paard in trailer krijgen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Looks

Re: paard in trailer krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:10

Ik krijg mijn paard dus ook niet de trailer in en heb volgend weekend wedstrijd, en niet eens meer op vreemd terrein kunnen oefenen. Ze heeft en half jaar geleden regelmatig op de trailer gestaan, gewoon rustig, ook wel eens met longeerlijn.

Maar ik weet me nou echt geen raad meer, ze is opzich gewoon hardstikke rustig, is er zelfs al een keer tot achter op gelopen, maar eet een hap en loopt er daarna weer snel af, dus snel stang ervoor lukt niet eens al zou ik dat willen. van longeerlijn gaat ze steigeren en van een tikje gaat ze ook echt niet (dat vind ik alleen werken als je al een ervaren paard hebt die een beetje loopt te klooien en die even op moet letten, die mag je een klein oplettensheid tikje geven vind ik, maar meer ook niet)
Nog een aantal stappen achteruit wanneer zij achteruit en omhoog gaat helpt ook niet. Ik heb er de afgelopen weken al wel meer dan 30 uur aan besteed en heb er intussen echt geen zin meer in, beetje moeilijke paarden krijg ik er altijd op, maar hier snap ik gewoon niks van, ze is ook gewoon onderdanig naar me, en altijd hardwerkend (van nature is ze volgens mij niet zo onderdanig). Angst is het ook echt niet, ze is gewoon hardstikke rustig, kijkt heel rustig uit haar ogen, terwijl ze normaal altijd erg wakker uit haar ogen kijkt. Ook die steigeringen die ze dan doet als je een longeerlijn pakt zijn meer van, ik heb niet zo veel zin, waarom zou ik daar in gods naam op gaan. (geef haar natuurlijk geen ongelijk, een trailer is ook maar iets raars). Is er niet een goed iemand in omg Weert? Het is me wel duidelijk dat het me echt niet gaat lukken, en wil alles gewoon fijn rustig houden.

Hulp raad ik jou trouwens ook aan. Het is ook veel fijner voor een paard als het probleem gewoon snel is opgelost.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:58

Je moet oppassen dat je ook niet teveel tijd er opeens insteekt. Dit werkt ook stressverhogend! Je moet niet verwachten dat na een week flink ploeteren je paardje zo de trailer op stapt. Trek hiermaar gerust een hele tijd voor uit!

Maar het is ellendig. I know!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:10

Ach ben je gek, het kan zo opgelost zijn binnen een uurtje of 2, maar dan is het wel zaak dat je op de juiste manier oefent....
en daar schort het vaak aan waardoor je dus nog meer aan het oefenen bent om je paard te leren juist niet te laden.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:22

cissy schreef:
Ach ben je gek, het kan zo opgelost zijn binnen een uurtje of 2, maar dan is het wel zaak dat je op de juiste manier oefent....
en daar schort het vaak aan waardoor je dus nog meer aan het oefenen bent om je paard te leren juist niet te laden.

Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als een paard eigenwijs is, dan zou het inderdaad kunnen werken. Maar bij angst? No way!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:24

wedden!?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:00

Sorry dat ik binnen val :o , maar Cissy geef je les daar in?
Ik heb er hier 2 die niet of zeer slecht de laden zijn en jij zit natuurlijk niet ver uit de buurt.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:05

hier meld ik me dan ook maar ,
ik heb ook een moeilijke trailerlader.
afgelopen zondag stond hij er denk ik met puur toeval binnen 5 minuten op .
hij is niet bang voor de trailer , dat kan je aan zn hoofd zien , en staat er verder ook niet hysterisch voor maar verzet gewoon geen stap ... maar zodra hij erop stond en we waren weer terug van het rondje rijden , maar hij was toch kledder nat .. dan heeft hij denk ik dus wel weer angst . hij had het nooit , totdat hij naar de kliniek is geweest 2 jaar terug .

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:08

mijn beesie wilde ook de trailer niet op..
heb er een half uur in gestaan met vriendlief
paard alleen maar voor de trailer laten staan en laten snuffelen..

en meneer liep er zo op :)

daarvoor lopen trekken duwen schoppen niets helpt,, en geduld was de sleutel tot goed gedrag :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:11

suci schreef:
cissy schreef:

Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als een paard eigenwijs is, dan zou het inderdaad kunnen werken. Maar bij angst? No way!

Ik heb verschillende paarden door Annemarie van der toorn binnen 10 minuten geladen zien worden.
Daarna stonden ze er binnen 1 minuut in.
Alleen moet je niet alleen het paard trainen, maar ook (meestal) de eigenaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:15

mnkortleve schreef:
Sorry dat ik binnen val :o , maar Cissy geef je les daar in?
Ik heb er hier 2 die niet of zeer slecht de laden zijn en jij zit natuurlijk niet ver uit de buurt.

nou ja les is een groot woord, ik laad regelmatig moeilijke paarden voor mensen en heb er cursussen voor gevolgd. Ben recentelijk 2 dagen op expert trailerladencursus bij Monty Roberts geweest en laad meestal volgens Parelli.
De link naar Eddy Modde zn ebook is al gegeven maar ik raad je aan die te lezen, bevat echt heel veel info!

Brainless schreef:
suci schreef:

Ik heb verschillende paarden door Annemarie van der toorn binnen 10 minuten geladen zien worden.
Daarna stonden ze er binnen 1 minuut in.
Alleen moet je niet alleen het paard trainen, maar ook (meestal) de eigenaar.

precies! dus ik durf best te wedden }>

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:34

Ik herken het helemaal! Mijn pony wil echt níet in de trailer, en als hij erin staat is er helemaal NIKS aan
de hand. Met een longeerlijn helpt bij mij moet ik zeggen wel, maar dat duurt ook een kwartier voordat
hij éindelijk overgeeft. Wat wij altijd doen, is één iemand aan de linkerkant, één iemand aan de rechterkant,
en één iemand met een emmer voer, en de pony vasthouden. (aan een halstertouw) De 2 mensen moeten elkaars 'polsen pakken,'
en dan achter de kont van de pony doen. (wel 2 wat sterkere mensen) Degene in de trailer moet vooral NIET gaan trekken aan het
halstertouw, alleen kleine trekjes eraan geven en rammelen met de voeremmer. Dan moet je met alle kracht de pony in de trailer duwen.
Je moet wel zo de armen achter de kont houden dat hij niet kan gaan bokken ;) Het is mss een beetje onduidelijk, maar ik hoor het wel
als je iets niet snapt of nog een vraag hebt!

Succes! +:)+

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:59

Ik ga ook een cursus doen bij petra vlasblom deze belooft ook dat het probleem binnen 2 uur opgelost is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:14

Aminola schreef:
Ik herken het helemaal! Mijn pony wil echt níet in de trailer, en als hij erin staat is er helemaal NIKS aan
de hand. Met een longeerlijn helpt bij mij moet ik zeggen wel, maar dat duurt ook een kwartier voordat
hij éindelijk overgeeft. Wat wij altijd doen, is één iemand aan de linkerkant, één iemand aan de rechterkant,
en één iemand met een emmer voer, en de pony vasthouden. (aan een halstertouw) De 2 mensen moeten elkaars 'polsen pakken,'
en dan achter de kont van de pony doen. (wel 2 wat sterkere mensen) Degene in de trailer moet vooral NIET gaan trekken aan het
halstertouw, alleen kleine trekjes eraan geven en rammelen met de voeremmer. Dan moet je met alle kracht de pony in de trailer duwen.
Je moet wel zo de armen achter de kont houden dat hij niet kan gaan bokken ;) Het is mss een beetje onduidelijk, maar ik hoor het wel
als je iets niet snapt of nog een vraag hebt!

Succes! +:)+

goed plan.... NOT
zucht...

je moet vooral NIET met alle kracht je paard in de trailer willen stouwen, ik zal jou eens meenemen parachutespringen en je dan met alle kracht het vliegtuig uit duwen zonder je te leren wat je moet doen en zonder je te vertellen waar het touwtje zit om de chute open te doen....
Precies hetzelfde effect nl voor je paard, waarom niet gewoon leren om te laden, waarom nou weer met geweld en trucjes??

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:32

cissy schreef:
Bitje, maar 3 keer de trailer in geweest, met steigeren en weigeren en dan met lijnen en meerdere mensen.... goed bezig!
Waarom niet gewoon de tijd uittrekken en het paardje leren wat trailer laden is? Net zoals ie ooit zadelmak is gemaakt en geleerd wat rijden is?
Hij is nl ook niet geboren met een zadel op zn rug en de wetenschap dat er een mens op zn rug zou komen te zitten, dat heeft hij ook allemaal moeten leren, waarom trailerladen dan niet?
Ik snap dat nou nooit..... maar goed, ik heb het er maar druk mee :)

Waarom het dier elke keer een slechte ervaring geven met de trailer, want dat is het nl vanuit zijn standpunt. Waarschijnlijk heb je elke keer zodra hij er in stond de klep gelijk dichtgedaan want jullie waren blij dat hij er eindelijk in stond....?

Als je dan de methode van Monty Roberts kent bij je andere pony waarom pas je die dan niet toe met wat aanpassingen?

uhm... Na een uur steigeren, wat best gevaarlijk is...want hij slaat gericht. Gaan we toch veiligere maatregelen treffen aangezien
ik graag langer wil leven :j.
Ik ken dit beestje, wanneer het hem niet naar het zin is gaat hij gericht slaan met de voorbenen. Natuurlijk proberen we dit eerst
met de gewone manier af te leren, maar aangezien hij nooit echt is opgevoed en in dik een jaar echt elke dag bij de mensen is.
Dat sommige mensen hun leven op het spel zetten om 'rustig' een paard in de trailer te zetten , geen problemen mee hoor!
Alleen ik ga toch voor de veiligere opties, zoal voor het paard als voor mij.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:53

cissy Nog bedankt voor je reactie ik heb je site gelezen staan zeer interessante tips op.

santos17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:13

Je paard moet leren weten dat de trailer iets prettigs is en niet iets engs.
Misschien kan je je trailer in de wei zetten en hem daar voer in geven.
Wil ook nog wel eens helpen. :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:55

Hoe je het paard ook laad hij zal eerst vertrouwen moeten krijgen aan de begeleider, de mensen achter hem, de geluiden van de boom die er achterkomt, dat er niets is dat eng of zeer doet, dan heb je kans dat hij er een keer in loopt, ik stuur meestal de rond lopende mensen weg of ze moeten stil gaan zitten kijken ook niet bewegen, alleen als ik er om vraag mogen ze bewegen om het paard te leren geen angst te hebben voor de mensen achter hem.
Als hij er in staat doe ik meestal net of ik de boom er achter doe, meestal lopen ze er dan ook direct weer uit, zo blijven oefenen tot hij er in blijft staan, buiten de trailer laat ik hem steeds bewegen, in de trailer mag hij stil staan en wat uitrusten, maak dan ook de geluiden van de boom er achter doen en loopt ook heen en weer, aanraken en een beetje raar doen de trailer laten veren door er aan te schudden, gewoon gek doen of zo iets, dat hij misschien denkt nauw hij spoort niet of zo.
Als hij maar het vertrouwen krijgt, er gebeurd me niets, ik blijf staan. 8-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:59

"het paard is niet bang, maar wil gewoon niet."

Vervolgens mis ik bij alles wat jullie al gedaan hebben een ding, boos worden. Ik heb er hier ook zo een lopen, een jaarlingmerrie, deed het keurig, en op een dag stond ze voor de klep en verzetten geen stap. En natuurlijk handen vol bix aannemen, voetje op rust, dus ik dacht ook, ja hallo, erin moet je. Toen ik alleen al de longeerzweep van de grond pakte stond ze al boven., om vervolgens weer te schooieren om biks :')

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:01

Mijn paard wilde ook niet heb iedere week geoefend een jaar lang.

Heb ketting onder ders kin gedaan loop die niet mee tek die aan het ik 2 x nodig gehad en altijd longeerlijn aan de zeikand. Iedereen zij stop er toch mee maar doorgaan!!

Als die er in staat.
-bolonenen ern er uit (paar x doen niet zelde daghoor)
-belonenen en klep dicht doen (weer paar x doen)
- zet hem bijvoorbeel 2 huizen vereder en rij naar je huis en thuis voeren en zo bou je het op.

Die van mij loopt er nu zo in :D . Blijven belonen en voeren :)* het werkt echt!!!!

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:09

petra1994 schreef:
hey bokkers.

ik weet niet wat ik er aan moet doen, ik krijg mijn paard niet in de trailer. ik heb er al van alles aan gedaan. maar zonder blauweplekken en schrammen krijgen we anders het paard niet in de trailer. het paard is niet bang, maar wil gewoon niet. en ze geeft niet zo makkelijk over. ik zal wel opnoemen wat we allemaal hebben gedaan.

1- longeerlijn achter de kont, en trekken.
2- bix voor der neus houden.
3- 30 keer steeds opnieuw naar de trailer lopen
4- benen een voor een optillen en naar voren zetten
5- een jas om de ogen van het paard doen.
6- eerst het andere paard en dan zij.
7- aan het halstertouw blijven hangen, en wachten tot ze een stapje veder zet
8- weten jullie nog iets?

ze word knettergek als ze biks hoord rammelen, dus we hebben de emer met bix in de trailer gezet, maar verdomt, ze gaat niet in de trailer.

dus ik weet niet meer wat ik moet doen.

ze gaat alleen steigeren, en ik heb al bijna een hersenschudding van der gehad, ik was bij dat ik nog mijn cap op had.

Hallo,

ik begrijp uit je verhaal dat dit een diepgewortelde hindernis is voor jullie. Begrijpelijk dat je paard de trailer niet leuk vindt, al die trammelant er rond. Elke stap die je al geprobeerd hebt, heeft dit gevoel alleen maar versterkt, Je paard vindt de trailer steeds minder leuk en zal steeds sneller reageren en jullie probleem wordt steeds erger. Stop nu met alles wat je (verkeerd) doet en maak de trailer leuk voor je paard. Gebruik niets geen druk meer. Speel met je paard los rond de trailer. Lok hem niet op de trailer om hem nadien snel op te sluiten maar nodig je paard uit op een stapje zelf op de klep te zetten. Wees blij met een kleine stap, al is dat dat je paard nog maar kijkt naar de klep. Let op dat moment, roep snel JA en geef je paard een biks als beloning NAAST de trailer. Dat zou je al aardig opweg kunnen helpen, maar ik vrees dat het te laat is voor jullie om het zelf op te lossen. haal er een professionele hulp bij. Dat kost jou hooguit zoveel als een priveles dressuur en je bent voorgoed van het trailerprobleem af. Laat je aub geen andere methoden die onaangenaam zijn voor je paard aansmeren.
Ik geef zelf ook trailerlaadlessen en kom met trailer met vooruitloop tot bij jou als je dat wil (en het iet te ver is ;-)).

Alvast veel succes.

Eva Saegerman
Gedragstherapeute paarden

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:13

boos worden op een paard van 5 /600 kilo???? als je levens moe ben kom je vanzelf een keer het juiste paard tegen die je naar de EHBO stuurd als je geluk heb, als hij voorzichtig is. ben op zo een reactie erg teleur gesteld en een beetje :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:20

Dus jij bent nooit boos/streng voor je paard als deze vervelend/eigenwijs/eigenzinnig is?

In de post van de TS staat namelijk "het paard is niet bang, maar wil gewoon niet. en ze geeft niet zo makkelijk over"

Marga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:21

Mijn paard was een drama met trailerladen. Ik heb contact opgenomen met Esther de Vries en nu heb ik helemaal geen probleem meer.
Kan heel fijn mijn paard alleen laden!

http://www.trailerlaadtraining.nl

succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:30

_Lot schreef:
Dus jij bent nooit boos/streng voor je paard als deze vervelend/eigenwijs/eigenzinnig is?

In de post van de TS staat namelijk "het paard is niet bang, maar wil gewoon niet. en ze geeft niet zo makkelijk over"

dus??? paard heeft hele dikke middelvinger en TS heeft veel te weinig leiderschap.
Een goed leider wordt niet boos maar overtuigt door lichaamstaal en consequent te zijn en een perfecte timing te hebben....
Boos worden is onmacht en frustratie en dat gaat niet werken....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:34

Mijn v erzorgpony jaren geleden wilde ook nooit in de trailer. Als ik het halstertouw door haar mond haalde liep ze los naast me mee.