Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:24

weetje wat misschien kan helpen bij het bijten? als hij je heeft gebeten of probeert te bijten, knijp hem in zijn bovenlip, dan lijkt het voor hem dat jíj bijt en dat vinden ze niet fijn. probeer maar eens ;)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:26

Ik vind het overkomen als dat het dier ooit mishandeld is. Maar dit hoeft niet te zijn. Maar het mij denken aan mijn kinderjaren. Ik kende ook zo'n shet en die reageerde precies hetzelfde. Alleen ik wist dat het dier ooit mishandeld was. Het is moeilijk met zo'n dier om te gaan. Ook al is het geen mishandeling geweest maar gewoon een onopgevoed shetje... Want shetjes blijven shetjes... het zijn vaak ondeugende dieren met een sterke eigen wil.

Ik kan alleen maar het advies geven, kijk naar zijn gedrag en wees een stap voor. Wees consequent maar wel rechtvaardig. Hij moet jou zien als leider dat is het belangrijkste!

Succes

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:27

dierenfan schreef:
succes maar ik zou hier idd een volwassene bij vragen om te helpen. Een shetje mag wel niet groot zijn maar wel sterk! Als 12 jarige die waarschijnlijk? niet veel meer met paarden te maken heeft als met dit shetje zou ik niet zelf gaan proberen om opeens te veranderen. Mij lijkt het ook echt dominantie en ook wel aangeleerd gedrag misschien omdat hij succes heeft met dat gedrag zijn doel wordt immers bereikt want jullie blijven uit zijn buurt ;)

Ja dat is misschien wel een hele goede tip. Probeer iemand te vragen met veel ervaring met paarden. Want het kan best gevaarlijk zijn als je even niet goed oplet!

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:13

suci schreef:
dierenfan schreef:
succes maar ik zou hier idd een volwassene bij vragen om te helpen. Een shetje mag wel niet groot zijn maar wel sterk! Als 12 jarige die waarschijnlijk? niet veel meer met paarden te maken heeft als met dit shetje zou ik niet zelf gaan proberen om opeens te veranderen. Mij lijkt het ook echt dominantie en ook wel aangeleerd gedrag misschien omdat hij succes heeft met dat gedrag zijn doel wordt immers bereikt want jullie blijven uit zijn buurt ;)

Ja dat is misschien wel een hele goede tip. Probeer iemand te vragen met veel ervaring met paarden. Want het kan best gevaarlijk zijn als je even niet goed oplet!

Ik heb dit al 2 keer uitgelegd ofzow...wel lezen he...ik zal het nog 1 keer zeggen:
Er gaat een vriendin van 13 mee en een volwassenen die daar de dieren verzorgt(en ook verstand en ervaring met paarden heeft) en ik rijd zelf 4,5 jaar op een manege, heb nog 2 haflingers die ik mag verzorgen en heb een paard van zijn angst voor mensen af geholpen

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:35

Britt_Mara schreef:
weetje wat misschien kan helpen bij het bijten? als hij je heeft gebeten of probeert te bijten, knijp hem in zijn bovenlip, dan lijkt het voor hem dat jíj bijt en dat vinden ze niet fijn. probeer maar eens ;)

Heb je dit al eens uitgeprobeerd als hij je wil bijten?

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:32

Quincy1974 schreef:
Britt_Mara schreef:

Heb je dit al eens uitgeprobeerd als hij je wil bijten?

ga ik vanmiddag doen :P

Quincy1974

Re: Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:35

Succes, ben benieuwd of dat helpt!

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:41

Ik zal hier een soort dagboek bijhouden ;)

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:46

Doe dat, ik ben ook erg benieuwd hoe je de pony van zijn ondeugende streken afhelpt.

Ben je overigens zelf bang voor de pony?

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:48

nee, anders was ik er wel mee gestopt, er zijn genoeg andere pony's die ik kan verzorgen maar ik vind dit wel leuk want ik heb ook een paard voor zijn angst voor mensen af geholpen en zo wil ik steeds meer ervaring krijgen zeg maar

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:14

Vervelende van bijten in de lip is dat mocht je ooit een praam nodig hebben voor wat dan ook, dat hij dat dan als slecht ervaart. Ik heb ooit Sil in zijn oor gehapt... hij beet mij, niet gemeen, maar dat moet hij toch ook weten, dat het voor mensen niet fijn voelt.

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:07

even voor de duidelijkheid:
Er is een grote wei daar zitten geiten ganzen en kippen dan zit er een hekje naar stampers weitje, maar de geitjes komen daar heel vaak want die passen tussen het hekje door en de kippen ook want die vliegen er over heen.

dus vanmiddag weer geweest...
een zweepje mee zijn weitje in...
eerst gingen we hem borstelen, als hij wilde bijten gaven we hem een tik op zijn neus...als hij met zijn kont ging draaien en aanwijzing, niet echt een tik, met de zweep.
Daarna 6 rondjes door zijn weitje gelopen aan het halstertouw...1 keer gesteigerd maar toen riepen we heel hard FOEI STAMPER en gaven hem een tik en toen was hij weer lief..
het werd toen toch wel saai in dat miniweitje, je kon niet eens een fatsoenljk rondje lopen...
dus de grote wei in...(2 halstertouwen, ieder aan een kant)
na eerst alle geiten weg te jagen vond stamper het wel genoeg geweest en ging stilstaan...toen ging mijn vriendin hem aan het halstertje mee trekken en ik duwde tegen zijn kont...
dus hij ging weer lopen...
hij steigerde af en toe en toen kreeg hij een tik met de zweep en FOEI STAMPER om het af te leren...
uiteindelijk konden we ook draf aan het halstertouw...
toen d8en we: er staan zoveel mensen te kijken...laten we eens een showtje geven...
We gingen hindernisjes springen aan het halstertouw enzo...
STAMPER VOND HET GEWELDIG...
hij had al zo lang stilgestaan en nu kon hij lekker z'n energie kwijt...
Tussendoor mocht hij ook af en toe eten en drinken dus niet denken dat wij hem mishandelen ofzow ;)
Op een gegeven moment was het publiek weg...
toen was het niet leuk meer...
toen d8en we: we gaan er eens op zitten(nou ja, ik dan, ik ben de kleinste van ons 3)
we gingen eerst alleen stilstaan...
kon hij ff wennen...
hij vond het allemaal wel goed...
toen gingen we een rondje stappen...
en hij vond het nog steeds leuk...
toen d8en we: het ging vandaag zo goed, we laten hem lekker uitrusten en morgen weer een dag...
dus morgen gaan we gezellig weer naar Stamper :P

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:19

kunnen jullie het zo lezen of moet ik er enters tussen doen

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:04

net weer geweest:

zweep weer mee in de wei...

eerst even geborsteld...ging goed...

daarna een rondje in zijn weitje gelopen...hij was hartstikke braaf...

daarna rondjes in de grote wei, vandaag niet springen, daar hadden we geen zin in...

toen ging ik op hem zitten(ik heb de meeste ervaring) en hij was lief...we gingen stappen...hij was lief

toen gingen we in draf...ik was voorbereid op een uitbarsting, maar het was niet nodig: hij liep heel braaf mee...

toen mijn vriendin er op, alleen in stap want zij heeft minder ervaringen met paarden...

toen gingen we hem nog maar een keer borstelen...

hij deed het super!

(we hadden trouwens een zweep én af en toe beloning)

dat was het weer voor vandaag, morgen waarschijnlijk nog een verhaal :)

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:41

Nou, zo te lezen hebben jullie het hartstikke goed gedaan! Leuk hoor! Veel plezier weer vandaag bij Stamper.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:45

Ik zou zelf zeggen als die jou bijt ( 'k bijt altijd terug dat raad ik je maar even af :o )dat je hem een trap onder zijn hol geeft.
beloon hem met de brave dingen die die doet(als is het maar met je stem)
Is er ook geen optie om vaker te komen om hem wat meer manieren bij te leren?

EDIT: ik zie al dat het goed gaat. Super.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:57

Geef dat ding eens ongelijk. Hij jaagt jullie vooruit en krijgt daarna wat lekkers.
Zou ik ook doen als ik hem was :D

Nee zonder gekheid, een shet is leuk maar ow zo eigenwijs.
Die dingen hebben echt hun eigen apartheid.
Opgevoed zijn ze leuk, maar anders....
Maar je bent al goed bezig.
Hoop dat het uiteinderlijk helemaal goed komt.

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:38

vanochtend ging het weer zo goed...

geen 1 keer gesteigerd!

wel proberen te bijten ( 3 x) maar dat was snel afgeleerd met een tik ;)

en er ook weer op gedraafd, hij was super!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:00

geef hem liever geen tik op zijn hoofd hoor, je kan hem beter een schop onder zijn kont of een tik op zijn borst geven als op zijn hoofd. Maar verder goed bezig, nooit teveel snoep geven, jij krijgt ook niet iedere dag ijs, het moet wel een tractatie blijven.
En beetje afwisseling met alles is ook goed voor hem, lekker bezig houden...

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:57

barbaras schreef:
geef hem liever geen tik op zijn hoofd hoor, je kan hem beter een schop onder zijn kont of een tik op zijn borst geven als op zijn hoofd. Maar verder goed bezig, nooit teveel snoep geven, jij krijgt ook niet iedere dag ijs, het moet wel een tractatie blijven.
En beetje afwisseling met alles is ook goed voor hem, lekker bezig houden...

we geven hem een tik op zijn kont, is dat ook goed? :P
afwisseling krijgt hij ook, de ene keer springen, de andere keer gewoon rijden stap, de andere keer rijden stap en draf, de andere keer gewoon alleen rondjes aan het halstertouw, enz.

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:57

vandaag hebben we weer gereden...
en we hebben hem laten galopperen aan het halstertouw...
en laten springen...
hij was weer super!

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:16

barbaras schreef:
geef hem liever geen tik op zijn hoofd hoor, je kan hem beter een schop onder zijn kont of een tik op zijn borst geven als op zijn hoofd.

Waarom is dat?

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 08:31

Quincy1974 schreef:
barbaras schreef:
geef hem liever geen tik op zijn hoofd hoor, je kan hem beter een schop onder zijn kont of een tik op zijn borst geven als op zijn hoofd.

Waarom is dat?

anders word hij kopschuw ;)

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 08:31

Ik ga dadelijk alleen,
dus ga ff alleen maar borstelen en daarna weer naar huis :)

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:05

Veel plezier!!!