spiegel in stal voor onrustig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: spiegel in stal voor onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:54

Tja tegen stress en maagzweren is het beste toch je paardje 24/7 buiten te zetten (dit kreeg ik als dringend advies mee).
Ook moet je paardje 24/7 ruigvoer ter beschikking hebben en zo min mogelijk krachtvoer per keer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:59

Spiegel is heel gevaarlijk en van dat stressless spul hou ik niet echt van.

Je moet gewoon heel veel oefenen door telkens het paard weg te halen. Eerst uit de stal maar wel in zicht, steeds iets langer tot de reactie uitdoorft. Dan verder weg, nog verder weg, wanneer geen reactie meer, net uit het zicht...

je zult er veel tijd in moeten steken maar is zeker mogelijk

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:07

Brainless schreef:
Tja tegen stress en maagzweren is het beste toch je paardje 24/7 buiten te zetten (dit kreeg ik als dringend advies mee).
Ook moet je paardje 24/7 ruigvoer ter beschikking hebben en zo min mogelijk krachtvoer per keer.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ook is het paard dan in een zo natuurlijk mogelijke omgeving en dus zoals het hoort. Ws zal het gedrag een heel stuk verbeteren! Want gewoon lekker de hele dag ruwvoer eten en kunnen bewegen + frisse lucht, geen buikpijn meer enz...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:48

Amalarab schreef:
Brainless schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, ook is het paard dan in een zo natuurlijk mogelijke omgeving en dus zoals het hoort. Ws zal het gedrag een heel stuk verbeteren! Want gewoon lekker de hele dag ruwvoer eten en kunnen bewegen + frisse lucht, geen buikpijn meer enz...

En hier zeg ik alleen maar ja en amen op. Maar De Psychiater Wil alleen maar bach en spiegels.
Het is geen ruigvoer maar ruwvoer. krachtvoer is verder niet erg maar dat moet je niet voeren bij een paard dat niet van de box af mag zoals van de T.S.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:54

Voelt voor jezelf niet erg beroerd, meneer of mevrouw de psychiater? Als het om mijn paard ging, zou ik geen slaap meer vatten.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 05:09

tamary schreef:
missRosanne schreef:
Kan je het paard niet 24/7 op de wei zetten in een groep? Dan heeft hij ook nooit het probleem dat hij alleen staat.

Als paard aan 1 specifiek paard kleeft maakt het niks uit hoeveel andere paarden er bij lopen. Vriendje is weg, dus in zijn optiek is hij alleen.

Ik bedoel dit niet aanvallen maar gewoon uit interesse maar een paard is toch een kuddedier? Ik dacht zelf namelijk dat als er maar paarden bij staan die hoger in rang zijn dan dit paard het paard daar wel vertrouwen uit haalt? Ik bedoel zodra de hoogste in rang aangeven dat er iets is om voor te vluchten, vluchten ze pas. Anders zouden we ook niet op paarden kunnen rijden neem ik aan. Volgens mij heeft dit namelijk te maken met sociale controle. Dat ze niet naast elkaar staan heeft te maken met rang, niet met wel of niet samenhorigheid.

En TS er zijn toch meer stallingen bij jou in de buurt neem ik aan? Dit bedoel ik als tip aangezien ik een spiegel geen fijn idee vindt en ook geen ervaring heb met die druppels maar ik het ook geen fijn idee vind om je paard dingen te gaan geven terwijl er ook andere oplossingen zijn. Dit is nogmaals mijn mening en ik hoop dat je een goede oplossing vind!

Vergeef me a.u.b. voor mijn taalfouten, ik kom namelijk net de kroeg uit :P

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:41

bij een spiegel moet je wel heel zeker weten dat het veilig is.
sommige dieren herkennen zichzelf in een spiegel (dolfijnen, olifanten, eksters)
maar anderen niet, die denken dat er een ander dier is. (honden bijvoorbeeld)
van paarden zou ik het niet weten, maar als ze er een ander paard in zien zijn ze niet meer 'alleen',
maar zien ze zichzelf, dan blijven ze net zo alleen.

sorry als het een beetje vaag is...
en ik ben het ook wel een beetje met missrosanne eens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:28

missRosanne schreef:
Kan je het paard niet 24/7 op de wei zetten in een groep? Dan heeft hij ook nooit het probleem dat hij alleen staat.

missRosanne schreef:
tamary schreef:
Als paard aan 1 specifiek paard kleeft maakt het niks uit hoeveel andere paarden er bij lopen. Vriendje is weg, dus in zijn optiek is hij alleen.

Ik bedoel dit niet aanvallen maar gewoon uit interesse maar een paard is toch een kuddedier? Ik dacht zelf namelijk dat als er maar paarden bij staan die hoger in rang zijn dan dit paard het paard daar wel vertrouwen uit haalt? Ik bedoel zodra de hoogste in rang aangeven dat er iets is om voor te vluchten, vluchten ze pas. Anders zouden we ook niet op paarden kunnen rijden neem ik aan. Volgens mij heeft dit namelijk te maken met sociale controle. Dat ze niet naast elkaar staan heeft te maken met rang, niet met wel of niet samenhorigheid.

Binnen een kudde vormen zich vaak vriendengroepjes van 2 dieren die een soort kudde binnen de kudde vormen. De gehele kudde heeft een leider, en de vriendengroepjes hebben ook een rangorde t.o.v. elkaar, alleen die is meer vriendschappelijk en veel dichter bijelkaar.

Dat 1 paard aan de ren gaat betekent nog niet dat de hele kudde mee gaat. En dat de leider aangeeft dat er niks aan de hand is betekent nog niet dat de kudde dat meteen gelooft als die een andere ervaring hebben met wat er gebeurt. Ze zullen makkelijker weer rustig worden, maar schrikken nog wel.

Of een ruiter voor het paard de leider is hangt van de combinatie af, dat is niet van zelfsprekend, een leider moet zich altijd bewijzen.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:31

Hey,

Gewoon laten wennen, ik zou in geen geval met spiegels gaan beginnen, voor het zelfde geldt slaat ze ze stuk en bezeert ze zich. Zorg gewoon dat de muren of deuren beschermd zijn met matten als ze echt door het lint gaat. En voor de rest moet ze het toch zelf doen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:33

Is er geen andere stalgang, waar meerdere paarden staan.
Anders zou ik toch voor een andere stalling gaan.

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:45

gelukkig is het jouw paard ook niet bijdehandje kan jij lekker slapen,paard heeft het verder prima staat lekker buiten met een wei vol met gras bij nood weer naar binnen goed hooi en stro marstall muslie met daily + van pavo tja het gaat ook alleen om de winter dan moet ze naar binnen zoals bij meer stallen.Vanavond komt de spiegel mag ik van iemand lenen om te proberen is speciaal voor paarden ben benieuwd bij haar werkte het wel ik breng verslag uit na een paar dagen......

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:49

Kempkes schreef:
Hey,

Gewoon laten wennen, ik zou in geen geval met spiegels gaan beginnen, voor het zelfde geldt slaat ze ze stuk en bezeert ze zich. Zorg gewoon dat de muren of deuren beschermd zijn met matten als ze echt door het lint gaat. En voor de rest moet ze het toch zelf doen.

een spiegel stuk slaan die buiten de stal hangt lijkt me een misplaatste gedachte hoor.

Ik had ook rubber langs de muren gemaakt omdat mijn merrie anders haar hoeven stuk sloeg :+
Na dat het rubber bevestigd was, en dus de klappen niet zo een herrie meer maakte, vond ze het ook de moeite niet meer tegen de muren te slaan........gekke merrie :+

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:58

we proberen het gewoon hij hangt inderdaad buiten haar stal

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:04

psychiater schreef:
we proberen het gewoon hij hangt inderdaad buiten haar stal

Ik ben benieuwd of het werkt, ik wacht rustig af. Ook ben ik benieuwd of je paard ook positief reageert op een radio. Met dit noodweer gaat onze loopstal ook op slot en hebben de beide jongens een eigen stal (tussen hek) de radio aan en de oudste is daar wat rustiger door.

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:27

Jhaa een spiegel is best wel gevaarlijk hé. x

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:03

Een radio aan is wel een goed idee. Bij ons zijn de koeien onder het melken stukken rustiger als in de melkstal een goeie rockzender aan staat.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:07

Ik reed een paardje en daar hadden ze ook een spiegel hangen. Spiegel hing weliswaar buiten de stal (stond een paar meter van de stal vandaan boven op de kast) maar het had wel effect. Ook zette we altijd de radio aan. Nou ik kan je vertellen dat dat paard er veel rustiger van werd.

TS je moet maar zo denken:nooit geschoten is altijd mis ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:13

Nooit geschoten is idd altijd mis, maar er komt misschien een moment dat je een drastische beslissing moet nemen. Door bijvoorbeeld een andere stal te kiezen.
Ik hoop dat de spiegel helpt, maar laat ditniet te lang doorgaan om ellende met haar maagzweer te voorkomen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:18

je hebt speciaal plastic wat je over een spiegel kan plakken zodat deze wel breekt maar dat er geen stukken in de stal kunnen vallen... zoals met een autoruit zeg maar... de meeste maneges gebruiken veiligheidsglas dat werkt hetzelfde maar is super duur....
in de stal zou ik niet zo bang zijn voor het springen tegen de spiegel wat in een binnenbak nog wel es wil gebeuren

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:20

ik ben ook erg benieuwd net al opgehangen natuurlijk,ze keek ernaar volgens mij dacht ze gezellig nog een paardje ze hinnikte er even naar dan nam ze een hap hooi en at ze bij dr deur op en keek ze er weer naare leek wel of ze verstoppertje speelde haha nu nog ff afwachten hoe ze doet als dr maatje even van stal is morgen gaan we testen spannend hoop zo dat dit de oplossing is.morgen avond doe ik weer verslag

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:23

ik ben benieuwd :D

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:24

mijn paard heeft er ook last van maar ik laat hem dan meestal doen want na even stopt het omdat hij dan andere paarden ziet je kan hem ook uit zijn stal halen zodat hij een ander paard of zijn maatje toch kan zien rijden weet niet hoe het er bij jullie uitziet maaar een spiegel raad ik af je paard kan er van schrikken als hij denkt een andere paard te zien mijn paard deed dat teminste in de bak en heeft die spiegel kapot gestampt maar ik weet niet hoe jou paard is maar suc6 x

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:25

Dat dier heeft binnen een paar dagen in de gaten, dat je haar voor de gek houdt ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:49

Het soort voer kan ook nog schelen, als die van mij op brok staat is ze veel onrustiger, als ze op granenmix of muesli staat gaat het een stuk beter. Ze krijgt ook magnesium door het voer en als ik dit een week niet geef dan is het duidelijk aan haar gedrag te merken.
Qua pensionstal kijk ik ook echt of ze niet alleen hoeft te staan dus zou je toch eventueel kunnen gaan kijken naar een andere stal, waar ze 2 buren heeft.
Ik hoop voor je dat de spiegel werkt, ik merk wel dat als die van mij alleen in de bak loopt, dat ze de spiegel opzoekt en rustiger is.

Voor al die mensen die zeggen dat ze maar moet wennen: Neem maar van mij aan dat zo'n paard nooit zal wennen, ook niet met grondwerk, voer voor de snuffert of wat dan ook.

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:21

nee dat klopt hehe eindelijk iemand die het zegt dank je .Ze zal er ook nooit aan wennen dus ja dan maar op deze manier magnesium ook al geprobeerd maar kwa suplementen en dergelijke reageerd ze niet op helaas en daarbij is ze ook kieskeurig met voer als daar een poeder over gaat eet ze het niet meer op ook al staat het er dagen ze vertikt het