Help, mijn paard trekt me overal heen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:28

myn haf durft dit ook doen ;
trek ik gewoon aan de teugels ; als ze niet luisterd ;
dan trek ik haar met der hoofd naar my.
doet geen pyn , helpt by my ;
nu doet ze het niet meer.
succes!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:23

Het is inderdaad heel erg vervelend. En vooral met een trekpaard die hebben zowiezo hele sterke krachten. Mischien kun je het eens met een kinketting proberen. En iedere keer als ze het maar goed doet. Al metteen belonen. Ze moet weten dat ze daar dan braaf is. En anders kun je haar gerust een tikje tegen haar neus aan geven hoor. Als ze stout is. Als dit niet lukt kun je mischien een proberen met als er iemand anders naast loopt dat is mischien ook wel handiger dat er altijd iemand bij is. En al hij gaat lopen probeer hem dan nog heel eventjes vast te houden. Maar let wel op, want je eigen veiligheid gaat natuurlijk altijd voor. Grondwerk is trouwns ook nooit niet verkeerd. Het is altijd goed om dat te oefenen dat je paard respect voor je moet hebben.

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 22:18

ik gebruik geen kettinkje maar gewoon het halstertouw, en dat werkt net zo goed
:D , ze gaat al een beetje vooruit!

JustlilC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:37

goed grondwerk en misschien een hengstenketting?

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:43

Ik zou het ook eens proberen met grondwerk, en vooral als je paard het wil proberen moet je proberen hem of haar voor te zijn, dat ze weet dat jij de baas bent en niet je paard. Soms helpt het om eens met je touw voor je paard eens te draaien, niet op je paard slaan ofzoo, maar gewoon eens in de lucht zwieren met je touw dat hij het ziet, de meeste paarden gaan dan even trug minder snel lopen.
X

balance
Moderator Over Paarden

Re: Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:33

Goed dat je om hulp vraagt hoor. Veel mensen leren nu met je mee moet je maar denken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:43

xxlhorsy97 schreef:

Ze gaat al een beetje vooruit?

Kettinkje gebruiken! Een halstertouw werkt niet net zo goed.
Vanaf het eerste moment moet ze luisteren. Je kan het niet op een deal gooien!
Laat iemand het doen met meer overwicht. Totdat ze echt luistert.
Het is gewoon een lompe.........

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:28

Johanna59 schreef:
xxlhorsy97 schreef:

Ze gaat al een beetje vooruit?

Kettinkje gebruiken! Een halstertouw werkt niet net zo goed.
Vanaf het eerste moment moet ze luisteren. Je kan het niet op een deal gooien!
Laat iemand het doen met meer overwicht. Totdat ze echt luistert.
Het is gewoon een lompe.........

ik ga eens kijke waar ik dat in de buurt ga kopen, vandaag heeft ze het tog nog geprobeerd om me weer mee te trekken!!
nu ik dit topic over haar dominate gedrag met aan het halster lopen heb opgezet wil niet zeggen dat het een donder van een paard is!!
ze weet gewoon dat ik haar niet zonder hulpmiddel aan kan en daar neemt ze gebruik van. ik wil nou wel ff duidelijk zegge dat het van de rest echt een geweldig paard is en niemand behalve ik mag zeggen dat het een lompe..... is! (niet boos bedoeld, maar hoop dat het een beetje duidelijk is ;) )
ik wil heel graag dat ze gaat luisteren maar niet dat ik kwaad moet worden en dat alles met geweld moet.
ik heb namelijk vroeger (vorig pony) ook zulke foute gemaakt, en daar heb ik eigenlijk nog staads spijt van.

Danku :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:03

Ik heb jarenlang met een Belgisch Trekpaard gewandeld. Was een schat van een dier, maar ik wandelde ALTIJD met een kinketting. Die hing gewoon los als ze braaf met me mee kuierde, maar als ze het in haar (grote := ) hoofd haalde om te gaan klieren, dan heb je net wat meer te zeggen.
Mis was een mopje, veel grondwerk ook mee gedaan. Ging altijd super, het is absoluut geen dominant paard.

Maar toch altijd een ketting eraan, en ze is er nooit met me vandoor gehold. Of zonder mij ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:15

Ditmer schreef:
Ik heb ook nog een tip voor op korte termijn:)

Je houd je paard vast aan zijn halster mede ook met nog je touw in je (zelfde)hand. Wil je paard wegrennen zet je jouw elleboog in zijn hals, dit is niet echt pijnlijk maar je hindert haar om weg te rennen door haar goed om te buigen richting jou. Grondwerk is zeer goed maar heb je niet op zeer korte termijn goed onder de knie

Nou dit kun je vergeten hoor. Mijn fjord heeft er ook een handje van. Die zet zijn hele nek erop en je ziet hem gewoon trekken, hij doet het ook heel onverwacht. Hij loopt als een hondje ACHTER je aan en van het een op het andere moment is ie weg.
Ik kan mij dus goed voorstellen hoe het bij TS eraan toe gaat helemaal met een paard wat 2x zo groot en zeker 2x zo sterk.
Bij mij is het 'fout'gegaan vanwege mijn rugprobleem, daar heeft paard op een dag misbruik vangemaakt en ik had niet de kracht om hem om te trekken. dit heeft 6 jaar geduurt. Nu ben ik gelukkig sterker en durf ik strenger op te treden zonder daar pijn van te krijgen.
Echter het probleem zit erin.
Paard beheerst zo goed als level 1 parelli en is voor de rest goed opgevoed.

Ik gebruik nu in sommige risico gevallen een hoofdstel. Hij heeft al 2x door dit geintje op de weg gelopen en al 3x los over het keurings terrein.Met het hoofdstel heb ik gewoon veel meer te zeggen. Tja geen NH manier maar wel een stuk veiliger.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:21

Heel herkenbaar, en een super irritant probleem. Maar idd ligt het aan je leiderschap (of gebrek aan).
Dat ligt in kleine dingen. Grondwerk is heel goed, maar je moet ook het zoeken in de kleine dingen.
Als je paard opdringerig is, even een tik op de neus. Hoeft helemaal niet hard, maar wel even laten weten dat jij het uitmaakt.
Heel veel succes met grondwerk. Het is heel erg lastig met een trekpaard, ze hebben zoveel kracht.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:22

Oh ja, en grondwerk kun je al mee beginnen hoor. Leiderschap ontwikkel je vanaf de eerste minuut dat je grondwerk doet.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:27

En als je begint met wandelen met een hoofdstel, met een bitstukje en een halstertouw? Dan heb je het bit wat het misschien makkelijker controleerbaar houdt en verder kan je inderdaad op zoek gaan naar een instructrice die je kan helpen...

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:37

ik heb zelf een tinker,
en heb met haar een beetje het zelfde mee gemaakt.
Alleen was zij binnen haar "thuis" heel lief en luisterde ze heel erg goed,
zodra je buiten de weide kwam was het hopeloos.
Ik heb een hengstenketting aangeschaft, ze hebben echt we snel in de smiezen dat dit niet prettig is zo over de neus.
toen dit goed ging ben ik de ketting onder de kin langs gaan doen, ook dit ging prima na verloop van tijd.
Inmiddels ben ik zo ver dat ze aan een halstertouwtje mee loop, of zelfs alleen aan het halster!

Het gaat gewoon om wederzijds respect en vertrouwen!
Succes

kyaraxciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:57

als je het halstertouw ook om der neus heen doet en je trekt, voelt het niet lekker voor paarden. Dan willen ze meestal wel luisteren. ik zal eerst oefenen in de bak met lopen en ze moet stilstaan als JIJ dat wilt en als ze dat doet moet je er natuurlijk ook even belonen, ik zal als ik jou was ook draven in de bak en naast haar rennen en als jij dan weer wilt stappen moet zij ook STAPPEN, en dus niet doorgaan. en wat de meeste al zeggen ga iets aan vrijheidsdressuur doen ;)

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 20:08

vrijheid dressuur lijkt me wel wat ja,, kan ze al een beetje maar wil ik veder uit proberen. ik wist eigelijk niet dat je met hengsten ketting ook kan aan leren dat ze me niet voorbij moet crossen aan het halster. ga veder met oefenen!!!
:D

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:29

Cowgirl schreef:
Ditmer schreef:
Ik heb ook nog een tip voor op korte termijn:)

Je houd je paard vast aan zijn halster mede ook met nog je touw in je (zelfde)hand. Wil je paard wegrennen zet je jouw elleboog in zijn hals, dit is niet echt pijnlijk maar je hindert haar om weg te rennen door haar goed om te buigen richting jou. Grondwerk is zeer goed maar heb je niet op zeer korte termijn goed onder de knie

Nou dit kun je vergeten hoor. Mijn fjord heeft er ook een handje van. Die zet zijn hele nek erop en je ziet hem gewoon trekken, hij doet het ook heel onverwacht. Hij loopt als een hondje ACHTER je aan en van het een op het andere moment is ie weg.
Ik kan mij dus goed voorstellen hoe het bij TS eraan toe gaat helemaal met een paard wat 2x zo groot en zeker 2x zo sterk.
Bij mij is het 'fout'gegaan vanwege mijn rugprobleem, daar heeft paard op een dag misbruik vangemaakt en ik had niet de kracht om hem om te trekken. dit heeft 6 jaar geduurt. Nu ben ik gelukkig sterker en durf ik strenger op te treden zonder daar pijn van te krijgen.
Echter het probleem zit erin.
Paard beheerst zo goed als level 1 parelli en is voor de rest goed opgevoed.

Ik gebruik nu in sommige risico gevallen een hoofdstel. Hij heeft al 2x door dit geintje op de weg gelopen en al 3x los over het keurings terrein.Met het hoofdstel heb ik gewoon veel meer te zeggen. Tja geen NH manier maar wel een stuk veiliger.

Ja ik snap het een fjord zet zijn nek/hals opslot(weet ik). Is ook eigenlijk 1 van de weinigen die dit kan. Maar voor deze troppic was geen fjord. Maar zal in het vervolg wel neer zetten als het voor een ander paardje niet geld;).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:36

Ik zou er gewoon eens een hengstenketting aanhangen.

Lieve woordjes en al die andere onzin is leuk, maar niet met een bakbeest van 1000kg. Laat hem eerst maar respect krijgen mbv. een ketting oid, en ga vervolgens met grondwerk aan de gang..

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:46

Ik zit met een zelfde probleem maar deze manegepony leert het gewoon nooit meer ben ik bang. Het gaat om een 23 jarige kleine D pony, die inderdaad gewoon heel sterk ertussenuit peert. Ik deed soms al als deze naar de wei moest brengen het halstertouw extra om de neus, maar bij afspuiten enzo idd gewoon het hoofdstel want dan is er niks aan de hand. Wat is voor zo'n pony nou de handigste truc om daar ook rustig mee buiten te staan en aan de hand te kunnen laten grazen.. Help??

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 12:26

MissAmazone schreef:
Ik zit met een zelfde probleem maar deze manegepony leert het gewoon nooit meer ben ik bang. Het gaat om een 23 jarige kleine D pony, die inderdaad gewoon heel sterk ertussenuit peert. Ik deed soms al als deze naar de wei moest brengen het halstertouw extra om de neus, maar bij afspuiten enzo idd gewoon het hoofdstel want dan is er niks aan de hand. Wat is voor zo'n pony nou de handigste truc om daar ook rustig mee buiten te staan en aan de hand te kunnen laten grazen.. Help??

zweepje mee??, of toch hengsteketting??