjes wil zien doen, kan ik ze gaan kijken in het circus, en GELUKKIG dat die dieren daar zijn :x

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:03

Shanelle schreef:
Als ik hier sommige eisen lees denk ik toch ook joh kom op je overdrijft :+ wat zal een paard dan wel niet denken ?
Ik vind het inderdaad ook heerlijk als ze soms eens 'een streek' uithalen, de deugeniet uithangen, dat vormt een paard tot dàt specifieke paard. Als ik een gedrilde aap kunstjes wil zien doen, kan ik ze gaan kijken in het circus, en GELUKKIG dat die dieren daar zijn :x

circus kunstjes of over je heen walsen is nogal een verschil.....

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:10

'paard moet zich bukken bij hoofdstel in doen'
Nou ja, ieder zijn mening -en ik vind dat een paard z'n hoofd gewoon niet omhóóg moet doen dan- maar zulke dingen vind ik er over en totaal overbodig. Straks moeten ze nog bukken om je op te laten stijgen 8)7 Je moet toch gewoon realistisch blijven, je kan van niets of niemand verwachten dat ze altijd alles gaan doen zoals JIJ het wilt. Dat is bij mensen zo en al helemaal bij paarden. Opvoeden = opvoeden, akkoord - al scheelt dat in vele opzichten ook al tussen mensen, maar je hebt ook zoiets als overdrijven.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:16

Ik ben het helemaal met TS eens. Mijn paard is een paard en geen hond. Die heeft duidelijke grenzen nodig en iemand die consequent is. Ik heb een super braaf paard, maar ik ben dan ook super consequent. Snoepjes geven is er bij mij niet bij, als hij iets krijgt inderdaad in de voerbak. Geen grotere hekel als paarden die liggen te schooien.
"Ho" is ook echt "Ho" en geen doordrammen. Aan de hand netzo als onder het zadel. Corrigeren is met de stem al voldoende omdat hij weet tot hoe ver hij kan gaan.

De deugniet mogen ze best uithangen, het blijven tenslotte paarden maar ze moeten wel respect hebben voor mij.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:37

Shanelle schreef:

Hihi, en óf de heren ondeugendheden hebben :D
Kan ik alleen maar heel hard om lachen!
Als mijn shetje ruikt dat ik toevallig iets in mijn zak heb zitten (want ja, ik voer snoepjes uit de hand), dan rént hij naar het blok om daar keurig op te gaan staan met 1 beentje vooruit. Je kunt het altijd proberen, toch :+ ?

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:43

Mijn mening:
Een paard heeft 23 uur per dag vrije tijd in de wei waarin hij kan doen wat hij wil, dat ene uurtje per dag moet ze precies luisteren naar wat ik wil! :D