Zijn paarden jaloers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:16

Natuurlijk kunnen ze dat, ze hebben ook allemaal gevoelens, net als een mens, bijv als jij bang bent voor springen weigert je pony voor de hindernis. Hoe kan dat als hij gevoelloos is?

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:23

ja zeker denk ik dat.... ik heb quitte al bijna 9 jaar, en altij is zij t middelpunt. maar ga ik even met een ander paard bezig, dan begint ze met haar voorbeen te schrapen en onrustig te drentelen. als ik ze tegelijk aai, en kroel, is t goed. maar zodra de aandacht van haar af is, begint ze weer. dus ja ze is wel jaloers als ze even niet t belangrijkste is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:51

anneliesdj schreef:
Dat zou me niet verbazen, apen zijn ook in staat om te leren rekenen ed.
Voor een paard lijkt me dat wat te hoog ingeschat.

In het verleden dachten mensen ook dat dieren geen pijn konden ervaren, dat maakte de omgang met dieren een stuk gemakkelijker. Nu is dat punt wel duidelijk onderuit gehaald, krijgen we nu dus de discussie of paarden emoties hebben of kunnen "denken". Mensen vinden het prettig om te zien dat anderen "minder" zijn dan zijzelf, dus bij dieren is het meteen "dat is niet hetzelfde". Hoe weet je zo zeker dat het niet "hetzelfde" is?
Ik ben er van overtuigt dat paarden (net als honden, katten, enzovoort) emoties hebben als jaloezie, wraak en liefde. Ze gaan er meestal wat directer mee om dan wij mensen, maar het basisgevoel lijkt zeer vergelijkbaar. En net als bij mensen zal het ene individu wat meer "last" hebben van een bepaalde emotie als een ander.
Mijn merrie is in ieder geval een jaloers secreet, ik ben "haar" mens en als ik teveel aandacht geef aan andere paarden is dat FOUT. En nee, ze is niet dominant, maar wel een arrogante tuthola.
Wat betreft liefde zijn er ook echte setjes te vinden, sommige merries en hengsten zijn heel kieskeurig met wie ze om willen gaan, het is niet altijd zo gemakkelijk van "parkeer een hengst bij een merrie en het komt goed". Mijn merrie heeft ook een vaste vrijer gehad, de relatie met hem was heel anders dan die met andere ruinen (en hengsten), die twee waren een klef setje, voor hem werd ze hengstig buiten de normale cyclus om (ze woonden niet op dezelfde stal). En dit is niet uniek, ik weet het ook van andere combi's.

_Daniquee

Re: Zijn paarden jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:17

Jarloes zijn kunnen ze wel.

Ik heb since kort 2 pony's om te rijden, en me nieuwe is een jonge pony, die bijna niks kende, en moest ik daar helaas meer tijd aan geven dan aan me andere pony. Me andere pony kon hier totaal niet tegen, en werd er heel vervelend op.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:47

Ik denk dat wij bepaald gedrag bestempelen met 'jaloers', dit omdat wij als mensen het gedrag als jaloers gedrag, wat mensen vertonen, zien.
Wel, vind ik, kunnen paarden aandacht opeisen van een bepaald persoon. Die persoon geeft paard nmr 1 namelijk altijd aandacht, maar krijgt paard nmr 2 ineens aandacht van dezelfde persoon, kan paard nmr 1 weer de aandacht terugeisen.

Heb dat zelf wel eens gezien, had het paard van een stalgenootje even gedaan, zet dat paard terug in t weiland en meneertje gaat er gelijk op af en jaagt haar weg, om vervolgens naar mij toe te komen.

Dit zou ik dan ook jaloers gedrag noemen, simpelweg omdat wij dit zo zien vanwege ervaringen met menselijk gedrag.
Ik ben er van overtuigd dat paarden emoties/gevoelens hebben, zowel blij, boos, pijn, maar ook een somber gevoel.
Maar of ze ook diepgaandere emoties hebben, tsjaa dat weet ik niet, we kunnen (helaas) nog steeds niet in hun hoofdje kijken of een gesprek met ze voeren.
Toch zie ik vaak bepaald gedrag bij paarden(zoals jaloers gedrag) waarbij ik denk dat dit idd mogelijk is. ;)

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:32

Ja ik denk ook dat paarden jaloers kunnen zijn zeker als ze normaal veel aandacht krijgen

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:41

Ik denk niet zozeer dat een paard daar jaloers over kan worden. Als je paard er drukte over maakt als je met het andere paard weggaat, dan zal dat denk ik eerder komen omdat een paard een kuddedier is en bij andere paarden (of in sommige gevallen een specifiek 'paardenvriendje') wil blijven. Denk dus niet dat je bang hoeft te zijn dat je paard het ziet als 'verraad' als jij op een ander paard gaat rijden.
Jaloerzie is denk ik toch echt een menselijke eigenschap, dieren denken in andere termen... het kan hooguit LIJKEN alsof een paard jaloers is als deze niet wil dat andere paarden bijvoorbeeld een appel of aandacht van jou krijgen... maar dat komt gewoon voort uit de mate waarin het paard dominant is ten opzichte van de ander (bij wilde dieren zie je dat bijvoorbeeld ook, de dominante dieren pakken eten van lager geplaatste dieren en dat is simpelweg een overlevingsaspect, wat ook tamme dieren nog bezitten).
Ook in deze situaties is het dan geen kwestie van jaloerzie...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:39

Paarden hebben naast de hierarchie in een kudde ook nog vriendschapsbanden en tonen duidelijk meer genegenheid voor bepaalde dieren, dan voor anderen.

Ze zijn ook bereid om hun vriendschappen te beschermen door zich ermee te bemoeien als een paard te vriendschappelijk met hun maatje omgaat, door ertussen te komen of het 'indringende' paard weg je jagen.

Daar is onderzoek naar gedaan.

Het is dus niet alleen iets dat ze om een appel of mens doen, ze doen het ook onderling.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:56

Ee paard kan wel degelijk jaloers zijn.
Ik rij mijn eigenpony niet meer om omstandigheden dus mag ik op het paard van mijn instructrise lessen.
Nou als ik naar de stal of wei kom, mooi dat ze dr kont naar me toe keert!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:00

Ik heb het gevoel dat paarden wel echt jaloers kunnen zijn :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:03

Mijne is het alleen in de wei als ik hem kom halen en bij hem sta. Dan mogen er geen andere paarden in de buurt komen want o wee! Hij doet NOOIT een vlieg kwaad maar dan kan ie toch wel even bokkig doen en goed duidelijk maken dat dicht bij mij in de buurt komen niet op prijs wordt gesteld. Eenmaal op de poetsplaats maakt het hem niet uit, rare pony.. :Y)

Dus ja, ik denk zeker dat jaloezie onder paarden bestaat.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:28

Ik weet eigenlijk ook wel zeker dat paarden jaloers kunnen zijn.

Ik heb een twee jarige hengst waar ik veel tijd insteek. Hij staat samen met een andere hengst in de wei.
Zoals altijd staan ze meteen met hun neuzen aan het draad als er een kans bestaat als ze aandacht kunnen krijgen. Dit gaat altijd prima. Ze worden beide geaaid, niks aan de hand.
Behalve als ik naar het draad ga... Dan komen ze ook samen aanlopen, maar mijn hengst jaagt vaak de andere weg, bijt en schopt naar de ander zodat hij alleen bij mij kan staan. Hij blijft dan ook ongeduldig de andere hengst in de gaten houden of hij wel afstand houd.

Ik ben er nog over aan het denken hoe ik dit ga oplossen.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:29

Ik weet het héél zeker.. Mijn verzorgpaard is altijd aanhankelijk en volgt me, totdat ik zijn geit aandacht ga geven. Dan word hij 'jaloers'.. In hoeverre het hetzelfde is als bij mensen, weet ik niet...

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:10

3 weken geleden stond mijn ruin samen met een merrie die drachtig was op een stukje weiland.
Op een gegeven moment staat een andere ruin op een andere stukje land die dan door de stroomdraden rent en op mijn ruin afkomt en gebeten,geschopt etc heeft.
je kan dit noemen als jaloezie maar ook misschien dat hij nog te veel hormonen heeft , want hij heeft sinds nu kruiden ..
dus voor mij is het ook een vraagteken of paarden jaloers kunnen zijn...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:15

Wanneer ik de wei in loop, heeft mijn paard gelijk door dat ik voor hem kom, en komt ie naar me toe. Als ik dan een ander paard pak vind hij dat gek. Logisch, want dat is hij niet gewend. Merk dan dat hij wel degelijk jaloers is. ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:52

Candace schreef:
Wanneer ik de wei in loop, heeft mijn paard gelijk door dat ik voor hem kom, en komt ie naar me toe. Als ik dan een ander paard pak vind hij dat gek. Logisch, want dat is hij niet gewend. Merk dan dat hij wel degelijk jaloers is. ;)

Sjee mijn paard kijk niet eens naar mij toe.Af en toe wel maar niet altijd.
Het enigste moment ik weet ze met mij in contact is wanneer de zadel erop zit. Want dan wordt ze klein beetje ongeduldig en wilt ze rijden :+

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:23

het zou best kunnen dat een paard jaloers kan zijn, want er staat een prachtige friese hruin (thomas) op de manege naast een friese merrie(manou) ze staan áltijd samen op de wei, en als er een andere hengst bij manou komt, jaagt thomas die hengst weg of doet hij vervelend. Onder het rijden, als ze naast elkaar lopen, jagen ze elk ander paard weg dat naast hun komt :o

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:26

ik denk het wel mijn paarden lijken aardig jaloers opelkaar :D haha als ik me pony aan het invlechten ben word me paard helemaal gek als ik hem daarna invlecht staat die eel stil en bij je te kroele ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:58

Jaloezie of ijverzucht is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had.[1] Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan. Het gevoel is gerelateerd aan afgunst maar is niet synoniem daaraan.

Dat is de definitie die Wikipedia geeft aan jalouzie, en dat is tevens de kern. Paarden en andere dieren kunnen dus zeker jaloers zijn op een ander paard, of een mens, als die ander iets krijgt wat ze zelf ook wel zouden willen hebben. Niets meer en niets minder.

Wij mensen maken emoties zowiezo complexer dan dieren, doordat wij verbanden zien die de meeste dieren niet kunnen leggen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:11

Ja, paarden kunnen jaloers zijn. :j Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik verzorg 2 Friese ruinen, Menno en Nyk.

Als ik kom ga ik eerst met Menno aan de gang, als ik Nyk eerst doe word Menno jaloers en draait hij de rest van de dag constant de kont naar me toe en negeert hij me. Dus ja, paarden kunnen jaloers zijn! :j

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:14

ja zeker wel! in mijn ervaring zijn paardn ongeveer hetzelfde als peuters qua gedrag. en staan ze zelf volledig in het middelpunt van hun eigen wereld. Ik heb een verzorgpaard, en een eigen pony als ik die sta te poetsen staat dat paard altijd heel goed op te letten en als het even lukt bijt hij mij of haar. volgens mij pure jaloezie!

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:57

ik weet zeker dat je paard/pony jaloers kan zijn, maar dat ligt er ook aan wat voor karakter je paardje is.
ik heb een hele lieve merry fell pony, maar zodra ik iets met haar zus wil gaan doen of met een ander paardje van de stal word ze echt heel chagrijnig en kan ik de rest van de dag niets met haar beginnen.
als ik haar dan een knuffel wil geven zit ze me eerst boos aan te kijken en pas na een paar minuten denkt ze; oke ik vergeef het je..
maarja, het ligt aan het karakter :D

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:36

Ik denk van wel ,
want telkens als ik mijn pony op de wei knuffelt en er komt nog maar een andere pony,
Dan draait hij zich dreigent om jaagt hij de pony weg en komt hij terug naar mij (;
Groetjes

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:22

Ik heb mijn pony al 9 jaar en ik heb een tijdje een andere pony erbij gehad. Als ze zag dat ik met m'n andere pony bezig was en ik kwam daarna naar haar toe, deed ze echt enorm chaggerijnig. Terwijl ze normaal juist vrolijk is als ik haar benader.. En ze deed ook precies hetzelfde als de pony van degene hier boven mij, de andere pony wegjagen op de wei.
Dus paarden kunnen zeker jaloers zijn ja.. :)

101ponypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:58

moes schreef:
ArnoBokt schreef:
Ik denk dat dieren dezelfde emoties kunnen hebben als mensen.
Maar wat maakt het eigenlijk uit ?

Als dat zo is (waar ik het niet helemaal mee eens ben), maakt dat wel heel veel uit in de omgang, denk je niet?

Bovendien, is het toch interessant om je af te vragen wat er in je paard om gaat?

helemaal mee eens :)
het volledige denken van paarden zullen we niet te weten komen :') x